Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

e85:sen korvikkeeksi vesi-metanoliruiskutus?

  • 6 Vastauksia
  • 2412 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
e85:sen korvikkeeksi vesi-metanoliruiskutus?
« : 30.12.2020, 20:16:08 »
Niin, minä joka asun korvessa ni mulla ei oo mahollisuutta ajaa muuta ku perus 98e:llä.

Onko kukaan kokeillut vm-ruiskutusta nakutuksen estämiseksi ja imulämpöjen alentamiseksi?

Olen tutustunut muutoin aiheeseen ihan hyvin, mutta käytännön kokemuksia Volvoista olisi mielenkiintoista kuulla.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: e85:sen korvikkeeksi vesi-metanoliruiskutus?
« Vastaus #1 : 30.12.2020, 20:27:13 »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: e85:sen korvikkeeksi vesi-metanoliruiskutus?
« Vastaus #2 : 31.12.2020, 08:03:27 »
Tämäkin on aika hyvin.

https://www.youtube.com/watch?v=LKMs1PBtxA0

Pelkkä metanoli maksaa noin 20€ per 10l, ja sillä ajelee varmaan kaks viikkoa, perustuen muiden kokemuksiin mitä olen aiheesta lukenut.

Kaikista suurimmat gainit ovat testeissä saaneet pelkällä metanoliruiskutuksella.

Sitten vaan moottori pitää säätää siten että em. ruiskutus on toiminnassa, sen jälkeen metanolisäiliössä tulisi olla aina metskua jos meinaa ahdoille asti ajaa.

Monesti noissa ruiskusarjoissa on liian pieni tankki, joten sen voi korvata vaikkapa satasen maksavalla kiinalaisella turvatankilla. NOita sarjoja myydään myös ilman tankkia, joten noin tehtynä kannattaa ostaa sarja ilman tankkia.

Halvimmat bosphorus innovationsin sarjat maksaa sen 180, ja stage 1.5 maksaa sen 220€
Tuossa stage 1.5 sarjassa tulee mukana map anturi, joten ruiskutuksen toiminnan voi säätää alkamaan vaikkapa 0.5bar ahtopaineilla, ja säätö tapahtuu elektronisesti. tuon stage 1.5 sarjan mukana tulee myös näyttö, siitä näkee mm. ahtopaineen ja sen milloin ruiskutetaan ja milloin ei. Sarjassa tulee myös mukana kaikki tarvittava sen asentamiseen.

Aem:ltä saisi sarjan jossa tulee mukana 5gallonan tankki, se kestää jo paljon pidempään.
Aem:n sarjoissa tulee mukana myös ns. fal safe systeemi, joka ilmoittaa jos systeemissä on jotain vikaa. Mukana tulee myös ilmoitusvalo melkein tyhjästä tankista.

Näissä vähän kalliimmissa aem:n sarjoissa on se hyvä puoli että metanoliruiskutus on kaksivaiheinen, toisin sanoen voidaan säätää ruiskutus alkamaan vaikka 0.4bar kohdalta ja lyödä täysi ruiskutus sitten 1bar kohdalta.

Mutta tommonen AEM maksaa sen 530 tankin kanssa ja ilman tankkia 470, nämä siis suomesta, ilman postikuluja.

Sen sijaan ebaysta saa bosphorus innovationsin stage 1 sarjan hintaan 180€, ja stage 1.5 sarja, jossa on vähän enemmän hionouksia, mm. se lcd näyttö, maksaa sen 220€. Kaikissa Bosphoruksen sarjoissa tulee se 6m letkua, joten ne asennetaan takakonttiin. Tällaisessa asennuksessa voisi harkita ostaa sellainen 10l kiinalainen bensatankki, jossa mittarille signaalilähdöt, tämä maksaa satasen. Sitten näkisi koko ajan tilanteen, paljonko metanolia on säiliössä. Myöskinn suuremman tilavuuden johdosta sitä ei tarvitsisi täyttää niin usein.

Mutta mitenköhän nämä oikeasti toimii oktaanibuustereina, imulämpöjen alentajina ja nakutuksen estäjinä.

Sinälläänhän tuommoinen takakonttiin asennettava 220€ bosphoruksen sarja ei olisi edes kallis...


Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: e85:sen korvikkeeksi vesi-metanoliruiskutus?
« Vastaus #3 : 31.12.2020, 17:21:19 »
Niin, minä joka asun korvessa ni mulla ei oo mahollisuutta ajaa muuta ku perus 98e:llä.

Onko kukaan kokeillut vm-ruiskutusta nakutuksen estämiseksi ja imulämpöjen alentamiseksi?

Olen tutustunut muutoin aiheeseen ihan hyvin, mutta käytännön kokemuksia Volvoista olisi mielenkiintoista kuulla.

Varmaan kannattais nyt ekana rakentaa se moottori ennen kuin mietit päätäs puhki tälläsillä asioilla. Minkä takia se edes nakuttais tai imuilman lämmöt nousis liikaa. Moottori kasaan ja penkkiin kokeilemaan ihan ekana :o

Poissa Iiro.T

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: e85:sen korvikkeeksi vesi-metanoliruiskutus?
« Vastaus #4 : 02.01.2021, 08:27:30 »
On vanhoilla romuilla leikkiessä tullut paljonkin testailtua tuota vesi-metanolia ja auttaa kyllä ihan sikana.... kaasarikoneessa, kaasari kun ymmärtää huonosti painetta, rikastaa ja estää nakutusta ja molemmat hoituu kerralla hienosti :)

Jos testailla haluaa niin näin automatisoitu systeemi halavalla:
- Lampunpesuritankki ja pumppu
- Öljypolttimensuutin, sumuttaa hyvin ja saa vaikka minkä kokoisia. Tuolla juttua että minkä kokoisesta voi aloittaa, taulukko siellä lopussa siitä vaan screenshot: https://www.youtube.com/watch?v=mrj3BT349mI
Kannattaa huomioida että noi öljypolttimensuuttimet on mitattu jollain 15bar paineella, mitä ei kyllä varmaan irtoa lampunpesurista
- Öljynpaineenanturi ja vaihtava rele jolla hoidetaan käynnistys kun haluttu ahto imusarjassa on saavutettu

Riippuen mistä osat haalii, niin ton systeemin tekee "automaattisena" 50€:llä. Jos hifistelee ja on kestävä metalli purkki tuolle aineelle, niin nestepinnan päälle voi vetää letkun ahtimelta jolloin sumutusmäärä on painekompensoitu.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: e85:sen korvikkeeksi vesi-metanoliruiskutus?
« Vastaus #5 : 05.01.2021, 14:01:16 »
Siitä on 50/50 seoksella hyötyä vaikka ajaisi E85:lla. Varsinkin palolämpö putoaa ja osat kiittävät. Erityisesti veden ansiosta, ei sellaisenaan metanolin ansiosta, joka on palavaa ainetta.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: e85:sen korvikkeeksi vesi-metanoliruiskutus?
« Vastaus #6 : 15.01.2021, 19:39:15 »
Ajattelin hankkia tämän setin vielä tämän kevään aikana, Vp-motorsportilla Aem:n valmistama vesi-metanoliruisku maksaa ilman tankkia 460€, mikä ei ole paljoa.

Tähän ajattelin hankkia biltemasta tämän tankin. Hinta 24,90.



Se on 24litrainen ja mahtuu juuri sopivasti 240:sen peräkontin siihen korkeimpaan kohtaan, sitten pumpun voi vetää siihen alempana olevaan lattiapaneeliin kiinni. Tuon kun täyttää kerran, niin se riittää pitkäksi aikaa.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron