Ateho  Elekma

Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91

  • 61 Vastauksia
  • 14148 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« : 13.02.2021, 23:14:25 »
Faktaruutu:
-240 diesel vm. 91
- D24 + M47
-ajettu 439tkm
-varusteina mm. Kattoluukku, sähkölasit edessä, ohjaustehostin, lämmitettävät ja sähkösäätöiset sivupeilit, sähköantenni, keskuslukitus, takalasin aurinkoverho ja lisänä orig. jälkiasennus kierroslukumittari.
-katsastettu viimeksi 2013
Katsastettu taas 22.2.2021!

Viikottaisten kilometrien noustessa tuhanteen alkoi mielessä kypsyä ajatus pieniruokaisemman diesel auton hankinnasta, kun 320000 mailia ajettu vinokone ei se kaikista suurin talousihme ole. No eipä kyllä ole tämä uusin tulokas myöskään mikään ympäristöteko, ainakaan positiivinen sellainen. Kuitenkin pitänyt 200srj volvoja visuaalisesti erittäin miellyttävinä sekä erittäin luotettavina ja ikäänsä nähden hyvinä ajaa oli sellainen saatava. Moottoriksi valikoitui tietysti kohtuullisen kulutuksen toivossa D24, jonka ansiosta ainakin kiire loppui. Tämän auton ansiosta oma D24 neitsyys on mennyttä, mutta toivotaan kuitenkin että pysytään muiden volvojen osalta vielä oikealla tiellä.

Itse asiaan: torstai-iltana sain sosiaalisen median palstan kautta yv:llä tarjouksen useammastakin yksilöstä. Kriteereitä oli: 240 sedan, D24 ja ajokuntoinen. Yksi näistä tarjouksista pisti silmään ja sitä oli perjantain kotimatkalla käytävä katsomassa. Kyseessä oli kohtuullisesti varusteltu ja siistissä alkuperäiskunnossa oleva yksilö, joka tosin oli seissyt vuodesta 2014 lähtien. Omistaja fiksuna oli kuitenkin liikutellut sitä aika-ajoin jolloin jarrut eivät olleet jumiutuneet.
Paikan päällä hetken autoa tutkittuani ja hieman lumipenkasta kaivamisen jälkeen tulin tulokseen, että tämä lähtee mukaan välittömästi mikäli siihen saadaan valot. Takavaloista oli lampunkannat hävinneet ajan saatossa muihin autoihin ja etuvalot paloivat yhtä kirkkaana kuin myrskylyhdyt. Lopulta 1.5h ihmettelyn ja lampunkantojen etsinnän jälkeen valot saatiin toimimaan ja viaksi paljastui sekä sökö akku, heikosti lataava laturi sekä jumiutunut hehkurele (kärjet hitsanneet yhteen). Hehkureleen maajohdon poistamisella ja seiskasta lainatun akun voimin pääsimme aloittamaan kotimatkan, toki ensin siirtokilvet haettuna. Ensimmäisenä suunnaksi otettiin lähellä sijaitseva hyvinkään motonet josta mukaan tarttui tärkeimpänä tuliterä akku sekä lisäksi öljyt ja  kaikki mahdolliset suodattimet. Akku ruuvatiin heti pihassa paikoilleen ja samalla 740 sai akkunsa takaisin. Tästä eteenpäin matka jatkui vielä 250km kotiin lähes ongelmitta. Ainoat ongelmat siis olivat oikeastaan ummehtunut haju sisällä sekä käsittämättömän huonot ajovalot (heijastinpintoja ei käytännössä enää ole). Auto sai jäädä talliin sulamaan aamua varten.

Ostokunto










Tänä aamuna aloin päivänvalossa jynssäämään autoa heti puhtaaksi. Ulkopuolella oli vihreää möhnää ja sammalta pinttynyt maalipintaan joten aika kovilla myrkyillä täytyi pestä. Alta kuitenkin paljastui oikein kelpo maali.
Sisustan imurointi oli seuraava toimenpide ja pelkästään sillä sisustan yleisilme parani merkittävästi ja penkkien väri vaihtui harmaista koirankarvoista siniseksi kankaanksi. Vielä täytyy pestä penkit huolella. Kattoverhoilusta jynssäsin kunnon myrkyillä mustat täplät pois, tästä ei kuvaa.

Puhdistelun jälkeen vaihtelin vielä öljyt kaikkialle, öljynsuodattimen, polttoainesuodattimen ja ilmansuodattimen olisin vaihtanut, mutta varaosatiskillä oli yksi näppäilyvirhe käynyt ja olikin yhtäkkiä tullut pyöreä suodatin matkaan >:(

Tässä huomaa kontrastin


Valmista




Pesua








Takaluukku oli mukava yllätys verhoilujen alta.












Vikoja mitä tällä hetkellä autossa on ovat lähinnä seisomisesta johtuvia. Sulakkeet ovat hapettuneita, sähkölasit  eivät toimi, valot huonot jne.

To do listalla vielä ainakin:

-vänkärin puolen helmassa 10x10cm reiän paikkaus. edellinen omistaja laikannut jo ruosteet pois ja korjauspalakin oli mukaan  :)

- sisustan viimeistely: penkkien pesu, radion asennus, sähkölasien korjaus

- valojen ehostus: taakse loputkin lampunkannat ja ajovaloumpioiden / heijastinpintojen vaihto

- maalipinnan myllytys ja vahaus

-jakoremmin vaihto. Samalla jakopäänkoppien ja venttiilikopan maalaus.

-olemassa olisi valmiiksi yksi täydellinen vakioalusta sisältäen tukivarret, vakaajat, tolpat ym., joka pulverimaalattu mustaksi ja laitettu joka paikkaan uudet puslat. Sen vaihtaminen mahdollisesti tähän.

-katsastus

Moottori tässä oli erittäin positiivinen yllätys, kylmässäkin sekunnin startilla käyntiin ja käynti mukavan tasainen. Kuulostaa urbaanilta legendalta, mutta öljyä tämä ei vuoda mistään ja sitä myöskin todistetusti oli moottorissa :2funny:

Näillä jatketaan :hg:


« Viimeksi muokattu: 23.02.2021, 14:03:12 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa wurth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #1 : 13.02.2021, 23:49:28 »
Täytyy vähän kateellisena kehua että mahtavan laitteen oot löytänyt  :)
V70 T6 AWD -11, 944 Classic B230FT -98
Entiset: 745 B200E -88, 945 Turbo -95 B230FK   
740 GL -88 B230F, 745 GL -90 B230F

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #2 : 14.02.2021, 12:25:01 »
On kyllä upea löytö, tekniikasta huolimatta  S* Kattoluukku melkoinen harvinaisuus :o Onneksi päätyi hyviin käsiin O0
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa kerosiini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #3 : 14.02.2021, 12:57:09 »
Hienon yksilön löysit!  8)

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #4 : 15.02.2021, 01:07:42 »
Kiitoksia kommenteista, onhan tuo mielenkiintoinen löytö D24 240 kattoluukulla. Osasyynä lienee varmastikin se, että alunperin auto myyty Saksaan, josta sitten jossain vaiheessa kulkeutunut Suomeen.

Sunnuntain aikana pesin vielä kaikki penkit ja lattiamatot tekstiilipesurilla ja kunnon myrkyillä. Lähti kyllä uskomattoman paljon törkyä, mutta lopputuloskin oli ihan mukava ja vuosien aikaansaama ummehtunut hajukin toivottavasti pikkusen heikkeni. Nyt sai taas jäädä talliin kuivumaan ja viikonloppuna täytyisi se helma hitsata ja valot laittaa kuntoon niin alkaisi olla katsastuskuntoinen.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #5 : 15.02.2021, 08:18:50 »
Punainen jäähdytysneste onkin vähän eksoottisempi näky näissä valurautateknologiaan nojaavissa. Liekö siitä haittaa - en tiedä.

Mikä namiska kierroslukumittarin alapuolella on?

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1041
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #6 : 15.02.2021, 08:38:05 »
Siisti peli, vaikka riisseli onkin.

Me tilattiin heijastinpinnat PolarPartsilta, makso 22,90e/kpl että ei paha hinta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #7 : 15.02.2021, 08:45:28 »
Punainen jäähdytysneste onkin vähän eksoottisempi näky näissä valurautateknologiaan nojaavissa. Liekö siitä haittaa - en tiedä.

Mikä namiska kierroslukumittarin alapuolella on?

Joo, eiköhän näissäkin vihreää kuuluisi olla ja sellaista sinne täytyisi laittaa, samalla kun jakopää remonttia tekee jne. Samallapa sitä huuhtelee järjestelmän kunnolla

Tuolle napille en ole vielä löytänyt funktiota mitä siitä pitäisi tapahtua. Tällä hetkellä kun siitä ei tapahdu yhtään mitään.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Tucci

  • Vieras
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #8 : 15.02.2021, 10:01:09 »
Joo, eiköhän näissäkin vihreää kuuluisi olla ja sellaista sinne täytyisi laittaa, samalla kun jakopää remonttia tekee jne. Samallapa sitä huuhtelee järjestelmän kunnolla

Tuolle napille en ole vielä löytänyt funktiota mitä siitä pitäisi tapahtua. Tällä hetkellä kun siitä ei tapahdu yhtään mitään.
Sähköantenni vai säädettävä tihkukytkin?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #9 : 15.02.2021, 10:20:29 »
Joo, eiköhän näissäkin vihreää kuuluisi olla ja sellaista sinne täytyisi laittaa, samalla kun jakopää remonttia tekee jne. Samallapa sitä huuhtelee järjestelmän kunnolla

Tuolle napille en ole vielä löytänyt funktiota mitä siitä pitäisi tapahtua. Tällä hetkellä kun siitä ei tapahdu yhtään mitään.
Punainen neste syö lämppärin kennon juotokset ainakin 900srj volvoissa.
Uudemmissa härveleissä on alumiini/muovi kennot jotka eivät välitä nesteestä.

Komea, olen kateellinen. S*

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #10 : 22.02.2021, 02:10:31 »
Viikonloppu oli vähän ehkä turhankin aktiivinen tämän auton suhteen. Kun en ennen viikonloppua autoon päässyt käsiksi varasin katsastuksen kunnianhimoisesti lauantai päivälle. Lopultahan se osoittautui käsittämättömäksi haasteeksi joka johti 34h yhtämittaiseen valvomiseen jotta tavoitteeseen päästiin eli auto valmiiksi katsastuskuntoon.

Perjantaina iltapäivästä vapaalle päästyäni kävin peräti kolmessa eri varaosaliikkeessä hakemassa osia liki puolen tuhannen edestä. Alusta tässä oli osin jo väsynyt niin päätin sitten pistää kerralla kunnolla uusiksi. Uusia osia tuli alapallot, raidetangon päät, koiranluut, etuiskarin yläpäät, takaiskarit, kaikki puslat eteen (oli jo valmiiksi), ajovalo umpioiden heijastimet, vesipumppu, jakoremmi ohjainrullan kanssa, ilmansuodatin, vihreät jäähdytinnesteet, pyyhkijänsulat sekä kilvenvalot. Muuta mitä tuli vielä hankittua käytettynä oli sisustan muovit  keskikonsolin ”taakse” peittämään lämmityslaite, vänkärin puolen ”kick paneeli” eteen ja sekalainen seurakunta takavalon polttimonkantoja.


Iskarin yläpäät hiukan loppu


Heijastinpinnat samoin


Ihan vain pikkusen kirkastui maailma


Mainitsin aiemmin, että löytyy se toinen alusta. Päätin jumpata keulan osalta osat keskenään toisen auton kanssa. Tähän siis maalatuilla osilla ja uusilla puslilla oleva.


