Elekma  Autoracing

Kanavan volyymi, maksvirtaus ja kaikki muukin kansitöihin liittyvä jutustelu

  • 374 Vastauksia
  • 164808 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Pakokanavan aukko on usein selällään makaavan D-kirjaimen muotoinen. Pyöreä peltisarjan muoto sovitetaan D:n pyöreään osaan ja siihen suoraan osaan saa jäädä selkeä porras. Ainakin siinä meidän tuhatheppaisessa veekasissa oli sellaiset. Kuulemma estää takaisinvirtausta.

Google: d-shape exhaust port

David Vizardhan oli aikanaan perin innoissaan semmoisista CV tai antireversion holkeista jotka lähtevät peltisarjan laipalta ja ulottuvat vähän matkaa hiukkasen normaalia isompien käyrien sisään.
Tehnee samaa asiaa pykälän kanssa.
Janspeed taisi sellaisia sarjoja tehdä ihan myyntiinkin.


 

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vizardilla on paljon takaisinvirtaukseen liityviä ideoita. Pakoventtiilin back-cut oli ainakin yksi. Vizard on yksi syypää meikäläisen ammatinvalintaan moottoritutkijaksi. Hurahdin hommaan kun luin nuorena, mieleltäni tahrattomana, kirjan How to tune BL-A engines. Tiiliskiven paksuinen eepos virittämisestä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vizardilla on paljon takaisinvirtaukseen liityviä ideoita. Pakoventtiilin back-cut oli ainakin yksi. Vizard on yksi syypää meikäläisen ammatinvalintaan moottoritutkijaksi. Hurahdin hommaan kun luin nuorena, mieleltäni tahrattomana, kirjan How to tune BL-A engines. Tiiliskiven paksuinen eepos virittämisestä.
Omat aivoni mädätin Vizardin How to modify ford S.O.H.C engines kanssa.
Päädyin myös itsekkin nyhertämään lämpövoimakoneita, joskin löyly on kotoisin raskaiden ytimien halkomisesta, eikä hiilivetyjen polttelusta.

Joskus nuorena poikana tuli Vizardin innostamana muotoiltua Nissanin E-moottorin venoja vingun ja penkkiporan suosiollisella avulla - auttoiko mitään on eri asia, mutta psykologisia lisähevosia tuli tietysti huimasti ;)

« Viimeksi muokattu: 21.01.2014, 15:19:18 kirjoittanut Teuwo »

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
530/531 vapari/turbo kansien viilaukset?
« Vastaus #108 : 29.04.2014, 16:07:11 »
joo eli pitäs tehe 2kpl kantta. ;)

1
Vapari740 b200f johon vaihdettu b230e lohko,2,5tum putkisto,vx tai vx3 nokka ja koko alueen vetävää tarkotus tehäkipuraja?
mitenkä tehä kansi?
kumpi nokka? (vx3 hyllys valmiina)


2
Turbo940 b230ft mitsun t16 ahdot tulee noin 1bar, tonin lastut, 3tum putkisto.
mikä nokka?
mikä kansi ja miten?



mielipiteitä ja kokemuksia tulemaan
kiittää ja kuittaa ;)
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Se ehkä oleellisin jäi pois... Paljonko pitää tehoa noista irrota? Jos esim vaparina 150hp niin kannelle mitään tarvitse tehä, jos taas yli 200 kannattanee varata iso tukku rahaa siihen kanteen ;D

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 530/531 vapari/turbo kansien viilaukset?
« Vastaus #110 : 29.04.2014, 20:04:13 »
740 b200f johon vaihdettu b230e lohko,2,5tum putkisto,vx tai vx3 nokka ja koko alueen vetävää tarkotus tehäkipuraja?
Kiinteällä nokan ajoituksella ei oikeen saa "koko alueelta vetävää" vaparia.


kumpi nokka? (vx3 hyllys valmiina)
Ei kumpikaan. Kannattaa kertoa kannen tekijälle toiveet, niin hän kyllä taikoo sinne sopivan nokan.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2014, 20:09:15 kirjoittanut järviin »

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Koko alueen tasaisesti vetävän saa kyllä. Koko alueen vetävää ja tehokasta tosin ei kannata samaan lauseeseen laittaa. Toki tehokas on aika laaja käsite. Joku hyvin virtaava kansi + laimea nokka + imuun suhteessa ahdas pakopuoli + pitkäisku mosa voi aika laajalti vetävä olla. Silti kyseisestä koenesta ei tasaisesti vetävänä kannata sitä huipputehoa edes hakea...

Joo ja järviistä komppaan, kyllä se kannen tekijä virtausmittausten perusteella saa hyvän nokan sinne hiottua vaikka billetti aihiosta. Se nokka kun kumminkin olisi ihan hyvä tehdä vasta kun kannen virtaus tiedetään usealla eri nostolla.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2014, 20:12:48 kirjoittanut miikel »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Koko alueen tasaisesti vetävän saa kyllä.
Meinasin kirjoittaa tuon saman, mutta luulin, että kukaan ei ala saivartelemaan.  ;)
« Viimeksi muokattu: 29.04.2014, 20:21:25 kirjoittanut järviin »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vakio B230F pannuun(9,7ruttu ja "pikku"kansi) kun heittää VX3 nokan niin vetoalue on jotain 3000-rajoitin
Alaväännöttömyyttä voi korjata pitkäiskulla tai muokkaamalla turbiinia
Jos historicki autoja(käsivaihteisto) harrastaa niin tiheämpi peräväilitys auttaa

Kanavien siivous, monikulma seetit, mieto nokka(VX,V,D) ja riittävästi ruttua
Säädettävä nokkapyörä, säädettävä ruisku ja sytkä
Voimansiirto vastaamaan käyttötarkoitusta

Kallista mutta vanhan aikasta
Ehkä jopa toimivaa...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
tolla vaparilla ei oo niin väliä mitä sieltä tulee mutta ihan mielen kiinnosta haluisin ite koittaa tehä kannen. haluaisin vaikka kuvia tai kokemuksia kanavista ja palotiloista. jos ei heru täytyy kysyy jokkis pojilta :2funny:  (talvi rässi)

turboon ois tarkotus saada jotain 250hp.enempi parempi (kesä käyttis)
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Pari milliä isommat pakovenat auttaa tuossa turbo koneessa jo kummasti.

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Lainaus
tolla vaparilla ei oo niin väliä mitä sieltä tulee mutta ihan mielen kiinnosta haluisin ite koittaa tehä kannen. haluaisin vaikka kuvia tai kokemuksia kanavista ja palotiloista. jos ei heru täytyy kysyy jokkis pojilta :2funny:  (talvi rässi)

turboon ois tarkotus saada jotain 250hp.enempi parempi (kesä käyttis)
Sinänsä turhaa tehdä kannelle mitään jos tehotavoite on tuon mainitun verran. Ei varmaan edes volvolta löydy niin huonoa moottoria mistä tuo teho ei irtoaisi järkevästi oikeankokoisella ahtimella...
Toki jos muuten vaan on käpisteltävä kantta niin mikäs siinä.
raw d

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vakio venttiileillä ei sille perus 8 tappi kannelle voi oikein kummia tehdä. On kanavan poikkipinta-ala sen verran suuri suhteessa venttiilin halkaisijaan. Toki voit ne tuhanteen kertaan mainitut röpelöt ottaa pois. Alle 300hp ei kannata alkaa kanteen panostamaan.

Omaan pitkäisku turbo vinomottiin on nyt tulossa kanteen mm
Muutaman millin isommat rosteri pako- ja imuventtiilit
K-line ohjaimet
CNC portatut imu- ja pakokanavat
Teflon ohjurikumit
K-nokka
Kl-racingin single venttiilijouset
Muotoillut palotilat.
Niin ja tietysti virtausmittaukset.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2014, 20:33:25 kirjoittanut miikel »

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
niin ja vappuja :D noi palo tilat kiinnostais. koulus kaveri teki kalibraan niin että mittas palotilan vetellä lääkeruiskun avulla ja kannesta poies jonku verran ja alko vinguttaa niin paljo et sama vesimäärä vingun jälkeen meni.. tämä siis koti konsti ja ittee huvittais kokeilla samaa ku on muutama ylimääränen 530 kansi ;) kokeilemalla se selviää. kalibraan tuli kuulemma vetoja mut olikohan vaansiinä uskossa

jos ajatellaan et tohon turbo myllyyn vaihetaan isommat venat ja vähä pikku muotoilu niin mikä ois oiva nokka?
enem,mistä noita saa?
vx3?
ipd

ja tehoja pitää olla sen verran et kolmosella mennään poikittain ees kytkimen avustuksella :2funny:
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10131.195
Palttirallaa noin. Vesi ei ole hyvä pintajännityksensä takia.

Turbo koneeseen tuo k, a, v jne
riippuu mitä haluaa.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2014, 09:34:22 kirjoittanut miikel »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron