Futurez  Kulkukoira

940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä

  • 61 Vastauksia
  • 10339 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #15 : 10.10.2020, 16:03:31 »
Ihan itse askarreltu:

Koska navi, etu- ja takakamerat, oma ja matkustajien kännykät, tabletit, hf kuulokkeet ym härpättimet vaatii usein latausvirtaa. 
Autossa yksi vanhanaikainen tupakansytytinpistoke.   

Tuhkis poistettu ja tilalle tein vanerista panelin, johon upotin 3 kpl USBx2 pistokkeita. Sekä yksi perinteinen sytkäpistoke, johon tulee jatkuva virta.
Paneliin upotin myös jäähdytyspuhaltimen viilentämään rele- ja sulaketilaa.
Paneliin upotettu myös ö-painemittari. No juu, olisihan se voinut olla mustakehyksinen, mutta tuollainen hopeinen oli jo valmiiksi nurkassa pölyttymässä.
   


Sama valmiina ja asennettuna



Pitää vielä keksiä paikka ö-paineanturille.  Lohkon ja ö-suodattimen väliin ei mahdu bilteman väliadapteri, johon saa antureita kiinni.   
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #16 : 10.10.2020, 16:11:07 »
Takavalojen liittimien hapettumien poisto ja suojapinnoitus.

Takavalolasin yläkulmasta puuttui palanen punaista muovia. Askarreltu epoksiliimasta korvaava pala. Jestas sienne lasin taakse oli kertynyt hiekkapölyä pienen aavikon verran.

Takavalojen vuotavien tiivisteiden paikkailua butyylimassalla.  ( arvatkaas löytyikö juuri silloin mistään lähistöltä mustaa massaa? Ei tietenkään. Vain harmaata,,,joten sillä sitten ja seuraavana päivänä matkaan kohti keskistä-EU:ta.   )



Samalla sitten tutkimaan miksei peräkärryn valot oikein toimi. :o


Lisäksi kaikki kuparijohdot olivat hapettuneet ihan mustiksi. 
Lopputulos peräkärryn osalta oli , että ihan kaikki valot tuli vaihdettua LEDeiksi ja kaikki sähköjohdot uusittua.  Nyt toimii.

Tuorein tööt-painikkeen korjaus tuli tehtyä 17.8.2020,,, se töötin sisäinen rakenne on melkoinen vitsi. Häiriöt toiminnassa johtuneet sisuskalujen vaeltelun halusta.  Katotaan nyt pitääkö käyttämäni liima. 
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #17 : 10.10.2020, 16:21:22 »
Sekä vaativimmat hommat, joihin en alkuun kuvitellut pystyväni:

RVS tarra jo kyljessä valmiiksi olleen hirvitarran yläpuolelle ( ovat niin sävysävyyn yhteensopivat,,,ihqu :smitten: ) sekä E85 ja FIN tarrat takaluukkuun.   
Vaimon antama kannustava ” Et laita niitä tarroja! ”  tsemppaus auttoi ja motivoi suoritukseen.



Radio oli kehnolaatuinen ja lisäksi piti saada liitettyä älylaitteeseen, jotta voi kuunnella esim nettiradiota pitkillä ajoreissuilla, joten:

Joku ”G” merkkinen radio irti kiskaisten ja oikean olkapään yli takatilaan viskaisten, sekä uuden ”P”-merkkisen asentaminen riemusta hihkaisten.   ,,,oho,,meni melkein runoiluksi.

Aikalailla parani radion ominaisuudet ja äänenlaatu. ;D
Noita ihan samoja ”G”-radioita näkyy olevan torissa ym myyntisivuilla käytettynä runsaasti kaupan. Varmaan hyvin haluttuja  :2funny:, mutta omani vien kyllä elektroniikka kierrätykseen,,,,mikäli sinnekään moinen kelpaa. Taidan tempaista moskalla lyttyyn, ettei sorttiväki laita toriin myyntiin.     :knuppel2:     

740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #18 : 10.10.2020, 20:38:38 »
3.9.2020

Öljyt ja suodatin vaihdettu.
Samalla syttyboxista 18 ja 19 navat maihin.
Korjaamolta kotio ja akusta johdot irti reiluksi vuorokaudeksi ecun nollaamiseksi

24 tuntia ja 4 minuuttia ehti olemaan virrattomana, kun oli pakko lähteä ajamaan.  Toivottavasti riitti.
Melkein tyhjänä reissuun nyt.  Noin 400kg kuormaa vain tällä kertaa peräkärry mukaan lukien menomatkalla. 
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #19 : 10.10.2020, 20:51:18 »
5.9.2020

57 litraa E85:sta tankkasin Liettuassa, Kaunasissa. 88cnt litra. 
Tankin pohjalla jäljellä oleva oli noin 50/50 suhteella 95E ja E85.
Samalla laitoin kolmannen satsin RVS:ää koneeseen.  Tämän jälkeen mennään sitten noin 100 000km ilman kys. mömmön lisäämistä.   

Katsotaan millanen kulutus tulee olemaan tällä muutetulla sytkäennakolla wiinan kanssa.  Matka jatkuu kohti Puolaa. 



6.9.2020

10.6 ltr /100km reilun 500km matkalla meni wiinaa. Ihan ok mielestäni.
edit:  Kompuutteri kertoi olleen 63% etanolipitoisuus

Tämän jälkeen 95:sta tankkiin ja seuraava vajaa 300km tankkausvälillä 9.3 ltr/100km.  Vähän korkea tuo luku mielestäni. Mut oli kyllä nurkkapyörittelyä jonkin verran ja paljon kiihdytyksiä.

Jäi tämän päivän ajelu lyhyeksi, silä hidasteena oli ihan järkyttävän kova kaatosade.
Varsovaa lähestyessä edessä salamoi.  Katselin sitä välkettä ja tuumin, että toivottavasti ei tarvitse tuohon myräkkään ajaa, kun oli sellainen olo,että voi tulla osuma salamasta. Eipä ole moista tunnetta ennen ollutkaan.

Sinne pilven alle sitä kuitenkin joutui ja sade vaan paheni. Esikaupunkialueella oltiin. Jos edessäni ei olisi ollut rekka, jossa paljon takavaloja, niin en olisi tiennyt missä kohtaa tie kulkee vaikka olikin katuvalot.
 
Sitten välähti ja räjähti samaan aikaan. Kuin tykillä olisi ammuttu vieressä. Vasempaan korvaan teki kipeää.  Salama iski alle 10m päähän minusta. Hieman takavasemmalle.  Iski moottoritien väliviheriölle mahdollisesti lyhtypylvääseen,jos peilistä oikein näin.  Minun ja osuman välissä oli yksi tyhjä ajokaista.    Korvassa tinnittää lujaa vieläkin noin 3 viikkoa myöhemmin.   
   
« Viimeksi muokattu: 11.10.2020, 20:06:11 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #20 : 10.10.2020, 20:56:36 »
17.9.2020

Jotain tuo syttyennakkomuutos ilmeisesti sai aikaan.
Mennessä siis lastia kärry mukaan lukien noin 400kg eli lähes tyhjänä.  9.38 - 9.48 ltr/100km 95E.  Mielestäni noin litran normaalia korkeampi näin tyhjällä ajettuna.
 
Paluumatka.  Noin 1250kg kärry mukaan lukien.   Kulutus kuten lähes tyhjänä.   9,48 ltr/100km 
Puolan läpi sisältäen Tatra vuoriston meno paluu Puola- Slovakia-Puola ja noin 120km motarilla 100km/h. 
   
9,51 ltr/100km Puolan itäistä reunaa ylös ajellen varsin unelma teitä. Viimevuonna remontissa olleet tiet uudella päällysteellä. Super mukavaa ajoa. Muutama kaupunginläpiajo.

Pohjois-Puolasta pohjoiseen Liettuaan. 396Km   9,04 ltr/100km oli kulutus.  95E käytössä.
Heinäkuussa kutakuinkin sama pätkä ( 333km) oli 8,4 ltr ,mutta silloin vasen takatuuli auttoi.  Nyt puhkui suoraan sivulta.

Pohjoiseen Latviaan 231km,  kulutus 8,87. Tosi tasaista 85-90km/h rekkojen perässä.
Tankkausaseman pumpulta 1.14 eur/litra 95E. Tankki ja varakannu 20ltr täyteen ja nokka kohti Tallinnaa.

