Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*

  • 22 Vastauksia
  • 4803 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pata Jr.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« : 07.01.2021, 19:11:14 »
Ostin viime keväänä tuon projektiosiossa olevan -63 4d Amazonin ja hetken kyti ajatus siitä, että Amazon saisi kaverin jossain kohti. Kaverin kanssa miedän piti lähteä 2020 elokuussa Gum Balkkaniin ja sinne ostettiin keväällä 2020 Volvon 240 b230f,M47 ja g80 combolla. Sitä autoa kevät ja kesä kunnosteltiin ja niinhän siinä sitten kävi, että koronan takia Gum Balkania ei järjestetty. Auto pistettiin sitten lihoiksi, koska sille ei ollut käyttöä, yhteisomistuksessa kun meillä oli. Vähän kuin lapsi, vuoroviikko systeemillä  :D

Tykkäsin kuitenkin mahottomasti 240 fiiliksestä, ajoominaisuuksista(tai niiden puutteista), huollettavuudesta ja moottorin luonteesta. Sen verran asia jäi kutkuttamaan, että muutamista 240:stä soittelin kesän ja syksyn aikana, mutta tilaisuudet meni ohi. Kesällä bongasin Torista yhden siistikuntoisen ja originaalikuntoisen 240 oikealla tekniikalla. Tekniikan piti siis olla b230f ja M47. Soittelin muutamaan koitteeseen autosta ja kyselin ja keskustelin auton historiasta, vioista ja yleisestä kunnosta. Nyt se aika sitten koitti, että loppiaisena hyppäsin rohkeasti etelästä junaan ja suhautin itseni Joensuuhun. Asemalla odotti juuri sen kuntoinen Volvo, kun olin puheista ymmärtänyt.
Myyjä oli oikein mukava. Ajoimme hänen kotipaikalleen ja menimme tekemään autosta papereita. Nälkäisenä ei kuulemma voinut lähteä paluumatkalle, joten hän keitti kahvit ja teki karjalanpiirakat pöytään. Karjalainen tapa kuulemma...Auto on ollut samalla kylällä oikeastaan koko ikänsä. Nykyinen omistaja oli ostanut auton veljeltään vuonna 2008 ja hänen veli samalla pitäjällä olleelta naiselta 2002 vuonna. Autolla ei ole viimeiseen 13 vuoteen ajettu kuin joku 12tkm. Kokonaismittarilukema on reilusti yli 400tkm, mutta sitä ei äkkiseltään uskoisi. Ruoste ei ole päässyt puremaan tähän, liekkö sillä vaikutusta, että auto on ollut elämänsä pohjois-karjalassa pienessä kylässä, eikä ole suolattuja teitä pahemmin nähnyt. Etuovien alalaidat ja nurkat ovat ruosteettomat, mikä on harvinaista. Muutenkin helmat, pyörän kaaret yms paikat on todella siistissä kunnossa.
Auto on toki kokenut viimeisen omistajan aikana aikamoista laiminlyöntiä huoltojen suhteen. 2008-2021 autoon on vaihdettu vain kaksi kertaa öljyt! Ei ole kuulemma tarvinnut kun ovat olleet kirkkaat...selvä. Samoin jakohihna on vaihdettu viimeksi 2008 vuonna, vaikka sillä ei ole ajettu kuin se alle 15tkm. "mitä niitä jokapäivä vaihtelemaan". Pitää vaihtaa hihna lähiaikoina. Sinänsä "huoltokirja" on täydellinen vuoteen 2008 asti, huollot tehty ja merkattu kaikki Mobilin vanhoihin "huoltokortteihin". Jännä, että ihan uudesta lähtien on täytetty vain noita huoltokortteja, eikä virallista huoltokirjaa. Autoa on huollettu aikanaan uudesta lähtien kuitenkin Avain Vaunulla.
Yksi mikä oli itselle yllätys on konehuoneen siisteys ja se, että ei ole vuotanut öljyä mistään, konehuone on täysin kuiva! Kysyinkin myyjältä, että koska konehuone on pesty. Vastaus oli:"ei sitä ole minun tai veljen aikana pesty". Ehkä se ajamattomuuskin on pitänyt konehuoneen pölyttömänä ja siistinä  ;D
Auto on katsastettu lokakuussa ja katsastukseen piti käsijarruun uusia kaikki osat. Jarrut on muutenkin käyty läpi uusin satuloin, seisominen ei ole tehnyt hyvää.

