Proturbo  Autodiagnoosi

744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"

  • 162 Vastauksia
  • 31608 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #75 : 31.07.2021, 17:28:11 »
Varatolppien kanssa painiskelin tuossa eräänä iltapäivänä. Yläpäät olivat aika lohduttoman näköiset:



Eivät auenneet millään järkevällä voimankäytöllä:





Päätinpä sitten sahata pienet suikaleet kierrettä pois:



Ja se auttoi:



Sisällä oli Volvon leimalla olevat iskarit, lie melko vanhat. Toinen oli täysin hengetön. Suunnitelmissa olisi 200-sarjalaisen etuiskarit ja -40 mm jouset. Vai meneekö tuo -40 mm ihan vakioiskareilla? Tuskin haittaa jos pieni suikale kierrettä nyt puuttuu, ei kai tuohon kovin isoja voimia kohdistu (?)...
« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 18:55:02 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #76 : 31.07.2021, 18:30:34 »
Miulla oli seiskan vakioiskarit niiden madallusjousien kanssa.  :)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #77 : 31.07.2021, 19:17:41 »
Ok... Eli ei rupee jouset pyörimään vakioiskareiden kanssa siis, hyvä tietää. Hyllyssä tosin olisi ne 200-sarjan iskarin valmiina, kattoo nyt mitä tuonne tulee laitettua... Mihin muuten vanhat iskarit voi viedä, onko ne ongelmajätettä?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #78 : 31.07.2021, 19:30:05 »
Metalliromua ne on.

Eipä tuo mitään meinaa jos vähän kierrettä uupuu. Kunhan saa kiristettyä hyvin.
Estää se sitä sitä iskaria karkaamasta tolpasta sillo ku paketti on kasassa (jousi+ylälautanen kiinni), ja kun ei ole kuormaa = autossa kiinni.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #79 : 01.08.2021, 17:00:50 »
Kiitos vastauksista! Eilen tein nopeana väliprojektina etupyörän laakerin vaihdon. Auto alkoi pitää varsin häiritsevää jyrinää, joten pakko oli ruveta selvittelemään mistä on kyse. Jostakin edestä se mielestäni kuului, joten nostin etupään ilmaan ja rupesin kattelemaan paikkoja läpi. Oikea etupyörä lonksui varsin selvästi ja pyörää pyörittämällä ja jousesta tunnustelemalla tuntui ihan selvää jyrinää. Vasen puoli oli timmi ja pyöri nätisti ja tasaisesti.

Hakkasin rasvakupin irti:



Bingo, samanlainen napa kuin varatolpissa. Ei muuta kuin uskollinen Clas Ohlsonin mopo esille ja muttereita aukomaan:





Ja valmista:



Käytin kiristykseen jostakin tämän foorumin nurkista löytynyttä ohjetta 100 Nm + 45 astetta.

Tilapäiskorjauksena siis käytetty napa rikkinäisen tilalle. Täytyypi tilailla uudet noihin irtotolppiin, että saa ne kasattua joskus. Koeajon perusteella jyrinä hävisi, toki muuta hälyääntä tässä vielä riittää. Esim. vasemmalta edestä kuuluu ylös-alas-liikkeen myötä narinaa. Selvinnee mistä se tulee viimeistään kun rupean madalluspuuhiin.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 19:00:35 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #80 : 18.08.2021, 16:56:15 »
Kulutuslukema jyristävällä laakerilla oli 11.11, vieläpä olevinaan kevyttä ajelua maalaismaisemissa.

Laakerin vaihdon jälkeiset kolme tankkausta: 9.32, 9.32 ja 9.12 - voiko tulla noin iso ero huonosta pyöränlaakerista vai onkohan käynyt joku käpy kirjanpidossani...

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #81 : 18.08.2021, 21:01:14 »
Voi hyvinkin tulla noin iso ero.
Samalla tavalla se voi aiheuttaa merkittävästi lisää kitkaa, kuin laahaavat jarrutkin (esim. palat jumissa). :)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #82 : 18.08.2021, 21:02:32 »
Ja jos on jo klapia, niin voi jarrupalat hiihtää jo vähän.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #83 : 20.08.2021, 23:15:09 »
Oli klapia ihan tuntuvasti, ja kyllähän tuo oikea etutassu hieman lämpimältä tuntui ajon jälkeen. Aattelin vaan et tarvii jo savu nousta (ei noussut vielä...) et kulutuksessa näkyisi, mutta näin ei ilmeisesti ole...

Jokohan tää vihdoin pääsis osa-aikaeläkkeelle, joka on ollut suunnitelmissa jo pitkään... Laitoin eilen seisontaan, mittarissa 10414 km. Tai siis auton omassa mittarissa on hiukka enemmän, mutta se ei ole liiikkunut vuosiin. Eli 509403 + 10414.

Syynä lepotauolle on, että sain vaimon käytöstä vapautuneen Corsan nyt itselleni ajoon. Piha alkaa täyttyä autoista:



Pölykapselit tuli puunattua ja laitettua Volvoon, näkyy kuvassa... Niistä en ole tainnut muistaa mainita aiemmin.

Korviini kantautui jotain sen suuntaisia mielipiteitä, että pitäisi autoja vähentää tuosta pihasta (yksi on vielä tallissa noiden lisäksi, ja kaksi eri paikkakunnalla...) - en kyllä yhtään ymmärrä että miksi ???
« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 19:03:40 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #84 : 27.09.2021, 17:42:23 »
Törmäsin jossain vanhaan mainokseen... Oon näköjään vahingossa tehny replikan tuosta autosta:





Tai keula ja perä on vielä vaiheessa :P (No ehkä jätän ne ruttaamatta kuitenkin...)
« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 19:06:47 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #85 : 01.10.2021, 20:08:58 »
Toinenkin vanha mainos tähän väliin:



Suttuinen kuva, mutta eikös tuossa ole Kadett E, facelifti-Sierra ja tietysti 740 "tiilikeula". Tuon mainoksen Volvo ei taida olla samanvärinen kuin omani - väri voisi olla ehkä "404 Light blue metallic". Minun autonihan on legendaarinen "kalsarinsininen" eli virallisesti "213 Mid blue" (konehuoneen lätkästä löytyy koodi 213-2).
« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 19:14:49 kirjoittanut dneproshin »

Kankikari

  • Vieras
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #86 : 01.10.2021, 21:11:49 »
Opel omega maskista ja sumareista tulee mieleen, voi tuo olla kadettikin kun ei nää takaikkunaa ni ei tiiä.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2374
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #87 : 01.10.2021, 22:04:45 »
A Omega minä sanon
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #88 : 02.10.2021, 10:09:07 »
Omega kyllä sopisi paremmin tuohon seuraan. En noita tuon aikakauden Opeleita kovin syvällisesti tunne...

Sierran facelift on tullut -87, joten jonnekin kasarin loppuvuosillehan tuo mainos ajoittunee.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #89 : 02.10.2021, 11:12:10 »
Mainoksen renkaat kun sais uutena tän päivän rengastestiin.

 

RallyBaron  Samppasport