Muuten en huomaa ajamisessa eroa, mutta pikkuisen tyhjäkäynnillä kierrokset heijjaa. Nappaan kotona jossain vaiheessa akkujohdot irti ja annan olla 2vrk.  Edellinen nollaus saattoi olla siinä ja siinä nollaantuiko.  Oli melkein minuutilleen 24h.   Kun jotkut sanoo, että reilu vuorokausi olisi suositeltava.

Eilen viimeksi katsoin öljyt. Ei ole havaittavasti kulunut ja melkein kuin vasta vaihdettu väriltään, kuitenkin 4000km nyt ajettu.


740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #21 : 10.10.2020, 20:59:22 »
18.9.2020

Tilasin alavaesiletkun.  Kaksi erilaista. Toinen on ilmastoidulle mallille. Jos vaikka moisen väkertää joskus paikoilleen. ( pihistän tämänkin 740:stäni )
Tulee vaan aika lämpöistä reittiä, jos tulee hyttiin samaa reittiä kuin 740:ssa vaparissa. 940:ssä kulkevat silloin turbon ali. 
Niinpä jo suunnitellut vähä isompaa tuunausta tuohon.

Pakosarja irti. Hiekkapuhallus sille ja ehkä turbollekin. Keraaminen maali pintaan, kun niin kovasti väittävät,että useamman kymmenen astetta voipi jopa konehuoneen lämpö tipahtaa ja kaasut pakenee putkessa nopeammin.

Tilasin myös rst-putkiston. Simmons.  Modificars firmasta, 343,-. 
Vollen nykyinen on jo aika haperoa tavaraa ja hiukan vuotaakin keski- ja takapönttö.   
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #22 : 10.10.2020, 21:53:40 »
18.9.2020

Tilasin alavaesiletkun.  Kaksi erilaista. Toinen on ilmastoidulle mallille. Jos vaikka moisen väkertää joskus paikoilleen. ( pihistän tämänkin 740:stäni )
Tulee vaan aika lämpöistä reittiä, jos tulee hyttiin samaa reittiä kuin 740:ssa vaparissa. 940:ssä kulkevat silloin turbon ali. 
Niinpä jo suunnitellut vähä isompaa tuunausta tuohon.

Pakosarja irti. Hiekkapuhallus sille ja ehkä turbollekin.

Alavesiletkulta on lähtö tai tulo turbolta. Vesipumpulta lähtee kaikista b200 -b230 koneista teräsputkella linja lämppärinkennoon. Muuttuu putkesta letkuksi virranjakajan alla. Toinen letku menee kennolta kanteen imusarjan alle kannen takapäähän. Vaparin alavesiletkulla ei tee turbossa mitään jos haluaa vesijäähdytellä turboa.

Kannattaa se pakosarja korjaushitsuutella. Kaikki ne on halki turbon aukon takaa.

Akunkenkän irroitus tai 1 sulake pois ja takaisin sopeutumat nollattu .oppiihan se ajaessa mut jos polttoainelaatu vaihtuu jatkuvasti kestää soputuman ajo kauan.

Omassa oli hapettumaa konehuoneen anturien yms vehkeiden liittimissä ja ne putsaamalla ja tarvike xenoni ballastit poistamalla tyhjäkäynnin seilaaminen loppui ja putsaaminen vaikutti siihen ärsyttävään pikku nykimiseen tyhjäkäynnillä.

Mittariston rpm mittariin ja sen heiluntaan ei auttanut mikään. Jokin maavika tai mittariston foliossa vikaa.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2020, 22:33:26 kirjoittanut Kankikari »

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #23 : 11.10.2020, 20:08:15 »
Tästä infopläjäyksesta iso kiitos Kankikarille.   P>

 Skandix mainosti jotta turbo ilman ilmastointia letku "A".  Ilmastoituun turboon letku "B".
Yhdessä menee turbon vesiletku yläkautta ja toisessa alakautta koukaten suhteessa varsinaiseen paksuun vesiletkuun.
Joten otin molemmat. 

