Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Tvälläri - 03.11.2016, 14:28:24
-
Moi.
Kotiin tulee uusi lelu. Volvo xc60 D5 2013.Autolla ajettu 43 000km. Onko teillä kokemuksia rica stage2 ohjelmoinnista? Pl plussat ja miinukset? Onko turvallista? Tehot kuitenkin aikas kovat...
En löytänyt tästä keskustelua :)
-
Kokemusta on ja pelkkää positiivista palautetta. Tällä hetkellä sisällä Stage 1 joka tuntuu käytökseltään enemmän vakiolta ja ehkä paremmin perheautoon soveltuvalta. Voimaa selvästi vakiota enemmän. Stage 2 taasen tuo autoon aivan eri tunteen, tuo selvästi lisää repivyyttä. Miinuksena voisin sanoa että vakkarin kun antaa kiihdyttää takaisin sataseen niin repii turha kovaa. Nelivetoisessa ei tosin niin haittaa.
-
Sinänsä varmasti toimiva ohjelmointi, mutta +60hp ja vääntöäkin reilusti lisää, niin tietyllä kriittisyydellä suhtautuisin luvattuihin lukemiin.
-
Mulla xc60 awd d5 autom. 2012 rica stage kakkosella. Tuli kesällä kokeiltua BMW 330d f31 (258hv./560nm.) vastaan mistä kana pissii, kun heppu välttämättä halusi itseään nöyryyttää jopa kolmeen otteeseen. Kiihdytys 100-200km/h meni aika tasoihin, Volvo jopa tuntui kiihtyvän paremmin välin 140-180km/h. Kahden sadan jälkeen bemari alkaa pikku hiljaa karkaamaan, mutta onneksi pitikin alkaa jo himmailemaan (molempien). Kyllä sieltä pannusta taitaa löytyä ainakin suurin osa mitä Rica lupaa. Yllätyin ettei BMW päässyt karkuun, vaikka siitä löytyi (luultavasti) ZF 8 lovinen automaatti joka on huomattavasti modernimpi laatikko kuin Aisinin TF80sc ja auton ilmanvastuskin on varmasti pienempi. Kaikki tämä tapahtui tietenkin RADALLA.
-
Niijoo tietysti riippuu vähän mikä kone on paikallaan..käsittääkseni siellä on Volvossa eroja esim. D3 ja D5 vehkeissä puristussuhteissa yms. voin toki olla väärässäkin, mutta ulkomaisella foorumilla tälläiseenki olen törmännyt. Mutta tuohon D5 kun luvataan 60hp lisää ja 96 Nm vääntöä, niin kuulostaa varsin hurjilta lukemilta...ylipäätänsä että nuin paljon saataisiin, että mitä Rica tekee toisin kuin kaikki muut maailmalla tai suomessa olevat, että saavat normikoneesta nuin isot tehot irti. Parin asiaa mua paremmin tuntevan kaverin mukaan jotka nuita samoja kamppeita ohjelmoi, niin sellaiset about 40hp ja 60-70nm on sellaset mitä D5 215hp versiosta järkevästi saadaan ilman isoa riskiä rikkoa paikkoja. Itselleni tässä yritän mukan varmaan myös perustella, miks en veis omaa D6 lastulle ;)
-
Yleensähän siis nuo lastut tehdään niin, että läväytetään suuttimet levälleen jolloin saadaan sylintereihin enemmän polttoainetta ja sitä kautta sitä kuuluisaa voimaa.
Jos lisempää haluaa voimaa niin tosisäätäjä kasvattaa myös ahtopainetta ja sitä ei mikään perus pilipali-sarjalastu-pulju tee/saati edes osaa. Tällä foorumilla on kuitenkin eräs säätäjä, joka tuon osaa ja hallitsee ja saadut lukematkin ovat sitten sellaisia..
-
En usko että Rica:lle, BRS:lle tai Polestarille on ongelmaa saada tuosta volvon koneesta (jos puhutaan 5 koneista) tehoa ja vääntöä enemmänkin ulos ilman että koneelle tulee suurempia riskejä hajota liiasta rasituksesta mutta esim. Polestar ei ota siintä kaikkea ulos koska tuo Aisinin automaattilaatikko on suunniteltu max 500 Nm väännölle ja sitä halutaan suojella. Manuaalilaatikkoa ei ole suunniteltu edes tuolle väännölle ja siksi jo vakiossa D5 koneessa on manuaalissa vähemman vääntöä. Laatikot voi kestää hyvinkin tuon väännön mutta sen saa myös rikki jos sitä väärin käyttää.
-
En usko että Rica:lle, BRS:lle tai Polestarille on ongelmaa saada tuosta volvon koneesta (jos puhutaan 5 koneista) tehoa ja vääntöä enemmänkin ulos ilman että koneelle tulee suurempia riskejä hajota liiasta rasituksesta mutta esim. Polestar ei ota siintä kaikkea ulos koska tuo Aisinin automaattilaatikko on suunniteltu max 500 Nm väännölle ja sitä halutaan suojella. Manuaalilaatikkoa ei ole suunniteltu edes tuolle väännölle ja siksi jo vakiossa D5 koneessa on manuaalissa vähemman vääntöä. Laatikot voi kestää hyvinkin tuon väännön mutta sen saa myös rikki jos sitä väärin käyttää.
6-lovinen manuaalilaatikko kestää 600Nm väännön, Mullakin oli emännän vanhassa V70 vm2007 reilut 500Nm otettu. Debilillä sanoi, että 600Nm on suurimmillaan otettu.Sen jälkeen alkaa kaksoismassa jyristelemään.
Tuon ikäisestä tehoja ei saa juurikaan 230heppaa enempää, kun suuttimet taisivat olla 5 reikäiset.
Saa korjata, jos taas puhun kakkaa 8)
-
En usko että Rica:lle, BRS:lle tai Polestarille on ongelmaa saada tuosta volvon koneesta (jos puhutaan 5 koneista) tehoa ja vääntöä enemmänkin ulos ilman että koneelle tulee suurempia riskejä hajota liiasta rasituksesta mutta esim. Polestar ei ota siintä kaikkea ulos koska tuo Aisinin automaattilaatikko on suunniteltu max 500 Nm väännölle ja sitä halutaan suojella. Manuaalilaatikkoa ei ole suunniteltu edes tuolle väännölle ja siksi jo vakiossa D5 koneessa on manuaalissa vähemman vääntöä. Laatikot voi kestää hyvinkin tuon väännön mutta sen saa myös rikki jos sitä väärin käyttää.
Piti tarkistaa Polestarin sivuilta. 2012 215hv mallissa manuaalissa on 420Nm ja automaatissa 450Nm. Softalla molempiin saadaan 470Nm. Niin jos katsoo Aisinin sivuilta niin max kesto mitä lupaavat on 400Nm.
-
Stage2 vaan,et pety :)
-
6-lovinen manuaalilaatikko kestää 600Nm väännön, Mullakin oli emännän vanhassa V70 vm2007 reilut 500Nm otettu. Debilillä sanoi, että 600Nm on suurimmillaan otettu.Sen jälkeen alkaa kaksoismassa jyristelemään.
Tuon ikäisestä tehoja ei saa juurikaan 230heppaa enempää, kun suuttimet taisivat olla 5 reikäiset.
Saa korjata, jos taas puhun kakkaa 8)
Siinä on seitsemän reikäiset suuttimet.
-
Siinä on seitsemän reikäiset suuttimet.
Tämä selvä :)
-
Kiitos kaikille ketkä vaivaituneet vastaamaan. Kuulostaa siltä, että stage 2 kehiin. Ainahan näissä riskit on...
-
Mitattiin tänään Rican tehot,piti olla 275 hp ja 536 nm. Oli 237 hp ja 467 nm ja ERG:tä ohjelmoitu olemaan enempi auki,läksi Rica minun autosta pois.
-
Ei sieltä koskaan tule mitä luvataan ellei penkissä hierota säätöjä ja tehdä kunnolla.
Eikä sunkaan autos moottori varmaan enää uusi ole joten sekin vaikuttaa niinkuin niin monet pienet asiat, vaikkapa antureiden kunto.
Melko reipas ero tosin tuo.
-
Mitattiin tänään Rican tehot,piti olla 275 hp ja 536 nm. Oli 237 hp ja 467 nm ja ERG:tä ohjelmoitu olemaan enempi auki,läksi Rica minun autosta pois.
Mitä vakio tarjoaa samalla mittausmenetelmällä? Ilman vertailua ollaan vähän tyhjän päällä.
-
Vakio teho mitattiin ja piti aika hyvin tehtaan ilmoittama paikansa.191 hp ja 400 nm. väännöstä puuttui 20 nm
-
Mitattiin tänään Rican tehot,piti olla 275 hp ja 536 nm. Oli 237 hp ja 467 nm ja ERG:tä ohjelmoitu olemaan enempi auki,läksi Rica minun autosta pois.
Olisiko siellä Stage 1? Luvut sopivat paremmin siihen. Ricalla Stage 2 ostaja saa myös 1:n, joka on usein sopivampi suomalaiseen talveen. Jospa on unohtunut miedompi softa sisälle? Tai ostettukin 1?
-
Olisiko siellä Stage 1? Luvut sopivat paremmin siihen. Ricalla Stage 2 ostaja saa myös 1:n, joka on usein sopivampi suomalaiseen talveen. Jospa on unohtunut miedompi softa sisälle? Tai ostettukin 1?
Mikä tekee stage ykkösestä paremman Suomen talveen? ???
-
Kai se meinaa ettei turhaa yritä lyödä tyhjää niin helposti?
Mulla on kyllä aina sama ohjelma vaikka ei nelikko olekaan.
DSTC pois ja menox. Ajan muuten aina ilman DSTC:tä, ei se muuten kiihy ees kesällä. :2funny:
Mulla toki BSR stage1 kun kakkoseen on eroo vaan pakoputki ja ilman otto ja reilu tonttu lisää hintaa.
Ite ohjelma on sama 1ja2. :tickedoff:
Putki ja ilmanotto on ite hoidettu kuntoon. ;) Hevosia ainakin 500 000. ELK
Se siitä ricasta.
-
Mikä tekee stage ykkösestä paremman Suomen talveen? ???
Nelivedolla tuskin on niin väliä, mutta kokemukseni mukaan etuvedolla Stage 2 on märällä/liukkaalla aika tarkka ajettava, jos renkaita vähänkin säälii. Toisaalta myös "pimeän ajan rajoituksilla" kortti pysyy Stage 1:llä paremmin hallussa :).
-
Nelivedolla tuskin on niin väliä, mutta kokemukseni mukaan etuvedolla Stage 2 on märällä/liukkaalla aika tarkka ajettava, jos renkaita vähänkin säälii. Toisaalta myös "pimeän ajan rajoituksilla" kortti pysyy Stage 1:llä paremmin hallussa :).
Ymmärrän. Oma kokemus pohjautuu vain nelivetoiseen ja sillä ei ole mitään ongelmaa kitkarenkailla.
-
Olisiko siellä Stage 1? Luvut sopivat paremmin siihen. Ricalla Stage 2 ostaja saa myös 1:n, joka on usein sopivampi suomalaiseen talveen. Jospa on unohtunut miedompi softa sisälle? Tai ostettukin 1?
Kaikki Rican stg2 ovat antaneet saman tai hyvin lähelle mitä tässäkin nyt oli. Mitä lie antaa sitten stg1… Yhdessäkään ei ole laatikon ohjaukseen koskevia karttoja koskettu ja tässä viimeisimmässä oli EGR venttiilin aukioloa kasvatettu vakiosta ;D