Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Foorumin LA-harrastajat

  • 58 Vastauksia
  • 20636 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #30 : 18.03.2014, 10:36:54 »
Nostetaas vanhaa. Onkohan tältä foorumilta kukaan koittanut LA suunnistusta, eli tuota rastiajoa? Vaikuttais melko mielenkiintoselta, tosin kisoja taidetaan järjestää vaan tuolla lännessä.

Jonkunlaisen lällärin laittamista autoon on tullut harkittua jo pitkään, mutta antennikaapelin läpiviennille ei oikein tunnu löytyvän mitään sopivaa reikää.
Aikoinaan tuli osallistuttua yhteen kisaan. Olihan se ihan mielenkiintoista.

Omaa taustaa.
Aikoinaan on ollut tukiasema ja autossa myös laitteet. Paikallista kerhoakin tuli vedettyä pj:n roolissa yks vuosi.
Koneita on ollu muutamia, muutama Mocoma ja yks Nordland(tjsp). Vieläkin löytyy jotain roinaa mitä on jääny nurkkiin. Magneettiantenni ja swr/teho(taitaa löytyä ohjeineen) mittari muunmuassa. Kaapeliakin on jotain ja saattaa löytyä antenni liittimiäkin. Ikinä ei oo tullu heitettyä pois kun muuttanu, mutta saas nähdä kuinka nyt käy kun on parhaillaan muutto käynnissä.

Jos muuten jotakuta kiinnostaa lunastaa kasa ryönää pois niin laittaa YV:tä. Pengon tavarat sit erikseen esiin kun tyhjään varastoo.

Mutta ihan mukava harrastus se oli sillon aikoinaan -80 luvulla. Viimeinen kone lähti kiertoon joskus -90 luvun puolessa välissä.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #31 : 18.03.2014, 12:04:27 »
Muutamassa kisassa olleena voin suositella kokeilemista. Täällä lännessä noita suunnistuksia suoritetaan myös ihan huvikseenkin, muutama vuos sitten vedettiin melkeen joka viikonloppu. Sittemmin vähän pelimerkit vähentyny ja kalusto muuttunu huonosti suuntivaan, esim. jouluna piti viimeks suunnistella, jäi suunnistamatta kun ei laitteilla kuulunu tarpeeks sillosessa sähköhäiriöajopelissä :D
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #32 : 19.03.2014, 12:46:14 »
Muutamassa kisassa olleena voin suositella kokeilemista. Täällä lännessä noita suunnistuksia suoritetaan myös ihan huvikseenkin, muutama vuos sitten vedettiin melkeen joka viikonloppu. Sittemmin vähän pelimerkit vähentyny ja kalusto muuttunu huonosti suuntivaan, esim. jouluna piti viimeks suunnistella, jäi suunnistamatta kun ei laitteilla kuulunu tarpeeks sillosessa sähköhäiriöajopelissä :D

Osaatko kanoa, pärjääkö tuossa mitenkään lällärin omalla signaalimittarilla ja tartteeko olla kunnollinen suunta-antenni, vai onnistuuko suuntiminen ihan katon nurkkaan sijoitetulla piiskalla?
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #33 : 11.11.2014, 20:12:00 »
onhan tossa aina jotain

mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #34 : 11.11.2014, 20:56:05 »
Moro!

Hienoa, että LA-perinne voi hyvin! Itse harrastin LA:ta 80/90 lukujen taitteessa, mutta silloin antennit eivät olleet oikein kelpoja (ainakaan magneettijalustaiset). Silloin oli haaveena radioamatööritutkinto, joka nyt on taskussa. Kuitenkin mieli aina joskus halajaa sellaiseen "epäviralliseen" LA-bandien keskusteluun, missä ei ole voimassa tietyt RA-säännöt (esim. kutsun toisto tietyn väliajoin jne.).

Onko teitä LA-harrastajia Tampereella? Ilmoittautukaa, olkaat hyvät!

Voisin nimittäin ostaa "lällärin", jos tällä seudulla on tarpeeksi aktiviteettia.

Muistaako muuten kukaan tien päältä kysymyksen "onko lätäköitä näkynyt"?

Tommi

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #35 : 12.11.2014, 12:09:47 »
Tampereen seudulla hyvinkin aktiivista porukkaa.
Löytyy kanavalta 27 FM


Tosin tällähetkellä melkoiset skipit, joten ei varmaan kannata yrittää päiväsaikaan huudella.
Tai jos tatjaanojen ta saksalaisten (niinkuin juuri nyt) kanssa haluaa turista niin..

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #36 : 17.11.2014, 07:20:41 »
Tampereella tosiaan kanava 27 ja tampereelta pohjoseen 100 km aika vilkasta kanava 33 ja yleensä jämähtävät ringiksi 31:selle :-). Perjantaisin ja lauantaisin ilta kuudesta yö yhteen huutelevat. Ainoo minkä oon huomannu on nää vanhat harrastajat jotka saa juttukaverin niin ei maltete pitää pientä rakoo jutussa että ehtis breikata väliin :-). Ihmetellään kun on hiljasta:-D
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #37 : 18.11.2014, 19:23:41 »
Moro!

Kiitos tiedoista - älkää ihmetelkö, jos ilmaannun bandille...

Tommi

Poissa Joro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #38 : 26.11.2014, 04:26:31 »
Katohan vaan, empä aijemmin huommannut tätä topiccia :D Eli laata ja radioita yleensä olen harrastanut jo noin 4v, kotoa ja autosta löytyy laitteet. Kempeleessä asustelen ja kanavaa 7FM käytetään täällä päin. Ja kutsu on Joro.  :)
Volvo 960 2.5 -96

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #39 : 07.12.2014, 14:51:37 »
Perjantai iltana oli kelejä. Kanavilta 31, 33, 36 ja 39 tuli kokoajan pulinaa. Ruutanasta ympäryssäteeltään yli 100 km päästä tuli asemia mistä sai selvän. Lahti 8pari, kankaanpäästä onni asema, heinola ja hirvensalmi, vaimeesti vantaalta mut justaan luettavissa. Taisin kerran kuulla concurssin kutsun keuruulta. Nyt iski kuume saada parempi antenni ja korkeemmalle. Eli itse toteuttaa slim jim 11m:riin. Joko ongenvapaan tai ripustaa puuhun.
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #40 : 07.12.2014, 16:46:11 »
Ai hitto täällähän oli tällainenkin osio :o
2009 alkaen Pönttöilty La-taajuusilla.
Tukiasemasta ja joskus Ruotsinlaivasta.
Tällä hetkellä ei autoasemassa kuin RHA68 harraste VHF.
Jos Volvo harrastajat ajelee Lappeenrannan suunnalla ja löytyy LA voi kutsua kanava 7fm saata olla kuulolla.....
Tällähetkellä pilkkumaksimi niin ei soitella kuin iltasella....

Terv Tuomo
-Tumpe-
Lappeenranta Simola

QSL (qso kortti) kyhäelmä jonkun vuoden takaa: http://aijaa.com/ckAU5j
Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #41 : 07.12.2014, 19:25:54 »
Moro,

Onkos olemassa nykyaikaan päivitettyä LA-liikenteen "etikettisääntöjä"?

Tommi

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #42 : 07.12.2014, 22:24:06 »
Säännöt keskustelussa on vähän niikuin ennen vanhaan mutta ei niin jäykkää ja virallista toistamista :). Jos laitteisiin tulee jotain kysymyksiä niin tuolta löytyy apuja myös http://www.radiohullut.net/foorumi/
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #43 : 16.12.2014, 20:38:33 »
Hittolainen sentään. Oon yrittny etsiä yhtä magneetti piiskaa ja SWR mittaria. Piiskan jalusta on tallessa, mittarista ei hajuakaan.  :-\
Mutta yks mikä on tallessa, on tuollanen opas vuodelta -86 ja tod hyvässä kunnossa.


Ja antennin jalkoja löytyy muutama. Yhessä kiinni kouru kiinnikekkin. Mocoma 59 microfonin jatkojohtokin.
Tuossa kasa.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Foorumin LA-harrastajat
« Vastaus #44 : 20.12.2014, 11:58:49 »
Nykyisin on otettu kavereiden kanssa länkyt hyötykäyttöön työkoneissa. Todella kätevä esim. rehuntekoaikaan kun ajosilppurin ja viiden traktorin kolonna kiertää kylilä. Ja siilonkin päältä on hyvä kuuluvuus.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Ateho  Elekma