Futurez  Kulkukoira

"Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)

  • 85 Vastauksia
  • 10587 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
"Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« : 19.12.2020, 18:24:19 »
Tehdääs tällekkin uudelle perheenjäsenelle oma ketju tänne, niin pysyy sitten kaikki asiat/muutokset tallessa täällä ainakin. Otsikossa on tuo nimimerkkini lainausmerkeissä, koska tämä auto on äitini, mutta kuten tuon siskoni S60:sen kanssa myös, tämän auton "ylläpito" on minun vastuullani ja vähän luulen, että olen tämän auton pääasiallinen käyttäjä. :D

Turinat seis ja itse autoon: Kyseessä on tosiaan V90 D3 moottorilla ja Inscription -varustetasolla. Auto on rekisteröity loppukesästä 2019, eli tämä on jo mallivuotta 2020. Alunperin oli tarkoitus hankkia vähintään D4 -mallinen koska ehdoton vaatimus oli saada 8-lovinen vaihteisto, mutta sitten selvisi että viimeisimmissä D3 -malleissa on myös tuo uudempi vaihteisto, joten D3 ei ollut enää este. Vajaan viikon verran kerettiin kaverin kanssa selailemaan sopivia yksilöitä Nettiautosta ja sitten ponnahti silmään tämä kyseinen yksilö. 55 000km ajettu ensimmäisen omistajan auto. Koeajolle mars ja suurta yllätystä auto ei tarjonnut, kuten sopii odottaa näin nuorelta autolta. Äärimmäisen siisti yksilö, joka ei paljoa uutta autoa häpeä. Pesunaarmuja kertynyt maalipintaan toki sekä vanteita hiottu vähän kivetykseen, mutta muuten oikein siisti. Ainoan yllätyksen tarjosi huoltokirja, josta selvisi että auto on vanha taksi. Ensimmäinen reaktio oli järkytys, mutta hetken järkeiltyäni totesin, että kyseessä lienee mahdollisuus eikä uhka. Jos otetaan vertailukohdaksi kuluttaja-ajossa ollut 55 000km ajettu yksilö, niin auto olisi huollettu tasan kerran ja seuraava huolto olisi juuri nurkan takana. Koska tämä kyseinen yksilö oli vanha taksi, niin autoa oli huollettu 20 000km huoltovälin mukaisesti, itseasiassa huoltoväli on ollut noin 18 000km. Juuri ennen auton ostamista, autoon oli tehty 60 000km huolto jossa oli taksihuolto-ohjelman mukaisesti vaihdettu myös vaihteistoöljyt. Onhan tuo tolpalla saanut tyhjäkäyntitunteja varmasti, mutta näin vähän ajetun auton kohdalla näen tämän huoltohistorian ehdottomana bonuksena, joka kumoaa noi taksikäytön aiheuttamat (henkiset) miinukset.

Varusteissa ei ole mitään maata mullistavaa, mutta listaan tähän ne hienoimmat/merkittävimmät riippumatta siitä ovatko ne vakio- vai lisävarusteita. Nekin kun on tuntuneet elävän vähän vuosimallista riippuen.

- Aurinkoverhot takaoviin
- Inscription nahkakoristeinen avain
- Pysäköintitutka eteen ja taakse
- Sisustuksen puukoristus
- Sisävalaistus high level
- Sähkötoiminen kuljettajanistuin, muistilla
- Valaistut kynnyslistat
- Pilot Assist 2
- Volvo Guard
- Volvo On Call
- Digital mittaristo 12,3"
- Sensus Connect Audio High performance
- Maavalot etuovissa ja valaistut ovenkahvat
- Automaattiset kaukovalot
- Webasto
- Lämpiävä ratti
- Takaistuinten lämmitys