Pientä "to do" listaa kuitenkin on tiedossa. Vuosien ajamattomuus ja huoltojen laiminlyönti pitää korjata tässä pikkuhiljaa ja vaihtaa vähän kulutusosia autoon. Pieniä osapuutteita on myös, mitä tullaan hankkimaan tässä pikkuhiljaa. Tämä tulee siis jokapäiväiseksi käyttikseksi, jolla on tarkoitus ajaa kaikki ajot ja keväällä sitten ottaa Amazon käyttikseksi ja 240 saa mennä talliin huilaamaan.

"to do" lista:
-Jakohihna *DONE*
-Pyyhkimen sulat *DONE*
-Tulpat(vaihdettu viimeksi 100tkm sitten) *DONE*
-Ilmansuodatin *DONE*
-RVS käsittely moottoriin *DONE*
-RVS käsittely ohjaustehostimeen *DONE*
-RVS käsittely laatikko/perä
-tulpanjohdot
-Kuljettajan penkin kaltevuuden säädön pyörä *hankittu*
-kontin vasemman puolen johtojen korjaus
-vaihdekepin nupin uusinta, vanha rikki *DONE*
-etuoven säätö kohilleen*DONE*
-maalipinnan kiillotus
-snow capit *DONE*
-uudet polttimot eteen
-uudet polttimot mittaristoon/keskikonsoliin
-Radion korjaus/uusi antenni taakse *antenni hankittu*
-sisävalojen kuntoon laitto

Speksit yleisesti:
-farkku
-b230f
-M47
-avoin perä
-mittarissa 420tkm


Kuvia ei vielä ole laittaa, pitää käydä vkl pesemässä auto ja laittaa sitten muutama kuva näytille. Tulen täällä kyselemään apuja sitten erinäisiin asioihin korjauksien ja huoltojen suhteen. Kyllä tästä vielä kaunis ja hyvä biili saadaan! Auton nimi tulee Leevi and the leavings yhtyeen kappaleesta "Pohjois-Karjala", siellä missä tämä on elämänsä viettänyt. Anneli on oikein nätti(ruma) nimi autolle  :D

-Jesse-
« Viimeksi muokattu: 05.05.2021, 13:06:54 kirjoittanut Pata Jr. »
Volvo Amazon 4d B18 M40 -63& Volvo 240 B230F M47 5d -89

Poissa Pata Jr.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #1 : 12.01.2021, 08:40:40 »
Jakohihna, tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu. Jakohihna oli hyvässä kunnossa, ei murtumia tai halkeamia vaikka ikää oli jo 13v hihnalla. Eli iän puolesta näiden uusien hihnojen kanssa ei tarvii mun mielestä pelätä. Vaihdettiin edelliseen 240 kanssa hihna kesällä, hihnalla ajettu varmaan miljoona ja ikää kanssa sata vuotta. Se oli pikkasen pykinyt, mutta olisi mennyt vielä. Kevlar tekee näistä nykyhihnoista kyllä kestäviä.

Tulpat oli mielestäni aika vaaleat, käykö Anneli laihalla? Vai mitä sanoo raati?







« Viimeksi muokattu: 12.01.2021, 08:50:25 kirjoittanut Pata Jr. »
Volvo Amazon 4d B18 M40 -63& Volvo 240 B230F M47 5d -89

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #2 : 12.01.2021, 08:55:28 »
Ihan hyvältä mun silmään nuo tulpat näyttää.  :) Ei nykyään enää oikein päde se maitokahvin värinen tulppa -asia.