Jarrukilvet on sen verran lahot, että joutaisi uusia


Ensimmäistä kertaa joutui tätä autoa hitsaamaan. Vähemmän yllättäen sitä rapeaa paljastui pienen piikillä tökkimisen jälkeen neljästä eri kohdasta, kummankin puolen helmojen päistä, takapenkin alta kuskin puolelta ja vänkärin helmasta keskivaiheilta. Niiden hitsauksesta nyt ei tullut työn imussa otettua yhtään kuvaa. Noh eiköhän kaikki ainakin näiden minun romujen osalta ole nähnyt jo ruostekorjauksia ;D


Lisäksi vielä ne takavalot tuli laitettua kuntoon. Oli pientä häikkää, kun vänkärin puolella paloi aluksi kokoajan jarruvalo, mutta sekin saatiin korjattua. Nyt palaa kaikki muut paitsi pakkivalo, johtuu pakkivalokatkaisijasta.

Lopulta auto oli omasta mielestä siinä kunnossa, että sillä kehtaisi lähteä liikkeelle, eikä kyllä yhtään liian ajoissa sillä lopulta myöhästyin vartin ajasta. Lopputuloksena hylsy.
 Syystä että:

-jarruletku vaurioitunut vasemmalla edessä
-käsijarrun jarruvoima alle 16% kokonaismassasta. Oli kuitenkin vain 30% eroa sekä tehoa 1,5 & 1,0 KN!
-takatukivarren iso pusla väljä vänkärin puolella

Kehotuksia:
-Peruutusvalo ei toimi
-käsijarrukahvan liikematka yli 3/4 (tästä erimieltä)
-vänkärin puolen valon suuntaus liian alhaalle

Noh leuka rintaan ja rahapussi auki. Tuli siinä samantien haettua uudet käsijarrukengät, ne taka-akselin isot puslat kummallekin puolelle ja 2kpl jarruletkuja. Sunnuntain aikana ne sitten siitä vaihtelin. Piti olla taas helppo tunnin remontti, vaan eipä ollutkaanjumiutuneiden jarrunippojen ja pulttien johdosta. Pitkän taistelun tuloksena auto olisi tällä hetkellä valmiina uusintakierrokselle.

Olihan se vähän heikossa hapessa


Tuli nyt sitten toinenkin puoli uusittua


Joku taannoin rahoissaan uusinut jousetkin


Jatketaan harjoituksia taas ensi viikonloppuna myllytyksen ja sen jakopää remontin parissa.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2021, 02:22:10 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #11 : 22.02.2021, 15:05:57 »
Itse kun en tätä pääse arkipäivien puitteissa katsastamaan niin annoin toimeksiannon sukulaiselle, että käy tämän tällä viikolla katastamassa. Juuri sain korvanappiini tiedon, että katsastus hyväksytty huomautuksitta :) nyt ensimmäistä kertaa taas liki 8 vuoteen katsastettuna ja liikenteessä.
mittarilukema: 439910km
« Viimeksi muokattu: 22.02.2021, 15:15:42 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #12 : 27.02.2021, 22:00:18 »
Taas on jotain askarreltu josta kehtaa tännekin päivitellä. Heti perjantaina otin auton jälleen työn alle, tarkoituksena suorittaa aiemmin mainitut huollot ym. Loppuun.

Aloitin homman irroittamalla venttiilikopan. Olipahan muuten tukevassa ruosteessa, mutta onneksi kuitenkin ruosteen alta paljastui iham kohtuullisen tasainen pinta vielä. Pohjalle vedin sinkillä höystetyn pohjamaalin ja päälle ihan perus akryyli mattamustaa.


