Elekma  Autoracing

745 4.6T ja Turbo

  • 103 Vastauksia
  • 33248 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
745 4.6T ja Turbo
« : 13.08.2020, 00:09:46 »
Enhän ollut ostamassa mitään tällaista, mutta jottei ajankäyttö siirtyisi täysin jenkkipuolelle(esim. 3,5 viikkoon Silveradon hitsausta ja muuta laittoa vain noin 60h), piti viime viikolla tehdä hankinta. Josko siitä vaikka talviauton saisi?




-87 B200ET, toimiva M46, sähkötoiminen kattoluukku, sähkölasit- ja peilit, koirakalteri, vakkari ja ollut alkuperäiset etusumuvalot. Ja tottakai roikkuva kattoverhoilu kuuluu asiaan. Mittarissa vasta 503tkm ja mittaristo tuntuisi ihme ja kyllä toimivan. Puuttuva tankinluukku on kyydissä ja vasemman takavalon pakkivalonpinnan nappasin pois paikaltaan jottei tipu matkalle. Kuvissa on vähän epätasaisella alustalla. Osasyynä ostolle oli ehkä liian läheinen sijainti, korimalli ja se, ettei vanhempaa koria enää juurikaan ole tarjolla. Muina syinä ulkopinnan väri sekä tehdasvarusteinen turbo. Hinta jäi siedettäväksi ja kilven loppuosa tuo mallinkin esiin. Alkuunsa katselin että olisi hitusen vaaleampi kuin englantilainen, mutta olihan se sama värikoodi. Vanha haalistunut väri vaan.

Haltuun hain maanantaina ja toki se ajamalla siirtyi töihin. Tämäkin on ollut jo hetken pois liikenteestä, edellisen kerran katsastettu tammikuussa -08. Tein pikaisen läpikäynnin ja siinä samalla ilmasin jarrut kun se oli jäänyt vaiheeseen. Toisesta etusatulasta oli yksi letku jäänyt löysään. Edellinen omistaja oli uusinut takasatulat ja oli tainnut laittaa myös uuden painepumpun. Sinällänsä kohtuullisessa ryhdissä vaikka laittoakin on.

Kaikenlaista laitettavaa ja ehostettavaa oli jo tiedossa ja löytyi lisää.
Pienimpinä kohteina turbo on väljä ja savuttaa, moottorissa on kk-laakeriäänen tyyppinen sivuääni ja ihan kohtuullinen öljyvuoto. Moottorinjohtosarja on aivan valmis ja joutokäyntimoottori puuttuu. Ruiskun osat on jo "tilattu". Molemmat puskurinrungot on kolhittu mutkalle ja takapuskurinkuoressa on syviä jälkiä. Päälipuolella pintaruostetta siellä täällä, mutta yleisesti ottaen yllättävän suorapeltinen vasemman takaoven alapintaa lukuunottamatta. Pohjassa on hitsattavia kohtia ja ainakin osa vanhoista paikoista menee uusiksi vaikka niissä ei ruostetta näykään.

Oikean etupyöränlaakeri pitää ääntä, mietittävä vaihdanko pelkän laakerin vai vaihtaako samalla levytkin ja irtolevyllä olevat tolpat. Alkuunsa ehkä vain laakeri. Taka-akselin reaktiotankojen kiinnikekehikon taaemmasta korikiinnikkeestä on ratkennut toinen pesä, kehikko ja tangot on pääseet liikkumaan ja koko paketti on aivan banaanilla. Lisäksi bypassilta puuttuu letku ja sille tuleva pätkä on tulpattuna imusarjan puolella. Myös ahtomittarin, ym. alipaineletku oli irti konehuoneen haarasta ja tulpattu. Sen liittämällä alipaine vuotaa pihalle vakkarin poljinkytkimistä kun polkimia painaa :o Tuulilasissa on halkeama, sisusta vaatii putsausta, muutaman kajarinritilän, siistimmät etuovipahvit, kurakaukalot, eikä ehjä kuskinpenkki(verhoilu edes) tekisi pahaa. Tankin bensalinjoissa on letkua, kupariputkea ja taas letkua peräkkäin. Rattiakselin alanivelen ylempi kiinnityspultti puuttui.

Johtosarja lievästi kuoriutunut, osin jo teipattu uudestaan mutta silti toiminta on epävarmaa.


Taka-akselin tuennassa jotain sanomista. Ei ihme, että takapää ravisti ajaessa.



Bensalinjoja.


Ensimmäinen tavoite on saada katsastuskuntoon ja käydä konttorilla. Sen jälkeen moottoriosaston ehostus, sinne on jo sovittuna kauppaa vähän isommasta alakerrasta. Mutta sitähän ei tiedä mihin koriin mikäkin kone lopulta päätyy :D
Muut kuvat tuolla: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745+-87+Turbo/


Ja koska otsikossa on suluissa monikkomuoto, niin sanotaan nyt siitäkin jotain. Viime syksynä kävin hakemassa Xuppon vanhan -88 745:n hylsyn. Ihan vain uudet rakentelusäännökset mielessä, koska paperit on kuitenkin kohillaan. Ja tulihan siinä mukana muutamia hyviä osiakin risan 16V alakerran lisäksi ;) Tehtiin maastoasennuksena 965:stä jääneiden BC:n etutolppien, kaikkien jarrujen sekä vetarien asennus jotta saatiin kampe trailerille. Makasi sen jälkeen talven yli ja alkuvuoden pihassa, jonka jälkeen sai katon päällensä. Sen enempää ei ole tapahtunut, koska uudet säännöt ovat odotuttaneet itseään. 1.9. saattaa kertoa mitä saa laittaa ja minne.

F350 oli tämänkin kanssa vetohommissa, hiekkatiellä vähän kuraantui.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2021, 00:06:33 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1400
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #1 : 13.08.2020, 07:24:04 »
Kuvat ei näy. :(

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #2 : 13.08.2020, 07:32:14 »
Vika lienee kuvat.fi:n päässä.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #3 : 13.08.2020, 09:36:15 »
Aika sikamaista tennaria saanut tuo -87 B200ET :(
Onneksi meni hyvään kotiin! O0

Onko ton konehuone palanut kun noin on johtosarjat kuorinut? :o

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #4 : 13.08.2020, 09:58:22 »
Hienoa että hyvät autot pelastetaan paalaukselta  :) Väriyhdistelmäkin on tässä tyylikäs Beige metallic ja beige puolinahka sisutus
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #5 : 13.08.2020, 11:30:06 »
Kuvat ei näy. :(
Kuvat.fi on takkuillut vähän viime päivinä.

Aika sikamaista tennaria saanut tuo -87 B200ET :(
Onneksi meni hyvään kotiin! O0

Onko ton konehuone palanut kun noin on johtosarjat kuorinut? :o
Ei ole voinut saada, eihän takavetoturbot koskaan.
Ajattelin oisko joskus ollut turhan lämpimät oltavat, mutta tämän ikäisissä johtosarjan eristeet ei ole erikoisen hyviä.

Hienoa että hyvät autot pelastetaan paalaukselta  :) Väriyhdistelmäkin on tässä tyylikäs Beige metallic ja beige puolinahka sisutus
On se joskus ollut hyvä, ehkä tulee vähän paremmaksi :D Nykykunnossa kokonaisena arvokkaampi kuin osina. Väri on parhaimpien joukossa, oli ehkä jopa pääsyy ostoon. Yhdellä asiakkaalla on ollut pitkään samanvärinen B230K 745, mutta taitaa kokeilla kumpi loppuu ensin, kuski vai auto. Sisustan siirtoa mietin jo toisesta 745:stä, mutta mistäs siihen samanlainen tilalle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #6 : 13.08.2020, 20:57:10 »
No niin, kyllä siitä vielä hyvä tulee.
Mulla ois aika hyvä beige kangas sisusta -91 945:sta, itse irrottaen ja noutaen olisi edullinenkin vielä  ;)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #7 : 13.08.2020, 23:01:28 »
Tarttis olla puolinahkajakkarat, eihän varustelua aleta karsimaan enää tässä vaiheessa :D Ovipaneelitkin sais olla vanhanmalliset jotta saatavuus on varmasti huonompi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #8 : 13.08.2020, 23:30:30 »
Onko ton konehuone palanut kun noin on johtosarjat kuorinut? :o
Ei välttämättä, mulla on ollu kans pari 740 missä johdot murenee käsiin kun vaa tuokin liian lähelle käden  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #9 : 14.08.2020, 09:43:24 »
Muistelisin että -87 tais olla viiminen vuosimalli biohajoavia johtosarjoja, että siinä voi olla syy noille murentuneille johdoille.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #10 : 14.08.2020, 11:59:45 »
Uusien pitkäkattojen kanssa olikin pitemmän aikaa hiljaiseloa :P Hieno löytö hyvällä värillä!

Muistelisin että -87 tais olla viiminen vuosimalli biohajoavia johtosarjoja, että siinä voi olla syy noille murentuneille johdoille.

Vahvistan asian oman -87 240:n osalta. Konehuoneen puolelta johtosarjoista tosiaankin katosi eristeet ihan itsekseen.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #11 : 26.08.2020, 23:39:07 »
Ensimmäisenä toimenpiteenä Turbolle oli tankinluukunsaranan ja koneen pohjamuovin hankinta. Saranassa tarvikeosa ei perränyt tälläkään kertaa eli ei edes yritä tarttua luukkuun. Tasaista laatua kun edellisestä kokeilusta, asiakkaan autoon, on vain noin 5 vuotta. Tilasin Volvolta ja naputtelin paikalleen. Puutoslistalta on voinut raksia yli muutamia osia. Taka-akselin reaktiotangot ja kehikko, etupuskuri ja kuramatot tuli haettua tutulta. Kuskin kuramatossa on halkeama jonka kokeilen liimata takapuolelta. Siistimmät takaovipaneelitkin oli, mutta juuri pykälän tummemmalla värillä, etsittävä toiset. Osien haun jälkeen muistin, että yksi takapuskuri pitäisi olla nurkissa. Se löytyi ja on siistissä kunnossa.

Johtosarja ja joutokäyntimoottori saapuivat ja tänään vaihdoin paikalleen. Vaihdosta huolimatta pyrkii uittamaan koneen käynnistäessä oli kylmä tai lämmin ja käy koko ajan rikkaalla. Jouduin toiset tulpat jo vaihtamaan, koska vanhat ei enää toimineet. Tarkastin bensanpaineen ja se on oikein, moottorinlämpöanturi mitattava ja kylmäkäynnistyssuutin otettava irti tarkastusta varten. Kk-suuttimen johdon irrotuksella ei ole kuitenkaan väliä. Sen päälle joutokäyntimoottori on täysin auki koko ajan. Toista immua ei taida olla nurkissa testattavaksi. Saapa nähdä vaihtuuko ruisku jo ennen katsastusta.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2020, 23:44:03 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #12 : 30.08.2020, 22:27:52 »
Nyt on Turboon tehty "oikeitakin" hankintoja. Tarmo_L:n nurkissa oli ylimääräisenä 98mm akseli, B230 lohko, 152mm H-profiilit, ylikoko-Wisecot joista laki koneistetaan oman tarpeen mukaan. Kyytipoikana K-jetin imusarja ja vakio 530 johon teen alkuunsa vain kevyen siistimisen ja teetän seetit. Imusarjaan hommailee suutinholkit ja hitsauttaa kiinni.

Tuumamittaisen männäntapin takia heloja täytyy suurentaa vähän, se menee samalla kun osat käyvät tarkastuksessa ja lohko porauksessa. Lohkosta toki samalla tason oikaisu ja sen jälkeen koekasaus.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #13 : 04.09.2020, 21:01:44 »
Maanantaina jätin alakerran osat Viitikolle ja tiistaina ne sai jo takaisin. Lohko on porattu ja taso-oikaistu, tapinhelat suurennettu, kampura ja veivien alapäät tarkastettu. Kampiakseli on kuulemma ylämitassa eli tulee pienempi laakerivälys. Tarkastettava mikä välys sinne tulee ja hiotuttaa pari satkua pois jos vaikuttaa tiukalta. Viitikko sanoi lohkon koneistettujen pintojen näyttävän ihmeen huokoisilta ja niinhän ne näyttää. Liekö sillä sitten merkitystä käytön kannalta.

Koekasasin kampuran ja osat yhteen pyttyyn. Puristussuhteeksi ajattelin noin 9,5 ja alustavan laskelman mukaan mäntä pitää jättää 2,8-2,9mm alle tason eli 8,3-8,4mm kaikkiaan. Toimitettava männät madallettavaksi ensi viikolla. Jossain välissä voisi kuvatakin osat ennen kuin ovat paikallaan. Alkuunsa kokeilla mitä tulee siistityllä 530:llä, jossain vaiheessa vaihtuu kuitenkin 531. Tarmo_L:ltä löytyi osien mukaan pari vanhanmallin Elringiä, taidan säästellä ne siiheksi kun 531 on päällä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #14 : 08.09.2020, 18:59:52 »
Kori on kyllä oikeassa värissä... Eikös Englantilainen oo samalla sävyllä ja ittellä on 945 samassa myös... Seuraan kyllä, aina välillä...!

--

"If I die... I die..." <- joku

 

Ateho  Elekma