Toki voithan tarkistaa imuvuodot, jos muita laihalla käymisen merkkejä havaitset.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Pata Jr.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #3 : 12.01.2021, 09:25:38 »
No sepä se, kun mitään muita oireita ei ole. Kone käy nätisti, vetää hyvin ja päästöt olleet aina todella hyvät kuulemma. Eli mennään tuolla värillä, kun kerran hyvin toimii  :)
Volvo Amazon 4d B18 M40 -63& Volvo 240 B230F M47 5d -89

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #4 : 12.01.2021, 09:40:20 »
Tulpasta päätellen kone on hyvässä iskussa.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Pata Jr.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #5 : 12.01.2021, 09:44:34 »
Varmaan just niin hyvässä kunnossa kuin +400k ajettu kone voi olla   :D Ajattelin tehä RVS käsittelyn moottorille,ohjaustehostimelle ja perälle. Jos niillä sais ennakoivasti luotettavuutta lisää.
Volvo Amazon 4d B18 M40 -63& Volvo 240 B230F M47 5d -89

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #6 : 12.01.2021, 11:12:35 »
Juu, ei noi ole vielä mitään kilsoja 240 sarjan bensakoneelle.
Minulla on 440tkm ajettu b200k ja siihen tein pari vuotta sitten RVS käsittelyn. Tein sen ihan vain ennakoivasti, eli mitään oireita öljynsyöntiä tai muuta siinä ei ollut.
Mitään vaikutusta puolesta tai vastaan en ole huomannut mutta tulipahan tehtyä.
Toisessa autossani RVS auttoi käynnistyksen yhteydessä kuuluneeseen VVT pyörän rohahdukseen, eli ei se ihan humpuukia ole.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Pata Jr.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #7 : 01.02.2021, 07:45:36 »
Jotain pientä tännekkin. Osia haalittu ja niitä asennellaan, kun säät suosii paremmin. Tein moottorille ja ohjaustehostimelle RVS-käsittelyn. Tehostimeen vaihtui luonnollisesti nesteet samalla. Eipä ne kovin likaiset ollut, mutta tehtiin nyt ennakoivasti, kun ei ole tietoa, koska on viimeksi vaihdettu. Ei se ainakaan huonoa tee!

Millainen savotta on vaihtaa etualatukivarsien puslat. Oikealta puolelta se takapusla on aivan loppu. Ihmettelen kyllä, miten katsastusinssi on päästänyt läpi, kolkottaa ihan jumalattomasti ja sen huomaa jarrutuksissa ja kiihdytyksissä kyllä, kun elää varmaan vajaa 10mm suuntaan jos toiseen.

Pitäis saada niitä kuvia aikaiseksi...
Volvo Amazon 4d B18 M40 -63& Volvo 240 B230F M47 5d -89

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5087
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #8 : 01.02.2021, 09:16:18 »
Millainen savotta on vaihtaa etualatukivarsien puslat.

Helpoiten irtoaa prässin avulla ja menee myös uudet paikalleen prässin avulla..
« Viimeksi muokattu: 01.02.2021, 09:17:49 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1041
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #9 : 01.02.2021, 11:07:37 »
Mää vaihtelin juuri ruuvipenkin avulla. Prässi ois kiva.

Poissa Pata Jr.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #10 : 01.02.2021, 11:39:10 »
harmi ku ei oo oikeen kumpaakaan, ei ruuvipenkkiä eikä prässiä. Saa nähä, pitääkö ulkoistaa tää homma jollekkin muulle. Jos keväämmällä ite nappaa tukivarren käteen ja kiikuttaa pajalle, missä prässätään uudet puslat eteen ja taakse.
Volvo Amazon 4d B18 M40 -63& Volvo 240 B230F M47 5d -89

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #11 : 01.02.2021, 11:46:35 »
Se takapusla vaihtuu aika kivuttomasti ihan luolamiestyökaluin  :D
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Pata Jr.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #12 : 05.05.2021, 12:37:40 »
Voi murheen päivä. Tänään olin viemässä lasta hoitoon ja yhtäkkiä alkoi tulemaan savua kabiiniin. Joku oikarissa ja sulakerasiassa oli liekit muutamassa johdossa. Ei auttanut muu, kuin pienet töhäykset jauhetta, ettei koko auto muutu kynttiläksi. Nyt auto hinattu varikolle, jossa svt:n kaverin pitäisi käydä arvioimassa tilannetta. Kyllä harmittaa kun niin on meno maistunut Volvon kanssa. Tein siihen RVS käsittelyt alku keväästä ja muutenkin hyvää huolta pitänyt. Näinköhän se elontie katkeaa?


Volvo Amazon 4d B18 M40 -63& Volvo 240 B230F M47 5d -89

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #13 : 05.05.2021, 19:04:38 »
Paska homma. Mutta ei se Volvoilu Annelin kanssa vielä tuohon kaadu. Vastoinkäymisten kautta voittoon.
Näissä 240 on kyllä surkeat sukkulamalliset sulakkeet ja monet ovatkin ottaneet ihan tavaksi joka vuosihuollon yhteydessä käydä niiden kontaktit läpi. Aiheuttaa muuten kaikenlaisia murheita tien päällä.
Kannattaa muuten erityisellä huolella puhdistaa tuo jauhe pois ja pikimmiten. On kuulemma kovinkin ruostuttavaa  ainetta eikä varmaan sähköliitännätkään siitä tykkää hyvää.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Pata Jr.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
« Vastaus #14 : 06.05.2021, 07:48:41 »
Kävin sulakkeet kaikki läpi tuossa maaliskuun korvilla kun muutenkin zekkasin paikkoja läpi. Kävin silloin kontaktipinnat läpi, mutta jännä silti, että sulake ei napsahtanut vaan lähti ennemmin polttamaan johtoja. Onneksi oli osakasko ja auto on nyt varikolla ja SVT:n tarkastaja käy katsomassa, että mitä sille tehdään. Ymmärrän hyvin, että vakuutusyhtiö ei halua lunastaa tuollaista "vanhaa romua". Tai jos haluaa niin hintalappu voi olla aika maltillinen. Myös korjaamolle tälläisen vienti on kallista puuhaa, koska ei näitä voi kuitenkaan ihan "juosten kusten" tehdä.
Jos tästä tarjotaan esim. kertakorvausta niin mikä olisi sellainen järkevä summa? Tässä pitää nyt ajatella se, että pitää purkaa mittariston panelit, kojelautaa ja johtot uusia plus ehkä kinkkisin on tuo jauheen poisto. Se reagoi tosiaan veden kanssa syövyttävästi, eli pitäisi imuroida, mutta vaatii rakennusimurin vuokraamisen tai paineilmaa. Auto haisee myös sisältä voimakkaasti, eli otsonointia saa myös harrastaa.Uusi sulakerasia tuohon pitäisi myös sitten metsästää jostain. Kyllä siinä tunteja menee äkkiä!
Ja mun pitää nyt sitten rivakasti laittaa Amazon kuntoon, että ei tarvitse ostaa toista autoa käyttikseksi.

Hommaa tuntuu riittävän, mutta vuorokaudessa on tunteja aivan liian vähän  :D Yritä pyörittää perhearkea, ensi tiistaina pitäisi lähteä viikoksi pohjoiseen retkeilemään, Amazonissa jälkittarkastukseen 2,5 vkoa ja siinä pitäisi tehdä jarrut ympäriinsä+pääsylinteri ja sitten toi Anneli siihen kaupan päälle  :D Niin ja tän kuun lopussa yksi vkl menee parhaan kaverin polttareissa ja seuraava vkl siitä häissä  :D

Mikä olisi mielestänne arviot:
-Lunastushinnasta
-Kertakorvauksen määrä
Volvo Amazon 4d B18 M40 -63& Volvo 240 B230F M47 5d -89

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron