KL-varaosat  Race.fi

Kanavan volyymi, maksvirtaus ja kaikki muukin kansitöihin liittyvä jutustelu

  • 374 Vastauksia
  • 164377 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
oma komenttini jos se nyt ketään kinostaa "kanavan tilavuus loppuu" on äärilaita eli painetta nostamalla ei enään hyötyä saada ainakaan merkittävästi. Vaparissa taas tulee vastaan kaasuttimien/läppärunkojen koko esimerkkinä 45mm tupla kaasuttimille ei tarvi paljoakaan kannelle tehdä kun ne muodostuu siinä 200hp kohdalla pullonkaulaksi.
Totta kai kaikkien mielipiteet/näkemykset kiinnostaa!

Tuleeko esim. 45mm tuplat pullonkaulaksi niiden etäisyydestä imuventtiiliin/venttiileihin riippumatta?
Muistaakseni sellaista "kikkaa" on jotku käyttäneet, että kaasarit/läppärungot mahdollisimman kauas mikäli koko on rajoitettu ja tulee koon puolesta pullonkaulaksi.. toki silloin kaasuvasteen kustannuksella.
 Kun tuli vaan mieleen tämmöinen juttu.

Imukanavaa portattu rajusti enempi.... 
Miten reippaasti olit aiemmin imukanavien kokoa kasvattanut?
Ite en ainakaa huomannu vaparissa oikeastaan mitään eroa ennen kuin teki reilumpia muutoksia.. halkasijoista puhuttaessa (vaikkei täysin pyöreä muoto olekkaan) n. 26,5-27mm ohjurin takapuolelta mitattuna imuventtiilien ollessa 33mm. Ulkomuistista heitettynä.

Yks halkaistu tina6 kansi, jota jonkun verran vinguteltu.. on aika hyvin varaa työstää.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Tuossahan näyttää olevan vara kasvattaa kanavakokoja näemmä aika paljon. Useamman millin kestää suurennella ja näkyy mistä alkaa ahdistamaan, kun tehontuottoa pitää saada kierroksilla nousemaan ylös. Viinahan tekee vielä omat juttunsa etenkin poistopuolella jossain kohtaa, kun tehoa kasvatetaan reilummin.

Tuollaisen koneenhan saisi varmaan tuottamaan huipputehon hyvän matkaa päälle 8000rpm, kun palikat natsaa.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Juu, itellä on tarkoituksena vaparikoneessa tavoitella +8000rpm huipputehoa isompien nokkien kera.
Vakionokilla huipputeho n. 7krpm ja tehot pysyi 7500rpm asti ja päälle 8000rpm rajoitin.
 Koskemattomalla / siistityllä kannella ei oikein jaksa hengittää.. oli aika pienet kanavat alunperin, pitäis varmaan mitat ottaa muistiin kun yks B6294S eli RN versio löytyis vielä koskemattomana hyllyltä.

Tuossa koneessa on hyvin potentiaalia kierroskoneeksikin.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Pakosarja koko ollut päältä 38mm sisältä noin 33mm.  Todistetusti tuo ei ole ongelma 24v 6 syl koneissa. 

Tarkoitus saada max teho 8200-8500rpm väliin. Nyt ollut 7400rpm.  Max rpm 9000rpm jotta kone pysyy tuurilla hengissä.

Kannesta en tiedä paljonko saa edes puhua kun en ole sitä itse kairannut, SK autoengineering  Kallonen tehnyt (suosittelen käyttämään hänen palveluitaan)
Kanava kokoa on jokatapauksessa kasvatettu nyt niin paljon kun porttaaja uskaltaa.
Aikaisemmassa koneessa suurta kanavakoon kasvattamista ei ole tehty imupuolelle kun keskitettiin kaikki työ pakokanavan tekemiseen (minun pyynnöstö), joka tässä tapauksessa ei tuonut onnea.  Nyt on kummatkin tehty ja suuria muutoksia tuskin enää pystyy tekemään.  Viimeinen kikka on tekeillä vielä kansi versio kolmoseen, eli mallinnus imusarjan laipasta ja jyrskytin kone saa tehdä uuden imusarjan lähtöpään ja kasvatetaan kanavakokoa myös tulo aukolta maximiin.

Uuteen koneeseen on myös parit eri turboversiot, joilla tehdään kaikki mahdollinen ulkoisiin vaikuttaviin asioihin, eli kaikki suurennetaan, pakosrja koko, ahtoputket, kuuleri, kaasuläppä...
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
T6 koneen teko 1000hv versioon ei ole mikään ongelma. Se tulee helposti.  Mutta jostain kumman syystä tuosta kun halutaan 2-300hv lisää ajatus menee jotenkin  sekaisin ja yksinkertaisesti perus jutut ei vaan toimi.  Tottakai todella isolla turbolla saavutetaan isompi täytös mutta kun se ei ole hakusessa ensimmäisenä, vaan yritetään saada kone, jolla pystyy myös ajamaan Drag Racing touhua automaattilaatikolla.

1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Aikaisemmassa koneessa suurta kanavakoon kasvattamista ei ole tehty imupuolelle kun keskitettiin kaikki työ pakokanavan tekemiseen (minun pyynnöstö)
Siinä oli 34.5mm imuventtiilit?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Kyllähän tuon koneen nyt luulisi vastaavan normi muutostöihin kuten muutkin moottorit. Pulssejahan tulee toki tiuhempaan pakopuolelta mitä 4 sylinterisestä ( jos ajatellaan pakopesän toimivuutta/ kokoa ) ja kun nokkia muutetaan riittävästi, niin eroa alkaa syntyä.

Vaan mahtaneeko tuohon Volvon kanteen pystyä edes tekemään liian suuria kanavia, etteikö sitä saa pelaamaan hyvin. Venttiilikoot riittävät kyllä tosi pitkälle noissa. Ja kerran automaatti tulee, niin eiköhän sen heräämisen saa hallittua nykyään jo aika hyvin. Automaatilla ainakin lentokenttäradoilla ajat ovat varmasti tasaisempia verrattuna manuaalilootaan. Tuleeko PG ja Transbrake? Momenttia ainakin löytyy aivan eritavoin 3L, kuin vaikka 2L neloskoneesta, joita maassa on muutama tomaatilla kiihdytyskäytössä.

Ja huomattavia muutoksia saa tehdä, että tehon saa nousemaan vaikka sen 1000rpm ylemmäs, sekä että sen saa kestämään vielä läjässäkin. Mutta eiköhän se voima sieltä tule ylemmäs, kun askartelee asian parissa. Seppo on suht tuttu kaveri ja hyvää työtä tekee tällä saralla.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Taitaa tina kutonenkin pysyä nipussa +9000rpm jos öljynkierron toteuttaa vähän paremmin -> kuivasumppu lienee varmin vaihtoehto, kun että lähtee kokeilemaan kannen muutoksilla; lähinnä öljypaluut ja kuristus.. riittäiskö öljynkierron ongelmiin..

Aika vahva rakenne muuten lohkolla mut sylinterien kanssa tulee varmasti ongelmia jos ei ole muutettu closed deck tyyliseksi. Luultavasti vaatii toimivampaa ratkaisua värinänvaimentimeksi kun se alkuperäinen kiekko vaikka kevyempää liikkuvaa romua löytyisi?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Nyt jos joku ilmoittaa skaalan esim270-290hp jaat sen sylintereitten lukumäärällä niin saat teoreettisen tuloksen per sylinteri. Esin 531 kansivirtaa 174hp neljälä sylinterillä. 174 ÷4=43.5hp ×6sylinteriä on 261hp kuusi sylinterisessä..

Kyllä juu sen verran osaan matikkaa. Ihan täysin omaksi iloksi vaan vertaillut CFM:nä eri merkkisiä moottoreita portattuna ja vakiona yms. Aika yllättäjiäkin joukossa.  :)

Sori, meni kyllä offtopiciksi.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Venttiilikoko on toisessa moottorissa imupuolella 31mm nyt uuteen moottoriin tuli  32mm. Pako kummassakin 27mm   Minulta löytyy vielä nurkista kansi missä on 31 pako ja 34.5mm imu mutta se kansi ei kuulu nyt tähän hommaan vaan on se viimeinen lääke. Nyt etsin setuppia jolla saa tehtyä vakio seeteillä ja venttiileillä.

Toiseen mootoriin on upotettu vesitilaan tukilevy 1cm dekin alle.  Nyt tulevaan moottoriin on vesitila täytetty 15mm vajaa dekki Hard Blockilla.

Verdin kuivasumpulla.   Atin dampperi.  CDI sytytys yms.  On ollu jo käytössä ja moottorinohjauksena parasta mitä on eli MS3 Pro Ultimate.

Laatikkona TS th400https://tsirace.com/shop/ols/products/th-400-failsafe-with-pro-mod-sprag, transbrakella ja turbiinina PTC avattava 7000rpm stalspeedillä (tilattu tätä moottoria varten)

« Viimeksi muokattu: 03.04.2021, 08:21:19 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
[quote

Laatikkona TS th400https://tsirace.com/shop/ols/products/th-400-failsafe-with-pro-mod-sprag, transbrakella ja turbiinina PTC avattava 7000rpm stalspeedillä (tilattu tätä moottoria varten)
[/quote]   Mulla on saman firman pg vahvemmilla kuorilla.Turbiini myös heiltä tosin ei avattava. Ilmoitin vääntömomentin suuntaa sntavan, tekivät 7" halkaisijaltaan olevan turbiinin. 
« Viimeksi muokattu: 09.04.2021, 19:23:27 kirjoittanut spesialisti »

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Muistelisin että mun turbiini on 9 tuumanen.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Sattui kulkeutumaan käsiin tommonen 531 kansi 46 ja 37 mm venttiileillä, muuten uskoakseni vakio. Ajatus oli laittaa se ahdinta (mitsu 15g) lukuunottamatta muuten vakion b230fk:n päälle. Laskin, että nykyisellä 8.7 puristussuhteella ja 530 kannella puristustilavuus on 75.19 cm3 ja 531 kannella siitä tulisi 79cm3 sekä puristussuhteeksi 8.33.  Olenko totaalisen väärässä jos haluan puristukset 9.0 pintaan niin kannesta semmonen 1,5mm pois?
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Sattui kulkeutumaan käsiin tommonen 531 kansi 46 ja 37 mm venttiileillä, muuten uskoakseni vakio. Ajatus oli laittaa se ahdinta (mitsu 15g) lukuunottamatta muuten vakion b230fk:n päälle. Laskin, että nykyisellä 8.7 puristussuhteella ja 530 kannella puristustilavuus on 75.19 cm3 ja 531 kannella siitä tulisi 79cm3 sekä puristussuhteeksi 8.33.  Olenko totaalisen väärässä jos haluan puristukset 9.0 pintaan niin kannesta semmonen 1,5mm pois?
Tolla ahtimella voit huoletta ajaa 9 puristuksilla ja oletan että nokkakin on vakio.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2021, 19:32:20 kirjoittanut spesialisti »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Tuli mieleen tuosta Boostin mainitsemasta pakosarjan 33mm sisähalkaisijasta: Formula 1 autoissa, jotka on myös kuusisylinterisiä ja tuottavat noin 800hp tehoa, niin niissä on pakosarja alussa noin 45mm putkea ja siitä laajenee vähän matkan päästä 52mm putkeksi jonka kokoisena mennään kollektorille asti, josta menee sitten putki turbiinille.

Formula 1 maailmassa optimoidaan ihan kaikki, joten luulisi niiden optimoineen pakosarjankin!

Tässä youtube video jossa tyyppi mittailee f1:sen pakosarjaa ja muitakin osia.

https://www.youtube.com/watch?v=Q9X-Xe3ueL0


 

Ateho  Elekma