Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien FAQ => Aiheen aloitti: JuHaU - 28.10.2010, 01:27:10
-
Tämmöstä olen aikani kuluksi naputellut josko valmiina päätyisi FAQhunihni.
B18 ja B20 (OHV työntötankomoottori)
62 – 75, PV, Amazon, Duett, 1800, 140 ja 240
Vaihteistot: M30, M31, M40, M41, M45*, M46* M410**, BW35
Teho: 75 – 124 hp (DIN)
Poraus: 84 mm (B18)
Poraus: 89 mm (B20)
Isku: 80 mm
Kiertokangen pituus: 145 mm
Runkolaakerin halkaisija: 63,45 mm
Kiertokangenlaakerin halk.: 54 mm
Männäntapin halkaisija: 22 mm (->73)
24 mm (->74)
Puristuskorkeus 46 mm
B18 voi porata B20 männille. B20 (74-75) voi porata 92 mm (B21) männille. Vm. 74 8-pulttinen vauhtipyörän kiinitys kampiakseliin, vanha 6-pulttinen. Vm. 72 imuventtiili 42 -> 44 mm. Penta-venemoottoreissa sama 80 mm iskunpituus.
Virityskäytössä 8-pulttisen kiertokanget syytä korvata M-kiertokangilla B19-23 moottorista. Kaikissa B18 lohkoissa, (->66), ei ole kiinnitystä vaihtovirtalaturille,.
B20 69-73 kiertokanget voi muuttaa 24 mm männäntapille. Vakiomännät tasapäisiä.
Kampiakseli on takoterästä ja siinä on neljä vastapainoa.
*M45 ja M46 vain 240 vuosimallissa 76
**M410 vain P1800E vm. 70, erittäin harvinainen.
B30
69-75, 164
Vaihteistot: M400, M410, BW35
Poraus: 89 mm
Isku: 80 mm
Kiertokangen pituus: 145 mm
Runkolaakerin halkaisija: 63,53 mm
Kiertokangenlaakerin halk.: 54 mm
Männäntapin halkaisija: 22 mm (->73)
24 mm (->74)
Puristuskorkeus 46 mm
B30 on kuusisylinterinen rivimoottori, jossa on paljon yhteneväisiä osia B20:sen kanssa. B30 on tavallaan B20 jossa on kaksi sylinteriä lisää. Sylinterinkannessa imu- ja pakokanavien järjestys on erilainen kuin B20:ssä. Venttiilikoneiston osat ovat samoja, poislukien työntötangot, jotka ovat lyhyemmät. B30 voi porata 92-93 mm sylinterihalkaisijalle. B30 kytkinkopan kiinnityspinta on erilainen kuin muissa Volvon moottoreissa. Takoakseli