Futurez  Kulkukoira

744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"

  • 162 Vastauksia
  • 31603 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #60 : 25.05.2021, 08:01:09 »
Yritin noita jousia katella itekkin tuolta aeromotorsin sivuilta mutta en löytänyt  :idiot2:
Oonko vaan kädetön vai ostitko viimeset itelles  :D

Eipä näy enää, ovat päässeet loppumaan?

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #61 : 29.05.2021, 00:30:45 »
https://aeromotors.fi/kataloog/article/2679331/4595807-lesjofors

Katoinpa huvikseen uudestaan äsken... Ja tuota -40 mm sarjaa on näköjään tullut taas saataville. Reilut neljä euroa ovat lisänneet hintaa, mut eipä tuo paha ole vielä (87.82 € tällä kertaa hintana)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #62 : 13.06.2021, 14:18:39 »
Viime aikojen tapahtumia:
- Muutto isompaan taloon, karmea homma... Toipumisaika vielä menossa, osa työkaluistani edelleen hukassa ja autotallien pelikuntoon varustelu tekemättä.
- Micra ei mennyt katsastuksesta läpi ja vaatii vähän panostusta.
- Corsa meni katsastuksesta läpi ilman huomautuksia.
- Mersun remonttitauko pitkittyy, ihania jarruputkihommia tiedossa...
- Volvo sen kun porskuttaa, ja nyt viimeistään on käynyt selväksi, että tästä en voi luopua...

Eli, pientä panostusta tarvitaan ja mm. ihan tavallista katsastusremonttia luvassa - leima loppuu 2.7. Rouhean patinoitunut ulkokuori saa olla just sellainen kuin on, olen huomannut että maalipinnan puunaushommat eivät ole meikäläisen juttu... Eivätkä minkäänlaiset museointihommelit myöskään, 35-vuotias käyttöauto saa näyttää 35-vuotiaalta käyttöautolta...

Tähän väliin kuvia nykyilmeestä:









Erityisesti tuosta viimeisestä kuvasta näkyy hyvin tuo etupyörien kummallinen asento. Tekninen termi lienee "positiivinen camber-kulma", ja kuva ei vääristä - näyttää just noin oudolta luonnossakin. Muinaisessa pösö 807:ssanikin oli tuo sama havaittavissa. Liikenteessäkin näkee aika usein autoja, joissa (erityisesti) etupään camberi on positiivisella - näppituntumani mukaan ovat aika usein näitä nykymuodin mukaisia SUV-malleja.

Joku "taksimodi" näihin oli muistaakseni olemassa, käsittääkseni käytännössä etutolppien yläpäiden siirto. Pitänee tutkia löytyykö siihen ohjeita jostain... Ja jotain kai vaikuttaa sekin, jos jaksaisin askarrella nuo -40mm vieterit paikoilleen. En tiedä liittyykö camber-kulmaan vai mihin, mutta tämähän täräyttää yllättävän voimakkaasti näpeille esim. hiemankaan isommista tien poikittaissaumoista. Tulee ihan mieleen vanha kunnon Massey-Ferguson 165 ja kynnöspellolla ajaminen :P

Loppuun kuva-arvoitus - etsi kuvasta pyörän venttiili muualta kuin pyörästä (näkyy helpommin jos zoomaa kuvaa):

« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 16:19:10 kirjoittanut dneproshin »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #63 : 13.06.2021, 16:02:04 »
Camber-mod:
- Löysää yläpäiden etummainen kiinnityspultti
- Lyö se irti (isku pultin päähän tiputtaa sen pyöräkotelon puolelle)
- Pidä puukalikkaa tms konehuoneen puolelle tulevaa ylälautasen osaa vasten ja hakkaa vasaralla tms. lautanen niin "sisäreunaan" kuin kääntyy
- Poraa uusi reikä lautaseen käyttäen hyväksi iskaritornin reikää
- asenna kiinnityspultti
- suuntaa aurauskulmat narulla ja kahdella pukilla (naru pukkien välille auton viereen, linja takavanteesta ja mitaten/säätäen etupää niin, että vanne on etu- ja takareunastaan yhtä kaukana narusta).

Modi olisi hyvä tehdä suuntauslaitteessa, jotta Camber olisi molemmin puolin varmasti samanlainen. Omassa 945:ssa naputin sen yläpään niin sisään kuin meni ja tarkistin suuntauksessa: ero oli lopulta niin pieni, että peukalolla renkaan kylkeen painaen sai arvot samaan tai yli.

Eli mielestäni voi tehdä ilman suuntauslaitteita. Modilla Camber kääntyy hieman negatiiviseksi. Ohjauksen keskialue muuttuu aavistuksen tahmaisemmaksi, mutta ohjauksen palautus ja reagointi muuttuu aivan toiseksi. Ton muokkauksen jälkeen omalla ysillä oli yhtä juhlaa ajella mutkaisia teitä, kun auto ei yrittänyt enään puskea kuin härkä.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #64 : 13.06.2021, 17:27:19 »
Viime kesänä tein kanssa omaan 740 tuon camber modin ja puhelimen muistiosta löyty, että oon 22mm siirtäny pultin paikkaa. Vielä ei oo tullu katottua pyöränkulmia miten samoihin puolet sattu.
Venttiilin tilalle vois laittaa polttimon  ::)
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #65 : 13.06.2021, 19:45:54 »
No niin, kiitos ohjeista molemmille -H- Sehän ois sit vaan toteutusta vaille valmis :P

