Mielenkiintoista lukea tosielämän kokemuksia sähkö-Volvosta. Olisin käynyt keskiviikkona koeajamassa XC40:n, mutta Wetterin koeajoauton laturi oli rikki. Koeajoin sitten bensahybridinä XC40 ja hyvän tuntuinen autohan se oli. Nykyiseen 2016 S60 verrattuna XC40 rengasäänet olivat selvästi hiljaisemmat. Alustan tuntuma etäisempi ja ohjaustuntuma huonompi, mikä johtunee (?) ajoavustimista. Yllättävän tilava on tuo XC40, selvästi tilavampi takaa kuin 2016 S60. Täytyy yrittää päästä koeajamaan se sähkömalli myös. Ensi viikon torstaille on koeajoaika varattu Polestar 2:lle.
Verrokkina, kävin eilen koeajamassa M-B EQA 250. Kaiken kaikkiaan kokonaisuutena erittäin valmiin tuntuinen tuote. Ohjaustuntuma mielestäni parempi kuin XC40:ssä, lähes nykyisen S60:n veroinen. Rengasäänet kuuluvat enemmän kuin XC40:ssä, mutta vähemmän kuin 2016 S60:ssä. Takapenkillä tilaa vähemmän kuin XC40:ssä ja takaistuin matalalla. Hallintalaitteet ja "käyttöliittymä" kaiken kaikkiaan erittäin sekavan ja monimutkaisen oloinen Volvoon verrattuna. Tuo olisi suurin kynnys M-B:n valintaan. Varsinkin jos perheessä on toinen (mikä tahansa muu kuin Mersu) auto. Laatuvaikutelma ja viimeistely muuten vähintään Volvon tasolla. Suorituskyky on paperilla samaa luokkaa kuin 2016 S60 T4:ssä, mutta käytännön ajossa EQA 250:ssä on voimaa huomattavasti enemmän. Tottakai, kun sähköautossa voima on käytössä aina heti, ilman että automaattiaski vaihtaa ensin kick down:ssa pienemmälle. Kaiken kaikkiaan koeajon jälkeen oma polttomoottoriauto pörisevine moottoreineen ja vaihteenvaihtoineen tuntui naurettavan vanhanaikaiselta.
Olen melko varma, että seuraava autoni on sähköauto. Sitä, ajanko nykyisellä Volvolla vielä 2 vai 8 vuotta, en vielä osaa sanoa. Paljon riippuu siitä, tuleeko tuohon lataushomman sekavuuteen jotain tolkkua. Autot sinänsä alkavat olla valmiita. Taisi olla Volvo-viesti, josta luin Euroopassa olevan yli 600 latausoperaattoria. Osa toimii keskenään ristiin, suurin osa ei. Ja jos toimii, niin hinta on jotain aivan muuta kuin saman operaattorin asemilla. Tässä sekasotkussa ei ole mitään järkeä. Polttomoottoriautoihin verraten tilanne voisi olla, että jokaisella huoltoasemaketjulla olisi oma luottokorttinsa ja tankkaaminen onnistuisi vain sillä. Tai jos jollakin toisella, niin hinta voisi olla kolminkertainen. Jos bensaa sattuisi olemaan, niin tankkaaminen onnistuisi 1litra/1min, mutta voisi välillä katketa. Tai mittari ei suostuisi antamaan bensaa Volvoon, mutta antaisi sitä Mersuun, tai johonkin toiseen Volvoon. Asennemuutostahan tämä joka tapauksessa käyttäjältä vaatii ja suunnitelmallisuutta matkantekoon ihan eri tavalla. Se on hyväksyttävää, mutta operaattoriviidakon sekasotku ja latausasemien epävarma toiminta ei ole.