Proturbo  Autodiagnoosi

Divin Amazon 4D B200 Turbo 1965

  • 134 Vastauksia
  • 37147 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Divin Amazon 4D -65 *** B200 TIC + M40
« Vastaus #120 : 04.05.2021, 13:44:15 »
Ei se suora putki oikein jaksa muutamaa polkaisua enempää viihdyttää, sen jälkeen se on lähinnä ärsyttävä.

Onko tuo alavesiletkun T-haara siis turbon jäähdytystä varten, vai mistä siihen letku tulee?

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin Amazon 4D -65 *** B200 TIC + M40
« Vastaus #121 : 09.05.2021, 14:58:10 »
Ei se suora putki oikein jaksa muutamaa polkaisua enempää viihdyttää, sen jälkeen se on lähinnä ärsyttävä.
Juu ei, kyllä noita liiaksi pöriseviä on ollut mutta tämä koitetaan pitää semmosena että on mukava cruisailla.  ???
Onko tuo alavesiletkun T-haara siis turbon jäähdytystä varten, vai mistä siihen letku tulee?
Joo alavesiletkussa liikkuva vesi käytännössä aiheuttaa imun tuohon haaraan, eli se on ahtimen jäähdytyksen poistoletku. Tuleva vesi ahtimelle otetaan toisella T-haaralla siitä täyttöletkusta mikä menee paisarilta syylärin päätyyn. Noin ne letkut tietääkseni vakio turbo volvoissakin on laitettu.

Kipasin Marteliukselta tuommosen sivusta sivuun 2.5" turbovaimentimen, kolmeen kertaan menee pakokaasut päästä päähän tuola sisällä reikäputkessa. Samoille pakoille laitoin missä vakio pönttökin majaili.


Edestä pakoputki kääntyy auton alle about öljypohjan tasalla. Taitaa pakoputki ottaa maahan juuri ennen öljyproppua.


Siitä se jatkuu taakse suoralla pätkällä viistosti tuonne kartaanin viereen, kiertää takajalkatilan, 30 astetta takasin sivulle päin ja sitten sen verran ylös että vaimennin on vähän suojassa.



Tällä erää loppuu taka-akselin eteen ihan sopivasti, katotaan miten pakokaasut käyttäytyy ajossa tarviiko tuohon tehdä vielä mutkaa alaviistoon tai jopa ylitys.
Kiinnitys koriin vaimentimen etupuolelta



Kovin montaa milliä tuosta ei pääse putkea enää nostamaan ilman että rakentaa mutkista koko rännin ja tekee jonkinlaisia muutoksia käsijarrun vaijeriin. Eikä kyllä tarvikkaan kun tosiaan se öljyproppu jää sitten jo samaan hidastetöyssyyn.


Jonkinlainen klippi äänimaailmasta. Toki ei tuo puhelimen kaiuttimesta esim kuullosta yhtään todelliselta. Isommista vehkeistä ihan ok. Ajelulle ei oo vielä ehditty säätelemään joten vielä ei osaa sanoa onko tuo putki edes äänien puolesta hyvä noin.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2021, 15:03:13 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin Amazon 4D -65 *** B200 TIC + M40
« Vastaus #122 : 16.05.2021, 23:52:15 »
Lauantaina päästiin vähän ajelemaan ja säätelemään. Joni- käänteli karttaa, ja ihan hienostihan tuo alkoi pelaamaan. Ahdot tuli nyt mamban kellon löysimmällä jousella joku 0.3-0.4bar vaan, alotetaan sillä. Varmaan joku 100km ajeltiin ilman isompia ongelmia. Öljykorkki alkoi vuotamaan, sen sain fiksattua kun tein silikonimatosta uuden tiivisteen (x2).

Pari kertaa ilmeni semmoista että kun auto oli pidemmän aikaa (5min+) tyhjäkäynnillä niin alkoi savuttamaan aika reippaasti? Seokset ok, nesteet ei sekaisin ja pakokaasukaan ei haissut mitenkään erityisesti öljyltä. Liekö kuitenkin turbo vuotaa vähän pakopuolelle kun pidempään pyörii ilman painetta? Ajossa mitään savuttamista ei huomannut, eikä tyhjäkäynnilläkään heti ajon jälkeen.. Seuraillaan tilannetta, mielipiteitä/arvauksia kuunnellaan!

Pakoputki toimii ok, vähän esiintyy häiritsevän kovaa huminaa kabiinissa, etenkin moottorijarrulla. Luulen että enempää pönttöjä ei tarvita mutta vedetään putken pää vielä auton alta pois asti.

Lauantaina ajelin vielä illalla vähän lisää, ei ongelmia. Sunnuntaina kävin pienen lenkin ja jäin tien päälle, auto sammui vauhdista. Heti kun tioen reunaan pysähdyin niin huomasin että bensapumpun surina puuttuu. Relettä kävin kopauttamassa ja niin lähti pyörimään. Ajelin kotiin ja alotin tekemään vähän muutoksia tuohon "sähkölevyyn" jossa sulakkeet yms on. Haettava uus rele bensapumpulle ja ens viikonloppuna tuo homma sitte loppuun, palataan siihen sillon.

Kyllä vaan kun pääs taas ratin taakse niin hirveä boosti motivaatioon rakentaa ja ruuvata, ai että!
David Freiburgeria lainaan, "Don't Get it Right, Just Get it Running."





« Viimeksi muokattu: 17.05.2021, 00:05:40 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin Amazon 4D -65 *** B200 TIC + M40
« Vastaus #123 : 23.05.2021, 22:46:33 »
Viikonloppu meni vähän vikkelästi, ei hirveesti ehtinyt talliin mutta pakoputkelle sain muutokset aika hyvään malliin.

DP käytin irti, ahtimen liitos ei ollu vuotanu ollenkaan vaikka oli pari mutteria jo löysälläkin. Sille asialle ei muita muutoksia kuin kuparimutterit.
Samalla kun DP oli kädessä niin hitsuuttelin ylämutkaankin lambdan paikan kun vähän epäilyttänyt miten tuo toimii tuola kauempana ahtimesta ja etenkin joustonpalan jälkeen, vuotaako se jousto ilmaa väleistään tuonne sekaan? Tiedä häntä, nyt se anturi on kuitenkin ylempänä heti ahtimen jälkeen kuten muillakin tuntuu olevan.



Äänenvaimentimeen hitsuuttelin mutkan ylöspäin ja siihen V-bandi. Laipalta jatkuu sitten perän yli ja kuraläpän takaa ulos.



240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin Amazon 4D -65 *** B200 TIC + M40
« Vastaus #124 : 14.06.2021, 00:34:42 »
Täälä ei kummempia muutoksia ole tapahtunu. Sen verran ajeltu mitä suinkaan on ehtiny, joitain satasia... Tuon pakoputken loppupätkän hitsasin valmiiksi, äänet on nyt ok, ei häiritsevää huminaa tms. Ehkä tuli vähän liianki hiljanen? Kuraläpän takaa ei tarvi enää kääntää taakse päin ja tehdä tuon pidemmäksi. Mukavasti on tuossa piilossa ja pakokaasut kulkeutuu pois.

Ne satunnaiset savuttelut lähti pois kun heitin huohottimesta takaiskun kuikkaan ja vedin letkun suoraa alas auton alle. Vinokoneen keruupönttö toimii aika hienosti ja valuttaa huohotetut öljyt takasin öljypohjaan, auton alle ei tippaakaan ole tullut, ihan pientä "sumua" putken ympärillä vaan eikä haise tms.

DP:n mutterit on pysyneet tiukalla, nesteitä ei vuoda mistään enää ja kaikki epämääräiset ominaisuudet on kitketty pois. Lisää ajoa ja pientä hifistelyä sinne tänne. Mitään isompaa ei nyt kesällä aleta touhaamaan.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2021, 00:37:23 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin Amazon 4D B200 Turbo 1965
« Vastaus #125 : 03.09.2021, 23:48:33 »
Pari tonnia on ajeltu nyt ahtimen kanssa, 79104km mittarissa tänään. Mitään maininnan arvoisia ongelmia ei ole tullut.
Konehuoneen puolelle tein kesän mittaan lämpökilven ja siirtelin sähköjä vähän tiivimmälle tuonne reunaan. Ei sillä että varsinaista tarvetta olisi ollut mutta vähän syyhytti jotain näperrellä.  :D Ilmanputsarin siirsin maskin taakse mutta päädyin siirtämään kuitenkin takasin konetilaan ja tein aukkoa tuohon IC:n viereen että ilma vähän vaihtuu putsarin ympäristössä. On se tuola konetilassa kuitenkin mukavasti sateelta ja ötököiltä suojassa. Alla olevassa kuvassa se on vielä maskin takana.



Yhden tärkeän reissun pääsin ajelemaan heinäkuussa.  S*


Ja lähes yhtä tärkeän elokuussa.  S*


Kyllä näistä keleistä kelpaa tämän kanssa nautiskella, varsin mukava paketti tästä tuli!
Tehoa on riittävästi koriin ja alustaan nähden, eikä mikään osa-alue varsinaisesti tunnu olevan pielessä.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin Amazon 4D B200 Turbo 1965
« Vastaus #126 : 10.09.2021, 23:19:55 »
Amazoni olisi myynnissä.
https://www.nettiauto.com/volvo/amazon/12373808

Hinta 9000 sisältäen kaikenlaista osaa ja renkaita yms, siihen rahaan voin hoitaa tuon penkityksen ja muutoskatsastuksen myös. Tinkivaraa siis on jos auton hakee suoraa nykykunnossa, leimaa ensi kesään saakka.

Sijanti on Ilmajoki, yhteyden saa YV:llä.

240 -86 @buildingbrick240

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Divin Amazon 4D B200 Turbo 1965
« Vastaus #127 : 11.09.2021, 08:25:24 »
Mistä moinen ajatus?

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin Amazon 4D B200 Turbo 1965
« Vastaus #128 : 11.09.2021, 12:40:08 »
Ratahommat ja tehon lisääminen vähä kiinnostelee. Ama toimii mun mielestä tossa nykykunnossa niin mukavasti huolettomana cruisailu autona että ei oikein tee mieli alkaa tuohon koriin silpomaan hammastankoa, takaripustusta, alustaa, vahvempaa perää ja laatikkoa, kaaria, kuppeja jne. Mahdollisuudet pilata hyvä auto on valtavat.  :D

Ja sitten mulla on vaan krooninen mielihalu vaihtaa autoa aina välillä :idiot2:
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Divin Amazon 4D B200 Turbo 1965
« Vastaus #129 : 11.09.2021, 15:07:06 »
Kohtuullinen selitys  :D

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin Amazon 4D B200 Turbo 1965
« Vastaus #130 : 30.10.2021, 20:27:26 »
Ama pöristelty talvisäilöön tällä päivämäärällä.

79944 on kilometrejä mittarissa nyt, eli noin 4500km on nyt ajettu vinokoneella, joista 3000km ahdettuna. Hienosti on pelannut.  S*
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin Amazon 4D B200 Turbo 1965
« Vastaus #131 : 29.04.2022, 23:40:00 »
Rallipeli haettu talviunilta viime viikonloppuna ja 80000km ajettu mittariin ensitestinä, ei mitään ongelmia tai ihmetyksiä.
Talvisäilö oli hyvä, auto on tismalleen samassa kunnossa kun syksyllä.

Kevät hommat käynnissä.  :D


edit: Viime kesän hääkeikastakin tuli kuvat syksyllä, pari otosta oli joista ihmisiä ei kunnolla tunnista joten kehdannee jakaa.


« Viimeksi muokattu: 29.04.2022, 23:48:57 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin Amazon 4D B200 Turbo 1965
« Vastaus #132 : 26.07.2022, 12:42:16 »
No joo, volvoa käytetty penkissä ja tänään leimattu ahtimelle ja laitettu myyntiin kun ei ole kotona tallissa tilaa: https://www.nettiauto.com/volvo/amazon/13026203
Öljyt ja suodattimen vaihtelin, ja ilmanputsarin pesin ja öljysin. Kilometrejä mittarissa noin 81100 eli reilu tonni tullu alkukesän aikana.

Rata-ahtopaineilla piirtyi tämän näköinen lappu, eli 146hp/230nm navalta, 11% voimansiirtohävikillä se tekis 164hp/259nm moottorilta:


Kadulle jarruteltiin 107kw vähän pienemmillä paineilla. Oikein sopivan tuntuiset tehot kevyeen ja muuten kohtuu vakiokuntoiseen autoon. Helppo ajaa, mukava cruisailla, voimansiirto pysyy ehjänä eikä jää liikenteessä jalkoihin.
Puntari näytti 1145kg, josta 600kg etuakselilla ja 545kg taka-akselilla, työkalut kontissa ja muutenkin kaikki normaalissa käyttökunnossa, tankki alle puolillaan.

Edit: melumittaus tehtiin myös, 80db näytti mittari ja 98db ilmeisesti on raja. Katsuri muisteli että taitaa olla hiljasempi kun vakio amazoni.  :D
« Viimeksi muokattu: 26.07.2022, 14:32:44 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Paikalla Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4066
  • www.vrcf.fi
Vs: Divin Amazon 4D B200 Turbo 1965
« Vastaus #133 : 26.07.2022, 19:30:10 »
 S* ei mulla muuta.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin Amazon 4D B200 Turbo 1965
« Vastaus #134 : 14.08.2022, 21:05:42 »


Näin.. Ama lähti tällä päivämäärällä seuraavan harrastajan iloksi. Vähän on haikea mieli mutta vahva tunne että meni hyvään kotiin. S*
240 -86 @buildingbrick240

 

RallyBaron  Samppasport