Volvo On Call on kyllä kiva kun Webaston voi käskyttää puhelimesta käyntiin. Sitten kun alkaa lähtö lähestyä niin moottorin voi käynnistää ennakkoon puhelimesta, niin ei tarvitse itse jäädä odotteleen tyhjäkäyntisessiota autoon, vaan voi lähteä samantien liikenteeseen. :) Paljon kivoja ominaisuuksia, mutta toki sitten on niitäkin ominaisuuksia, joita tälläinen kaltaiseni tarkka ihminen ei arvosta. Webasto ei lämmitä konetta kun auto on pysäköity, joutuu siis aina raapimaan kylmän koneen käyntiin. Onkohan tähän olemassa jotain kiertotietä? Itseäni myös risoo, kun mittaristossa ei ole mitään informaatiota moottorin lämpötilasta. Varsinaisia vikoja on kerennyt ilmaantumaan muutama: Sensuksen SIM-kortinlukija ei ole yhteistyöhaluinen. Ei onnistu lukemaan SIM-korttia, vaikka faktasti toimiva kortti on sisässä. Myös Start/Stop -järjestelmä tuntuu olevan vainaa, kerran olen saanut sen aktivoitumaan, mutta valtaosan ajasta se on poissa pelistä. Auto on valtaosin matka-ajossa, joten mitään nurkkarallia ja alhaista akunvarausta ei järjellä ajateltuna pitäisi muodostua esteeksi. Olikos näissä erillinen akku S/S-systeemille? Pitää katsoa näyttääkö iCarsoftin lukija mahdollisia syitä miksi tuo järjestelmä ei toimi. Kaikki "näkyvät" parametrit kyllä täyttyvät, eli vyö on kiinni, kone kuuma, ilmastointi ei pauhaa yms. Noh, kerrankin voi "autistoida" auton kanssa tarkasti, kun tehdastakuuta on jäljellä pitkälle kesään, niin maksaja löytyy Volvon suunnalta. 8)

Jäädään seurailemaan minkälaiseksi perheenjäseneksi tälläinen astetta uudempi Volvo osottautuu...

Huoltohistoria

Auto luovutetaan Biliasta 3.7.2019

1. Määräaikaishuolto (14.10.2019 / 18 961km)
 - Moottoriöljyt & suodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - Softapäivitykset

2. Määräaikaishuolto (11.2.2020 / 36 695km)
 - Moottoriöljyt & suodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - Softapäivitykset
 - Jarrupalat eteen ja taakse

3. Määräaikaishuolto (2.9.2020 / 52 330km)
 - Moottoriöljyt & suodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - Softapäivitykset
 - Moottorin ilmansuodatin
 - Vaihteistoöljyt
 - Polttoainesuodatin

Kesärenkaat vaihdettu alle (20.4.2021 / 60 326km)

Huolto ( 21.4.2021 / 60 351km)
 - Takaovien lukot uusittu
 - Kaikki ohjausyksiköt päivitetty
 - Oikean puolen moottorin tukikumi
 - Alempi oikea vääntövarsi

Huolto (3.5.2021 / 60 458km)
 - Moottoriöljyt ja suodatin (Castrol EDGE 0W20)

- Nahkapenkit käsitelty (30.5.2021 / 61 006km)








Auton pesut:
- 19.12.2020 / 56 088km
- 20.12.2020 / 56 318km
- 21.12.2020 / 56 599km
- 24.12.2020 / 56 710km
- 27.12.2020 / 57 273km
-  30.1.2021 / 57 639km
- 4.2.2021 / 57 858km
- 5.2.2021 / 58 076km
- 7.2.2021 / 58 550km
- 17.2.2021 / 58 681km
- 22.2.2021 / 59 251km
- 1.3.2021 / 59 365km
- 6.3.2021 / 59 481km
- 23.3.2021 / 59 561km
- 1.4.2021 / 59 644km
- 4.4.2021 / 60 192km
- 14.4.2021 / 60 290km
- 21.4.2021 / 60 351km
- 3.5.2021 / 60 443km
- 4.5.2021 / 60 563km
-  8.5.2021 / 60 635km
- 9.5.2021 / 60 692km
- 13.5.2021 / 60 755km
- 23.5.2021 / 60 940km
- 31.5.2021 / 61 061km
 - 4.6.2021 / 61 185km
- 6.6.2021 / 61 497km
- 11.6.2021 / 61 803km
- 14.6.2021 / 62 367km
« Viimeksi muokattu: 14.06.2021, 23:50:31 kirjoittanut tuomaril »

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #1 : 19.12.2020, 18:34:10 »
Odottelinkin jo, että milloin tästä tulee juttua tänne  ;D

Kyllä tuossa kabiinissa viihtyisi ja minä tietysti liputan volvoissa muutenkin vanhojen (hyvien, suoraan tulleiden) taksien puolesta niin siitä tietty lisäpisteitä. Omaan käyttöön tietysti olisi nelikkoa kaivattu mutta eiköhän tuo teidän käytössä tosiaan aja asiansa noinkin.  ;D

Sit ei muuta kun reissuja kalenteriin.

