Carcom Oy  Ateho

"Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)

  • 214 Vastauksia
  • 42540 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2901
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #150 : 12.05.2022, 20:53:47 »
Järkevyydestä voi tosiaan olla montaa mieltä, mutta kun kyseessä on aidosti uudenveroinen auto, niin motivaatio on korkealla pitää auto myös sellaisena huolellisen huollon ja ylläpidon avulla. :D

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #151 : 12.05.2022, 21:49:35 »
Moottoriöljyt ja suodatin vaihtuivat kevään kunniaksi, vaihtoväliksi muodostui 7 617km. 8) Vaihteleeko joku muu näin uusiin Volvoihin näin tiheään tahtiin öljyjä? :D

74 341km seisoo mittarissa nyt.
Minä olen vaihdellut 15 tkm välein.

Viikonloppuna meinasin vaihtaa öljyt purjeveneen moottoriin, jota on käytetty edellisen huollon jälkeen max 3 tuntia. "Hulluja" on moneen junaan ja osa jää vielä asemallekin...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2901
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #152 : 09.06.2022, 21:48:24 »
Tuo takaoven ongelma saatiin vihdoin ratkaistua, kun auto kävi 1.6. Biliassa. Siellä selvisi, että koko oven sisällä menevä vaijeri oli katkennut. :D No se uusittiin sinne reilulla 200€:lla ja nyt toimii kaikki ovet ainakin toistaiseksi. :2funny:

Tätäkin autoa olisi tarkoitus lähteä ulkoiluttamaan kesän aikana. Jos kaikki menee nappiin, niin tällä autolla olisi tarkoitus lähteä pariksi viikoksi kiertämään Eurooppaa päivän tai kahden jälkeen, kun olen saapunut tuolta XC70 -reissulta. :)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2901
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #153 : 23.07.2022, 02:50:45 »
Tämän auton ulkomaaneitsyys siirtyy historiaan sunnuntaina. Tällä autolla on tarkoitus tehdä hyvin samantyyppinen reissu, minkä tein juuri XC70:llä. Pääkohteena on jälleen Montenegron Budva, mutta tällä erää matkareitti menee hiukan idemmän kautta. Reitti kulkee Budapestin jälkeen Serbian Belgradiin ja sieltä edelleen Bosnian Sarajevoon ja sieltä kohti Montenegroa. Paluu tapahtuu Kroatian kautta ja loppureitti on vielä vähän hakusessa, mutta eiköhän tästäkin jonkinlainen reissu saada aikaiseksi.

Mielenkiintoista lähteä ajamaan tällä V90:llä samanlainen reissu, niin pääsee hyvin vertailemaan kuinka erilaista tälläisen pitkän matkan taittaminen on V90:llä, verrattuna XC70:seen.  :) Aikataulut painaa päälle, joten tämän reissun kesto on hiukan reilu 2 viikkoa.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2901
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #154 : 30.07.2022, 13:02:15 »
Montenegroon selvitty ilman mitään teknisiä murheita!  :D Keskikulutus tähän mennessä kohtuullinen 5.2/100km, vaikka paikoitellen on tullut mentyä sukka syylärissä.


Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2901
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #155 : 09.08.2022, 03:29:46 »
Kotiin selvitty viime yönä vihdoin! :) Oli kaiken kaikkiaan mukava reissu tämäkin, vaikka kesto oli "vain" 15 päivää. Määränpää oli tosiaan tuo Montenegron Budva, eli sama paikka missä käytiin myös edellisellä reissulla, reitti sinne ja takaisin oli nyt vain erilainen. Puolan Katoviceen asti reitti oli sama, mutta tästä eteenpäin oli uudet tiet edessä. Katovicen jälkeen suuntasimme tällä erää Slovakiaan, jota emme jääneet tutkimaan sen suuremmin, oltiin siellä vain yksi yö. Tämän jälkeen kohti Budapestiä, jonne saavuimme jo iltapäivällä, joten kyseisen illan käytimme Budapestissä pyörimiseen. Volvo jäi iloisesti hotellin parkkipaikalle ja suuntasimme metrolla eteenpäin tutkimaan kaupunkia ja etsimään intialaisen ravintolan. Seuraavana aamuna taas nokka kohti etelämpiä maisemia, tällä erää kohteena oli Serbian pääkaupunki, eli Belgard. Tänne saavuttiin taas iltapäivästä ja ilta jäi aikaa tutkia kyseistä kaupunkia, ja luonnollisesti etsiä paikallinen intialainen ravintola. :D

