Autoracing  KL-varaosat

Moottorinohjausboxi ecomode ja racing?

  • 5 Vastauksia
  • 1890 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Moottorinohjausboxi ecomode ja racing?
« : 11.02.2021, 14:12:34 »
Tyhmä kysymys ja ehkä ajatuskin, mutta onko mahdollista hankkia/teetättää autoon moottorinohjausboksi jossa voisi valita pihin eco-ajon ja tarvittaessa täystehoisen moodin?
Tuli sellainen hupijuttu mieleen, että hommaisi nelikko V70R (mk1) ja siihen rakennuttaisi sellaisen, että voi ekona käytöajua ajaa ja kulutus olisi pieni, tarvittaessa sitten voisi päästellä menemään.
XC70 -15 D5 & V70 -03 D5

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjausboxi ecomode ja racing?
« Vastaus #1 : 11.02.2021, 16:34:55 »
Megasquirt ja napilla vaihtaa eri kartan. Ei siinä kyllä mitään järkeä ole  :2funny:
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Moottorinohjausboxi ecomode ja racing?
« Vastaus #2 : 11.02.2021, 17:17:17 »
Eihän se tarvii kuin säätää osakaasualueet uusiks.
Ei tarvitse vaihtaa mitään karttoja napista, kun kaasupolkimen asennolla muutenkin siihen polttoaineen kulutukseen eniten vaikutetaan. :P

Joko joku jälkiasennus ecu tai sit käyttää auton omalla moottorinohjauksella säädettävänä.
Sitä en tiiä onko millaiset mahdollisuudet V70 mk1 ecun suhteen... ja säätääkö kukaan.

Jälkiasennus ecussa huomioitava vuosimalli rajoitus.
Eli obd autoihin = 1.1.2001 tai jälkeen rekisteröity, niin käytännössä et voi vaihtaa ecua vaikka megaan koska niillä ei saa obd testiä tehtyä joka pakokaasumittauksessa vaaditaan.
Ja muutenkaan virallisesti ei sais vaihtaa..  ::)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjausboxi ecomode ja racing?
« Vastaus #3 : 12.02.2021, 18:39:24 »
Megasquirt ja napilla vaihtaa eri kartan. Ei siinä kyllä mitään järkeä ole  :2funny:

Niin, tuohan se oiskin ratkaisu! Hyvä idea!
En tiedä järjestä onko vai ei, mutta ajatuksena vanha 1-koppainen nelikko V70R jolla voisi myös ajaa vähäkulutuksista käyttisajoa kiehtoo.
Toki saahan niitä uusia/uudehkoja vähäkulutuksisia autoja, mutta ei ne kiinnosta ja maksaa paaljon enemmän, halpa on siihen nähden tuollainen vaikka vähän rempatakin pitäisi.

Eihän se tarvii kuin säätää osakaasualueet uusiks.
Ei tarvitse vaihtaa mitään karttoja napista, kun kaasupolkimen asennolla muutenkin siihen polttoaineen kulutukseen eniten vaikutetaan. :P

Joko joku jälkiasennus ecu tai sit käyttää auton omalla moottorinohjauksella säädettävänä.
Sitä en tiiä onko millaiset mahdollisuudet V70 mk1 ecun suhteen... ja säätääkö kukaan.

Jälkiasennus ecussa huomioitava vuosimalli rajoitus.
Eli obd autoihin = 1.1.2001 tai jälkeen rekisteröity, niin käytännössä et voi vaihtaa ecua vaikka megaan koska niillä ei saa obd testiä tehtyä joka pakokaasumittauksessa vaaditaan.
Ja muutenkaan virallisesti ei sais vaihtaa..  ::)


No nuo mk1 koppasethan menee alle -01 niihinhän voisi laittaa, minä olen kyllä katsellut tarpeeksi noita ajan nätisti ja kultus pieni -juttuja, ei toimi. Pitää olla ihan koneesta lähtöisin pieni kulutus :D
« Viimeksi muokattu: 12.02.2021, 18:56:05 kirjoittanut Turbo 242 »
XC70 -15 D5 & V70 -03 D5

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moottorinohjausboxi ecomode ja racing?
« Vastaus #4 : 12.02.2021, 19:39:19 »
Saman verran se kuluttaa eco tai racingmodessa kun ei polje...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Moottorinohjausboxi ecomode ja racing?
« Vastaus #5 : 12.02.2021, 22:57:20 »
Niin, tuohan se oiskin ratkaisu! Hyvä idea!
En tiedä järjestä onko vai ei, mutta ajatuksena vanha 1-koppainen nelikko V70R jolla voisi myös ajaa vähäkulutuksista käyttisajoa kiehtoo.
Toki saahan niitä uusia/uudehkoja vähäkulutuksisia autoja, mutta ei ne kiinnosta ja maksaa paaljon enemmän, halpa on siihen nähden tuollainen vaikka vähän rempatakin pitäisi.
 

No nuo mk1 koppasethan menee alle -01 niihinhän voisi laittaa, minä olen kyllä katsellut tarpeeksi noita ajan nätisti ja kultus pieni -juttuja, ei toimi. Pitää olla ihan koneesta lähtöisin pieni kulutus :D
Sillä osaa olla yllättävän iso ero kulutuksessa kaasupolkimen asennolla kun pidetään nopeus vakiona, tasaisella tiellä.
Helposti saa yli 1-1,5l/100km eroa.

Tosin Volvoissa ainakin ollu aika maltilliset ennakot osakaasualueella, luultavasti osittain mukavuus edellä = helppo ylläpitää nopeus eikä ole niin herkkä kaasu ajossa.
Esim. C5 citikassa (jota tuli enemmän ihmeteltyä livedata päällä) on se 'tietty' kapea kaasupolkimen alue, jolloin ennakko on yli 40 astetta ja siten myös menee yllättävän pienellä.

Kulutusmittarin sai näyttämään alle 5l/100km tasaisella tiellä ajaessa n. 70-80km/h, siten että nopeus pysyi siinä (pidemmän aikaa).
Jos ei ollut niin tarkka polkimen kanssa, vaan painoikin enemmän kuin tarpeen, ennakko oli huomattavasti alhaisempi ja kulutusmittari näytti n. 6-6,5l/100km - ja edelleen , nopeus pysyi samana.

Toki tuohon, että miten paljon voi olla ennakkoa ilman ongelmia osakaasualueella ja pienellä kuormituksella, siihen vaikuttaa monta eri muuttujaa.. eli ei voi tosta noin vaan nostaa suoraa vaikka 30 asteesta 45 asteeseen koska toinen kone toimi sillä.

Ja toinen juttu on, että säätää seossuhteen laihemmalle kuin lambda=1 pienelle kuormitukselle ja osakaasulle.
Sitäkin kautta saa vähän kulutusta pienemmälle.
Se tosin vaatii mahdollisuuden pakottaa ecu open loop tilaan, ja luultavasti seossuhteisiin tulee enemmän tai vähemmän pientä heittelyä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Kulkukoira  Proturbo