Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Korisarjat ja alustamuutokset => Aiheen aloitti: volgaman - 29.08.2013, 20:15:29

Otsikko: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: volgaman - 29.08.2013, 20:15:29
oon luisuttelu ihmisiä ja haluisin tietää onko täällä joku lisännyt pyörien kääntyvyyttä ja kuinka
talveksi ois tarkotus lisätä kääntyvyyttä pariin 700srj ku muutaman kerran on tullu se (oi oi) tilanne ;D
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: Orlov - 29.08.2013, 20:37:45
jos kääntymistä tarkoitat, niin ei taida maapallolta löytyä enemmän kääntyvää autoa kuin (takaveto)volvo? Taitaa vika olla käsissä ;)
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: JuHaU - 29.08.2013, 21:01:30
jos kääntymistä tarkoitat, niin ei taida maapallolta löytyä enemmän kääntyvää autoa kuin (takaveto)volvo? Taitaa vika olla käsissä ;)

Jos vastattais ihan asiallisesti kun kerran kysytäänkin asiallisesti. Seuraava vinoilija saa mennä tallin taakse pariksi viikoksi miettimään tekosiaan.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: AtAi - 29.08.2013, 21:07:46
Tuskin paljoa on ainakaan, vaikka 240n (kääntösäde 9,7m), pyöriä saa kääntymään.

Näemmä seiskaankin mitanneet 9,8metriä vaikka akseliväli 20senttiä pitempi. Eli tuskin pyörien kääntymistä tarvii lisää. Seuraavaks menee jo etupyörä poikittain jos vielä lisää kääntyy.

Pyörät ei meinaan käänny(740) vaikka raidetanko pois paikaltaan ainakaan käsivoimin enempää mitä raidetanko paikallaan, kävin testaamassa, jotta asiasisältö pysyy.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: Orlov - 29.08.2013, 21:13:34
Jos vastattais ihan asiallisesti kun kerran kysytäänkin asiallisesti. Seuraava vinoilija saa mennä tallin taakse pariksi viikoksi miettimään tekosiaan.

Vastaus ei sisältänyt vinoilua, vain tosiasiat.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: Ristus - 30.08.2013, 12:41:12
Minä luulin ja luulen edelleen että kyse drifting meiningistä ja linkkuunhan se rengas silloin pitäs saaha... tosin kuten atai tossa kerto ihan testanneen että ei kääntys enempää niin taitaa tavita jo jotain muutoksia alatukivarteen...
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: AtAi - 30.08.2013, 12:48:46
tosin kuten atai tossa kerto ihan testanneen että ei kääntys enempää niin taitaa tavita jo jotain muutoksia alatukivarteen...
Tarkennetaan vielä testitulosta. Toiseen suuntaan kääntäessä tulee vastaan vakaaja ja toiseen suuntaan se taakseppäin menevä tukivarsi, eli koko homma tarvii suunnitella nollasta jos meinaa saada pyörät kääntymään enemmän.

Ja tosiaan monessa riisikipossa vasta kääntyvyysparannusten jälkeen pyörät kääntyy yhtäpaljon kun Volvossa vakiona.
nimim. entinen kaksvetoskylinen omistaja. ;)
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: volgaman - 30.08.2013, 13:34:45
osaatteko sanoa kuinka monta astetta pyörä kääntyy 700 vakiona. vastaheiton sivuilta lueskelin niin ois driftingis hyvä saada kääntymään jotain 45 astetta tai enemmän


enkä mä tosta kommentista ottanu nokkiin :) mut ois se vaan hienoo ku sais mennä kunnolla linkus vielä enemmän mitä nyt
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: volgaman - 30.08.2013, 13:37:23
ja ku katto sillon ratapäivillä burnista niin kyllä monella auto pyöri sen takia ku ei pyörät kääntyny tarpeeksi verrattuna driftinki vehkeisiin
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: AtAi - 30.08.2013, 13:49:25
osaatteko sanoa kuinka monta astetta pyörä kääntyy 700 vakiona. vastaheiton sivuilta lueskelin niin ois driftingis hyvä saada kääntymään jotain 45 astetta tai enemmän
Tsiigailin tosta 240stä että näytti kääntyvän jonkun 48 paikkeilla, 740ssä varmasti enemmän, kun kääntösäde lähes sama vaikka pitempi 20cm pitempi akseliväli. (en jaksanu vielä raidetankoa ruuvata paikoilleen takasin 740seen, että olis nähny tarkalleen vakio tangolla kääntyvyyden). Ilman raidetankoa pyörät on jossain hemmetin 50+ asteen kulmassa  :pomo:

ja ku katto sillon ratapäivillä burnista niin kyllä monella auto pyöri sen takia ku ei pyörät kääntyny tarpeeksi verrattuna driftinki vehkeisiin
Edelleen, burnis on burnis. Burniksessa ensinnäkään ei tavoitella mitään pitoa vaan vanhat kaljut nypityt nastat suditaan sileeksi. Ja se on 107muustakin asiasta kiinni se luisun koppaus kuin pelkästään pyörien kääntyvyydestä.

Laittas alustan ja voimansiirron doriystävälliseksi, niin kyllä se takuulla auttaa enemmän kun tosta järjettömästä kääntökulmasta kääntyvyyden lisääminen.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: anone - 30.08.2013, 14:25:15
Tässä jotain mistä voinee ottaa mallia, ei kuitenkaan edullisen/helpon näköinen ratkaisu.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159545&p=8
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: AtAi - 30.08.2013, 16:55:07
Tässä jotain mistä voinee ottaa mallia, ei kuitenkaan edullisen/helpon näköinen ratkaisu.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159545&p=8
Ei tolla( 8 ) sivulla ainakaan ole mitään muutoksia mikä lisää kääntyvyyttä. Muutostettu vaan ohjausgeometriaa alapallon ja raidetangonpään osalta sellaiseksi että noin tontitettuna pysyy camber-käyrä järkevänä.

+uniballit tukivarsiin, mutta tukivarret vakiopaikoilla ja etuvakaaja vakipaikalla.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: anone - 31.08.2013, 01:27:17
Kääntyykö näissä sitten renkaat vakionakin näin paljon :o
vai valehteleeko silmä. Onhan tuolle jotain tehty?

(http://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960206_ynz910.jpg)
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: Slerbahuuli - 31.08.2013, 01:51:33
Kääntyy...
Talvella käänsin oman 945:sen pyörät aivan ääriasentoon ja ryömin eteenpäin, sitten toiseen laitaan ääriasentoon ja peruutin ryömien.

Lopputuloksena oli noin 90-asteen kulma renkaiden jäljissä, että kyllä se kääntyy...vakionakin.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: Likonen - 31.08.2013, 11:37:06
Kääntyyhän noi pirusti. Isot Volvot vielä vähän paremmin (700->).. Bemareita ja monia japskiautoja enemmän. Mutta tosiaan kyllä autoissa millä ajetaan vakavemmin driftinkiä niin kääntyy pyörät vielä paaaljon enemmän. Tollasia bolt on settejä saa esim. Wisefabilta mutta ei löydy volvoon :(

(http://wisefab.com/uus/components/com_virtuemart/shop_image/product/Wisefab_E36_Lock_4ec96db6a5605.jpg)

(http://www.pohrani.com/f/1Y/28/1JPMUcuo/310388249990001701193110.jpg)

Ja kyllähän se volvoissakin onnistuu, mutta vaatii vähän muokkauksia tukivarsiin ja olka-akselihin jne..
700-sarjalaiseenkin saa tälläsiä palikoita alapallon ja tolpan väliin. Tuossa on monta eri vaihtoehtoa raidetangolle ja saa lähemmäksi tolppaa = nopeampi ohjaus ja pyörät kääntyy enemmän. Varmasti vaan nopeasti tulee tilan kanssa ongelmia varsinkin vähääkään leveämmillä vanteilla..

(http://www.l-m-r.se/product_thumb.php?img=/images/lankarmsdistans_ny.JPG)
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: 460GLE - 31.08.2013, 15:47:49
Olipas koomisen näköstä menoa tuo bemari.  :2funny:

Mut kyllähän näissä 200/700/900-sarjalaisis kääntyy pyörät niin linkkuun että harvassa on tilanteet millon se ei riittäis.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: AtAi - 31.08.2013, 15:52:12
Kääntyykö näissä sitten renkaat vakionakin näin paljon :o
vai valehteleeko silmä. Onhan tuolle jotain tehty?

(http://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960206_ynz910.jpg)
Just tuli saman värinen ysi pihaan ja testasin kyllä kääntyy, se vaan tossa sitä alapallon paikkaa ulkoistettu sillä sarjalla ja casteria muutettu että pyörä kääntyy pystymmässä kuin vakiona. ;)
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: Dave - 31.08.2013, 16:13:48
Hetkinen, mihin kommentti hävisi? Eikös tässä puhuttu kääntyvyydestä...?  ???
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: D24TIC_TKU - 31.08.2013, 16:33:49
Just tuli saman värinen ysi pihaan ja testasin kyllä kääntyy, se vaan tossa sitä alapallon paikkaa ulkoistettu sillä sarjalla ja casteria muutettu että pyörä kääntyy pystymmässä kuin vakiona. ;)

 Kyllähän tuota aika useen talvella nurkka-ajossa on ton vakioysin kanssa käynyt niin että ajolinja on päässyt leviämään suunnitellusta kun kierrokset loppuu ratista kesken. Ei toi niin paljoa ole häirinnyt että olisin vielä modausta ruvennut miettimään, mut voishan tossa kääntyvyyttä kieltämättä enemmänkin olla. Rajottaa jossain määrin lystinpithoa, meinaan.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: Taavi.H - 31.08.2013, 18:54:11
Hetkinen, mihin kommentti hävisi? Eikös tässä puhuttu kääntyvyydestä...?  ???

Tässä käydään keskustelua takavetoisten muuttamisesta (tai sen tarpeesta) siten, etttä kääntyvyyttä saadaan vielä lisää driftingiä varten. Kommenttisi oli siksi ohi asian.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: volgaman - 31.08.2013, 22:54:54
Tässä käydään keskustelua takavetoisten muuttamisesta (tai sen tarpeesta) siten, etttä kääntyvyyttä saadaan vielä lisää driftingiä varten. Kommenttisi oli siksi ohi asian.

kiitos taavi 8)
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: Divi - 02.09.2013, 08:55:08
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1150782_10151613069071608_79815814_n.jpg)

Ei muutaku kanttilaatikko samaan kulmaan ja vielä vastaheitolla tuolta aidan vierestä poiskin, jos tuntuu että se oma kippo käänty jo vakiona ihan riittävästi ja vahva tunne on keijolla ettei sitä tarvi parantaa.  ;) Taitaa tuo ohjauskulma kuitenki olla hitusen yli 45 astetta ja veikkaan että teemu on kyllä ihan aiheesta auton rakentanu noin että sitä ohjauskulmaa tarvittaessa löytyy.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: puliukk0 - 06.09.2013, 22:15:41
Oon nyt kahdessa omassa autossa e30 ja 200sx nissani. Lisänny kääntyvyyttä prikoilla.

Tai no mä sorvautin kyllä prikat. Nissaniin 7mm paksut ja bemariin jotkut 3mm.

Ne asennetaan sisäpään ja hammastangon väliin -> sisäpää menee enemmän sisälle -> hammastanko menee enemmän sisään (renkaat kääntyy enemmän)

Tämä toimii kun hammastangossa hampaita jäljellä mutta sisäpäät stoppaa jo hyvissä ajoin ennen... Jos laittaa liikaa prikkoja loppuu aurauksen säätövara ja kierrä sisäpäissä. Tosin sisäpäistä voi sorvaa pois sitä "stopparia" saa samalla tavalla kääntyvyyttä.

Nukkunut viime yönä 1.5h jotenka jos tekstistä ei saa selvää korjailen myöhemmin...
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: Sato| - 06.09.2013, 22:48:25
Mun mielestä 960 volvossa kääntyy pyörät eniten vrt. Muihin takavetovolvoihin. Voi olla että kuvittelen vaan mut saisko esim sellasen osilla hieman lisää kääntyvyyttä vai haetaanko tässä nyt sitä lähes 90° kääntyvyyttä?
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: kempula - 07.09.2013, 19:13:41
Mun mielestä 960 volvossa kääntyy pyörät eniten vrt. Muihin takavetovolvoihin. Voi olla että kuvittelen vaan mut saisko esim sellasen osilla hieman lisää kääntyvyyttä vai haetaanko tässä nyt sitä lähes 90° kääntyvyyttä?

Kyllä tässä varmaan haetaan ihan drifting käyttöön sitä kääntyvyyttä eikä "kääntyvyyttä", mitä vakiona on.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: AtAi - 08.09.2013, 01:40:13
Edelleen, jo aikasemmalla sivulla sanottu, että 700/900 kääntyvyyden lisäämistä rajoittaa kallistuksenvakaaja ja taaksepäin lähtevä alatukivarsi, eka poistoon ja oma patentti alatukivarreks jos haluaa lisää kulmaa.

Ihan sama vaikka muuten seisois päällänsä kun noihin ottaa ekana rengas kiinni, jos vähänkin lisää raidetangon liikettä.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: Sato| - 08.09.2013, 02:21:02
Juu sori
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: Pohjola - 18.04.2017, 17:56:06
Nostellaas vanhaa topikkia, kun nykyään tuntuis olevan enemmän drifting porukkaa volvo piireissä.

Pitäskö tää topikki muuttaa drifting ohjaus geometria / alustamuutos topikiksi?

Itelle suunnitteilla 245 seuraavat setit:

Rt pää siirto ja rtpääksi uniball. Tämä myös korjaamaan ackermania.
Rt sisäpäähän prikkoja ja ehkä myös täytyy vähän sorvia näyttää.

Noilla pitäis saada kyllä kääntyvyyttä ihan riittävästi, ainakin näille käsille. Enemmän mua huolettaa caster ja ackermani.

Nissanista säädettävät iskarin yläpäät, jolla päästään toivottavasti muuttamaan casteria riittävästi.

Alaturkivarret tulee omatekeleet tai vakiot muokattuina. Niillä saadaat pyörää ulospäin eli mahtuu kääntymään ja saa myös casteria pelattua parempaan suuntaan.

Katsotaan mitä saadaan aikaiseksi. Mitään ei ole vielä hakattu kiveen, eikä nyt kesäksi tule todennäköisesti kun rtpää siirto, prikat sisäpäähän ja jokku leepulätyt eteen että mahtuu kääntyyn



Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: Akaan tuunauspaja - 05.07.2020, 08:30:35
Talvella laitoin pajan 940 muistaakseni 2mm prikat sisäpäihin niin kääntyvyys lisäänty suunnilleen kolme astetta. Ihan tarkkaa en päässy mittaan kun astelevyt renkaan alla ei ollu kovin hyvät. http://www.retroturbo.com/?product=volvo-740-940-parallel-steering-angle-kit-mkm tuommoisia katellu, mutta onko tuossa missä kohtaa raidepää vakioon nähden.
Otsikko: Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
Kirjoitti: volgaman - 19.11.2020, 21:05:13

(https://i.ibb.co/7KtWGzH/Screenshot-20201119-205252-Instagram.jpg) (https://ibb.co/7KtWGzH)

(https://i.ibb.co/RC75Q76/Screenshot-20201119-205210-Instagram.jpg) (https://ibb.co/RC75Q76)

(https://i.ibb.co/2SdQvBJ/Screenshot-20201119-205259-Instagram.jpg) (https://ibb.co/2SdQvBJ)

Tossa mun omas talvipulkas on melki samanlaiset hilut ku edellises viestis, mutta tilattu lmr.se sivulta.  Ja toki oon tossa jatkanu alatukivarsia muistaakseni 3,5cm ja jouduin laittaan raidetangon sisempään päähän toppari prikat, jotta hammastanko ei mene pohjaan asti. Tämä siitä syystä, että ohjaus jäi jumiin ääriasennossa johon myös helpottaa hammastangon siirto taakse päin. Tolla setupilla mahtuu pyörä kääntyyn ja ajamisen ilo on suuri