RallyBaron  Samppasport

Pysäköintijarrru ei avaudu täysin?

  • 10 Vastauksia
  • 4069 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Pysäköintijarrru ei avaudu täysin?
« : 01.04.2021, 18:08:59 »
V70 MY12, päätti jäädä viikon seisomisen jälkeen edelleen pihalle huilaamaan.

Vasen takajarru on täysin kiinni. Moottori pyörii, voi pyöriä 1/2 minuuttiakin.

En ole ennen jarruremppaa tehnyt, mistä tuo lähtee purkautumaan, kun palat purevat levyn kiinni, että kärryn saisi liikkeelle?

Läheiseltä pajalta kyselin kotikäyntiä - ei kiinnostanut. Vastaus oli tilata hinuri, mutta sittenkin ongelmaksi kuulemma jäisi miten saada auto nosturille  :o




Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Pysäköintijarrru ei avaudu täysin?
« Vastaus #1 : 02.04.2021, 11:35:19 »
Ota käsijarrun moottori irti ja kokeile manuaalisesti pyörittää käsijarru irti.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Pysäköintijarrru ei avaudu täysin?
« Vastaus #2 : 02.04.2021, 22:46:38 »
Ota käsijarrun moottori irti ja kokeile manuaalisesti pyörittää käsijarru irti.
Moottorin toiminta on omituista. Mikäli en koske jalkajarruun moottori kuulostaa pyörivän vapaasti aukipäin luokkaa 1/2min. Jos pumppaan jarrupainetta (vaikka kone ei ole käynnissä), moottori kuulostaa pyörivän normaalisti molempiin suuntiin ja 'tiukkaavan' lopussa.

Moottori pitänee saada ensin  irti käsikopelolla? Onneksi löytyi hyvän oloiset oheet:
https://www.youtube.com/watch?v=QCp9LZ_sOeo

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Pysäköintijarrru ei avaudu täysin?
« Vastaus #3 : 04.04.2021, 12:05:36 »
Kuinka käsijarrun moottorin liitin pitäisi irrota? YT:n perusteella liittimessä (jousituksen puolella) olevasta suorakaiteen muotoisesta kolosta meisselillä painamalla lukitus pitäisi aueta. Kuinka voimakkaasti, tai millaisella meisselillä sitä pitäisi painaa, vai pitääkö jotenkin kiertää (https://www.youtube.com/watch?v=W7REWMmhgUw)?

Liittimen kuori kyllä keinuu (nivelpiste sen lukituksen kohdalla), mutta en saa sitä kohtuullisella voimalla irtoamaan.




how to check your resolution

En saa jarrusatulaa arvatekaan pois, koska käsijarru on kiinni. Toinen moottorin kiinnitysruuvi on sen verran ahtaassa paikassa, että sille pitää löytää 4-50mm pitkä TT30 avain.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Pysäköintijarrru ei avaudu täysin?
« Vastaus #4 : 06.04.2021, 15:48:04 »
No niin, pyörä pyörii taas  :)

Pistokeessa on ohut peltiläpyskä, johtojen suunnassa alhaalta ylös päin, jonka alla tyrkätään pieni meisseli (noilla edell. kuvassa olevilla rei'illä ei ole merkitystä), sitten liitin lähtee helposti irti.

Moottorin irroittamiseen (jarrusatulan ollessa jumissa) kuvan mukainen työkalu on lähes täydellinen.


Torx-taskuavainsarjasta irroitetaan lenkkipäinen T30 avain ja ruuvimeisseliä käytetään vääntimenä. Ruuvien kannoihin kertyy moskaa, joten tuolla järjestelyllä saa avainta samalla painettua kohti ruuvia, ettei lipeä ja hajoita kantaa. Ennen irroitusta suihkuttelin ruuvienkantoja hyörypesurilla hyvän tovin.

Moottorin irroittamisen jälkeen pääsi itse sylttytehtaalle. Moottorissa on 12-hampainen ratas, jonka hampaat olivat ruostuneet pois ja samalla jarrusatulan puolen hampaat olivat heikossa hapessa. Vaikutti vähän, että joku paja on vaihtanut palat perinteisesti moottoria irroittamalla, koska O-rengas oli saanut kipeää.

YT:n peusteella jarru pitäisi vapautua T40 kokoisella avaimella, mutta kun hampaita ei juuri ollut HEX-kannan kuusiopää otti sen verran kiinni, että pääsi kiertämään myötäpäivää, jonka jälkeen se pyörii sormivoimin.

Nyt autolla voi periaatteessa ajaa, mutta herjaa hillittömän pimputuksen kanssa 'Pysäköintijarru tarvitsee huoltoa'

https://www.autodoc.fi/ridex/15181817
näyttää löytyvän uudet palikat suht. edullisesti. Seuraava opettelun/taistelun aihe on sitten jarruletkun irroitus & ilmaus  :o

Noinkohan herja katoaa, kun saa uudet palikat, vai pitääkö käyttää jossain pajalla? Itselläni on vain VAG:lle VCDS-ohjelma/kaapeli.

« Viimeksi muokattu: 06.04.2021, 22:30:42 kirjoittanut JPN_V70D3OR »

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Pysäköintijarrru ei avaudu täysin?
« Vastaus #5 : 17.04.2021, 15:51:02 »
Jarrusatulat meni kivuttomasti paikoilleen, mutta takana onkin erilainen jarruputkien liitäntä, tarvitaan 10/16mm tiivisteprikat 2kpl/liitos.

Toinen hankaluus oli liittimessä oleva muutaman millin tukikoukku, joka ei lähtenyt satuloista irti, vaikka WD40 ja höyryllä lämmittämällä yritin suostutella, vaan menivät poikki  :-\

Pysäköintijarrun vikailmoitus ei lähtenyt pois, laittamalla jarru päälle ja pois muutaman kerran. Itse asiassa auto oli kytkenyt viallisesta jarrusta sähköt pois. Akun irroitus 10min nollasi tilanteen ja nyt molemmat pysäköintijarrut toimivat
« Viimeksi muokattu: 17.04.2021, 15:56:40 kirjoittanut JPN_V70D3OR »

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: Pysäköintijarrru ei avaudu täysin?
« Vastaus #6 : 22.04.2021, 15:55:32 »
Sähköinen käsijarru on hyvä esimerkki suunnittelijoiden ammattitaidottomuudesta. Laite, joka toimii riittävän hyvin vaijerivetoisena ei pidä mennä sähköistämään.
Lopulta tein sille täysremontin päätin olla käyttämättä sitä lainkaan ja nyt sitä ei käytä kuin katsastushenkilö kerran vuodessa.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Pysäköintijarrru ei avaudu täysin?
« Vastaus #7 : 22.04.2021, 16:23:08 »
Sähköinen käsijarru on hyvä esimerkki suunnittelijoiden ammattitaidottomuudesta. Laite, joka toimii riittävän hyvin vaijerivetoisena ei pidä mennä sähköistämään.
Lopulta tein sille täysremontin päätin olla käyttämättä sitä lainkaan ja nyt sitä ei käytä kuin katsastushenkilö kerran vuodessa.
Meillä auto on parkissa rinteessä, joten tuota tulee käytettyä aina.

Tois'aalta 'use it or loose it', täysi käyttämättömyys helposti jumittaa mekaaniset osat ja taas on remppaa tiedossa.

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: Pysäköintijarrru ei avaudu täysin?
« Vastaus #8 : 30.04.2021, 16:24:39 »
No niin, pyörä pyörii taas  :)

Pistokeessa on ohut peltiläpyskä, johtojen suunnassa alhaalta ylös päin, jonka alla tyrkätään pieni meisseli (noilla edell. kuvassa olevilla rei'illä ei ole merkitystä), sitten liitin lähtee helposti irti.

Moottorin irroittamiseen (jarrusatulan ollessa jumissa) kuvan mukainen työkalu on lähes täydellinen.


Torx-taskuavainsarjasta irroitetaan lenkkipäinen T30 avain ja ruuvimeisseliä käytetään vääntimenä. Ruuvien kannoihin kertyy moskaa, joten tuolla järjestelyllä saa avainta samalla painettua kohti ruuvia, ettei lipeä ja hajoita kantaa. Ennen irroitusta suihkuttelin ruuvienkantoja hyörypesurilla hyvän tovin.

Moottorin irroittamisen jälkeen pääsi itse sylttytehtaalle. Moottorissa on 12-hampainen ratas, jonka hampaat olivat ruostuneet pois ja samalla jarrusatulan puolen hampaat olivat heikossa hapessa. Vaikutti vähän, että joku paja on vaihtanut palat perinteisesti moottoria irroittamalla, koska O-rengas oli saanut kipeää.

YT:n peusteella jarru pitäisi vapautua T40 kokoisella avaimella, mutta kun hampaita ei juuri ollut HEX-kannan kuusiopää otti sen verran kiinni, että pääsi kiertämään myötäpäivää, jonka jälkeen se pyörii sormivoimin.

Nyt autolla voi periaatteessa ajaa, mutta herjaa hillittömän pimputuksen kanssa 'Pysäköintijarru tarvitsee huoltoa'

https://www.autodoc.fi/ridex/15181817
näyttää löytyvän uudet palikat suht. edullisesti. Seuraava opettelun/taistelun aihe on sitten jarruletkun irroitus & ilmaus  :o

Noinkohan herja katoaa, kun saa uudet palikat, vai pitääkö käyttää jossain pajalla? Itselläni on vain VAG:lle VCDS-ohjelma/kaapeli.
Onkohan tuo hex avain 5mm :)

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Pysäköintijarrru ei avaudu täysin?
« Vastaus #9 : 30.04.2021, 22:56:24 »
Onkohan tuo hex avain 5mm :)
Ei, HEX sovitin on 1/4" kuusiopää. Isot pojat kertovat, että männän kiertämiseen kävisi T40, mutta vastinrattaan kuluttua lähes hampaattomaksi apu löytyi tuosta 6.35mm avaimesta.
 

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Pysäköintijarrru ei avaudu täysin?
« Vastaus #10 : 18.02.2022, 13:15:38 »
Laitetaanpa tänne vielä kuulumisia

Ps, tuo Ridax-satula/moottori sydeemi jonka laitoin ei toimi -15C pakkasella. Aukesi, mutta päälle laittamisen yhteydessä auto meni aina vikatilaan. Akun irroittamalla sai vikatilan nollattua, ja sai jarrun auki. Tämä tuli testettua joulukuunpakkasilla usemman kerran, vikakoodi tuli molemmilta puoliltta, joten ei ollut edes yksilövika

Laitoin kauppapaikan arvosteluun noottia, mutta on jäänyt näköään sensuuriin. Autodoc kyllä korvasi vaihtotyön, kun paikallinen paja laittoi tilalle Rembon palikat.

 

Carcom Oy  Ateho