Minäkin yritin kaikkia kikka kolmosia meidän 1.8 '05/06 kanssa mutta öljynkulutus paheni ja noin 250 tkm kohdalla kului noin 1L/100km. Kun purin moottorin, niin männänrenkaat ei olleet karstaiset tai jumissa vaan makasivat passiivisena siellä uran pohjalla.
Nyt ollaan jo vuosia menty, että yhdellä noin puolen litran lisäyksellä pääsee vaihtovälin, 10 tkm (kerran vuodessa, melko pienet ajot). Pitkään kiusasi yksi ainut vikakoodi ja aiheuttaja saatiin lopulta vaihdettua (PTC element) eli nyt kun kylmällä pistää käyntiin niin lämmityskennossa on hetken aikaa 600W sähkölämmitys.
Toivottavasti saadaan kuulla tästä kokeilusta tuloksia muutaman viikon päästä.
Voiko olla mahdollista, että mennyt
1 litra / 100 km? Kuulostaa aivan älyttömältä? Olisko litra per tuhat kilometriä eli
1 L / 1000 km? Eihän tuossa muuten ole mitään järkeä, että suunnilleen jokaisen kauppareissun jälkeen saisi lisätä vajaa puoli litraa? Onkohan nyt mennyt desimaalipilkut sekaisin?
Jos tässä aletaan näillä asioilla traumatisoimaan ja ylireagoimaan, niin helpostihan näin käy, että aletaan hätiköimään jne niin tässä minusta hyvä muistutus asiaan :
https://www.is.fi/autot/art-2000000656085.htmlEli normaalia on jos auto vajaa puoli litraa eli 2,5 DL - 5 DL kuluttaa 1000 km aikana (Ford ja Volvo toleranssit) öljyä... Artikkeli on aika vanha, mutta toisaalta nuo arvot ovat tosi isoja, kun suhteuttaa siihen, että minulla on ollut 9-10 autoa ja niistä vain 1 eli 520nen bemari vei yhdellä öljynvaihtovälillä muistaakseni 0,5L öljyä.... Muihin ei tarvinnut lisätä yhtään n. 15-25000km vuosisuoritteilla!