Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: +200 - 28.03.2014, 19:03:34

Otsikko: 850 T5 naputtaa
Kirjoitti: +200 - 28.03.2014, 19:03:34
Volvo alkoi pitämään samanlaista ääntä kuin vanha diesel mersu, noohh ostin uudet nostajat mutta ei mitään vaikutusta. Voiko vääntynyt kiertokanki pitää vastaavanlaista ääntä?

Autoon on vaihdettu hiljattain H-profiilin kanget joilla rullailtu reilut 5tkm ongelmitta välillä vähän kovemmillakin ahtopaineilla mutta onko mahdollista että H-kanki menisi solmuun?

Mikä muu voisi pitää samanlaisen kaputuksen? Öljynpaine valo sammuu jo startatessa ja puristukset on tasaiset joka pytyssä.
Otsikko: Vs: 850 T5 naputtaa
Kirjoitti: Merlin - 29.03.2014, 09:40:19
Kuinka kovaäänisesti se naputtaa? Oma autoni seisoi kolmisen kuukautta ja sekin naputti tyhjäkäynnillä. Paikansin äänen suuttimiin, joka loppui, kun tankkasin uutta 98:a.

Tuohon kiertokanki asiaan en osaa vastata.
Otsikko: Vs: 850 T5 naputtaa
Kirjoitti: +200 - 30.03.2014, 14:36:36
Öljypohja ähelletty pois ja vika selvisi. Pohja täynnä mujua ja ykköspytyn veivin laakeri täysin tohjona, samoin kampiakselin kaula.  :( Koneesta ei ole koskaan mitattu öljynpaineita mutta syytä nyt on vaikea enää lähteä arvailemaan, toivottavasti ahdin ei ole syönyt tuota möskää öljyn seassa vaan se olisi pysähtynyt suodattimeen.

Veivit käytin silloin tarkastuksessa ja alasilmissä ei pitänyt olla firman mukaan heittoa, toivotaan että vika ei ollut siinä vaan alhaisessa öljynpaineessa tms.
Otsikko: Vs: 850 T5 naputtaa
Kirjoitti: raimsshi - 30.03.2014, 21:35:58
Eikö muissa laakereissa ollut mitään jälkeä? Jos ei, niin öljynpaineethan lie silloin olleet ok?
Otsikko: Vs: 850 T5 naputtaa
Kirjoitti: +200 - 02.04.2014, 10:56:18
Nostin koneen pois auton keulalta, kävi vähän joutuisammin kuin ensimmäisellä kerralla. Eipä tullut purettua muuta kuin absin boksi, flekti ja koneen takatuki. Mahtui nousemaan varsin kivuttomasti, jäähdyttimet ovat siis keulalla paikallaan ym.  ;) Nyt moottori on palasissa osapesurissa, öljynlauhdutin pitäisi vielä huuhdella jollain aineella+paineilmalla. Olisiko diesel hyvää tähän tarkoitukseen?

Muissa laakereissa ei tosiaan ollut merkittäviä jälkiä. Öljypumppu vaikuttaisi toimivan kun keskustelin koneistamon miehen kanssa, öljynpaine pysyi ylhäällä vaikka kone oli hajalla eli yhden kaulan öljyreikä oli käytönnössä auki mutta pumpun kapasiteetti riitti pitämään paineet tyhjäkäynnillä. Kävin hakemassa varmuuden vuoksi erillisen öljynpainemittarin, ei mitään tuning mallia siis. Pumpun ohivirtausventtiili pitää vielä putsailla varmuuden vuoksi mutta öljynpainepuolelta tuskin löytyy syytä hajoamiselle.

Kävin hakemassa eräältä foorumilaiselta sopuhintaan 20V vaparin kampiakselin, yksi uusi H-veivi on myös tilauksessa samppasportilta, valikoin hieman muita veivejä painavamman yksilön että saa sitten kaikki samanpainoisiksi kun vähän työstää. Parempi noinpäin kuin että uusi veivi olisi neljää entistä kevyempi ja kaikki pitäisi kikkailla samanpainoisiksi.  ::)