RallyBaron  Samppasport

Volvo 343 vm 1979

  • 112 Vastauksia
  • 30247 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #90 : 09.09.2020, 07:55:56 »
Kilometrien nollaus ei ole ihan suitsait homma. Mittarit eivät kestä kovakouraista käsittelyä, hellät otteet pitää olla. Jos nää olis helppoja nollata, niin vaihtoautot olisi olleet usein myynnissä "alle" satkun ajettuna.

Taitaa saada varmemmin nolliin riittävästi purkamalla.

Jotkut näitä kurnuttaa Äiteen singerin kanssa niin pitkälle, että se pyörähtää ympäri, ei hyvä ratkaisu.

Tässä taitaa olla Smiths valmistama mittari. Googlettele kuvia/videoita seuraavilla hakusanoilla, kaikkia ei kannata käyttää samalla kertaa (etsi myös juutuubista) :
Smiths
Odometer
Speedometer
Mileage
Kilometer
Reset
Zeroing
Repair
Cluster/instrument panel

Ellei löydy sopivan näköistä, niin googleta myös vdo ja sovella tietoa.

Ellei löydy, niin käännä tarpeelliset hakusanat hollanniksi, useissa tapauksissa myös venäjänkielinen haku tuottaa hyviä osumia. Itänaapurissa kun ei ideat ihan heti lopu kesken jotain korjatessa saatavilla olevin välinein.

Plan B:nä uusia 0 km näkyy saavan puukenkämaasta satkun hintaan.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #91 : 09.09.2020, 18:53:16 »
Hieno projekti.  O0 Vanhusten elvyttäminen ajoon lämmittää aina mieltä.
Mikä merkkivalo on tuossa sumuvalon merkkivalon oikealla puolella?

Se oli joku variaattorivehkeisiin liittyvä merkkivalo, oliskohan ollut että antaa ottaa enemmän kierroksia eikä "vaihda isommalle vaihteelle". Jos joku muistaa paremmin niin kertokaa!

« Viimeksi muokattu: 09.09.2020, 21:08:01 kirjoittanut Misiu »

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #92 : 10.09.2020, 15:10:36 »
No niin, osia odotellessa laitoin LA-puhelinta hyttiin ja oon asennukseen suorastaan tyytyväinen. Johdot ei oo vielä kiinni mutta saapahan ainakin ajatuksesta kiinni :)


Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #93 : 01.11.2020, 09:00:14 »
Jarrut on läpikäyty, nesteet vaihdettu ja ilmattu, eli ei olis paljoa jäljellä. Kaveri myös hiekkapuhalsi ja sinkkimaalasi tankin ja tankkilaite on vaihdettu. Samalla vaihdettiin myös tankin täyttöputki kun se oli halkeillut ja olisi jonkun verran kuitenkin vuotanut.

Samaten tuo mittaristo käytiin kaverin kanssa läpi ja nollattiin se, ja radio vaihtuu jossain vaiheessa tähän toiseen Volvo 4 Stereoon, mikä on hyllyssä, kun se miellyttää omaa silmää enemmän.

Talven aikana ehtii sitten miettiä pikkufiksejä ja lisävarusteita kuten ne avattavat takaikkunat pitää asentaa paikalleen ja laittaa humppavehkeitä sen verran että Pooki kuuluu  :D

 





« Viimeksi muokattu: 01.11.2020, 09:02:28 kirjoittanut Misiu »

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #94 : 23.11.2020, 17:44:46 »
Jarrut kasassa, tankki paikoillaan, pakoputki korjattu ja paikoillaan, seuraavaksi 98:t tankkiin ja koeajolle  8)

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #95 : 25.11.2020, 15:10:03 »
Jaahas. Tämä ei vaan antaudu ilman taistelua, välillä tuntuu että tämä yksilö ei halua tulla pelastetuksi.  :D

Öljynpaine jää vähäiseksi, tunnistan kyllä ongelman, taisi tulla kasattua tuo öljypumpun osat 5 ja 6 väärinpäin. Oppia ikä kaikki.

Ei muuta ku öljyt ulos, öljypohja irti ja pumppu syyniin pöydälle. Jatketaan harjoituksia.


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #96 : 28.11.2020, 15:40:45 »
Se oli joku variaattorivehkeisiin liittyvä merkkivalo, oliskohan ollut että antaa ottaa enemmän kierroksia eikä "vaihda isommalle vaihteelle". Jos joku muistaa paremmin niin kertokaa!


Variaattorissa on niiden mekaanisten keskipakopainojen lisäksi alipaineohjaus, eli osakaasulla ajettessa ohjataan pidempi välityssuhde päälle alipaineella, moottorijarrutuksessa tuo alipaine on suurimmillaan eli välitys niin pitkä mihin se jaksaa sen pakottaa. Tuon vaikutus on se että moottorijarrutus pienenee, joka ei vuoristossa ole eduksi. Samalla se tietysti toimii normaali automaatin kickdownin tapaan, kun lapun lyö lattiaan niin alipaine katoaa, ja välityssuhde muuttuu lyhyemmäksi.