Tucci

  • Vieras
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #2 : 19.12.2020, 19:09:02 »
Sim-kortin siruja olen puhdistanut tentulla kun ei esim. puhelimen nettiyhteys ei toimi.

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #3 : 19.12.2020, 19:20:14 »
Sim-kortin siruja olen puhdistanut tentulla kun ei esim. puhelimen nettiyhteys ei toimi.
SIM-kortti on itsessään täysin toimiva ja puhdas, joten vika lienee auton päässä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2604
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #4 : 19.12.2020, 22:24:59 »
Onhan pin-koodin kysely poissa?
V90 D5A -17

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #5 : 19.12.2020, 23:34:10 »
Kyllä nuo uusimmat Volvo mallit ovat melkein hienoimpia henkilöautoja tällä hetkellä mielestäni  8)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 951
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #6 : 19.12.2020, 23:41:34 »

Onnittelut lupaavasta, etten sanoisi hitsin hienosta hankinnasta!  :) :)

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #7 : 20.12.2020, 04:13:25 »
PIN-koodikysely on pois päältä, mutta ei sen tähän edes pitäisi vaikuttaa. Kai nyt 2020-mallinen auto osaa yhden PIN-koodin tarpeen vaatiessa kysyä, ainakin jos on Volvon ohjeisiin luottaminen. Tänään kun auton starttasi, niin tuo "automodeemi" asetus oli suostunut menemään jopa päälle, mutta mitään siihen liittyviä asetuksia ei pystynyt Sensuksesta selaamaan, vaan valikko jumitti lähinnä. Myöskin "datan käyttö" -kohta pysyi kiltisti pyöreässä nollassa. Jotenkin tuo automodeemi on siis särki, pitänee viedä auto Biliaan kun kerkeää.

Olen myös huomannut, että autosta kuuluu joku epämääräinen ja luultavasti asiaankuulumaton ääni. Ääni kuuluu parhaiten 4-10km/h nopeudessa, siitä ylöspäin häviää luultavasti kokonaan. "Pehmeä narskuminen" on paras kuvaus mitä keksin. Matkustajan puolelta se ääni tulee, mutta todella vaikea sanoa että tuleeko se takaata vai edestä, melkein sanoisin että keskiosasta about. Korin joustoilla ei ole merkitystä ääneen, ääni tulee vaikka rullaa kävelyvauhtia aivan tasaisella pinnalla. Muutaman kerran olen saanut äänen lyhytaikaisesti esille myös auton seistessä paikallaan, kun olen vapauttanut vaihteen D:ltä N:lle. :idiot2: Pitänee tästäkin mainita Biliaan. Otetaan nyt takuuajasta kaikki ilo irti. :D 8)

Niin ja se aiemmin mainitsemani Start/Stop -systeemin toimimattomuus. Nyt nolottaa...Mähän olin itse laittanut sen pois päältä tuolta "Yksilöllisen ajotilan" asetuksista. :D Eli siltä osin kaikki kunnossa. Mutta pidetään se silti jatkossakin poissa päältä. Tuli myös huomattua, että jos vaihteisto on "dynaaminen" -tilassa, niin Neutral Control ei aktivoidu. Hyvä syy pitää vaihteisto siinä dynaamisessa tilassa ja muutenkin tuntuu terveemmältä kun kone kiertää edes sinne 2 000rpm asti normaalissa kiihdytyksessä, eikä tempase heti 1500rpm kohdalla isompaa pykälää silmään. Vikakoodit tuli myös uteliaisuuttani luettua, muutama (ilmeisesti) haamukoodi oli tallentunut, mutta hävisivät eivätkä ainakaan samantien tulleet takaisin.


Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2080
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #8 : 20.12.2020, 09:29:49 »
Hieno peli, itsellä on samanlainen awd.

Neutral control aktivoituu kylmällä laatikolla kaikissa ajotiloissa ja ainoastaan eco-ajotilassa myös lämpimänä. 8-lovinen laatikko on hieno. Ylöspäin vaihdot toimii kuin ajatus, painat vain vähän pedaalia syvemmälle, niin tuo osaa kierrättää konetta juuri sopivasti. Joissakin ajotilanteissa tämä voisi vaihtaa alaspäin vähän aiemmin. 1200 rpm 8-vaihteella on vähän "jyristävä" yhdistelmä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #9 : 20.12.2020, 10:39:52 »
Ja tuohon taksiasiaan kommentoidakseni, niin ei kai 55tkm ajettu taksi voi olla mitenkään huonossa kunnossa vaikka olisikin ollut normaalia enemmän tyhjäkäynnillä, kyllä silloin olisi auton laatu ihan täyttä kuraa eikä millään lailla soveltuisi taksikäyttöön. Mutta hyvä että näet sen positiivisena asiana useampien huoltojen takia ainakin  ;)

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #10 : 20.12.2020, 16:24:18 »
Hieno peli, itsellä on samanlainen awd.

Neutral control aktivoituu kylmällä laatikolla kaikissa ajotiloissa ja ainoastaan eco-ajotilassa myös lämpimänä. 8-lovinen laatikko on hieno. Ylöspäin vaihdot toimii kuin ajatus, painat vain vähän pedaalia syvemmälle, niin tuo osaa kierrättää konetta juuri sopivasti. Joissakin ajotilanteissa tämä voisi vaihtaa alaspäin vähän aiemmin. 1200 rpm 8-vaihteella on vähän "jyristävä" yhdistelmä.
Liekö sitten eroja eri vuosimalleissa tuon Neutran Controlin toiminnan suhteen, koska tässä yksilössä ainakin kyseinen toiminto aktivoituu Eco-tilan lisäksi myös Comfortilla ja myös Individual -tilassa, jos ei ole älynnyt laittaa asetuksista voimansiirtoa Dynaamiseen tilaan. Ja tämä nimenomaan lämpimällä laatikolla, en muutenkaan täysin älyä miksi Neutral Control toimisi jossain tilanteissa VAIN kylmällä laatikolla. Luulisi asian olevan pikemminkin päinvastoin, kuten se on ollut vanhemmissa myös. Laatikko toimii kyllä yleisesti todella hienostuneesti, en ole sen toiminnasta keksinyt juurikaan huonoa sanottavaa, vaikka itse olen hiukan neuroottinen näiden suhteen jopa. :D

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2080
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #11 : 20.12.2020, 19:23:35 »
No voi olla, että sekoitan turbiinilukkoon. Oma pudottaa kierrokset alas moottorijarrutuksessa kylmänä, mutta pitää vaihdetta silmässä lämpimänä. Kait se sillä tavoin lämmittää lootaa.

Minulla neutral control aktivoituu varmuudella vain ecolla. Vauhti kasvaa ihan päättömästi jyrkemmässä alamäessä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #12 : 20.12.2020, 19:40:10 »
Nyt taitaa mennä puurot ja vellit hiukan sekaisin. Neutral Control on siis toiminto, joka vapauttaa vaihteen esim. liikennevaloissa kun jarrua painetaan ja auto on paikallaan ja näin säästetään kulutuksessa. Tuo mainitsemasi alamäessä vaihteen vapauttava toiminto puolestaan on Eco Coast nimeltään, ja se toimii tosiaan vain Eco -ajotilassa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2080
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #13 : 20.12.2020, 20:42:12 »
Ok, my bad. En ole huomannut tuota liikennevalojuttua omassani. Minusta vaihde on aina silmässä tuolloin.

Mutta jatketaan asiasta. :hg:
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #14 : 21.12.2020, 04:16:21 »


Joo o, on siinä pieni ikäero havaittavissa. :D Mutta ei hätää, rakastan silti XC70:stäni. S* Tullut nyt muutama päivä ajettua tällä eestaas (700km), niin pystyy tehdä vähän kulutusvertailua XC70:seen. Kulutuseroa on omilla ajoillani 1,5L/100km maksimissaan. :D V90 näyttää kulutukseski 5,2L/100km ja XC70:lle olen laskenut noin 6,5L/100km kulutuksen vastaavassa ajossa. Varmasti jos harrastaa paljon kaupunkiajoa tai vetää motarilla kovia nopeuksia, niin kulutusero kasvaa, mutta omassa ajossani tilanne on tämä. Katsotaan mihin lukemiin päästään pidemmällä aikavälillä.

Havaitsin tänään ensimmäistä kertaa, että tuon V90:sen etusäleiköt olivat auki. Onko jollain tietoa tuon säleikön tarkemmista avautumisperusteista? Varmasti ilmastoinnin ollessa päällä tuo on auki, mutta enemmän kiinnostaa että miten tuo seuraa moottorin/vaihteiston lämpötilaa. Varmaan pitää jossain vaiheessa tutkia tuota, jos ei saa muuten selvyyttä. Älkää edes kysykö miksi, en tiedä itsekkään. :D

 

Elekma  Autoracing