Aamulla taas Volvon nokka kohti etelää, nyt päämääränä oli matkan ns. pääkohde, eli Montenegron rannikko. Sinne saavuimme vasta illalla, kun tuon Serbian läpiajaminen oli melko hidasta. Auton parkkipaikan löytymiseenkin meni reilusti yli tunti, tuo kyseinen Budva oli aivan ääriään myöten täynnä. Täällä vietettiin kolme yötä, eli kokonainen viikonloppu. Sitten nokka kohti pohjoista, seuraava yö vietettiin Bosniassa, Sarajevossa. Tänne saavuttiin vasta illalla, joten tätä kaupunkia ei tullut sen ihmeemmin ihmeteltyä, eikä kyllä tehnytkään mieli, oli vähän ankeahko paikka. Seuraavana aamuna nokka kohti Kroatian pääkaupunkia, eli Zagrebia, tätä kerettiin ihmettelemään taas yksi ilta ja etsimään se paikallinen intialainen ravintola. :D Seuraavana aamuna kohti Bratislavaa, tätäkin kaupunkia ihmeteltiin yksi ilta ja luonnollisesti paikallinen intialainen ravintola meni testiin! :2funny: Tämän jälkeen suuntasimme Varsovaan, jossa vietimme kaksi yötä, niin kerkesi vähän katsomaan ympärilleen. Sitten vielä yksi yö Latviassa ja sitten kotiin!

Matka meni tämän auton kanssa kaikenkaikkiaan erittäin hyvin, pakko todeta, että onhan tälläinen V90 erittäin mukava matka-auto, etenee mukavasti ja vakaasti. Kilometrejä tuli yhteensä 5 500km ja keskikulutus oli 5.5L/100km koko reissun ajalta, ajotunteja kertyi tasan 90 tuona aikana.

Laskeskelin, että tässä reilun viiden viikon aikana on tullut yhteensä kilometrejä 12 700km, 36 hotelliyötä ja vissiin 18 maata. :D








Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2901
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #156 : 03.09.2022, 18:53:35 »
Auto kävi eilen elämänsä 7.:ssä määräaikaishuollossa. Bilian tarjoamista palveluista en nähnyt enää tarpeelliseksi maksaa, joten auton huollon suoritti tuttu ja turvallinen Debil. Vaihtoon menivät huolto-ohjelman mukaisesti moottoriöljyt, suodatin, raitisilmasuodatin, polttoainesuodatin ja extrana, jarrunesteet. Moottoriöljyksi valikoitui tälläkin kertaa 0W30 A5/B5 öljyt, tätä laitettiin tähän myös keväällä. Kilometrejä takana 83 067 ja öljynvaihtoväliksi muodostui sopivat 8 726km.
 

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #157 : 03.09.2022, 20:14:51 »
Pystyykö Debil yhtä hyvin myös softat päivittämään?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2901
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #158 : 03.09.2022, 22:10:59 »
Kyllä vain, onhan heillä Vida käytössä, jolla tohon ITV-4:seen on ohjelmoitu mm. Ardicin automaattikäynnistys pois.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #159 : 04.09.2022, 09:08:25 »
Moottoriöljyksi valikoitui tälläkin kertaa 0W30 A5/B5 öljyt, tätä laitettiin tähän myös keväällä.
Maistuuko tälle öljy vai miksi laitat suositusta kankeampaa? 0W20 olisi oikea viskositeetti.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #160 : 04.09.2022, 09:18:27 »
Mitäpä tuollainen määräaikaishuolto kustansi?

Sulla on muuten hemmetin hienoja valokuvia! Kiitos niistä & kaikesta mielenkiintoisesta luettavasta.

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #161 : 04.09.2022, 09:24:27 »
Niin, onko huoltojen hinnoissa merkittävää eroa Debilin ja Bilian välillä? Jokaisella on tietenkin oma luottokorjaamo mitä mielellään käyttää että ei siinä mitään.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5065
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #162 : 04.09.2022, 09:28:40 »
Ei kai se niin tarkkaa ole tuon öljyn kanssa, eihän siihen tarvis edes A5/B5 öljyjä noilla vaihtoväleillä.
Eipä nuo pitkän vaihtovälin öljyt ole mitenkään loistaneet testeissä, taitaa kohta olla paluu entiseen edessä ja vaihtovälejä tihennetään.

Meilläkin oli yksi auto Volvolla isommassa korjauksessa ja oli omat öljyt hankittuna jotka oli tavalliset, ei pitkän välin öljy vaikka suositus oli se..
Asentaja katto kannuja ja totes että hyvä öljy se sinne on.
Näillä on menty ja mennään.
 
Sori, meni vähän ohi kun taas innostuin. :-[
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2901
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #163 : 04.09.2022, 21:45:44 »
Maistuuko tälle öljy vai miksi laitat suositusta kankeampaa? 0W20 olisi oikea viskositeetti.
Ei maistu öljy, vaikka sisällä olisi 0W20 ja tarkoitus on myös pitää asia tällä tavalla. :) Tähän nyt ei ole mitään tieteellistä näyttöä, mutta kyseenalaistan hiukan onko tuo 0W20 -litku oikeasti tehty moottorin pitkäikäisyys edellä vaiko ajateltu saavuttaa marginaalisesti pienempi kulutus. Vaikka näitä uudempia VEA -moottoreita ei enää vaivaa järjestään öljynsyöntiongelmat, niin ei nämäkään sille immuuneja silti ole, useamman ammattiautoilijan suunnalta olen kuullut, että isommilla ajosuoritteilla näillekkin alkaa öljy maistumaan ja turboja on paukkunut, ei toki dramaattisia määriä, mutta silti. Olen myös pohtinut, että mikä syy sille on, että ainakin USA:ssa VEA -bensakoneisiin suositellaan ensisijaisesti 5W-30 öljyä, vaikka olosuhteet eivät siellä (sijainnista riippuen) paljoa eteläisen Suomen olosuhteista poikkeakkaan. Muistaakseni myös öljynvaihtoväli on siellä about puolet siitä mitä täällä suositellaan. En nyt toki tiedä mikä yhteys öljynsyönnillä, ahtimien leviämisellä on öljyn viskositeettiin ja vaihtoväliin, mutta tuskin tuolla 0W30 -öljyllä ja lyhennetyllä huoltovälillä ainakaan negatiivista vaikutusta tekniikan kestoikään on.

Vastaavanlainen tilanne on myös noiden minun XC70 -vehkeiden kanssa, Volvon suositushan niihin on 0W30 -öljy, mutta 5W40 on todettu jo monen vuoden ajalta toimivaksi ja varmaan säästää myös noiden koneiden yläkertaa jonkin verran. Tuosta VEA -koneiden ja astetta paksumpien öljyjen käytöstä löyty laajasti netistäkin pohdintoja, ja se olikin osasyy miksi itsekkin siirryin paksumpaan tavaraan.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2901
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #164 : 04.09.2022, 22:26:05 »
Mitäpä tuollainen määräaikaishuolto kustansi?

Sulla on muuten hemmetin hienoja valokuvia! Kiitos niistä & kaikesta mielenkiintoisesta luettavasta.
Kiitos!  :) Hain tuohon määräaikaishuoltoon tarvikkeet tosiaan itse Motonetistä ja ne maksoivat yhteensä 222€. Valitsin raitisilmasuodattimeksi tuon parhaan allergiasuodatuksella olevan filtterin, joka maksoi about tuplat alkuperäislaatuiseen verrattuna, myös polttoainesuodatin oli ihan Volvon paketissa oleva osa. Jos polttoainesuodatin olisi ollut ei-Volvo paketissa ja raitisilmasuodattimen olisi ollut "vain" alkuperäislaatuinen, niin koko sirkus olisi ollut vajaa 50€ halvempi. Debilin laskua en ole saanut vielä käsiini, vaan käyn sen huomenna maksamassa siellä, mutta oletan sen olevan vajaa 200€, päivitän tänne toki sitten kun tiedän tarkan summan.

Tälle vastaavalle huollolle Bilian hinta-arvio on 620€, joten säästöä tuli Bilian hintoihin verrattuna noin 200€ plus raitisilmasuodatin on ns. parempaa laatua ja myös jarrunesteet vaihdettiin.

Ja pakko todeta myös se, että itse kannan rahani paaljooon mielummin Debiliin, tunnen he, he tuntevat minut ja tiedän, että huollot tehdään oikeasti hyvin, eikä vain "sinne suuntaan".
« Viimeksi muokattu: 04.09.2022, 22:27:45 kirjoittanut tuomaril »

 

Autoracing  KL-varaosat