Ateho  Elekma

Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91

  • 61 Vastauksia
  • 14210 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #15 : 01.03.2021, 16:34:45 »
Joko sun tarttee kääntää napsu lisää ennakkoa tai sitten näissä on joku todella hullun tihee peräväli, 945 tdic vei normaaliajossa litran vähempi ja pitkässä siivussa pääsi kutoseen.

Mitään aiempaa kokemustahan ei ole paljonko nämä yleisesti vievät, kun on ensimmäinen D24 itselle. Pidin kuitenkin itse tuota 8 kohtuullisena lukuna seka-ajolle 70-luvun teknologialla.
Perävälityksestä ei ole varmuutta. Tuntuu kyllä kohtuullisen lyhyeltä mutta toisaalta ei sitä kyllä näillä tehoilla raaskisi pidempääkään pistää. 4 vaihteella voi kruisailla helposti 50km/h taajamassa. Pitäisi tuo kierroslukumittari kytkeä niin ei tarvitsisi mutuilla asian suhteen.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #16 : 02.03.2021, 09:29:35 »
Komia tiisseli  :smitten:

Mulla oli -84 D24+M46. Siinä 7 kulmilla pyöri kulutus sekalaisessa ajossa.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #17 : 09.03.2021, 21:29:53 »
Komia tiisseli  :smitten:

Mulla oli -84 D24+M46. Siinä 7 kulmilla pyöri kulutus sekalaisessa ajossa.

Kiitoksia taas kommenteista -H-

Tuo kulutus nyt on vähän niin ja näin, eipä se häiritse kun tuntuu bensan jälkeen kulut pieneltä. Voisihan sen ennakon tsekata vielä, mutta sitä ennen täytyy vasen etujarru herkistellä kun on alkanut laahaamaan. Ainahan se on positiivista jos vielä alhaisemmaksi saisi.

Eilen illalla kun säätiedotuksen perusteella on pakkasta koko viikko niin puunasin taas auton kuntoon. Sisustastakin tuli otettua pari kuvaa:



Penkithän eivät ole oikeasti likaiset vaan varjoista johtuen näyttävät tuolta, kuitenkin juuri kaikki istuimet pesty huolella.

Tänään kävin myös paikallisella kumisuutarilla vaihdattamassa noilta alla olevilta peltivanteilta hyvät nastat scorpiuksien päälle. Vanteissa oli lähtöjään jo kohtuu hyvä maali niin keskikupit maalasin ja pyöräytin alle. Näyttää paremmalta kuin pelleillä ja kapseleilla. Peltivanteille ei tullut mitään päälle. Taitaa kohta olla noita kakslankun peltejä jo kolme sarjaa ovenpönkkänä.

Fiilistelykuvia:





Huomenna täytyy vaihdella etusatuloihin kaikki kumiosat ja samallakos sitä jarrupalatkin vaihtaisi kun ei niitäkään paljoa ollut jäljellä.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #18 : 10.03.2021, 11:03:36 »
240 kartano diesel vei reippaassa ajossa 7,2 litraa satasella. Pienellä maltilla pääsi ongelmitta alle 7 litran. Täältäkin siis ääni ennakon hienosäädölle ja jarrujen herkistelylle. Vaikka D24 onkin varsin perinteistä teknologiaa, niin ei se mikään mersu ole. ;) 5-sylinterinen W123 300 D vei kuulemma 9 litraa helpostikin...

Kesän motarinopeudet 240:n aerodynamiikalla varmasti nostavat kulutusta reippaasti.

Joka tapauksessa, tämä auto herättää jatkuvaa kateutta.  :)

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #19 : 11.03.2021, 13:21:48 »
Eilen illalla kotiin ajaessa meinasi hampaat tippua suusta kardaanin taimmaisen ristikon hajottua. Yhdestä laakerista oli kuori haljennut ja neulat varisseet tielle. Kaikki varaosaliikkeet tietysti olivat silloin jo kiinni ja tänään aamuhämärissä täytyi taas lähteä liikkeelle. Kaivelin omia osavarastoja ja kuinka ollakaan niin 960 kardaanissa oli saman kokoiset ristikot. Vanhan 240 ristikon palastelin kylmän viileästi rälläkällä ja sen ehjän, mutta tosin käytetyn sain helposti ilman surempia ongelmia irti 960 kardaanista ja asennettua 240 kardaaniin.

Samalla kun auto oli tallissa purin kuskinpuolen satulan kokonaan palasiksi ja rasvaprässillä puristin toisen puolen jumiutuneet männät pois. Kevyesti hoonasin ruosteet pois satulasta ja kiillotin männät, jonka jälkeen uudet tiivisteet ja palat. Samalla vaihdoin kaikki ilmaruuvit. Nyt ei enää laahaa. Varuiksi ostin toisellekin puolelle korjaussarjan, mutta se jäi hyllyyn varalle sillä apukuskin puolen satulassa kaikki kumit oli ehjiä ja männätkin liikkuivat kevyesti pohjaan, niin päädyin vain laittamaan uudet palat. Jopa ilmaruuvit kaikki liikkuivat, tosin yhden niistäkin vaihdoin, kun kanta oli pyöristynyt.

Mittarin pyörähti tänään 442000km  :)
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #20 : 17.03.2021, 19:22:57 »
Alkuviikosta sain viimein käsiini kaikki muut listat lukuunottamatta vänkärin puolen takakaaren etureunaan tulevaa mädätyslistan pätkää. Samalla hankin sisustaan keskikonsolin sivuille lämmityslaitteen peittävät muovit.
Tänään taas sitten saapui tilaamani autonhoitotuotteet niin pitihän sitä taas puunata auto minttiin. Pesin ulkopinnan ja moottoritilan, imuroin sisustan ja takakontin ja käsittelin sisustan muoveja mustaksi. Tuhkakupin ostin tähän myös.
Laseihin tuli lasipinnoite, tosin mallia turtlewax joten katsotaan nyt kauan kestää, ainakin vettä hylkii hyvin.
Naksuttelin uusilla kiinnikkeillä nuo helman pitkät listat kiinni ja kuskin puolelle sen takakaaren mädätyslistan pätkän. Takapuskurin päälle tuleva listakin asettui paikoilleen pienen tappelun jälkeen.
Lopuksi vielä mustille osille käsittely.










Ja lopuksi vielä täytyy tunkea koko auton kuva kuten lähes jokaiseen päivitykseen :idiot2:

« Viimeksi muokattu: 18.03.2021, 01:30:34 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #21 : 18.03.2021, 10:49:49 »
Otitko mistä kiinnikkeet? Nimimerkki: skandixin pussi käytetty tyhjäksi toiseen lankkuun.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #22 : 18.03.2021, 10:59:52 »
Otitko mistä kiinnikkeet? Nimimerkki: skandixin pussi käytetty tyhjäksi toiseen lankkuun.

Kiinnikkeet löytyi Pirkanmaan V-palvelulta suoraan hyllystä. Sieltäpä nuo kaikki edellä mainitut osat oli ja ei voi kyllä kuin kehua palvelua.  O0
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #23 : 24.04.2021, 23:51:05 »
Tovi on vierähtänyt ja voisipa sanoa, että ongelmitta, mutta olen ainakin päässyt kunnolla tähän deekuharrastukseen sisälle eli öljyä ei tarvitse vaihtaa kunhan vain lisää riittävän usein niin vaihtuu itsellään.

Pari viikkoa sitten pyöräytin ainoan vannesarjan alle missä kesäpyörät


Oikeastaan 2-3vk sitten aloin huomaamaan että ruvennut syömään öljyä käsittämättömän paljon ja huohottaakin siten että savua tulee enemmän pellin alta kuin pakoputkesta (huohotin hönkii ulkoilmaan). Sellainen 1.5l kului öljyä 200-300km matkalla. Reilu 600km reissun jälkeen sai lisätä 2.5 litraa öljyä ennenkuin edes tikun pää kastui. Noh vaikka deeku onkin rupesi tuntumaan että on vähän liian paljon, kun joutuu useammin lisäämään öljyä kuin tankkaamaan  :idiot2:
Viime viikon puolessavälin sitten hain toiveikkaana alakerran ilman kantta. Hyväkuntoinen alakerta olikin, todennäköisesti hetki sitten remontoitu kun sylintereissä ei mitään rappua, kampiakselin kaulat kiiltävät, männissä ei juuri kulumisen merkkejä ja hyvin ohut kerros karstaa päällä. Porattu ylikokoon 77mm. Päätin kuitenkin lohkon viedä koneistamolle kun ollut ilman kantta jonkun aikaa, dekistä otettiin siivu ja sylinterit hoonattiin. Kaveriksi tulee uudet laakerit, männänrenkaat ja tiivisteet. Eilen kävin lohkon hakemassa takaisin