Samalla kun siitä hioin ruosteet pois samalla raivolla sitä takalokareista ja helmoista päästin loputkin pintaruosteet pois. Helmat oli jo lähtöjään tummanharmaat / haalistuneet mustat, joten niihin vedin mustan kiveniskumassan päälle. Takalokarit ensiapuna paikkamaalasin ruosteisilta osin, myöhemmin sitten maalaa takakyljet, tai vaikka koko auton. Niihinkin pohjalle sinkkipohjamaali ja päälle lähimmäksi osunut hopea jonka päälle vielä lakka. Tuli ihan ok olosuhteisiin nähden, näyttää ainakin paremmalta kuin ruoste. Tämän päälle vielä päätin vetokoukun ehostaa, kun sekin oli kuorrutettu ruosteella.

Maalin kuivaessa aloin tekemään samalla sitä jakopääremonttia. Olipahan taas mielenkiintoinen ruveta etsimään ja soittelemaan kenellä olisi tarpeeksi jytky momenttiavain, jotta kuningaspultin saa siihen 450nm kiristettyä. Onneksi yhdeltä kaverilta sitten sellainen löytyi. Jakoremmin, ohjainrullan sekä vesipumpun uusin ja samalla huuhtelin huolellisesti koko jäähdytysjärjestelmän ja täytin sen vihreällä nesteellä.


Samalla moottoritilan yleisilme parani huomattavasti, vielä kun nuo hapettuneet alumiiniosat saisi puhdistettua jotenkin fiksusti ilman suurempia purkutoimenpiteitä. Käyttöauta kun ei viitsi purkaa turhan takia.


Myös sisätiloja hiukan hieroin, lisäsin puuttuvia muoveja ja harmaantuneet matot käsittelin.


Lopuksi vielä myllytin koko auton ja vahasin tutulla ja turvallisella colliniten 476s vahalla. Johan oli aikakin myllyttää. 2-3 steppinä riippuen paneelin kunnosta päästiin riittävään lopputulokseen.



Vielä sekalainen määrä erilaisia kuvia perään. Vielä täytyisi sieltä täältä puuttuvat listanpätkät kiinnittää ja osa hankkia. Voisin myös käydä pyöräyttämässä alla olevilta peltivanteilta nuo nastarenkaat auton mukana tulleiden scorpiuksien päälle.

”maalattu” helma ja myllytetty kylki










Nyt jokapäiväisessä ajossa ja mittariin pyörähti 440tkm  :)
« Viimeksi muokattu: 27.02.2021, 22:02:26 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #13 : 01.03.2021, 02:32:05 »
Tänään oli pakko vielä puhdistella auto ja pikku juttuja korjailla. Radion laitoin kiinni, kun sitä tässä ei aiemmin ollut. Sen verran uudistusta oli pakko hakea tähän, että ostin uuden BT soittimen, tosin kohtuullisen hillityn sellaisen. Kaiuttimina kuitenkin on ja pysyy volvon HT-205. Siinä samassa myöskin herkistelin sähköantennin. Nyt toimii kumpaankin suuntaan radion ollessa päällä taikka pois.
 



Samalla aikani kuluksi järjestelin takakontin. Laitoin vararenkaan ja renkaanvaihtotyökalut paikoilleen. Sattuipa olemaan autossa tallessa vielä tuo vararenkaan kiinnitysremmi, verhoilu ja jonkinlainen työkalupussi, työkalut tosin ajan saatossa häipyneet.



Samalla nyt muutaman sadan kilometrin aikana seurailin hiukan kulutusta. Ensimmäisellä 100 kilometrillä kulutus oli 7.14L sisältäen yhden pysähdyksen ja n. 10km keskustan läpi ajaon.
Seuraavalla 300 kilometrillä rehellistä seka-ajoa moottoritiellä ja keskustassa kulutus oli 8.3L
« Viimeksi muokattu: 01.03.2021, 21:26:47 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #14 : 01.03.2021, 09:39:58 »
 Joko sun tarttee kääntää napsu lisää ennakkoa tai sitten näissä on joku todella hullun tihee peräväli, 945 tdic vei normaaliajossa litran vähempi ja pitkässä siivussa pääsi kutoseen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Proturbo  Autodiagnoosi