XC60 vm-2015, VOC:ssa on selkeät ohjeet akun vaihtoon, 70 Ah AMG akkua ohjeistetaan. Sellainen siellä on ja toissaalla Volvo ilmoittaa akun kooksi 278*175*190 (p*l*k). Tuo akku on kestänyt 7 vuotta, 6 kk vuodessa polttoainetoimisen lisälämmittimen päivittäistä käyttöä ilman säännöllistä ulkopuolista latausta ja 250 tkm ajot.
Nyt akku kuitenkin tullut tiensä päähän, starttaa hyvin mutta ajoittain ilmoittaa alhaisesta varaustilasta kun tarkoituksena käyttää ajastettua lisälämmitystä, vaikka olisi juuri varattu ulkopuolisella laturilla (ja testattu kahta eri älylaturia). Kuitenkin siis starttaa hyvin ja ajoittain myös start-stop toiminto toimii normaalisti.
Uuteen akkuun aika investoida.
Täällä on suositeltu Exiden AGM 95 Ah, mutta se on minusta aivan liian pitkä tähän VEA-moottoriseen yli 340 mm pitkä osuisi jo moottorin kylkeen jos yrittäisi ilman akkukotelon etuseinää mahduttaa.
Onko kokemuksia saada näihin VEA koneisiin saada mahtumaan 80 Ah:n (jotka järjestään 315 mm pitkiä) AMG akkuja, tai onko menty ihan 70 Ah (pituus 278 mm) akuilla. Sinänsä sellainenkin näyttää kestävän kovaa käyttöä tässä automallissa.
Kyllä houkuttaa Bilteman AMG akku 4 vuoden takuulla, tai sitten tyydyttävä Exiden 2 v takuuseen.
Mutta kysymys koski VEA-konetta, ei taida mitenkää mahtua nuo yli 320 mm pitkät akut?