Uusi aihio


Ongelmaksi muodostui myös moottoripukkien vähyys ja sain inspiraation tehdä yhden lisää. Kyseinen malli tosin sopii tällä hetkellä vain tappi- ja vinokoneelle, mutta eikai sitä muita moottoreita edes kuuluisi asentaa. Tuli vähän liiankin hyvä vaikka itse sanonkin sillä alkoi tuo motonetin rimpula tuntua huonolta ::)




Sitten kun moottori saatiin pukkiin pääsi lyömään moottorin osiksi.




Sitten lohko koneistamolle ja takaisin tullessa näky oli se mitä osasin odottaa. Mukavaa kiiltävää koneistettua pintaa ja ulkopuolella öljyn ja muun alta paljastunutta ruostetta. Millä lie maalattu nämä moottorit kun järjestäen aina jakopään suojat, lohko ja venttiilikoppa ruosteessa.


Hoonauksen jälkeen nääkyy hyvin, ettei ole turhaa rappua.


Sillä välin kun lohko oli koneistamolla otin autosta kannen irti ja joka venttiilin välistähän se oli tyypilliseen tapaan halki. Pari oli hiukan pahempaakin. Ei kuitenkaan vuoda, mutta jos jollain on hyväkuntoinen kansi olen kiinnostunut.


Sitten vain teräsharjalaikka laulamaan ja lohko puhtaaksi


Tuon jälkeen karhensin pintaa vielä hiukan hiomapaperilla, vaikka kyllä tuo epoksi tarttuu kuin tauti harjattuunkin pintaan. Reseptinä siis pohjalle epoksi ja päälle akryylimaali. Tuota kiiltävää mustaa sattui olemaan ylimääräinen purkki jo valmiiksi niin päädyin siihen. Puolikiiltävä olisi varmaankin ollut hiukan hillitympi. Maalailin poikkeuksellisesti nyt koko lohkon kaikkialta eli vaihdelaatikon päästä ja tuosta etupuolelta vanhoilla tiivisteillå kohdistin etukopalle ja vesipumpulle oikean kokoiset alueet ja lopun maalasin, kun näyttää olevan tehtaalla vain koneistettu koko etuosa paljaaksi, osittain turhaa jolloin jää turhaa ruostuvaa pintaa esille. Lisäksi maalasin vielä syöttöpumpun korvakon ja myös sen jakopään taimmaisen suojan.





Ja muutama tunti sitten pääsin maalaamaan pintamaalin ja nyt täytyy odottaa vielä pari tuntia ja sitten voi aloittaa moottorin kasaamisen.











Joutessani kun maali kuivui niin ajattelin, että jotain kiiltävää on saatava tuon mustan kaveriksi ja päädyin kiillottamaan imusarjan. Ensin rälläkällä raa’asti valurosot pois ja siitä epäkeskolla p80-p600 jonka jälkeen käsin vesihionta p800-p2000 ja lopuksi kiillotus rälläkän huopalaikalla ja hienolla kiilotusvahalla. Täytyy vielä käsitellä metal polishilla tms, että saa edes hiukan suojaa päälle.


Moottoria kun aloittaa kasaamaan täytyy ensimmäisenä mitata paljonko mäntä tulee dekin yli. Ostin kyllä 3 lovisen pahvin varuiksi. Dekistä jouduttiin nimittäin höyläämään kohtuullisen paljon kun oli ottanut jo sen verran jälkeä ja korroosiota ilman kantta ollessaan. Jos tulee liikaa niin menee mäntien sorvaamiseksi, mutta epäilen vahvasti että ei tarvitse tehdä.

Näillä mennään tällä kertaa ja ensi viikolla liikutaan taas tällä autolla ;)
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 23:55:52 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #24 : 24.04.2021, 23:58:09 »
Siistiä jälkeä tulee! Itelläkin pitäisi laittaa varmaan kone osiksi ja katsoa mitä sisuskaluille kuuluu. Öljynsyönti tosin on näille koneille enemmän sääntö kuin poikkeus.
Hieno kaksnelikantti kyllä, eikä kaikista yleisimmällä tekniikalla.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #25 : 27.04.2021, 11:50:16 »
Siistiä jälkeä tulee! Itelläkin pitäisi laittaa varmaan kone osiksi ja katsoa mitä sisuskaluille kuuluu. Öljynsyönti tosin on näille koneille enemmän sääntö kuin poikkeus.
Hieno kaksnelikantti kyllä, eikä kaikista yleisimmällä tekniikalla.

 -H-

Sunnuntaina pääsin kasailemaan alakertaa. Vielä puuttuu sieltä öljypumppu, imuputki ja öljypohja.






Männänrenkaat oli tällä kertaa hastings merkkiset. Oikein positiivinen kuva jäi. Katkosvälykset tarkistin joka sylinterille ja kaikissa oli valmiiksi välys kohdallaan ja pienimmässä arvossa, joka on varmasti hyvä näin matalaviritteiselle vapaastihengittävälle dieselille. Ylin rengas näissä oll kromattu.



Männänlaet harjasin kevyesti messinkiharjalla karstasta.


Lopuksi vielä kellottelin paljonko mäntä ylittää dekin ja se ylitti vain 0.6mm :idiot2: ei ”pitäisi” olla edes mahdollista varsinkin kun dekistä höylätty tavaraa. Varmistin mittauksen vielä perinteisin keinoin eli suorakulma männän päälle ykk:ssa ja rakotulkki väliin ja sillä sain saman tuloksen. No, tärkeintä ettei tule yli liikaa, että mäntiä tarvitsisi sorvata.


Homma kuitenkin lopahti siihen kun kannessa oli ohjureiden kanssa ongelmia. Löytyy kyllä sopiva tuurna niiden ohjureiden vaihtamiseksi, mutta motonetista ostetut ohjurit osoittautuivat farssiksi. Jo lähtöjään niissä todella nihkeä välys ja venttiili mahtui juuri ja juuri niissä liikkumaan. Sitten kun ohjurin naputteli paikoilleen onnistuneesti niin silloin venttiili ei mahtunut käytännössä edes enää liikkuumaan. Liekö sitten kuuluisi välys hioa kohdalleen lopuksi. Ohjurit ovat näissä alkujaankin messinkiä tai vast. Uusi kansi on kokoajan etsinnässä.
Koska hommst seisoo oli pakko pikkusen laittaa jotain niin päädyin viimein nostamaan romumoottorin pois auton keulalta. Käyntivälystä tähän oli siunaantunut 0,4mm joka on vain 13,3 kertaa alkuperäisen 0,03 välyksen verran.
Talli olikin tällä kertaa varattu, mutta eipä se ole varsinainen este.



Tilalle jäi sotkuinen konehuone ja keula nousi troposfääriin asti kun tuon rautamöhkäleen nosti pois.
Täytyy moottoritila pestä ja vahailla ennen uuden moottorin asennusta.


Moottorista keräilin talteen kaikki korvakkeet, vauhtipyörän ja kytkimen sekä öljypohjan.
Jotakin positiivistakin löytyi sillä kytkin oli käytännössä täysin uusi. Luulenpa, että valtaosa sille tulleista kilometreistä on minun ajamiani.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2021, 11:52:29 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #26 : 27.04.2021, 22:06:13 »
Näille on aika tyypillistä tuo, että seisottuaan kauan tai vaparin jälkiahtaessa männänrenkaat vetää jumekseen ja hetken päästä menee öljyä tolkuttomia määriä. Jostain syystä vanhemmissa deekuissa myös katoaa männänrenkaat aivan mystisesti, on tullut vastaan useampi missä on 5+mm katkosrakoja ylimmissä renkaissa, pahimmassa oli ylimmät renkaat niin done että ne ei pysyny reiässä paikollaan omineen vaan tipahti läpi  :2funny:.

Ohjurit tarttee vaan 8mm (olihan se 8?) kalvaimella pyöritellä läpite niin on hyvä. Ohjurit noista onkin aina ihan katastrofiväljät, ja usein siks myös seetit täytyy koneistaa läpite kun sinnetänne huljuava vena hakkaa seetit pyöreiks. Ja halkeama ei haittaa jollei se ole esikammioonpäin. Halkeama rupeaa haittaamaan siinä vaiheessa kun se alkaa vuotaa seetin takaa kanavaan, ts saa olla melko rajusti halki.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #27 : 27.04.2021, 23:10:11 »
Näille on aika tyypillistä tuo, että seisottuaan kauan tai vaparin jälkiahtaessa männänrenkaat vetää jumekseen ja hetken päästä menee öljyä tolkuttomia määriä. Jostain syystä vanhemmissa deekuissa myös katoaa männänrenkaat aivan mystisesti, on tullut vastaan useampi missä on 5+mm katkosrakoja ylimmissä renkaissa, pahimmassa oli ylimmät renkaat niin done että ne ei pysyny reiässä paikollaan omineen vaan tipahti läpi  :2funny:.