Sieltä tilasin myös dampperi järkäleen ( noin 156mm halkaisija ) sen jälkeen, kun kotomaiselta tuli minikokoinen 117mm alumiininen ( ei ole sivuilla halkaisijaa mainittu  :nohnoh)   

Tilatessa kotomaiselta toki tiesin, että kyseessä on alumiininen.
Ei noteerattu, vaikka kerroin s-postikirjeenvaihdossa, että tulee ihan vakio 940FT koneeseen.  Kaikkihan sen tietää ettei noin pieni sovellu vakioon, jossa vakio-osat muutenkin.
Niin normaalia minulle, että en jaksa moisesta nostaa verenpainetta.      :2funny:






« Viimeksi muokattu: 11.10.2020, 20:21:30 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #24 : 14.10.2020, 19:33:00 »
Tämä turbokameli on ollut aiemmassa elämässä pitkän aikaa huoltofirman autona,,,,kertoi trafi.

Omamekaanikko oli keväällä huolissaan, kun takaluukku on ruostepilkkua täynnä. Kun ekaa kertaa näin tulevan uuden kuljettimeni.
Kerroin, että alumiinia on tuo takaluukku.   Mekaanikon ilme kertoi " älä äijä valehtele"
Otin taskusta magneetin ja laitoin takaluukkua vasten. Ei tarttunut. 
Muutaman sekunnin katseltuani ja sormin hiplaillen totesin, jotta rälläkkää on vingutettu lähellä ja kipinäsuihkulla kuorrutettu takaluukku ja -lasi.    Takalasi on myös ihan täynnä lasiin kiinnittyneitä kipinäkikkareita.

Edit:  Takalasinpyyhin oli jumissa. 
Takaluukun ovipahvi irti ja näytti olevan takalasinpyyhkijän moottorista irroitettu pyyhkijän välitinvivusto. 
Pari suihkausta sopivaa öljyä pyyhkijän tapintyveen. Papukaijapihdeillä vähän vääntövoimaa ja niin se lähti pyyhkimenheiluttaja-akseli liikkeelle. 
Vivusto takaisin kiinni moottoriin ja kas toimii.   *taavih-> 
Tosin omamekaanikko oli ehtinyt murjomaan pyyhkijänvarren poikki, joten pitää joskus hommata uusi. En kylläkään ole toistaiseksi kaivannut takalasinpyyhintä. 

Samalla sorvasin ja jyrsin uudenlaiset palikat, jotta sain koneruuveilla takaluukun "pahvin" kunnolla kiinni. Oli ties kuinka kauan ollut vain neljällä verhoilupitimellä paikoillaan. 
 
« Viimeksi muokattu: 16.10.2020, 21:30:46 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #25 : 03.11.2020, 22:46:24 »

Kannattaa se pakosarja korjaushitsuutella. Kaikki ne on halki turbon aukon takaa.

Pääkaupunkiseutu.
Kuka oikeasti osaa hitsata / tietää miten ja millä aineella nämä B230 koneen pakosarjat hitsataan?

Tiedosta kiitollinen olisin.   
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #26 : 04.11.2020, 07:22:23 »
Pääkaupunkiseutu.
Kuka oikeasti osaa hitsata / tietää miten ja millä aineella nämä B230 koneen pakosarjat hitsataan?

Tiedosta kiitollinen olisin.   

Tjaa paikoista pk seudulla en tiedä.

Itellä on esab korjaus valupuikkoja ja muutama puikkokone.

Pakosatsi pöydälle silmämääräinen halkeemien etsintä ja niiden aukaisu rälläkän katkolaikalla halkeemien päihin porataan reiät ja sarja kuumitetaan joko toholla tai uunissa rasvattomaksi ja hitsuutellaan kuumana. Tuoretta saumaa koputellaan kuulapää vasaralla jotta se venyy ja loppuun voi vielä uunittaa tai jäähyttää villoissa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #27 : 04.11.2020, 16:07:44 »
Kannattaa pistää ostoilmoitus ehjästä pakosarjasta, suurinosa on ehjiä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #28 : 06.11.2020, 20:56:14 »
kiitos vastauksista. 

Rälläkällä avaamisen jälkeen myös suositellaan hiekkapuhallusta joissakin ohjeissa, jolloi saadaan rälläköimällä siloitellut/tukitut huokoset taas hitsausta vastaanottavaisempaan olotilaan. 

Aattelin ennakoida, jos volleni pakosarja on halki, kun otan se irti tulevana talvena, niin olisi jo ammattilainen tiedossa joka hitsaa. 
Ja myös siksi, kun olin jo aiemmin saanut yhdesä vastauksessa kommentin: " Kannattaa se pakosarja korjaushitsuutella. Kaikki ne on halki turbon aukon takaa. "

Ehkä haen sopivia korjauspuikkoja Kemppi puikkokoneeseeni ja turaan itse. Silloinhan siitä tulee juuri sellainen kuin itse tekee.    ::)

Osaako joku kertoa mitä sortin valurautaa pakosarja on?  Pallografiittia?  Tylppägrafiittia ?  tai jotain muuta?


 Joskus kauan sitten,  olosuhteiden ja käytössä olevien työkalujen sekä materiaalien vuoksi olen hitsannut happi-asetyleenillä valurautaputkeen reilun puolimetriä saumaa, joka myös piti vedet sisällä. Ei ollut ihan ,,,hmmm,,,,mukavimpia hitsuuhommia tuo. 
Tuo putki oli joka ilta vähintään 100 Celsiusta lämmin. Sisälsi kiehumistilassa olevaa vettä 4-5 tuntia joka ilta.  Saunan lämpimän pesuveden "hi-tech" lämmityslaite "siellä jossain" 


 


« Viimeksi muokattu: 22.11.2020, 20:39:00 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #29 : 08.11.2020, 18:45:21 »
Tänään 8.11.2020

Vaihdettiin uusi alavesiletku.  Hieno sininen silikooniletku.   :smitten:
Sopi paikoilleen ihan kuin olisi just tuohon tarkoitettu.       

Pois otettu letkuyksilö oli kyllä Volvon tunnuksilla, mutta en tiedä mihin malliin tarkoitettu sillä paksua letkua oli leikelty ja turbolle menevää letkua oli jatkettu.  Lisäksi paksu letku hinkkasi ohjaustehostimen hihnapyörään.

Samalla tuli vaihdettua dampperi uuteen ja sen pultti myös.


Peruutusvalot eivät ole toimineet muutamaan viikkoon.  Nyt oli aikaa niitäkin ihmetellä.
Polttimot oli ehjät.  :o
Mittari kouraan ja ,,,,,, >:(   Ei tullut virtaa minkäänlaista valoille.

Auto ylös ja vaihdelaatikon luokse ihmettelemään.
Sähköteippiklimppi pois johtojen päältä ja 4 kpl enempi ja vähempi sulaneita johtoja paljastui.
Joskus muinoin jotain tuossa on joku tuunannut. Yksi apico jatkos tehty.  Kaikki johdot kuorittu. Joissain oli vähän teipinrääppeitä jäljellä.   
Ainakin 3 johtoa neljästä oli yhteydessä toisiinsa.  Ilmankos ei virta kulje sinne minne pitäisi.   :idiot2:

Liitin irti pistokkeesta. Oheinen kuva kertonee paljon:  :nohnoh




Konehuoneesta tuli "varastettua" joutilas valoliitin tilalle.
Oho!   Nyt toimii peruutusvalot ja kirkkaina jopa.   P>

Sisäpuhallin kettuillut jo muutaman viikon.  1 ja 2 teholla ei jaksa pyöriä. 3ja 4:lla hirmu räpätys ja jyrinä.
Olipa helppo irroittaa puhallin verrattuna 740:een.

Puhaltimen siipipyörän sisäpuoli oli aivan täynnä koivunlehtiä.
Niin oli myös sähkömoottorin sisällä koivunlehtiä.   Ei ehkä kauhean kaukana ole ollut tulipalokaan enään. 

Pitää siis tehdä parempi karkeasuodatinverkko ilmanottoaukkoon.  On siihen jonkinlainen näemmä joskus asennettu mutta ainakin tuulilasinpuoleinen verkonreuna laskee lehdet läpi. Taidan ottaa 740:stä siihen tekemäni ritiläverkon.   
samalla nappaan mitat ja alan tuumia jonkinlaista raitisilmasuodattimen asentamista myös. 

Jäykkää oli puhaltimen siipipyörän pyörintä vielä puhdistuksenkin jälkeen.  RVS Universalia suihkin laakereille, koska tästä ollut erinomaisia kokemuksia 740:n puhaltimen kanssa.  Takaisin paikoilleen ja ainakin 30 minuuttia sai käydä täysillä kierroksilla sillä aikaa, kun yllä olevia muita juttuja laitettiin kuntoon.   

 
 
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo