Carcom Oy  Elekma

Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi

  • 66 Vastauksia
  • 18603 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #60 : 31.01.2013, 14:41:16 »
Tuliskos tonne liittimelle edes virtaa jos sieltä sulake olisi mennyt?

Ei toi kytkekaavio kerro miulle yhtään mitään, virtalukon tunnistin :D

Varmaankin liitin laturin päästä murtunut, kun eikös virrat päällelaitettaessa merkkivalo(t) maadoitu? Ja pitäisi sammua kun laturi mangetoituu... Vai olenko ymmärtänyt väärin laturin toimintaperiaatteen?

SE että ehkä kourallinen valoja syttyy kun virrat laittaa päälle, on kanssa jännä, mutta jostain keskustelusta luin että ne korjautuu samalla kun laturille menee heräte?
« Viimeksi muokattu: 31.01.2013, 15:25:40 kirjoittanut Hiltsu »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #61 : 31.01.2013, 15:37:16 »
Tuliskos tonne liittimelle edes virtaa jos sieltä sulake olisi mennyt?

Ei toi kytkekaavio kerro miulle yhtään mitään, virtalukon tunnistin :D

Jos siis mittasit johdon päästä, etkä laturin liittimistä, niin ei sinne jännitettä tulisi jos tuo sulake olisi palanut.
Olin vaan epätietoinen siitä mittasitko johdon päästä vai laturin päästä?

Jos mittasit johdon päästä, niin voidaan päätellä, että vika on laturin päässä. Tosin sitten jää vielä sellainen mahdollisuus, että lamppupiirin resistanssi on kasvanut huonojen liitosten johdosta. Jännite tulee kyllä normaalisti, mutta mikäli resistanssia on piirissä liikaa niin lamppu ei sitten sytykään.

En löydä netistä 1997 70:n kytkiksiä mutta 1998 mallissa näyttää lampun rinnalla olevan vastus.

http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/S70%20V70%20C70%20Wiring%20Diagrams/TP3932202%201998%20S70%20V70%20C70%20Coupe%20Wiring%20Diagrams.pdf

Tuon vastuksen tarkoitus lienee se, että jo merkkilamppu palaa, niin latauspiiri silti toimii ainakin jotenkin.
Voi olla että autossasi on tuollainen myös.

Kokeile se lamppu vielä jossain toisessakin kohtaa mittaristoa, tietää sitten että varmaan on ehjä lamppu.

Piirikaaviossa
G = generaattori = laturi
10/87 = latauksen merkkilamppu

Tuo mittarin sisäinen sulake on kyllä muillekin mittariston lampuille, eli jos se olisi palanut ei sielllä muutkaan lamput toimisi.

Tuo laturin toinen pikku piuha menee ECU:lle.


Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #62 : 31.01.2013, 16:37:45 »
Jos siis mittasit johdon päästä, etkä laturin liittimistä, niin ei sinne jännitettä tulisi jos tuo sulake olisi palanut.
Olin vaan epätietoinen siitä mittasitko johdon päästä vai laturin päästä?

Jos mittasit johdon päästä, niin voidaan päätellä, että vika on laturin päässä. Tosin sitten jää vielä sellainen mahdollisuus, että lamppupiirin resistanssi on kasvanut huonojen liitosten johdosta. Jännite tulee kyllä normaalisti, mutta mikäli resistanssia on piirissä liikaa niin lamppu ei sitten sytykään.

En löydä netistä 1997 70:n kytkiksiä mutta 1998 mallissa näyttää lampun rinnalla olevan vastus.

http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/S70%20V70%20C70%20Wiring%20Diagrams/TP3932202%201998%20S70%20V70%20C70%20Coupe%20Wiring%20Diagrams.pdf

Tuon vastuksen tarkoitus lienee se, että jo merkkilamppu palaa, niin latauspiiri silti toimii ainakin jotenkin.
Voi olla että autossasi on tuollainen myös.

Kokeile se lamppu vielä jossain toisessakin kohtaa mittaristoa, tietää sitten että varmaan on ehjä lamppu.

Piirikaaviossa
G = generaattori = laturi
10/87 = latauksen merkkilamppu

Tuo mittarin sisäinen sulake on kyllä muillekin mittariston lampuille, eli jos se olisi palanut ei sielllä muutkaan lamput toimisi.

Tuo laturin toinen pikku piuha menee ECU:lle.
Mittasin siis johtojen päästä liitin laturista irti.

Lamput testasin eilen juurikin rikkinäisen lampun toivossa, mutta ei.

Ee kait se aata ku laturi jumpata pois... tai maksaa pajalle ???

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #63 : 31.01.2013, 16:50:28 »
Laita se herätejohto maihin, niin näet syttyykö merkkilamppu.
Siellä on suojadiodikin välissä, ettei siinä huolellisesti tehden mitään vaaraa ole.
Ei tuu ainakaan turhaan jumpattua laturia pois.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #64 : 01.02.2013, 22:57:11 »
En löytänyt ketjusta mainintaa että olisit tarkistanut akkuliittimien ja vieläpä sen johto -> akunkenkä liitoksen.

Meillä oli juonikkaasti hapettunut johto sieltä orkkiksen 90ast akkukengän sisältä + johto, liitin lämpeni huomattavasti auton käydessä. Laturi puski heti tyhjäkäynnillä 14,2V kaikki mahdollinen kuorma päällä(laturilta mitattu), akun navasta löytyi vain 13,5V ja välillä allekkin.
Jäi jopa kerran lähtemättä kun avainta käännettäessä ei tapahtunut mitään.

Eli tossa olis vielä yksi edullinen vaihtoehto vialle. Sähköviathan on kiusallisia kun vian luonne voi muuttua huonojen liitosten lämmetessä ja sitä mukaa linjaan tulee ylimääräistä kuormaa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #65 : 02.02.2013, 20:53:02 »
Pitääpä putsata noi navat jos se avittais.

Akun navoissa käynnissä ollessa on 14,28v

Kerkeis / kehtois tutkia :2funny:

Nercs

  • Vieras
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #66 : 12.02.2013, 08:37:25 »
Jokos sekoilevat sähköt on kunnossa ja tasainen hyvä jännite vaikka kone käy tyhjäkäyntia?

 

Elekma  Autoracing