Ateho  Elekma

Volvo V90 D4 AWD Inscription '17

  • 5 Vastauksia
  • 1260 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Volvo V90 D4 AWD Inscription '17
« : 10.04.2023, 12:37:44 »
Renkaanvaihto sesongin lähestyessä oli tehtävä liikkeitä. Kaikki ei välttämättä pakollisia, mutta helpottavia :D. Entiseen OR D5 AWD:n kilometrit olivat maltilliset ~310, eikä ikäkään nyt vielä painanut, mikään ollut rikki, tai muutenkaan harmittanut, mutta kai sitä on sen verran harakka sielultaan, että kiiltävä houkuttaa. Chattiautoa on tullut aika-ajoin selailtua lähinnä Xc60, Xc70 ns. Ford alustalla, mutta aina sitä haikaili kuitenkin näitten uudempien V90 ja V60 perään. S*







Väri on Savile Gray, tekniikka tosiaan D4, 8-vaihteisella laatikolla ja AWD.

Varustelistaa, ehkä itselle muistiin? Tätä nykyajan härpäkettä on takaveto volvoilijalle aika litanja. :buck2:

Vetokoukku
Polttoainetoiminen lisälämmitin kellolla
Neliveto
Navigointijärjestelmä
HUD - Head-Up-näyttö
Adaptiivinen vakionopeudensäädin
Huoltokirja
Peruutuskamera
Kaistavahti
Nahkaverhoilu
Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä
Liikennemerkkitunnistus
Pysäköintitutka edessä ja takana
Sähkötoiminen takaluukku
Ohjauspyörän lämmitys
Automaattivaihteisto rattivalitsimilla
LED-ajovalot
Kaukovaloautomatiikka
Kaarrevalot
Automaattinen ilmastointi (kaksialueinen)
Avaimeton sisäänkäynti ja moottorin käynnistys
Nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä
Penkinlämmittimet edessä ja takana reunapaikoilla
Kuljettajan istuin sähkösäätöinen ja muistilla
Isofix takasivuistuimissa
Start-stop-järjestelmä
Ajodynamiikan valinta
Mäkilähtöavustin (Auto Hold)
Sähkötoiminen seisontajarru
Ajonvakautusjärjestelmä
Luistonestojärjestelmä
Lukkiutumattomat jarrut (ABS)
Turvatyynyt
Ajotietokone
Sähkökäyttöiset ikkunat edessä ja takana
Sähköpeilit
Kaukosäätöinen keskuslukitus
2x avain
Kahdet renkaat joissa kevytmetallivanteet

Kesälle 19" 5-Triple Spoke Matt Tech Black Diamond Cut - 498 Vanteet, Talvelle alla olevat 18" 5-Double Spoke Silver - 149. Missä on vanhat kunnon Coronat ja Dracot?  :D



Keulalle ruuvattu jo valmiiksi Lazer Linear 18 Elite, aika näyttää miten tuo pelaa omien Led valojen kanssa ja onko yleensäkään tarpeellinen. Siisti asennus ja häviää keulaan aika huomaamattomasti.



Tarkoitus ajaa ja pitää kunnossa. 8) Eli rouva ajaa ja minä hoidan loput ::)

240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Paikalla puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V90 D4 AWD Inscription '17
« Vastaus #1 : 23.04.2023, 14:14:29 »
Kesäkumit vaihtelin alle, Continental Conti sport Volvo- tunnuksella, lienevät esiasennus renkaat paistovuoden perusteella. Peräkärryäkin tuli vedettyä perässä ja totesin että pikku Aku on vähintään haasteellinen peruutettava :D

Kotona pesin, ja totesin että on melko miellyttävä pirssi pestä, kun pinta on helmoja luukunottamatta hienossa kunnossa :) Bilt Hamberin rasvan poisto, vaahto esipesu ja kinnastelu king carthurin autoshampoolla. Perään Queonin pinnote. Tuli aika hyvä.




240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo V90 D4 AWD Inscription '17
« Vastaus #2 : 23.04.2023, 18:00:08 »
Hieno auto ja paras väri crystal whiten ohella mitä näihin on saanut tumman ja vaalean eri sävyistä. :)

Paikalla puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V90 D4 AWD Inscription '17
« Vastaus #3 : 23.04.2023, 18:08:46 »
Hieno auto ja paras väri crystal whiten ohella mitä näihin on saanut tumman ja vaalean eri sävyistä. :)

Kiitos  8)

Työkaverilla on juurikin tuo crystal white, hieno sekin. Nyt oli oikeastaan ihan sama minkä värisen löytää, varuste tasoakaan en kauheammin ollut ajatellut. Neliveto, diesel ja vetokoukku oli ne millä lähettiin liikkeelle :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo V90 D4 AWD Inscription '17
« Vastaus #4 : 23.04.2023, 20:21:40 »
Kiitos  8)

Työkaverilla on juurikin tuo crystal white, hieno sekin. Nyt oli oikeastaan ihan sama minkä värisen löytää, varuste tasoakaan en kauheammin ollut ajatellut. Neliveto, diesel ja vetokoukku oli ne millä lähettiin liikkeelle :D
Siinähän ne tärkeimmät. :D

Paikalla puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V90 D4 AWD Inscription '17
« Vastaus #5 : 23.03.2024, 08:16:58 »
Ongelmitta päästiin reilu puoli vuotta. Tiedostin, että yleisimpiä onhelmia ovat takavalot, ovien lukot pakkasella ja käsijarrun johtosarja. Täällä iski päälle tuo viimeinen. Alkoi varoituksella "seisontajarru ei täysin vapautettu", joskin auto liikkui normaalisti. Kotipihassa lopulta tilanne oli se, että apparin puolella jarru jumissa ja kuskin puolella auki. Koska talliin ei pääse 240 ollessa räjäytettynä aloin puuhastelemaan ulkona.

Ensimmäisen illan aikana (maanantai) löytyi apparin puolelta poikki hankautunut johto, jonka korjasin puristettavalla jatkoholkilla, päälle kunnollista teippiä ja vulkanisoituvaa teippiä. Tämän päälle vielä spiraali. Jarrun avasin 9 Voltin paristolla ja jarrumäntä työkalulla, ihan vaan sillä, että autoa on mukavampi siirtää kun kaikki pyörät pyörivät.

Seuraavana päivänä tilasin Elekmalta iCarsoft Vol v2.0. Toimitus Suomen Postilla otti 26 tuntia. Lukulaitetta odotellessa tiistaina otin kuskin puolelta johtosarjaa auki mutta en löytänyt mitään äkkiseltään. Moottori toimi, mutta pyöri huomattavasti hitaammin. Tilasin varuulta uuden aktuaattorin satulaan Suomen erikoisvaraosat-kaupasta.

Keskiviikkona lukija saapui, ja pääsin ihmettelemään vikakoodeja, joita löytyi miltei joka järjestelmästä. Jarruilla 7 ja kaikki liittyivät signaaliin, tai käsijarrun toimimattomuuteen. En alkanut purkamaan autoa tunkin varassa sen enempää, vaan totesin että on parempi mennä naapuriin montulle, jotta saan pohjamuovia paremmin irti.

Sunnuntaina löytyi aikaa tutustua aiheeseen ja olin erittäin varma, että kuskin puolelta on johto edelleen poikki, sillä koodeja ei saa pois, käsijarru ei toimi eikä auto ole tyytyväinen. Auto montulle, pohjalevyä pois ja tutkimaan. Aloin purkamaan johtosarjan päällä olevaa teippiä satulalta kohti apurunkoa. Tilan loputtua kesken ei vikaa ollut löytynyt. Vedin varovasti aktuaattorin piuhoja ja ruskea luisti nipussa selvästi. Poikki? Seuraavaksi irrotin sisälokarin, purin kaikki sidonnat, purin päällä olevan (mielestäni erittäin huonon) erkkarin ja irrottelin kaikki löytämäni sidokset apurungon ympäriltä. Näin sain johtoa tulemaan 25-30cm taaksepäin ja sain purettua erkkaria paremmin. Tunnin ähräämisen jälkeen löysin katkoksen. Ruskea piuha poikki.



Lyhensin piuhaa sen verran, että löytyi tuoretta kuparia ja em. puristettava jatkoholkki korjaukseksi. Sitten rutosti teippaamista ja auto takaidin läjään.

Koodit ei lähteneet pois lukijalla. Lisänä koodi katkenneesta ABS anturista, sillä käytin liittimen irti. Olin jo luovuttanut ja lähdössä pois, kunnes autoa siirtäessä ABS valo sammui, laitoin turvavyön kiinni ja kurvasin maantielle, kaikki varoitukset poistuivat :o

Lukija näytti tyhjää vikakoodien osalta, ja käkkärikin pelaa (vielä). Seuraavaksi palautellaan aktuaattoria kauppaan.

240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Proturbo  Autodiagnoosi