Samppasport  Futurez

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 883902 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa retox

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2700 : 23.04.2021, 09:18:29 »
Kiitos taas loistavista vastauksista. Mites tuo lehtijousi? Nykyisessä nivoton jousi ja tiedossa olisi jousi missä on nivot. Millä tyylillä halvin  :D
Eise ole hullu joka pyytää, vaan pylly joka huutaa!
Volvo 240 b230f
Vikakoodin lukua joensuussa autocomilla

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2701 : 23.04.2021, 11:08:31 »
Kyllä mä nappasin ihan hyvin kierroksen pois 960 etujousista  ???
Faceliftin jousi on pulleampi kuin muissa eli supistuu myös alapäästä. Jos lyhentää niin ei istu enää lautaseen kuten kuuluu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2702 : 23.04.2021, 16:18:45 »
Faceliftin jousi on pulleampi kuin muissa eli supistuu myös alapäästä. Jos lyhentää niin ei istu enää lautaseen kuten kuuluu.
Sitten niitä on useampaa mallia, tai sulla oli jo 940 jousi. Tuo serkun jousi oli tynnyrimallinen.

Kyllä ihan faceliftin uusi jousi oli suoraan Kahalta  :(

Tiedä sitten. Hyvin paikallaan on  :D

E: piti kaivaa kuva vanhoista jousista


« Viimeksi muokattu: 23.04.2021, 16:31:40 kirjoittanut Chall »

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2703 : 23.04.2021, 19:27:07 »
Jos FL960 eteen voi heittää sekä 940 että S80 T6 jouset nii onko mahdollista iskeä sitä T6 jousta myös perus 940 tolppaan? Vai meneekö liian jämäkäksi kun taitaa se S80 keula kuitenkin painaa jonkin verran enemmän kuin 940 keula  ;D ja siis tuosta painosta ei mitään hajua, kuvittelisin asian vain olevan noin päin että tuplaturpo rivikutonen kaikilla muilla tilpehööreillä painaa enemmän kuin perus punalohkoinen keula.

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2704 : 23.04.2021, 19:32:18 »
Jos FL960 eteen voi heittää sekä 940 että S80 T6 jouset nii onko mahdollista iskeä sitä T6 jousta myös perus 940 tolppaan? Vai meneekö liian jämäkäksi kun taitaa se S80 keula kuitenkin painaa jonkin verran enemmän kuin 940 keula  ;D ja siis tuosta painosta ei mitään hajua, kuvittelisin asian vain olevan noin päin että tuplaturpo rivikutonen kaikilla muilla tilpehööreillä painaa enemmän kuin perus punalohkoinen keula.

Oikeen ei voi suoraan verrata, kun alustageometria ihan erilainen. 940 tulee ihan napakka omilla jousilla kun kun laikkaa vähän pois.

Serkulla T6 jouset 960 t6sessa, on kyllä tosi löysän tuntuinen.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2705 : 24.04.2021, 00:11:31 »
Serkulla T6 jouset 960 t6sessa, on kyllä tosi löysän tuntuinen.
Suurimmassa osassa vastaan tulleista on ollut alkuperäiset tai todella vanhat iskarit ja alustan käytös sen mukaista. Ei siitä silti erikoisen jäykkää tule pelkällä T6 jousella. Huomattava parannus vakiojouseen verrattuna kuitenkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2706 : 24.04.2021, 06:51:09 »
Nyt pitää ihan virkistää muistia, eikös seiskan etujousi pyöri ylälautasessaan hupia, ts. jousta voi lyhentää just sen verran kun on tarvis eikä täysiä tai puolia kierroksia?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2707 : 24.04.2021, 09:39:32 »
Nyt pitää ihan virkistää muistia, eikös seiskan etujousi pyöri ylälautasessaan hupia, ts. jousta voi lyhentää just sen verran kun on tarvis eikä täysiä tai puolia kierroksia?
Pyörii joo, eli voi lyhentää just sen verran kun huvittaa
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2708 : 24.04.2021, 16:10:04 »
Oikeen ei voi suoraan verrata, kun alustageometria ihan erilainen. 940 tulee ihan napakka omilla jousilla kun kun laikkaa vähän pois.

Serkulla T6 jouset 960 t6sessa, on kyllä tosi löysän tuntuinen.

Tattista tiedosta, taas tietää vähän enemmän.

En tässä siis itse haaveile mistään T6 jousista 940 keulilla, heräsi vain mielenkiinto että onnistuuko moinen, omaan odottelen nyt että posti kuskaa B6 tolpat ovelle ja sitten mätänettiin hakemaan vietereitä mallia kuorma.

Poissa Volvia74

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2709 : 25.04.2021, 16:02:12 »
Jep,

Kyllä FL960 ”tynnyrijouset” alunperin on, tuli juuri juniorin ajo-opetuskulkineen kanssa pelleiltyä.

Pätkäistynä ei oikein enää istu jousilautaseen, toistaiseksi reikävanteella laitettu hieman varmistusta, että paikallaan pysyisi eikä kumin kylkeä lävistäisi.

Ennen pätkäisyjä edessä navan keskeltä lokarin reunaan 38cm, takana 36,5cm (Nivot ilmeisesti tavalliseen vaihdettu ja jäykempi lasikuitusuksi edellisen omistajan aikana). Pientä keulintaa siis.

Lyhennetty ensimmäinen kierros, korkeus (etäisyys) edelleen 38cm. Jousen ensimmäinen kierros about kokonaan lautasta vasten ennen katkaisemista, ei jääty odottelemaan, että keula edelleen laskee / jousi hakee muotoaan.

Lyhennetty toinen kierros, korkeus laski selvästi, etäisyys nyt 35cm. Tämä olisi hyvä taso. Viikko tästä, jousi hakenut muotoaan, etäisyys 33cm. Alkaa olla melko matalalla, saa nähdä, mihin vielä
valuu. Jonkin verran alkuperäistä
jämäkämpi eikä keiku niin Ruotsinlaivamaisesti.

Kahden kierroksen pätkäisy olisi vielä mittansa puolesta hyväksyttävissä alkuperäisestä (960) jousesta, se on niin pitkä, että puristusta edelleen on, mutta istuvuus lautaseen huono.

Parin viikon päästä tarkoitus 940 bensan etujouset laittaa orkkismitassaan, jos sillä etäisyys noin 35cm (ketjussa aiemmin noin 3cm tiputusta kerrottu).

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2710 : 25.04.2021, 16:10:52 »
Tuossa mietiskelin päissäni keulan korkeuden hienosäätöä, maalaisjärjen ja jousivakion mukaan pudotus per poistettu kierros on inasen vähemmän kuin kierteen nykyinen väli painon alla? ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2711 : 03.05.2021, 22:46:45 »
Tässä kun oli aijemmin juttua tuosta 960 faceliftin keulan madalluksesta niin tein nyt viikonloppuna sellaisen homman 960 farkkuun.

Eli paikoillaan oli vielä orkkis tolpat ja on edelleenkin, mutta orkkis jouset vaihtui 940 bensan jousiin. Keula tippui sen 30mm tasan, kuvassa ei ole vielä ajettu metriäkään eli tipautettu vaan pyörilleen. Voi ehkä vähän asettua vielä.







744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2712 : 19.05.2021, 17:46:14 »
Milläs logiikalla näissä menee etuvakaajien paksuudet, vai onko perinteistä osalottoa? Mitä vaihtoehtoja ylipäätään tehtaalta ollut?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2713 : 19.05.2021, 22:58:27 »
Oon ollu siinä luulossa että näissä FL malleissa olis kaikissa sama vakaaja edessä mut en osaa sanoa kyl tarkemmin onko jotain eroja kartano/sedan tai 2.5/3.0 nivot vai ei. Mitään faktaa ei oo. Ja onko s/v90 sitten tehty muutoksia vielä siihen?

mk1 960 onkin sama vakaaja mitä on ollu jo 700 sarjassa. Ja on osalotolla laitettu.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2714 : 20.05.2021, 09:18:28 »
740 Vakaajia on ollut tehtaalta edessä 19mm, 21mm ja 23mm ja ihan osalotolla laitettu vissiin. Itellä -90 Facelift Turbo ja 21mm vakaaja edessä.
Takana vastaavasti 16mm ja 19mm.

Eteen on ollut myös olemassa 2 erilaista tukivartta ja erona on ollut erilainen vakaajan pystytanko ja tuo harvinaisemman mallin tukivarsi on alumiininen. Tämä perinteinen alapäässä silmukka ja yläpää tapilla on ollut n.99% autoista.

Toinen harvinaisempi malli jossa molemmat päät samanlaisia tappi mallisia olen itse törmännyt yhteen ainoaan.
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

 

KL-varaosat  Race.fi