Meillä tuolla tuotantohallissa käytetään vähän isompia dieseleitä, Catteja ja Cumminseja. Osa on StageV eli on ureaa ja dpf:ää. Kiinaan ja muualle ympäristölle haitattomiin maihin viedään vähän vanhempia versioita. Ero on merkittävä, nämä uudet eivät juuri (näennäisesti) ilmaa pilaa, ja pakokaasuimuri tuntuu tarpeettomalta. Toisin on "kiinamallin" kanssa, hallia saa tuulettaa oikein urakalla. Suodattimen poltto on sisätiloissa varmuuden vuoksi eliminoitu pakokaasujen kuumuuden vuoksi, vaikka ei niitä niin pitkään ajeta, että kookas pönttö polttoa vaatisi.
Tuo näennäinen puhtaus vähän epäilyttää, pääseekö hengitysilmaan kuitenkin nanopartikkeleja, jotka jäävät keuhkojen syvimpiin rakkuloihin vai onko ilma todellakin puhdasta? Varmuuden vuoksi haluan käryletkut kiinni kaikkiin koneisiin, vaikka se vähän nurinaa aiheuttaakin.
Poltossahan tuo aineen häviämättömyyden laki tulee vastaan, eikä pakoputken tuotos mitään varsinaista vitamiinia liene? Mielenkiintoista kyllä tämän vihreän siirtymän keskellä, että suurille markkinoille kelpaa vanha ja varma, mutta saastuttava tekniikka. Täällä marginaalimarkkinoilla taistellaan talvipakkasilla "kusipönttöjen" kanssa. YK:n ilmastokokouksessa kiinalaiset vaativat meitä maksumiehiksi mahdollisiin ilmastotoimiin ja siihen myös suostuttiin. Mahdetaan Kiinan kabineteissa nauraa makeasti, kun Euroopan talous näännytetään rasitteiden alle?