Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Etuiskareiden ja -jousien irroitus

  • 1 Vastauksia
  • 469 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Meikämandoliino

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Etuiskareiden ja -jousien irroitus
« : 31.01.2023, 17:39:41 »
Laitetaas tähän muille iloksi pari huomiota iskareiden ja jousien vaihdosta. 

Ensiinäkin täällä https://www.youtube.com/watch?v=bJBT8fWltvc on mainio ohje, josta käyvät ilmi tarvittavat työkalut ja miltä osat näyttävät. Pari työvaihetta suosittelen kuitenkin tekemään eri tavoin kuin ohjeessa.

Perustyökalujen lisäksi tarvitset seuraavat erikoisemmat työkalut: hyvät jousipuristimet, momenttiavain, TORX hylsy tms (M6x12), raidetangonpään ulosvetäjä ja teräskiila (tms).

Työvaiheet:

Nosta etupää ja tue pukeille. Molemmat puolet oltava ylhäällä, jotta saat koiranluun irti.

Irroita rengas

Irroita jarruosat ja ripusta jarrusatula roikkumaan johonkin muualle kuin jouseen/iskariin.

Jarrulevy on kiinni M6x12 kokoisella TORX-pultilla. Jarrulevyä ei ole välttämätön irroittaa, mutta helpottaa työtä.

Irroita jarruletku sekä abs-anturin johto pidikkeistä. Irroita abs-anturin liitin.

Löysää napapultti

Irroita koiranluu yläpäästä.

Irroita raidetangonpää.

Irroita alatukivarren kiinnityspultti (poikittainen, kuvassa ympyröity punaisella). Alatukivarren irroitukseen tarvitset kiilaa. Käännä ripustuksia niin että näet takaa raon, johon kiila lyödään. Kiilaus tarvitaan, jotta alatukivarren saa vedettyä pois.

Irroita alatukivarren sisäpuolen etummainen runkopultti (kuvassa vihreällä). Helpottaa huomattavasti alatukivarren irroitusta koska joustaa näin paremmin ja alatukivarsi liikkuu helposti alas.. 

Paina alatukivarsi irti olka-akselista ja tarvittaessa anna vasaralla vauhtia jos jumissa. 

Irrota napapultti ja työnnä vetoakseli pois. Olen nyt ensimmäisen kuvan tilanteessa ja paketti on irti alapäästään.

Irroita konehuoneen puolelta tanko, joka on iskunvaimentimien päällä.

Ennen iskunvaimentajan irroitusta löysää iskarin keskimutteria mutta älä tietenkään irroita kokonaan!

Irroita kolme iskunvaimentajan yläpään pulttia. Viimeisen kohdalla pidä iskarista kiinni, ettei se putoa alas. Nyt olet toivottavasti päässyt kakkoskuvan vaiheeseen.

Syy, miksi irroitan iskunvaimentajan olka-akselin mukana (ja navan) on, että iskarin irroitus olka-akselista on näin huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Nyt voit siis irroittaa iskarin alapään pultin, lyödä kiilan rakoon ja irroittaa iskarin.

Nyt tarvitset ne kunnon puristimet, ellei jousesi ole valmiiksi poikki kuten kuvassa. Purista jousia ja irroita yläpään mutteri.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Suositus on, että iskarin yläpään laakeri vaihdetaan samalla. Samoin napapultti tulisi uusia aina kun irroitettu. Kunnolla ruuvilukitetta pultteihin ja homma kasaan. Useimmiten iskareiden vaihto ei kaipaaa pyörien suuntausta.






« Viimeksi muokattu: 31.01.2023, 17:45:30 kirjoittanut Meikämandoliino »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Etuiskareiden ja -jousien irroitus
« Vastaus #1 : 31.01.2023, 18:34:35 »
Käy se noinkin. Itsellä oli myös jousi poikki vajaa vuosi sitten. Selvisin silloin vähemmällä purkamisella videon tyyliin. Koiranluu irti, kiila olkapään väliin ja painetaan ripustus irti iskarista. Mulla yläpään laakerit hajosivat irrotettaessa molemmilta puolin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Elekma  Autoracing