Ohjurit tarttee vaan 8mm (olihan se 8?) kalvaimella pyöritellä läpite niin on hyvä. Ohjurit noista onkin aina ihan katastrofiväljät, ja usein siks myös seetit täytyy koneistaa läpite kun sinnetänne huljuava vena hakkaa seetit pyöreiks. Ja halkeama ei haittaa jollei se ole esikammioonpäin. Halkeama rupeaa haittaamaan siinä vaiheessa kun se alkaa vuotaa seetin takaa kanavaan, ts saa olla melko rajusti halki.

Männänrenkaita en erikseen jaksanut tarkistaa, mutta rakotulkilla tsekksin, kun männän ja sylinterin välissä oli käsittämättömän suuri rako jo silmälläkin katsottuna niin 0,4mm sain tulokseksi. Joskin epävirallisella mittaustyylillä. Ei jäänyt kuitenkaan epäselvyyttä siitä onko kone valmis vai ei. Käynyt niin sohloksi ettei mitään mahdollisuutta pitää öljyjä sisällä. Todennäköisesti oli ensimmäinen kerta kun kyseistä moottoria edes avattiin.

halkeamille venttiilien välissä on vihreäkantisessa määritetty arvo, että saavat olla max 0,5mm leveät. Voihan se pitää rajummallakin halkeamalla, mutta en jaksa itse nähdä vaivaa, että laittaisi muuten tehdyn moottorin päälle "ehkä vielä toimivan" kannen.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2021, 23:12:19 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #28 : 28.04.2021, 06:05:59 »
Mielenkiintoista seurata tämmöstä, oma "ensikosketus" volvoihin tuli juuri 240 vaparidiisselin takapenkillä, kun isän Fiatti ampui tasauspyörästön kohti maantietä ja sukulaismiehen volvolla hinattiin spagettikulho korjaamolle.
Sen mitä pikkupoikana muistan, oli öljyn käry ja iso auto jossa yhtä pieni takapenkki kuin isin autossa. :D Lempinimenä tuolla muistoni volvolla oli "tieliikenne traktori", kiire sillä ei kuulemma ollut mihinkään.

Tuon aikakauden VW dieseleissä taitaa kaikista löytyä tuo halkeama seetien välistä. Muutaman 1.9 Disun kannen olen nähnyt, joissa on halkeamat lähteneet seeteistä kohti esikammiota ja yhden kutosdieselin (VW LT), jossa oli seetirengas pudonnut irti, kun oli venttiilien välistä halennut pala kantta pois. Halkeamatonta tuollaista (4/6 pyttysen) kantta en ole nähnyt missään.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #29 : 03.05.2021, 13:44:25 »
Viikonloppuna ei ollut vappujuhlat vaan D24 juhlat.

Ensimmäisenä puhdistin ja tarkistin öljypumpun ja se oli ok niin kasailin sen ja pulttasin lohkoon kiinni ja samalla vauhdilla imuputken ja öljypohjan. Sen jälkeen syöttöpumppu ja muuta romua pikkuhiljaa ympärille.




Väliin tuli 3 lovinen pahvi. ohuempikin olisi toiminut, mutta tuota oli helpoiten saatavilla eikä viitsinyt ostaa uutta tyyristä 70e pahvia tilalle kun hankin tuon jo aiemmin, kun on ainoa mikä sopii jokaiseen moottoriin.


Totesin myös, että ehjät 12mm pulteilla ja kovilla nostajilla olevat kannet ovat arvoltaan ja saatavuudeltaan kultaan verrattavissa, joten vein kannen suosiolla koneistamolle epäonnistuneiden ostoyritysten jälkeen. Kannessa oli liekkirenkaan kohdalla uria ja ohjurit olivat väljät tyypilliseen tapaan, kuten TVS aiemmin jo totesi jonka seurauksena seetit olivat aivan pyöreät. Ohjuri onkin lyhyt messinki(?) ohjuri joka on kaukana venttiilin lautasesta niin ei mikään ihme.
Lopulta kanteen tehtiin siis uudet seetit, venttiilit puhdistettiin lasikuulapuhalluksella, uudet ohjurit ja kannesta otettiin siivu pois. Vihreäkantinenhan sanoo, ettei kannelle saisi tehdä oikeastaan yhtään mitään, vaan jos seetit on pilalla taikka tiivistepinnassa heittoa niin heti pitäisi ostaa uusi ::) hyvin se toimii näinkin, eikä varmasti uudelle häpeä toimivuudeltaan.


Venttiilin välykset tietysti muuttuivat siinä samalla ja tietysti, kun venttiileistä ja kannesta hiottiin tavaraa, niin siirtyivät lähemmäksi nokkaa, jolloin tarvitaan ohuempaa palaa. Onneksi koneistamolla olivat hiukan helpottaneet elämää ja ottaneet hiukan venttiilin päästä pois.
Sanotaanko näin, että oli kyllä viimeinen kerta kun säädän itse, ellei sitten tule joku mielenhäiriö ostaa repullinen 31mm säätöpaloja, mitä ei mihinkään oikeaan moottoriin voi edes käyttää. No onneksi edes niin päin, että hiomalla selvisi, sillä vapun aikaan on vaikea löytää säätöpaloja. Lopulta päädyin hinkkaamaan säätöpaloista aina tarvittavan määrän tavaraa lasia vasten pois (0.05 - 0.30mm) ja mikrometrillä mittailin aina viidestä kohtaa, että pysyy tasapaksuisena. En viitsinyt tässä vaiheessa oikoa ja roskapönttö tyyliin vetäistä siivua rälläkällä pois. Toinen vaihtoehto olisi ollut venttiilin päästä ottaa hiukan, mutta olisi ollut miltei mahdoton pysyä kärryillä mitoista.

Sitten vain loppumoottori nippuun.




Olisipa erikoistyökalut. No onnistui se näinkin. Moottori lattialle ja vauhtipyörästä kiilasi kytkinasetelman pulteilla lattiaa vasten ja momenttiin


Ajoitus oli helppoa moottorin ollessa maassa ja ilman vielä suutinputkia yms. Yksinkertaisesti tein heittokelloon 4mm ”tangosta” sopivan tapin mikä ottaa männän päähän kiinni ja toisessa päässä heittokelloon sopiva 3mm kierre ja lohkon kylkeen magneettivarrella kiinni. Vihreäkantinen käskee ennakoksi -82 eteenpäin 0.85mm. Asetin ennakon tälle 0.9mm ja tarkistusmittauksella arvoksi tuli 0.88mm. Hyvin roklottaa.


Sitten moottori keulille. Kyllä se sinne istui hyvin, muttei ihan yhtä hyvin sujahtanut kuin vino- tai tappikone.


Sitten vain loput tavarat kuten, pako- ja imusarjat, apulaitteet, suutinputket, johdot, letkut, voimansiirto (laatikko tietysti istui moottorin mukana) ja nesteet ja öljyt sisälle.
Kun käynnistykseen päästiin auto ei millään meinannut startata ja kokeilin, että sammutinsolenoidi toimii, lisäsin polttoainetta, tarkistin polttoainejärjestelmän liitokset jne. Lopulta starttasi, kun imaisin sähköpumpulla järjestelmästä tyhjät pois. Aluksi käynnistäessä kuului metallinen supsutus ja meinasi taas epätoivo jo vallata, mutta sekin oli vain jakopään pelti joka pikkusen teki tuttavuutta kiristinrullan kanssa. Pienen taittelun jälkeen sekin istui. Sitten vain pesu autolle, kesävanteet alle ja ajamaan.


Ajoin ensin moottorin lämpöiseksi jonka jälkeen kannelle jälkikiristys.

Aiemminkin soveltanut ja myös nyt sovelsin tälläistä raskaampaa sisäänajotyyliä eli kunnon kiihdytyksiä ja vetoja heti alkuun ja ”pakotetaan” männänrenkaat hioutumaan sylinteriin. Ajelin sellaisen 300km eilen ja nyt voisi öljyt vaihtaa. Sitten vain kilometrejä lisää ;)

« Viimeksi muokattu: 03.05.2021, 15:48:23 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Futurez  Kulkukoira