Vaihdekepin vieressä on nappi jossa sama symboli, siitä painamalla alipaineohjaus suljetaan ja variaattorin välityssuhde määräytyy ainoastaan keskipakopainon perusteella, eli se pitää moottorin kierrokset suhteellisen korkeina, ja jos tuo alipainesystemi on viallinen (eli tuo"vuoristomoodi" kokoajan käytössä) se on talvella melko mielenkiintoinen ajaa, kun kaasupolkimen nostaminen jostain 60km/h nopeudesta ylöspäin vastaa suunnilleen käsijarrun vetämistä 80% teholle.

Tosin mun remmivolvossa oli tuon puolilaatikon sijaan samanlainen nuolisumboli kuin mitä käytettiin isommissakin volvoissa loikkarin tomintaa markeeraamaan, mutta se symboli kenties oli jälkiasenteinen, kun ei niitä muissa ole pahemmin näkynyt.

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #97 : 05.12.2020, 22:59:52 »
Öljypumppu käytetty irti ja olihan se sittenkin oikein kasattu. Sitten saakin taas miettiä että miksi ihmeessä yläkertaan ei tule riittävästi öljyä? Pumppu toimii, kaikki öljykanavat on putsattu moottoriremontin aikana, keinuvipuakseli on putsattu (se olikin muurautunut alunperin umpeen)... Alkaa ideat loppumaan kesken, olisiko kellään ajatuksia?

Edit: Öljynpaineen merkkivalo sammuu kyllä käynnistettäessä, kun ottaa venttiilikopan irti, huomaa että kuivaa on.

Edit2: Seuraava toimintasuunnitelma on että irrotan öljynpaineanturin ja laitan siihen öljynpainemittarin ja katsotaan millaista painetta se pumppu oikeasti saa aikaan.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2020, 11:43:30 kirjoittanut Misiu »

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #98 : 16.04.2021, 16:35:15 »
Jaahas ja päivitetäänpäs tätäkin välillä.

Autosta aukaistiin taas kansi ja alettiin tutkimaan vähän kriittisemmällä silmällä omaa tekemistä, perusajatushan oli että olemme asentaneet kannentiivisteen väärinpäin jolloin öljyreikä tukkiutuu mutta se ei olisi selittänyt että miksi öljyä pääsee kuitenkin tihkumaan yläkertaan.

Kansipahvi oli kuitenkin oikein päin mutta huomasimme että asennettaessa kantta tiiviste pääsee liikkumaan kriittiset millit ja se puolittain sulkee öljyreiän. Kannentiivistehän ei saisi liikkua millin osaakaan kun kansi lasketaan päälle.

Volvon (Renaultin) kone on kuitenkin suunniteltu niin ettei siinä ole kartiomaisia teräsohjureita lohkon ja kannen välissä kuin yksi, jolloin kannentiiviste pääsee kiertämään joko myötä- tai vastapäivään ohjurin ympärillä ja liikkumaan väärään paikkaan.

Tässä olisi pitänyt tajuta liimata tiiviste juuri oikealle paikalleen tiivisteliimalla.

Ensi viikolla haen uuden tiivisteen ja liimataan se paikoilleen ja jatketaan harjoituksia.

Ostin kuitenkin uuden varamoottorin jonka ajattelin varuilta kasata, jos jotain katastrofia sattuisikin.

Uusi mittaristo meni paikoilleen ja toisen mallinen orkkisradio myös, pistelen kuvia kun kerkiän!

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #99 : 16.04.2021, 16:56:21 »
Jos sinulla tulee se Volvo 4 soitin tähän, niin se sulakenumero on 240:en. Mutta 12V virtalukon I-asennossa.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #100 : 18.04.2021, 13:19:58 »
Pudota kannenpultin reikiin pari ohjuritappia jotka pitää tiivisteenkin paikallaan, sitten kun kansi on paikallaan pudota muutama oikea pultti paikalleen ja nosta ohjurit pois.

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #101 : 01.05.2021, 17:56:49 »
No niin, kävin hakemassa vissiin kolmannen kansipahvin nyt tähän, jokohan tää olis viimeinen  :D

Otin samalla tutun autoasentajan suosituksesta mukaan tuubin Hylomarea millä se tiiviste saadaan siksi aikaa pysymään paikallaan kun kansi lasketaan päälle.

Katotaanpa miten käy.



« Viimeksi muokattu: 01.05.2021, 19:24:39 kirjoittanut Misiu »

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #102 : 11.05.2021, 21:36:28 »
No niin, moottori kasattu uudelleen ja öljyä tulee nyt kanteen saakka! Käyntiääni on varsin traktorimainen mutta näyttääkö tuo öljymäärä sille että siinä on riittävä voitelu ja mitenkäs tuo käyntiääni? Venttiilit pitää kyllä vielä säätää ja laittaa pakosarjan ja pakoputken väliin tiiviste mutta mitäs on raati mieltä?

Uskaltaisko tällä lähteä jo koeajolle?  ;D

https://youtu.be/c_diRzG7ymc

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #103 : 11.05.2021, 22:43:07 »
Onko moottoriöljy luokituksen täyttävää? Näyttää tippuvan aika liruna kannen päälle keinuilta.

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #104 : 12.05.2021, 07:40:36 »
Laitoin 5w40:t tuohon kun sitä sattui olemaan 200l tynnyri hollilla  :D Sehän on aika hyvä yleisöljy pihassa ja puutarhassa.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy