Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91

  • 61 Vastauksia
  • 14208 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #30 : 03.05.2021, 19:24:29 »
Viikonloppuna ei ollut vappujuhlat vaan D24 juhlat.
Sietää juhlia kun on kone kunnossa! Itse en ole omaa remonttia vieläkään edes aloittanut...
On muuten kuin uusi nyt. Mielenkiintoinen projekti seurata.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #31 : 03.05.2021, 22:50:39 »
Tässä onkin jo mennyt homma putkeen, mutta se, miksi tuota kantta ei pitäisi mennä oikomaan, on se, että nokkalinja on mieluusti vähän kiero ja lohkoon kiristämisen jälkeen saattaa nokka olla pyörimättä kunnolla. Oon kuullu useistakin missä on menny keppi poikki joko asentaessa tai hyvin pian asennuksen jälkeen...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #32 : 04.05.2021, 00:36:42 »
Tässä onkin jo mennyt homma putkeen, mutta se, miksi tuota kantta ei pitäisi mennä oikomaan, on se, että nokkalinja on mieluusti vähän kiero ja lohkoon kiristämisen jälkeen saattaa nokka olla pyörimättä kunnolla. Oon kuullu useistakin missä on menny keppi poikki joko asentaessa tai hyvin pian asennuksen jälkeen...

Niin, se on ainoa peruste mitä olen kuullut asialle. Kuitenkin luulisi asian olevan ongelma missä tahansa varsinkin pitkässä ohc kannessa. en kuitenkaan ole aiemmin kuullut ettei kantta saisi suoristaa tämän takia, mutta varmasti muitakin on olemassa, ja en näe syytä miksi edes sellaista kantta jossa nokka ei pyöri kunnolla laittaisi kiinni tai varsinkaan suoristaisi. Toki nuo arvot, missä vaiheessa kansi on hylkytavaraa on kohtuullisen suuret, sillä pituussuunnassa maksimiheittona vihreäkantinen pitää 0.5 milliä. Rupeaa tuon jälkeen kyllä varmasti nokkalinjakin heittämään.
Aiemmin harrastanut enemmän työntötankomoottoria missä ei kyseistä ongelmaa ole, joten kokemus aiheesta sinällään vähäinen. koskaan aiemmin en edes ohc kantta ole koneistamolla käyttänyt.

Samaan hengenvetoon todettakoon, että tämä kansihan ei ollut kiero, vaan ainoastaan tiivistepinnassa sen verran syöpymää liekkirenkaiden maastossa, ettei kannata hakata päätä seinään. Sen osalta ei omassa kannessa nokkalinjan kanssa ongelmia aiemmin eikä myöskään nyt.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2021, 00:50:32 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #33 : 04.05.2021, 06:48:35 »
LT volkkarin ja volvon kansia näkynyt paikallisella koneistamolla paljonkin. Kieroimmat (keittäneet) pitäneet muistaakseni nokkapukeista kiinnittämällä ja heittokellolla mittaamalla asentaa oikaisukoneeseen, mutta toimivia ne kaikki on olleet.

Eli en ottais liiallista stressiä. Miljoona asiaa voi mennä pieleen jos alkaa paljon miettimään. Nakertaahan se, mutta jos oikein pelottaa niin tutkii vaikka välillä.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #34 : 04.05.2021, 07:29:00 »
Eli en ottais liiallista stressiä. Miljoona asiaa voi mennä pieleen jos alkaa paljon miettimään. Nakertaahan se, mutta jos oikein pelottaa niin tutkii vaikka välillä.

Kuten jo aiemmin totesin omassa kannessanihan ei tuon suoruuden kanssa ollut ongelmia missään vaiheessa. Ja yöunia nyt ei yhden moottorin takia kannata menettää, vaikka hajottaisi sen samana iltana, sekin on jo käynyt.

Mielenkiintoista vain seurata ja keskustella, että mikä näissä moottoreissa sitten mättää vai mättääkö mikään tuon kannen suhteen, kun siitä ehkä turhankin paljon puhutaan.

Jottei ajauduttaisi tämän auton topicin suhteen sivuraiteelle ja suurempaan deeku FAQ:iin, niin eilen kävin taas lenkin ajamassa. Hyvin lähti kylmänäkin käyntiin ja sunnuntain 300km reissun jäljiltä ei ollut mitään korjattavaa ilmennyt.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2021, 07:42:38 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #35 : 04.05.2021, 22:22:11 »
Joo, siis tosi paljonhan noita on oiottu vaikka ohjeet kieltää niin tekemästä. Ja kun koneen käyttää paloina ja käy läpi nuo kaikista umpisohlot ohjurit, rengastaa ja laakeroi niin tuolla luulisi kirjan mukaan huoltaen ronklottelevan kauas ja takasin. Ja kun pumpun säädöt osuu kohdilleen ja suuttimet on OK niin saat tolkun taloudellisuuden koko lailla pomminvarmaan tekniikkaan, harmi vaan että vaparinahan tuo on koko lailla rauhallinen liikkeissään. Mutta vaparissa on 1000x parempi ääni, että jollei ole liikaa kiire niin tunnelma on parempi  :D.

Sattuko uus kellari olemaan öljyruiskuilla, en huomannut mitään mainintaa asiasta?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #36 : 04.05.2021, 22:49:48 »
Mihinkä sitä kiire valmiissa maailmassa ja nykyisellä perävälityksellä huippunopeudenkin saa kelattua suomen teille riittäviin lukemiin, joskaan ei hirveästi sen ylitse :D

Lainaus
Sattuko uus kellari olemaan öljyruiskuilla, en huomannut mitään mainintaa asiasta?

Eipäs muuten ollut, tulin ostaneeksi samanlaisen aihion kun oli aiempikin moottori enkä liioin miettinyt että näitä on öljyruiskuillakin saanut.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #37 : 04.05.2021, 22:58:06 »
Mihinkä sitä kiire valmiissa maailmassa ja nykyisellä perävälityksellä huippunopeudenkin saa kelattua suomen teille riittäviin lukemiin, joskaan ei hirveästi sen ylitse :D
No, jos D24-koneisen vehkeen hankkii ni on taatusti aika rauhallinen luonne :D
D20-kone on sitten ihan oma lukunsa, mutta nekin tosin ovat hävinneet liikenteestä aika tehokkaasti.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #38 : 09.05.2021, 23:33:22 »
Tänään pyörähti mittariin 450tkm.
Samalla tasalukemalla oli mukava vaihdella castrolit moottoriin ja tietysti suodatin siinä samalla. Sen jälkeen ajelin autolla jonkin aikaa ja onhan se mahtavaa kun toimii ongelmitta eikä syö öljyä.
Pakko sanoa, että käyntiääni on pienentynyt merkittävästi siitä hirveästä roklotuksesta mikä se oli vanhalla moottorilla.
Nyt on uudella moottorilla tullut yhteensä jo n. 700km.

Kulutusta en vielä ole kauheasti seurannut, mutta äskettäin mittasin 81,4km  matkalla, josta 25km kaupungissa ja loput moottoritietä kulutukseksi 6,0l mikä tekisi 100 kilometrillä 7,3l. Merkittävä parannus aiempaan n.8 litraan ja varmasti maantiellä 80-100km/h vauhdeilla pääsee 6l puolelle. Perävälityshän tässä on kyllä kohtuullisen tiheä.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #39 : 10.05.2021, 10:00:04 »
Hienoa diesel meininkiä!! :) Pakko arvostaa!  -H-
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #40 : 17.05.2021, 18:12:39 »
Hienoa diesel meininkiä!! :) Pakko arvostaa!  -H-

 -H- -H-

Viikonloppuna tuli nautittua reilusti, liki tuhannen kilometrin verran dieselin väännöstä ja hämmästyttävästä tehosta.
Kulutusta jälleen seurailin ja matka-ajossa sain tulokseksi 6,46l / 100km. (Mitattu 325km matkalla)
 Rupeaa olemaan lukemat siinä mitä alunperin hainkin ylipäätään dieselin ostamisella, eli edullisia kilometrejä ajomäärällä 4-5tkm / kk verrattuna Vinokoneeseen.

Alkoi myös lähestymään tuo kannen jälkikiristyksen takaraja, joten senkin suoritin. Eli vihreäkantisen ohjeen mukaan kansipultteja tulee kiristää ensimmäisen 1000-2000km ajon jälkeen vielä 90 astetta. Nyt tuli tehtyä se kilometrimäärällä 1700.

Nyt mittarissa 451200km ja uudella moottorilla kilometrejä hiukan vajaa 2000.

Samalla sitten päätin jälleen puunata auton sellaiseen kuntoon että kehtaa taas ottaa kuvia.



Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #41 : 13.07.2021, 06:24:58 »
Tällä muuttui ajotuntuma yhtä vakaaksi kun vanhuksella kävely ilman kävelykeppiä. Eikä ihme, kun vänkärin puolen tolppa näytti tältä. Iskarihan se oli valuttanut mehut pihalle, niinkuin oli arvattavissa.


Tuli kumpikin vaihdettua uuteen. Laitoin tavalliset kyb:in nesteiskarit, kun mitään performance iskareita tuskin tämänhetkisellä suorituskyvyllä tarvitsee. Ironista sinällään, että tuo vänkärin puolen iskari oli selkeästi uudempi, mutta joku kyläseppä vaihtanut vain toisen, joka oli jotain aivan käsittämätöntä merkkiä. Kuljettajan puolen oli monroe iskari ja se tuntui ihan hyvältä, mutta eipä noita yksittäin hyödytä vaihtaa.
Kyllä olikin taas mukava ajaa lankulla missä on alusta kunnossa, tekee taas mieli hakkiutua 700- ja 900-sarjalaisista eroon ;)

Syystä tai toisesta muistelin, että 5tkm öljynvaihtoväli koskisi myös vapaastihengittäviä, mutta eihän se niin ollutkaan. Piti ohjekirjasta varmistaa. Noh, vaihtelin tähän öljyt ja öljynsuodattimen silti. Suodattimeksi tietenkin bosch ja öljyksi castrolia.
Mittarissa 455tkm ja lisää tulee :smitten:
« Viimeksi muokattu: 13.07.2021, 06:28:31 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #42 : 17.08.2021, 21:38:42 »
Oletkos yhtään museointia harkinnut? Ensi vuonna saisit varmaan aika pienellä vaivalla museoleiman tuohon.
Paljonko 0-100 tällä autolla muuten on, tuskin mikään päätähuimaava :D
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #43 : 18.08.2021, 15:30:21 »
Oletkos yhtään museointia harkinnut? Ensi vuonna saisit varmaan aika pienellä vaivalla museoleiman tuohon.
Paljonko 0-100 tällä autolla muuten on, tuskin mikään päätähuimaava :D

Itseasiassa olen miettinyt museoinnin suhteen, että ei varmaan vaatisi läpi pääsyyn kuin radion vaihdon alkuperäiseen ja tuon yhden mädätyslistan pätkän. Etulokarissa on myös lommo minkä museoon oikoisin, mutta homma nyt ei ole vaivannut erityisesti, vaikka on kyllä mielessä korjata joka tapauksessa.
Käyttöautohan tää kuitenkin on niin ei museoon viitsi laittaa.

En ole mitannut kiihtyvyyttä, mutta ei se kyllä nopea ole :D eiköhän se jotain reilun 15s luokkaa ole.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #44 : 26.09.2021, 18:38:16 »
Mittarilukema 462568km / 26.9.2021

Seuraava 10tkm öljynvaihto rupesi lähestymään ja yhdessä kohtaa mittariston tripin nollaus jumitti myös matkamittarin jolloin n. 1500km jäi kertymättä. Nyt toimii taas mittari.

Moottoriöljyt, suodatin ja vaihteistoöljyt vaihdettu.

Muita toimenpiteitä ei ole tarvinut tehdä kuin nauttia maantietä diesel lankulla 1000km viikossa.

Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Proturbo  Autodiagnoosi