Futurez  Kulkukoira

Jaguar XJ-S V12 -89 Series II + S-type 3.0 V6 -00

  • 111 Vastauksia
  • 28962 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #45 : 05.11.2020, 14:00:32 »
Alkuperäinen Alpine grammari kytketty tänään toimintaan. Oli vähän hidastetta kun kytkennät olivat mallia epämääräiset, ne kuitenkin selvisivät kun aikansa pohti ja nyt tämä toimii kivasti. Vielä pitää siivota kaiutinjohtojen liitännät, siivosin vain voimasähköjen liitännät ja kun toimivuus on selvinnyt niin sitten kaiutinlinjojen kimppuun. Niihin en viitsinyt tehdä vaikeasti purettavia liitoksia ennenkuin pääsin kokeilemaan että toiminta on ok. Tässä kun ei ole niin kovin selkeät merkinnät.

Oikein mukavasti soi tämä, ja radio vaikuttaa hyvältä. Nyt niitä kasetteja tuonne...  8)

Nyt lähtee tuo ekalla sivulla näkyvä järkyttävä johtovyyhti luiskaan, turhat pätkät ja erityisesti pelle-ryöstäjät pois.
Osa sotkuista lähti jo varamankan laitossa, nyt lähtee loputkin. Saattaa nippu jopa mahtua tuonne koloonsa kun pienenee murto-osaan.


« Viimeksi muokattu: 07.11.2020, 11:22:18 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #46 : 09.11.2020, 21:41:55 »
Käytin Kisun ulkona ja pesin sen kunnolla. Samalla iskulla ruuvasin pikku kaapin kopin takaseinään, sinne voi laittaa esim korjauskäsikirjoja yms pikkusälää joiden oikea paikka ei ole pajassa likaantumassa.
Ajoramppeihin tuli värkättyä pultit toiseen päähän tartunnoiksi etteivät luiskahda kynnykseltä, rampin pään alle pienet listat estämään niiden keulimista kun rengas menee yli.

Autolle aloitin talvihuoltoa. Kopissa voi tehdä jotain kevyttä yläkerran parantelua ja nyt arpa osui vesivuotojen korjaukseen. Aloitus tuulilasista, tämähän vuotaa vähän sieltä sun täältä tiivisteen välistä. Koristelistat ja ilmanottokaukalon ritilä pois, tuo ilmanottoritilä on tässä tosi kätevä. Kaksi pulttia ja kaksi mutteria auki niin ritilän mukana nousee kätevästi pyyhinmoottori -vivustopaketti. Pyyhkijänvarret irroitin kun niiden kanssa tuo olisi vähän hankala käsitellä..
Tuulilasin tiiviste oli target #1 joten sen kimppuun, se on ehjä ja varsin joustava joten tyydyn rappaamaan ympäristöstä kitit pois ja kittaamaan uusiksi. Vanha kitti onkin sellaista pöperöä ettei ole ollenkaan ihme että vesi löytää tiensä sisään. Huomenna jatkuu, nyt rappasin sen verran että pääsi näkemään mahdolliset ruostevauriot. Sellaisia ei onneksi, vielä, näkynyt.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2020, 13:00:56 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #47 : 10.11.2020, 06:57:34 »
Siis onko tuulilasin kehys niin huonosti kitattu tehtaalla, ettei vesi pysy ulkona?
Tässä lienee ns. normaali tiiviste eikä liimalasi? Ensimmäisenä itelle tuli mieleen huonosti voideltu tiiviste asennusvaiheessa.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #48 : 10.11.2020, 09:33:45 »
Siis onko tuulilasin kehys niin huonosti kitattu tehtaalla, ettei vesi pysy ulkona?
Tässä lienee ns. normaali tiiviste eikä liimalasi? Ensimmäisenä itelle tuli mieleen huonosti voideltu tiiviste asennusvaiheessa.

Näissä on sellainen sealer-kaistale tiivisteen ulkoreunassa, koristelistojen alla. Tällä pyritään estämään veden pääsy tiivisteen ja korin väliin, sitä en tiedä kuinka pullea tuo tiiviste on ollut tehdasuutena mutta nyt tuossa on useamman millin ura joka täytetty massalla. Tämä saattaa olla ihan brittien ongelmia kun olen muidenkin autojen kanssa nähnyt service lettereitä joissa vuotavat lasit korjataan lisäämällä tiivistemassa estämään veden pääsy sisään tiivisteen ulkoreunan ympäri.  :P
Pikkuautossakin on se tiivisterakennelma sellainen ettei varmasti pidä ilman massaa.

Ja juu, perinteinen paksu kumitiiviste.

Tässähän on takalasissakin samankaltainen tilanne, tiivisteen ulkoreuna pitää kiertää tiivistemassalla. Se onkin seuraava kohde, tätä paikkailin jo kesällä kun hokasin että takaikkuna vuotaa takapenkin alle. Alanurkista on massa irti koripellistä.

Irti noita en rupea käyttämään kun tiivistemassa on ihan asiallinen korjaus, massalla on kunnollinen paikka. Ei siis vedetä pelkästään tiivisteen reunan päälle...  :o
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #49 : 10.11.2020, 17:16:35 »
Ura kaivettu tyhjäksi vanhasta tiivistemassasta joka olikin mennyt sellaiseksi kummaksi pulveriksi/tahnaksi, ei varmaankaan paljoa vettä pitele. Mitenkään valumalla tämä toki vuotanut mutta pidemmän sateen ja topakamman pesun jälkeen vesi löysi tiensä sisätiloihin.
Aika kivasti sai mäskit kaivettua ulos, ensin vanhalla luottokortilla ikäänkuin viilsi auki ja sen jälkeen sai tavan litteällä muovilastalla rassattua varsin puhtaaksi. Imurilla irtopupellus pois ja loppuputsi Xyleenirätin kulmalla. Huom. luottokortin tulee olla vähävaraisen tai vaihtoehtoisesti tyhjiin vingutettu koska mikään tuhti sellainen ei tahdo mahtua tiivisteen ja korin väliseen uomaan.

Tiiviste on hyväkuntoinen ja pehmeä, eikä näyttänyt muotoutuvan tai kärsivän ruoppaamisesta.

Kun tarkastaja oli tyytyväinen niin teipit ympäriinsä ja uran täyttö tiivistemassalla. Eikä puhuta mistään silikoineista kun sellaisia ei tähän sotketa, ihan muuta kamaa niin toimiikin eikä toivottavasti edistä kupettumista. Ruoste-hiiri on meinaan nähty huudeilla, sellainen piilottelee juipin Sierrassa... eilen oli ollut metsästys mutta hiiri oli vielä vetänyt pidemmän korren.  :pupu:

Kromilistat peittää käytännössä kokonaan tuon teipatun alueen ja reuna menee tiivisteen ikkunaa vasten olevan huulen alle.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2020, 22:06:55 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #50 : 12.11.2020, 12:08:55 »
Eilen saatu aikaiseksi ilmanottokaukalon pohjan rapsuttelu pintaruosteesta, tässä kun jää vesi seisomaan pohjalle koska poistoröörit on hieman alinta kohtaa ylempänä. Tottakai vuodet tehneet tehtävänsä ja rupea alkoi jo olemaan, onneksi oli vielä pintaruosteeksi luokiteltava. Irtoava kama pois ja jätän sitruunahappoliuoksen tekemään työtään pariksi päiväksi. Väli-ihmettelyn tuloksena näyttää siltä että tulee ihan siisti jonka voi sitten maalata kunnolla.

Tuulilasin listoja rupesin sovittelemaan paikoilleen ja siinä menikin loput käytettävissä olevat tunnit. Ylälista ei olekkaan plug and pray, vaan siinähän on sisäpuolella pikkuruinen kouru joka pitää taiteilla tiivisteessä olevaan uraan. Ei mennyt ihan tuosta noin vaan koska tiivisteen etureunassa on toinen hahlo listan etureunalle. Pitkällisen tuskailun jälkeen lista on paikoillaan, en kiinnittänyt huomiota irroitusvaiheessa mutta jotenkin tuntui ettei tämä ollut ihan täydellisesti  paikoillaan alunperin. Toisesta päästä se kouru oli vähän litistynytkin.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2020, 21:58:37 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #51 : 15.11.2020, 21:55:45 »
Kaukalon pohja oli siistiytynyt aika mukavasti. Jätin sitruunahappoliuoksen muhimaan muutamaksi päiväksi, tänään huuhtelin ja putsasin paljaan alueen.
Näytti hyvältä, hyväksihavaittua Zing 182 maalia paljaalle alueelle ettei rupea heti punastelemaan.

Pintamaalauksen jälkeen meinasin korottaa tuota kourun pohjaa vedenpoistoröörien tasalle koska eihän tuommoisessa ammeessa ole mitään tolkkua. Suolakaivoksen "out of date" varastosta otin muutaman panoksen hieman joustavaksi kuivuvaa 2k kittiä joka on juuri tämmöiseen täyttelyyn tarkoitettu, ja sisältää myös korroosionestoaineita.

Tuossa vähän kuvaa ennen happokylpyä, erityisesti nuo kourun päissä olevat alueet röörien tykönä olivat eniten ruosteessa. Veikkaan ettei ole kovinkaan ihanteellinen alue korjata jos pääsisi puhkeamaan... kojelaudan takana jossain.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #52 : 07.12.2020, 13:04:29 »
Ole urhea ja pure luotia. Rupesin takalasin vuotoa tutkimaan eikä siinä auttanut muu kuin nostaa koko lasi pois vaikka äänet päässäni sanoivat ihan muuta. Vasemmassa alanurkassa karmissa/pintapellissä on pieni ruostetäplä joka menee tiivisteen alle niin nyt se on otettava kiinni, vaikuttaa hankalalta paikalta korjata jos puhkeaa, tuolla buttressin nurkassa ja sisäpuoli on juuri rear bulkheadin ja takarontin yhtymäkohdassa. Jos ei muuten niin lihavalle sialle ahdas paikka.
Lasikin jäi vielä ehjäksi kun en väännellyt sitä millään vaan imukuppikahvoilla suostuttelin, ja holvasin WD40 deodoranttia uraan niin lasi luiskahti ulos kuin... ööh pieni bambi syntyessään.


Lasin ollessa irti on myös helpompi rassata "hattuhyllyn" pintaruoste pois, tuo mokoma suikula on niin matala koriltaan että takaikkunan tienoilla työskentely sisällä on jonkinasteinen urheilusuoristus. Hyllyllä on vähän kromia kun vuotava ikkuna on tiputellut vedet sinne ja jäänyt muhimaan äänieristefyllin alla.
Luulen että ensitöiksi putsaan istuinkaukalosta ne aiemmin mainitut järkyttävän tahmeat liimajämät pois, jäin jo pärsseestä kiinni kun erehdyin innoissani laskemaan vähän pakaraa siihen ja verkkari tarttui välittömästi.   :facepalm:

« Viimeksi muokattu: 07.12.2020, 13:06:18 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4085
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #53 : 08.12.2020, 09:15:57 »
Tuota lasin irroitustarinaa lukiessa alkoi jostain syystä kämmenpohjat kostumaan ihan myötätunnosta, mutta tekemisen meininkiä kun se on kuitenkn ehjänä irti O0
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #54 : 08.12.2020, 23:18:26 »
Kyllä siinä oli ukko Ducati-fleecessä hiessä muualtakin kuin kämmenistä.  :)

Nyt olen rapsutellut kittiä karmista. Jumaleisson mikä homma kun se kitti on jotain silikonia!! Kaikki tietää miten se käyttäytyy... ritisee vaan ja pyörii/myötää lastan edessä. Karmin maali on nurkkia lukuunottamatta ensiluokkainen niin en halua pilata sitä.
Kolmella eri lastalla tota työstänyt, kahdella muovisella ja yhdellä fiiberillä. Vähän väliä saa käydä teroittamassa nuo kun lakkaa puremasta.
Lopuksi pintaan jää se ihme kalvo, se onneksi lähtee kliinerillä.

Kyllä tosta hyvä vielä tulee mutta aika paljon työtä ja vaivaa pelkästä kitinpoistosta. Sit vielä ne nurkat hoitoon, ja hattuhyllyn kromit.
 :hg:
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Tucci

  • Vieras
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #55 : 09.12.2020, 20:15:25 »
Sikamassalla kiinnitettyjä osia olen ottanut lämmittämällä ja katkoteräveitsellä, toimisiko sama metodi vai joko sait kaikki pois?

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #56 : 09.12.2020, 20:39:08 »
Kitit on nyt pois. Tänään vielä rapsuttelin niitä. Mulla on semmoinen tunne ettei toi perinteinen silikoni oikein lämmöstä hetkahda, ainakaan sellaisesta joka ei pilaa ympäristöä.
Silikonikittisauma kyllä repeää ihan muovilastalla painaen ja työntäen/vetäen mutta se loppukerros ja sen poistaminen onkin työlästä kun en halunnut pilata maalipintaa. Muovi/fiiberilastalla voi survoa aika suruttomasti mutta kyllä se aikaa ja näppivoimia kysyy, ja on tympeää hommaa.

Ajoin hattuhyllyn punastuneet kohdat porakoneella ja teräsharjalla auki, molemmissa päissä semmoinen spaaderoaskin kokoinen ruostetäplä ja keskellä pyöreä ~3cm halkaisijaltaan oleva samanlainen. Harjalla ajoin sen vuoksi että näen mihin ruoste loppuu kun se mokoma menee maalin ja korikitin alla näkymättömissä aina näkyvää aluetta laajemmalle.
Ens viikolla sitten semmoisella pussipuhaltimella pienet töhistykset, erityisesti ne karmin nurkat haluan saada mahdollisimman puhtaiksi ruosteesta ennen maalausta.

Takapenkin alta, vasemman
 
oikean istuinpoteron pohjan pikkuruosteet ajoin kans harjalla auki. Tämähän on lähtenyt vähän ruostumaan kun vuotaneet vedet ovat jääneet tuonne muhimaan, ja joistain kohdista on maali pettänyt.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2020, 22:38:04 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #57 : 11.12.2020, 10:44:57 »
Crc gasket remover on ollu aika hyvä, monesti tarvii vaan saada mekaanisesti pintaa rikki, että imeytyy jos on reilummin materiaalia. Ikkuna liimaa ei kyllä oo tullu koitettua mutta mm. kylppärin silareita vaihtaessa homma nopeentui

https://m.motonet.fi/fi/tuote/606080/CRC-Gasket-Remover-PRO-Tiivistejaanteiden-poistaja-400-ml
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #58 : 13.12.2020, 17:04:47 »
Osaako joku sanoa hyökkääkö tuo CRC:n deodorantti maalin kimppuun kuinka hanakasti? Tän takalasiprojektin osalta tilanne on ohi mutta vastaisen varalle jos ja kun joutuu kittejä poistamaan maalatuilta pinnoilta.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #59 : 13.12.2020, 18:44:57 »
Osaako joku sanoa hyökkääkö tuo CRC:n deodorantti maalin kimppuun kuinka hanakasti? Tän takalasiprojektin osalta tilanne on ohi mutta vastaisen varalle jos ja kun joutuu kittejä poistamaan maalatuilta pinnoilta.

Ainakaan B230 lohkon kylestä ei lähtenyt omat, eikä korjausmaalitkaan (akryyli)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

KL-varaosat  Race.fi