Kulkukoira  Proturbo

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 750321 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1905 : 08.06.2020, 22:22:49 »
ai sulla herjaa 16 bittistä. mulle ilmottaa että 32 bittinen :D
Nojoo niin tekee. Ootko saanu asennettua koodia mitenkää? Jos sulla on tarve kokeilla sitä extra koodia minkä sain purkkiin sisään nii laita yv:tä.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1906 : 09.06.2020, 11:59:55 »
Nojoo niin tekee. Ootko saanu asennettua koodia mitenkää? Jos sulla on tarve kokeilla sitä extra koodia minkä sain purkkiin sisään nii laita yv:tä.

en oo saanut mitää koodia, kaikilla herjas samaa 32 bittistä.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1907 : 09.06.2020, 16:33:16 »
Toimisiko tämä jos käytätte download-firmware64.bat -tiedostoa?
https://drive.google.com/file/d/1Avy1kJOtZE10HVud3gAfndrglSctY99H/view?usp=sharing

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1908 : 15.06.2020, 18:33:53 »
Toimisiko tämä jos käytätte download-firmware64.bat -tiedostoa?
https://drive.google.com/file/d/1Avy1kJOtZE10HVud3gAfndrglSctY99H/view?usp=sharing

Kiitos paljon, tuo toimii! Mitähän eroa on enään hires 10g vs 11d koodeissa? Mistähän tuohon 11d:hen saisi tuon 64bit version?
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1909 : 16.06.2020, 14:05:01 »
Mitähän eroa on enään hires 10g vs 11d koodeissa?

11d:ssä on ALS: https://en.wikipedia.org/wiki/Antilag_system 10g on oman kokemuksen perusteella vakain.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1910 : 16.06.2020, 17:11:59 »
Okei, tuolla ei liene tarvetta itellä joten pysytellään tuossa 10g versiossa.

Nyt kun on kyselyikä päällä niin jatketaan hyvillä kysymyksillä. Onko kukaan ohjannut b200f tyhjäkäyntimoottoria mega 1 v2.2 versiolla? Ja mitä hyötyä tuolla saavutetaan verrattaen siihen, että tehdään tyhjäkäynnin asetukset kuten Lankku ekalla sivulla kertoo? Edellisessä projektissa oli haasteita tyhjäkäynnissä jos seisoi pitkään esim valoissa, kun imuilman lämpötila nousi. Siihen vaikutti varmasti niin gm anturi kuin myös mahdollisesti väärä suuttimien avaus aika. Kiitos hyvistä vastauksista ja avusta!

Muokkaus: Kysyn vielä samaan, kun huomasin että useassa kuvassa levyltä on poistettu D5 kun käytetään vr-muunninta. Onko tämä pakollinen muokkaus vai mistä mahtaa johtua tämä havainto? Missään ohjeessa en ole huomannut että sitä kehotettaisiin poistamaan.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2020, 19:18:17 kirjoittanut vellu_volvo »
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1911 : 26.08.2020, 13:14:00 »
Tuli nyt 242:eenkin tilattua Atecu Autotunelta. Onko porukka noihin tai muihin MS2-pohjaisiin kokeillut esim. Protopartsin myymää RS232 - bluetooth adapteria? Toki jos joku muukin adapteri todettu toimivaksi niin kokemukset kiinnostaa, onko häiriöherkkä taikka nopeudessa sanomista?

Ajatuksena hoitaa vähän mittariston virkaa ja mahdollisesti pieniä säätöjä tabletilla
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Sarvikuono

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1912 : 24.09.2020, 00:12:27 »
Tätä topikkia jo runsaasti lueskelleena kaipaisin muutamaan kysymykseen vastauksen. Jos ostan erillisen megan ja protopartsin johtosarjan siihen, onko minulla eväät rakentaa homma finaaliin? Moottorina b230et. Lisäksi tarvitsisin triggeripyörän hihnapyörälle, uuden lämpötila-anturin, kaasuläpän anturin v850:sestä ja imupuolen lämpötila-anturin. Lisäksi hukkakipinäpuola? Mitä unohdan? Onko toi protopartsin valmis johto- ja anturisetti edes järkevä kun kustomoinnin määrä on hirmuinen?

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1913 : 28.10.2020, 15:44:35 »
Tätä topikkia jo runsaasti lueskelleena kaipaisin muutamaan kysymykseen vastauksen. Jos ostan erillisen megan ja protopartsin johtosarjan siihen, onko minulla eväät rakentaa homma finaaliin? Moottorina b230et. Lisäksi tarvitsisin triggeripyörän hihnapyörälle, uuden lämpötila-anturin, kaasuläpän anturin v850:sestä ja imupuolen lämpötila-anturin. Lisäksi hukkakipinäpuola? Mitä unohdan? Onko toi protopartsin valmis johto- ja anturisetti edes järkevä kun kustomoinnin määrä on hirmuinen?

Sulla on triggeröinti hoidettu valmiiksi vauhtipyörässä.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1914 : 16.12.2020, 16:27:03 »
Pystyykö tuosta pelkän kuvan perusteella joku sanomaan onko tuo 2.5, 3 vai 4 barin MAP anturi? MS1 levyllä kiinni.

Jos ei ulkonäön perusteella voi sanoa, niin pystyykö yleismittarin kanssa mittaamaan joistain pinneistä vastuksen yms. mikä sen kertoisi?


V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1915 : 17.12.2020, 00:38:22 »
Pystyykö tuosta pelkän kuvan perusteella joku sanomaan onko tuo 2.5, 3 vai 4 barin MAP anturi? MS1 levyllä kiinni.
4bar. 3bar taitaa olla aina ulkoinen GM ja 2,5bar on litteä kokonaan muovinen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1916 : 17.12.2020, 12:26:00 »
Okei hyvä tietää, kiitos. Oon nyt vasta alkanut tutustumaan tarkemmin tuohon Megaan ja sen asetuksiin ja toimintaan ylipäänsä. 142:ssa tosiaan oli/on MS1 valmiina edellisen omistajan toimesta kun auton ostin 2018 ja se on sen osalta pelannut ihan kohtalaisesti. Siihen ei ole sitten tullut paneuduttua kaiken muun ohella, ennen ku vasta nyt.

Kun on alkanut asetuksia yms. käymään läpi niin esimerkiksi tuo MAP on ollut mun ymmärryksen mukaan asetuksissa justiin väärinpäin, eli Tunerstudiossa projektiin on jätetty 250 kpa MAP, mutta Constants-valikkoon on vaihdettu 400 kpa MAP. Manuaalin mukaan tuo Constants-valikon MAP pitäis jättää 250 kpa arvoon vaikka olisi 300/400kpa anturi. Projektissa oleva arvo lienee se merkityksellinen että MAPin lukema näkyy oikein. Tällä hetkellä Megan mukaan MAP-arvo on 67 kpa kun auto ei ole käynnissä.

Lainaus käyttäjältä: Megan manuaali Constants-valikosta
MAP Type this should be set to 250KPa type even if you have a 300 or 400Kpa sensor, unless you have an older V1 pcb that could have a 110KPa sensor

Tästä päästään myös sujuvasti VE-kartassa olevaan MAPin maksimiarvoon joka on tällä hetkellä 150 kpa eli max. 0,5 barin ylipaineille tarkoitettu? Yhden barin paineilla tuota oli edellinen ajanut sen lisäksi että sitä oli penkissä ajettu 1,2 barin paineella. Tiputin paineen 0,7-0,8 bar paikkeille ennen ku sai pari muuta asiaa fiksattua kuntoon. Tuli vaan mieleen että jos Mega tulkitsee normaaliksi ilmanpaineeksi 67 kpa ja siihen lisätään vaikka se 100 kpa ahtopainetta, niin ollaan 167 kpa lukemassa joka on yli VE-kartassa olevan maksimin. Ilmeisesti Mega hanskaa tuollaisen tilanteen kuitenkin?
Oliskohan käynyt aivopieru siinä että on ajateltu ajettavan max 1,2barin paineella ja sen perusteella VE-karttaan laitettu maksimiksi 150 kpa vaikka pitäisi olla jotain luokkaa 250 kpa että jää vähä pelivaraakin?

Required Fuel arvo oli kans yks mitä ihmettelin, kun se oli hieman isompi verrattuna siihen, mitä itse sain laskettua koneen ja suutinten spekseillä. Mietiskelin tätä hetken ja varmistin vielä suutinten tuoton jne, ennen ku tuli mieleen että olisko siinä voinut olla yksiköt väärin kun tuota on laskettu. Niinhän se olikin eli siihen on joku laskenut Req Fuelin sillä perusteella että on 2300 kuutiotuumainen kone ja suuttimet jotka tuottaa 700 lb/hr (627cc suuttimet)... vaikka arvot on ihan päin persettä niin yllättävän vähä se lopputulos heittää oikeilla yksiköillä laskettuun (6,2ms vs 8,6ms).

Mutta jos nuo päätelmät ongelmista osuu oikeaan enkä ole ihan hakoteillä Megan toiminnan suhteen, niin ainakin tässä tulee opittua odotettua enemmän, jos tästä siis jotain positiivista hakee.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1917 : 22.01.2021, 16:18:18 »
Osaako joku sanoa mstä voisi johtua, kun mega näyttää välillä jännitteen hyppäävän jonnekkin 14,5 - 16v tasolle ja sitten putoaa sieltä jonkun ajan kuluttua takaisin normaaliin 13,6v tasoon. Auto on toiminut täysin samalla kokoonpanolla aiemmin normaalisti. Vika on ilmentynyt tässä parin viime kuukauden aikana. Samalla kun megan näyttämä jännite nousee, laskee imuilman lämpötila sekä jäähdytysnesteen lämpötila. Tuo imuilman lämpötilan muutos sitten taas tarpeettomasti rikastaa seosta. Autona volvo 240 ja ohjaamassa mega 1 v2.2. Koodina hires 10. Asennus toteutettu lh:n johtosarjaan. IMM piuhoilla vedetty imuilmanlämpötilan anturin sähköt. Kaikki maat menee lh:n alkuperäisen johtosarjan mukaan.

En ole päässyt täysin luotettavasti mittaamaan akulta jännitettä häiriön ilmentyessä, mutta plx laajakaistan volttimittari näyttää normaalia jännitettä vian ilmentyessä
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1918 : 23.01.2021, 12:55:14 »
^Veikkaisin maadoituksia välillä laturi, moottori, akku ja boksi.



1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1919 : 24.02.2021, 12:17:29 »
Miten olette toteuttaneet nokka-akselin triggeröinnin? Ideoita kaipaileisin.

Itsellä ajatuksena toteuttaa nokkapyörän takapuolelta yhdellä nastalla ja anturi venttiilikopan päälle koneistettuun telineeseen. Onko kätevämpiä konsteja?

Moottorina b230.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

 

Samppasport  Futurez