Jaa, siinä on vielä yks polttimon paikka ??? Joskus syksyllä/talvella lapset ensin heitti frisbeellä tuohon lyhtyyn ja sitten vielä myöhemmin viimeistelivät kengällä... Käyttivät puskuria osana parkour-rataansa, mahtava idea :o Siinä muovinpalasia keräillessä oli kyllä aika WTF-hetki kun huomasin venttiilin siellä lyhdyn sisällä ;D

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #66 : 13.06.2021, 20:04:49 »
Ameriikassa voisin veikata tuossa olevan polttimo. Omassa silmää häiritsi se "pimee" kulma ja pitkään mietin jo että poraan reiän sinne reunimmaiseen ja laitan lasikanta polttimon pitimineen (tän kaltasia kiinalaisia oli kouralline), mut siellä muistaakseni oli reiät olemassa joten tarvis vaan johdot liittää takavalojen johtoihin, tyrkätä polttimo reikään ja nyt palaa reunasta saakka.


Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #67 : 13.06.2021, 20:41:58 »
Hyvä modaus, pitänee tehdä tuokin kunhan löydän paremman takavaloparin jostakin. Minulla on siis ne lyhdyt ollu jo pitkään, en vaan tiedä missä paikkakunnalla ne muuttokaaoksen jäljiltä sijaitsevat...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #68 : 29.06.2021, 09:36:46 »
Kävin eilen konttorilla, ajoaikaa tuli 4.7.2022 asti:



Mittausarvot näyttävät hyviltä, päästörajoihinkin meni kirkkaasti. Vähemmän yllättäen takavaloista tuli korjauskehotukset...

Katsastusvalmistelujen yhteydessä tutkailin sähköjä... Ihmettelin sulaketta nro 18 (oikea kaukovalo, jos katsoin oikein). Toisin kuin muut tuo ei lähtenyt sormivoimin irti, piti kammeta meisselillä:



Tuo sulake ei siis ole sanan varsinaisessa merkityksessä "palanut"... Hyvin on lämpöjä ottanut, mutta virta kulki yhä. Sulakepaikan lievästä muodonmuutoksesta huolimatta uusi sulake meni onneksi paikalleen. Ajovalojen releytys pitää ehdottomasti lisätä työlistalle.

Kuvailin viikonlopun puuhasteluista jonkin verran videomateriaalia... Koetan tässä opiskella editointia kaiken muun ohessa, katsotaan saisinko jotain julkaisukelpoista aikaan.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 16:22:16 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #69 : 06.07.2021, 17:46:56 »
Puuhasteluvideo julkaistu:
https://www.youtube.com/watch?v=aofXzBaKEQU

Editointi kävi ihan työstä, katsotaan jaksanko tehdä näitä lisää vai jääkö kertaluontoiseksi kokeiluksi.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4623
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #70 : 06.07.2021, 18:36:01 »
noita päästöarvoja kattelin,eikös toi oo aika laihalla kun co 0.20?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #71 : 06.07.2021, 19:01:43 »
Ainakin se saisi olla paljon enemmänkin, olikohan 3,5 rajana että menee läpi. Tyhjäkäynnin säädin viime kesänä Weberin ohjeen mukaan (tehdään ihan siis korvakuulolta) ja lämpimänä toimii hienosti, joten en ole kauheasti tuosta osannut stressata toistaiseksi...

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4623
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #72 : 06.07.2021, 20:39:40 »
Ainakin se saisi olla paljon enemmänkin, olikohan 3,5 rajana että menee läpi. Tyhjäkäynnin säädin viime kesänä Weberin ohjeen mukaan (tehdään ihan siis korvakuulolta) ja lämpimänä toimii hienosti, joten en ole kauheasti tuosta osannut stressata toistaiseksi...
justiinsa näin,jos ei nyi ja toimii niin sehän on ok,3.5 on joo yläraja noissa ja vanhemmissa muistaakseni 4.5,eihän siinä muuta mut vaara et vena palaa jos hirveen laihalla,toisaalta tänpäivän bensat on mitä on,kai ne palaa muutenkin jos on palaakseen. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #73 : 06.07.2021, 21:26:37 »
Niin, ja minullahan oli tässä laajakaistalambda viime kesänä ja syksylläkin, kun tuota kaasaria ihmettelin ja suuttimiakin vaihtelin. Mittarin mukaan pysyi kyllä vihreällä alueella koko ajan ja kaikissa tilanteissa... Paitsi kylmänä ei kiihdytysrikastus millään meinaa riittää.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #74 : 06.07.2021, 21:59:30 »
Jos seossuhde pyörii lambda 1.05-1.10 alueella, niin silloin lämmöt on kaikista suurimmillaan minkä vuoksi pakoventtiilit voi palaa. :) Yli tai alle tuon alueen, niin ok toimii.
Laihemmalla vaan tulee ongelmaks seoksen syttyminen -> nykimistä, ja kulutus nousee jos ei syty kunnolla, koska palamisnopeus hitaampi (vaatii lisää ennakkoa).

Toki jos ei kantta oo rempattu kertaakaan, niin siellä ei hirveesti menetä vaikka pakoventtiilit palaiskin.
Paitsi toki jos pääsee pala tippumaan sylinteriin venttiilistä. :facepalm:

Aika huoletta ite ajelisin kyllä, jos ei mitään nykimistä tms. ole, niinkuin jen tais kans todeta.

Mut hyvät päästöt on, melkein menisi katillisen päästörajoistakin läpi, jos vaan kierroksilla sais happiarvon alas ja sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla hc < 100ppm.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2021, 22:03:08 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Samppasport  Futurez