Carcom Oy  Ateho

Xenon

  • 21 Vastauksia
  • 16675 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sempalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Xenon
« : 01.03.2011, 12:56:14 »
Hei,

mitä Volvo V70 -08 tarvitsee, jotta siihen saa halogen valojen tilalle Xenon valot?

(Onko tekniikka valmiina, mutta vain umpiot erilaiset?)
Mb c180 -18
Ford Fairlane/mainline 1956

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: Xenon
« Vastaus #1 : 02.03.2011, 20:28:14 »
Hei,

mitä Volvo V70 -08 tarvitsee, jotta siihen saa halogen valojen tilalle Xenon valot?

(Onko tekniikka valmiina, mutta vain umpiot erilaiset?)

Alkuperäisten jälkiasennus ei mielestäni onnistu, menis ainakin CEM vaihtoon, taka- ja etuakselille anturit ja xenoneille oma ohjainyksikkö (HCM). Jos onnistuu, niin tulee aika järkyttävän kalliiksi.

Paljon helpommalla ja halvemmalla jälkiasennussarja vaan kiinni...
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Xenon
« Vastaus #2 : 03.03.2011, 11:35:20 »
Alkuperäisten jälkiasennus ei mielestäni onnistu, menis ainakin CEM vaihtoon, taka- ja etuakselille anturit ja xenoneille oma ohjainyksikkö (HCM). Jos onnistuu, niin tulee aika järkyttävän kalliiksi.

Paljon helpommalla ja halvemmalla jälkiasennussarja vaan kiinni...

Jälkiasennussarja vaan näyttää pöllöltä jälkiasennussarjalta ;).

Mun mielestä tuon alkuperäisen xenonin saa kohtuullisella vaivalla halogeenin tilalle. Alkuperäisen xenonvalaisimen liittimessä on 1mm korkealla fontilla numerointi.  Nastaan 3 tulee molemmissa +12V puolivaloille. Se näyttää tulevan suoraan CEM:lta, joten pieni varovaisuus on paikallaan. Liitin 4 on Xenonissa maadoitus puolivalolle. Liitin 10 on maadoitus kaukovalolle, mutta halogeneissa tuo on yhteinen puoli ja kaukovaloille liittimellä 10. Liitin 9 on molemmissa kaukovalon +12V.

Ongelmia tulee lähinnä pienemmästä virrankulutuksesta, joten ilmoitetaan varmaan palanutta polttimoa ilman ylimääräistä vastusta. Toiseksi xenoneissa on se automaattinen korkeudensäätö askelmoottorilla (nastoihin 7,8,11,12), mutta halogeneissa taitaa olla perinteinen manuaalisäätö (nastat 7,8,12). En ole tarkkaan ihmetellyt, mutta itse säätömoottori saattaisi olla mekaanisesti sopiva halogeenivalaisimista. Tuosta ei nyt mitään automaattisäätöä tule, mutta toimisi täsmälleen samoin, kuten ennenkin.

Auton tietokoneiden mielestä siis olisi halogenivalot kuten ennenkin, mutta lookki olisi puhtaasti xenon-valollisten :). Katselen myöhemmin tarkemmin, mutta äärivalot ja vilkut näyttäis olevan samanlaisesti kytkettyjä. Varjostimen solenoidi tulee nastasta 5, ja se kytketään kytkiksen mukaan valaisimen ulkopuolella kaukovaloihin +12V eli nastaan 9. Kytkentäkaavio kannattaa printata ennen tuunausta kun näiden kiireessä kirjoitettujen numeroiden kanssa saattoi tulla virheitä.

Poissa sempalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon
« Vastaus #3 : 03.03.2011, 13:06:37 »
Kytkentä kaavio olisi kiva saada myös tänne.

..ennen kaikkea silleen olisi kiva saada, että katsastukseen mennään sitten aina orginaali halogen lyhdyillä.
Mb c180 -18
Ford Fairlane/mainline 1956

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: Xenon
« Vastaus #4 : 04.03.2011, 12:27:13 »
Jälkiasennussarja vaan näyttää pöllöltä jälkiasennussarjalta ;).

Mun mielestä tuon alkuperäisen xenonin saa kohtuullisella vaivalla halogeenin tilalle. Alkuperäisen xenonvalaisimen liittimessä on 1mm korkealla fontilla numerointi.  Nastaan 3 tulee molemmissa +12V puolivaloille. Se näyttää tulevan suoraan CEM:lta, joten pieni varovaisuus on paikallaan. Liitin 4 on Xenonissa maadoitus puolivalolle. Liitin 10 on maadoitus kaukovalolle, mutta halogeneissa tuo on yhteinen puoli ja kaukovaloille liittimellä 10. Liitin 9 on molemmissa kaukovalon +12V.

Ongelmia tulee lähinnä pienemmästä virrankulutuksesta, joten ilmoitetaan varmaan palanutta polttimoa ilman ylimääräistä vastusta. Toiseksi xenoneissa on se automaattinen korkeudensäätö askelmoottorilla (nastoihin 7,8,11,12), mutta halogeneissa taitaa olla perinteinen manuaalisäätö (nastat 7,8,12). En ole tarkkaan ihmetellyt, mutta itse säätömoottori saattaisi olla mekaanisesti sopiva halogeenivalaisimista. Tuosta ei nyt mitään automaattisäätöä tule, mutta toimisi täsmälleen samoin, kuten ennenkin.

Auton tietokoneiden mielestä siis olisi halogenivalot kuten ennenkin, mutta lookki olisi puhtaasti xenon-valollisten :). Katselen myöhemmin tarkemmin, mutta äärivalot ja vilkut näyttäis olevan samanlaisesti kytkettyjä. Varjostimen solenoidi tulee nastasta 5, ja se kytketään kytkiksen mukaan valaisimen ulkopuolella kaukovaloihin +12V eli nastaan 9. Kytkentäkaavio kannattaa printata ennen tuunausta kun näiden kiireessä kirjoitettujen numeroiden kanssa saattoi tulla virheitä.

Tuo ajovalojen syöttöhän ei ole tasainen +12V halgeeneille, vaan pulssitettu. Xenonilla ei ole pulssiohjausta. Miten mahtaa tykätä siitä? Tämän takia CEM erillainen...
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Xenon
« Vastaus #5 : 04.03.2011, 20:54:40 »
Tuo ajovalojen syöttöhän ei ole tasainen +12V halogeeneille, vaan pulssitettu. Xenonilla ei ole pulssiohjausta. Miten mahtaa tykätä siitä? Tämän takia CEM erillainen...

Niinkö? Vai nimenomaan pidetään se jännite vakiona? Pulssiohjauksella eli PWM-ohjauksella voidaan halogeenien jännitettä laskea vaikka päiväkäytössä tai sitten pelkästään stabiloida jännite niin, että vastaa vaikka tasan +12 volttia, jolloin halogeenipolttimon käyttöikä pidentyy. Nyt multa loppui dokumentit kesken  :'(, enkä keksi millaista virtaa tuosta tulee. Ainakaan jälkimmäisestä ei se xenonin virtalähde varmaan mitään huonoa tykkäisi. Jotenkin kuvittelisin, että cem:issä on korkeintaan ohjelman osalta eroa.

Kytkentä kaavio olisi kiva saada myös tänne.
..ennen kaikkea silleen olisi kiva saada, että katsastukseen mennään sitten aina orginaali halogen lyhdyillä.

Jos on alkuperäiset valaisimet ja tuohon saa jotenkin loihdittua automaattisen korkeuden säädön, niin eikai liene konsti eikä mikään muutoskatsastaa ne autoon. Jos halogeenivalojen säätömoottorit sopivat mekaanisesti, niin joku valmis esim Hella 8XX 008 614-011 jälkiasennusvaloille tarkoitettu automaattinen korkeudensäätökin saattaisi toimia.

Näytti olevan aikalailla moneen sivuun paloiteltu, joten tein pikaisesti yhdistelmän.



Poissa ÄrrÄ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon
« Vastaus #6 : 19.03.2011, 12:51:06 »
Entäpä jos sortuu näihin jälkiasennus xenoneihin, mites mahtaa näissä uusissa Volvoissa toimia? Netistä olen löytänyt juttuja siitä, ettei välttämättä toimisi tai sitten aiheuttaisi vikavaloherjoja (myös canbus mallit) tai peräti sähkövikoja autoon.

Kyselin Cobran xenon canbus- paketin myyjältä asiaa ja ei oikein luvannut mitään toimivuudesta, kauppaili lisäksi vielä relevastuspakettia, mutta ei se konehuoneen lämmittäminenkään oikein hyvältä kuullosta.

Eli onko kenelläkään kokemuksia jälkiasennusxenoneista näissä uusissa autoissa?

Kyse siis nimenomaan näistä valmispaketeista ilman tuollaista ylläolevaa Hitech modaamista.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2011, 12:53:44 kirjoittanut ÄrrÄ »

Poissa Diesel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon
« Vastaus #7 : 19.03.2011, 15:04:42 »
Asiaan liittyvää...

Miten jälkiasenteisissa xenon valoissa on toteutettu tää ajavalojen automatiikka koskien korkeudensäätöä ??

Mulla kun on "alkuperäiset" xenon valot, niin kun auton starttaa niin valojen korkeus säätyy automattisesti.

Pimeellä ja autotallissa aina huomaa kun valot hakee oikean korkeuden,kun auton käynnistää.

Poissa ÄrrÄ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon
« Vastaus #8 : 19.03.2011, 15:54:27 »
Asiaan liittyvää...

Miten jälkiasenteisissa xenon valoissa on toteutettu tää ajavalojen automatiikka koskien korkeudensäätöä ??


Ei mitenkään....

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Xenon
« Vastaus #9 : 24.03.2011, 21:44:01 »
Miten jälkiasenteisissa xenon valoissa on toteutettu tää ajavalojen automatiikka koskien korkeudensäätöä ??

Vaikka tuolla aiemmin mainitsemallani jälkiasennussarjalla joka sopii manuaalisäädön korkeudensäätömoottoreille. Kysäisin muutoskatsastuksesta, eikä niihin mitään muutoskatsastusta tehdä vaikka niin aiemmin epäilin. Valaisinten pitää olla e-hyväksyttyjä ja tasonsäätöautomatiikan pitää toimia. Alkuperäisvalaisimilla homma olisi ainakin valaisinten osalta lainmukainen eikä tarvitse katsastukseen mennessä vaihdella laittomia polttimoita pois.

Poissa make84

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
  • Itse tekemällä tulee sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Xenon
« Vastaus #10 : 13.05.2011, 06:53:49 »
hyvin toimii jälkiasennus xenonit ainakin mulla. kertaakaan ei ole valovikoja herjannu  8)

ex. volvot 240 -86, volvo 850 -96, volvo s40 -04 nykyhetki volvo v70 2008

Poissa ÄrrÄ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon
« Vastaus #11 : 13.05.2011, 17:29:03 »
Minkä sarjan tuuppasit autoosi?

Poissa make84

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
  • Itse tekemällä tulee sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Xenon
« Vastaus #12 : 15.05.2011, 10:09:31 »
HID

ex. volvot 240 -86, volvo 850 -96, volvo s40 -04 nykyhetki volvo v70 2008

Poissa cpp0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon
« Vastaus #13 : 29.08.2011, 10:39:50 »
Vähän vanhalta näyttää aihe, mutta tänne ajattelin kysymykseni liittyvän.
Kyseessä siis tuollainen V50 vuosimallia 2004, autossa vakiona bi-xenonit. Eli linssin takana on yksi d2s polttimo joka "liikkuu" vaihdettaessa lyhyistä pitkille. Samalla myös vieressä oleva halogeni (HB3) syttyy.

Tarkoituksena oli vaihtaa tuo halogeni ja samalla sumarit xenoneiksi. Ostin kaksi muutos-sarjaa HB3 ja H11, pistin polttimot paikalleen. Sumarit toimii moitteetta, mutta pitkissä oleva (HB3)jälkiasennussarja ei syty. Ei myöskään herjaa mitään vikaa.

Onko joku törmännyt samanlaiseen ongelmaan ?
Korjaantuisiko ongelma tuollaisella sarjalla ? -->http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/Relejohto%2Bvastus50W


 
Entinen: V40 2.0
Nykyinen: V50 2.0D 
                240 GL B200F

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Xenon
« Vastaus #14 : 29.08.2011, 11:10:34 »
Vähän vanhalta näyttää aihe, mutta tänne ajattelin kysymykseni liittyvän.
Kyseessä siis tuollainen V50 vuosimallia 2004, autossa vakiona bi-xenonit. Eli linssin takana on yksi d2s polttimo joka "liikkuu" vaihdettaessa lyhyistä pitkille. Samalla myös vieressä oleva halogeni (HB3) syttyy.

Tarkoituksena oli vaihtaa tuo halogeni ja samalla sumarit xenoneiksi. Ostin kaksi muutos-sarjaa HB3 ja H11, pistin polttimot paikalleen. Sumarit toimii moitteetta, mutta pitkissä oleva (HB3)jälkiasennussarja ei syty. Ei myöskään herjaa mitään vikaa.

Onko joku törmännyt samanlaiseen ongelmaan ?
Korjaantuisiko ongelma tuollaisella sarjalla ? -->http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/Relejohto%2Bvastus50W


Vaihtuuko kuitenkin ne alkuperäiset xenonit edelleen pitkille?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy