Autoracing  KL-varaosat

XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?

  • 27 Vastauksia
  • 2024 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Hei,
Ostin vuodenvaihteessa vm. 2011 XC70:in D5:sen koneella. Ostohetkellä mittarissa oli n. 181tkm.

Ensimmäinen dpf:än tyhjennyspoltto tapahtui noin kolmentuhannen kilometrin ajon jälkeen. Polton huomasi selvästi kun normi maantieajon hetkellinen kulutus noin 7L/100km nousi kymppiin eikä tippunut ennenkun autolla vain ajoi noin kolmekymmentä kilometriä perus maantieajoa.

Nyt odotellut että koska seuraava poltto tapahtuu, ajettu jo kuitenkin reilusti yli kaksituhatta kilometriä edellisestä poltosta. Ajo ollut sekalaista matkaa ja kaupunkia.

Voiko tämä tosissaan tehdä noin harvoin noi dpf:än poltot? Osaako joku seikkaperäisemmin kertoa, miten usein nämä P3 alustaiset d5:set tekee tyhjennyspolttonsa?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2254
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #1 : 07.03.2023, 15:25:25 »
Se mittaa sitä dpf:än täyttöastetta ja polttelee sitten tarpeen mukaan. Matka ajossa polton väli on huomattavasti pidempi kuin kaupunki pyörityksessä.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #2 : 07.03.2023, 15:53:56 »
Edellinen V50 d5 teki pahimmillaan 300km välein tyhjennyspoltot ennenkun dpf sai poistua takavasemmalle. Koskaan V50 d5:lla päässyt noin harvoihin polttoväleihin kun tällä XC70 d5:lla.

Tiedossa on tuo matka-aika ja ajosyklit, ja että paljon matkaa ajavalla tyhjennyspoltto tosiaan tapahtuu noin 1000km välein, paljon kaupunkia ajavalla tyyliin 300km.

Mutta 3000km? Se on aika pitkä väli ainakin mun mielestä. Voiko se olla noin pitkä?

Se mittaa sitä dpf:än täyttöastetta ja polttelee sitten tarpeen mukaan. Matka ajossa polton väli on huomattavasti pidempi kuin kaupunki pyörityksessä.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2254
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #3 : 07.03.2023, 16:44:26 »
Millä se on todennettu että polttoväli on tuo 3000km? Itsellä on käytössä vdd dongle josta näkee poltovälin ja poltot. Voihan olla että edellistä polttoa / polttoja ei ole huomannut ?

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8948
  • Teiden tukko
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #4 : 07.03.2023, 18:05:06 »
Millä se on todennettu että polttoväli on tuo 3000km? Itsellä on käytössä vdd dongle josta näkee poltovälin ja poltot. Voihan olla että edellistä polttoa / polttoja ei ole huomannut ?

Mulla on todennäköisesti käynyt usein, että en ole huomannut polttoa. Välillä kun ajaa pelkkää työmatkaa taajamassa ~10km suuntaansa, poltto tapahtuu jopa 500km välein. Muutaman kerran huomannut polttotarpeen kun kaasua painaessa ei meinaa tapahtua mitään. Hetken päästä poltto on käynnistynyt.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #5 : 08.03.2023, 08:11:27 »
Pidän kokoajan hetkellistä kulutusta ajotietokoneen näytöllä. Kun normi maantieajon kulutus sieltä alle 7 - 7 litran tuntumasta nousee kymppiin ja yli per satakm, ja kun moottorijarrutuksessa hetkellinen kulutus ei mene nollaan, tietää että hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto on meneillään.

Millä se on todennettu että polttoväli on tuo 3000km? Itsellä on käytössä vdd dongle josta näkee poltovälin ja poltot. Voihan olla että edellistä polttoa / polttoja ei ole huomannut ?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #6 : 08.03.2023, 08:14:41 »
Noniin, kyllä se on sen 2500-3000km se tyhjennyspolttojen väli. Juuri tänään aamulla töihin tullessa poltto alkoi. No eihän se auttanut kun jatkaa ajamista maantiellä. Parikymmentä kilometriä se otti kunnes poltto oli ohi.

Edit: Auton olen omistanut vähän reippaan parin kuukauden ajan, ja ajanut sillä noin 5500km. Ajot ovat olleet sekaisin matkaa ja kaupunkia.

Erikoista oli se että näinkin kylmällä (-12 astetta) poltto alkoi parin kilometrin ajon jälkeen kun kotoa töihin lähdin. Toki Webasto lämmitti autoa, mutta silti. Toisaalta ihan hyvä, että näinkin kylmillä poltto alkaa noinkin nopeasti.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2023, 09:07:08 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #7 : 08.03.2023, 09:44:33 »
Noniin, kyllä se on sen 2500-3000km se tyhjennyspolttojen väli. Juuri tänään aamulla töihin tullessa poltto alkoi. No eihän se auttanut kun jatkaa ajamista maantiellä. Parikymmentä kilometriä se otti kunnes poltto oli ohi.

Edit: Auton olen omistanut vähän reippaan parin kuukauden ajan, ja ajanut sillä noin 5500km. Ajot ovat olleet sekaisin matkaa ja kaupunkia.

Erikoista oli se että näinkin kylmällä (-12 astetta) poltto alkoi parin kilometrin ajon jälkeen kun kotoa töihin lähdin. Toki Webasto lämmitti autoa, mutta silti. Toisaalta ihan hyvä, että näinkin kylmillä poltto alkaa noinkin nopeasti.

Aika pitkä väli.. Miksi sillä autolla pitää ajaa ylimääräistä lenkkiä polton vuoksi? Tuota en ole koskaan ymmärtänyt. Alkaahan se poltto uudestaan seuraavalla ajulla..

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #8 : 08.03.2023, 09:53:37 »
Ei muuten ala. Se lykkää sen aina vähintään muutaman sadan kilometrin päähän.

Lisäksi kun kesken tyhjennyspolton sammutat tai jätät tyhjäkäynnille, menee ylimääräinen polttoaine mäntien ohi moottoriöljyn sekaan jolloin öljyn voiteluominaisuudet heikkenee.


Aika pitkä väli.. Miksi sillä autolla pitää ajaa ylimääräistä lenkkiä polton vuoksi? Tuota en ole koskaan ymmärtänyt. Alkaahan se poltto uudestaan seuraavalla ajulla..
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6878
  • Kaikkee sitä...
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #9 : 08.03.2023, 10:12:18 »
Pidän kokoajan hetkellistä kulutusta ajotietokoneen näytöllä. Kun normi maantieajon kulutus sieltä alle 7 - 7 litran tuntumasta nousee kymppiin ja yli per satakm, ja kun moottorijarrutuksessa hetkellinen kulutus ei mene nollaan, tietää että hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto on meneillään.

Tuo ei ole kovin tieteellinen tapa enkä luottaisi siihen ollenkaan. Jos tuo enemmän kiinnostaa niin hommaa joku lukija millä näet suoraan matkan ja ajan edellisestä poltosta. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2916
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #10 : 08.03.2023, 10:55:43 »
Tuo ei ole kovin tieteellinen tapa enkä luottaisi siihen ollenkaan. Jos tuo enemmän kiinnostaa niin hommaa joku lukija millä näet suoraan matkan ja ajan edellisestä poltosta. :)
Suositus tälle tosiaan, jos tahtoo seurailla noiden polttojen väliä. Omat muistikuvani on, että näiden 5-sylinteristen kanssa sen polton kyllä pystyy todella hyvin havainnoimaan hetkellisestä kulutuksesta, mutta VEA-moottorissa taas kulutuksesta ei voi päätellä niin suurella varmuudella, enemmän paljastaa haju/flekti/moottorin lämpötila.

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #11 : 08.03.2023, 13:42:02 »
Ei muuten ala. Se lykkää sen aina vähintään muutaman sadan kilometrin päähän.

Lisäksi kun kesken tyhjennyspolton sammutat tai jätät tyhjäkäynnille, menee ylimääräinen polttoaine mäntien ohi moottoriöljyn sekaan jolloin öljyn voiteluominaisuudet heikkenee.

On tullu jokunen satatuhatta työnnettyä menemään Volvon ja muun merkin dieseleillä. Enpä ole koskaan odotellut polton loppumista. Ei ole kyllä ongelmiakaan ollu dpf laitteistoissa. Mut saa kait sitä ajella jos haluaa ja siitä tulee parempi mieli 8)

Kerro kuitenkin siitä vielä lisää miten se polttoaine menee mäntien ohi jos sammuttaa kesken polton? Erittäin mielenkiintoista.

Ja ps. Volvosta en ole varma, mut hyundai jatkaa polttoa siitä mihin loppui..
« Viimeksi muokattu: 08.03.2023, 13:43:59 kirjoittanut juho82 »

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #12 : 08.03.2023, 14:03:20 »
Aiempi V50 d5 vm 2010 teki juuri näin:
Tyhjennyspoltto tapahtui siten että moottorin ohjausyksikkö lykkäsi tavallista enemmän polttoainetta koneelle, joka näkyi epätavallisen korkeana kulutuksena hetkellisessä näytössä, ja siinä että moottorijarrutuksella hetkellinen kulutus ei polton aikana mennyt koskaan 0.0:aan.

Kun tyhjennyspoltto oli meneillään ja jos sammutit auton tai jätit sen tyhjäkäynnille, poltto epäonnistui tai oli epätäydellinen, ja tämä näkyi siinä että tuo tavallista enempi polttoainetta meni moottoriöljyn sekaan, jolloin moottoriöljyn määrä lisääntyi ja ensioire tästä oli kun auto ilmoitti "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" ja öljytikusta katsottuna öljy oli MAX tai yli MAX riippuen siitä kuinka monta kertaa tyhjennyspoltto oli epäonnistunut.

Mulle selitettiin että ylimääräisen naftan tarkoituksena on polttaa se tuhka pois dpf -suodattimesta.

Tähän liittyen Volvo oli antanut ihan virallisen ohjeen että moottoriöljyn taso piti jättää tikusta katsottuna kaksi XX -viivaa alle MAX:in, juuri siksi että auto ei heti ekan epäonnistuneen polton jälkeen anna ilmoitusta "Moottorijärjestelmä vaatii huollon". Tämä on mulle ihan kahdesta eri Volvo liikkeestä kerrottu lähes sanasta sanaan noin.

Jos Volvon virallinen liike ja Volvoon erikoistuneet liikkeet sanovat noin niin en mä tuota epäile, varsinkaan kun itse edellisellä Volvolla tuon koin pariinkin kertaan ennenkun dpf:än siitä mäkeen heivasin.




On tullu jokunen satatuhatta työnnettyä menemään Volvon ja muun merkin dieseleillä. Enpä ole koskaan odotellut polton loppumista. Ei ole kyllä ongelmiakaan ollu dpf laitteistoissa. Mut saa kait sitä ajella jos haluaa ja siitä tulee parempi mieli 8)

Kerro kuitenkin siitä vielä lisää miten se polttoaine menee mäntien ohi jos sammuttaa kesken polton? Erittäin mielenkiintoista.

Ja ps. Volvosta en ole varma, mut hyundai jatkaa polttoa siitä mihin loppui..
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8948
  • Teiden tukko
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #13 : 08.03.2023, 14:17:43 »
Oma havainto on, että poltto ei välttämättä jatku seuraavalla ajokerralla jos auton sammuttaa kesken polton. Mutta miksi se ei jatku, en osaa sanoa kun ei ole ollut testeri kiinni. Luultavasti poltto on edennyt riittävän pitkälle, vaikka ei täysin loppuun asti, ja suodatin jää täyttymään ja odottamaan seuraavaa polttoa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
« Vastaus #14 : 08.03.2023, 15:22:42 »
Tuossa tyhjennyspoltossa oli aluksi 185 heppasessa se ongelma, että jos poltto keskeytyi, niin se ylimääräisen dieselin ruiskiminen jatkui heti uudelleen käynnistyksen jälkeen kylmällä koneella. Kyllä riitti öljyä koneessa, tosin siis dieselillä laimennettuna. Uudet eri softat pariin kertaan, niin ongelma poissa, omaan meni kaikki ylimääräiset öljynvaihdot Volvon piikkiin.
Varmaan jollain ruzzkidieselillä polttelee jatkuvasti ja Nesteen herrasväen paremmalla harvemmin, ja jossei käytetä koskaan mitään isompia kierroksia, vaan jotain 1200-1500 rpm, niin kait se motti polttelee usein, kun muutenkin tukossa.

Jos tuon polttamisen huomaa, niin hyvähän se on ajaa polttosykli loppuun, on ainakin paikat sillä kertaa puhtaat eli tuhkaksi muuttunut noki kenties vaihtanut paikkaa muualle pakoputkeen ellei peräti pihalle asti. Vajaan polton jälkeen aloittanee uudestaan parametrien taas näyttäessä sopivia maksimi lukemia.



-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo