Samppasport  Futurez

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1401 Vastauksia
  • 453589 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 621
  • www.vrcf.fi
KUMIBITUMIA ,tarkoitettu juurikin tuollaisiin halkeamiin , elastista .
Vastaavasta kuin tämä  (löytyy useamman valmistajan tuotteena )

https://www.rhv.fi/tuote/compoud-mn-15-a-n2-saumausmassa/

On omakohtoista kokemusta , Isoihin liikkeisiin ei tämäkään "veny "/ kestä , mutta on helppo toholla paikkailla tarvittaessa .
Itse veistelin tuosta suikaleita ja toholla sulatin suoraan koloihin .

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Tilasin talliin Turnerilta nosto-oven noin 15 vuotta väliaikaisesti palvelleiden omatekoisten saranaovien tilalle. Jos tulevana talvena saisi jo tehdä jotain lämpimässä tallissa. Ikkunoihin tuli myös lisättyä puuttuvat ruudut, niin on kolminkertaiset.

Oveksi tosiaan valikoitui Turnerin outletista "puolalainen" jolle lupaillaan U-arvoa 1.2 oikein asennettuna. Kustansi lukkosarja kera  549. Nostajaa mun talli ei tarvii.
Oven asennukseen meni noin 7 miestyötuntia, kun vävy oli kiskojen asennuksessa kaverina mitan toisessa päässä. Jos vertaa Turnerin asennushintaan, reilu 40 tuntipalkka omalle työlle.
Turnerilla on kyllä hyvä asiakastuki ja jälkimarkkinointi. Tilausvaiheessa jo soittelin Kalajoelle ja tarkasteltiin miten tuo 2500 leveä ovi passaa kiinni vanhalla 2440 mitalla tehtyyn aukkoon. Ja kun jo torstaina huomasi pulttien loppuvan kesken, soitto pe aamuna Kalajoelle ja iltapäivällä oli paketti matkahuollossa.  ;)
« Viimeksi muokattu: 25.04.2021, 16:34:19 kirjoittanut Ossi66 »
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5103
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Kyseessä on vanhat autotallin ovet, jotka kaipaa huoltomaalausta.

Vanhan  maalin poisto kaapimalla ja sen jälkeen karhentaa hiomalla, pohjamaali?, pintamaali vai jäikö jotain välistä.

Ovessa vanha maali lähtee lastuina pois, joten siitä voikin arvata muutaman huoltomaalauksen jääneen väliin..
« Viimeksi muokattu: 27.05.2021, 08:31:32 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Kyseessä on vanhat autotallin ovet, jotka kaipaa huoltomaalausta.

Vanhan  maalin poisto kaapimalla ja sen jälkeen karhentaa hiomalla, pohjamaali?, pintamaali vai jäikö jotain välistä.

Ovessa vanha maali lähtee lastuina pois, joten siitä voikin arvata muutaman huoltomaalauksen jääneen väliin..

Mitä on materiaali?  Jos puuta, onko höyläpinta?

Höylätyssä laudassa pysyy huonosti, vaikka olisi kuinka hyvä pohjamaali.
Ite sain katoksen höylättyihin tolppiin hyvän tuloksen, kun putsasin vanhan maalin pois rälläkän terasharjalaikalla ja sitten vedin Ultra pohjamaalin ja pintamaalin. Kun höyläpinnan rikkoo lievästi, saa maalille kunnon tartunnan.

Muulle materiaalille tartuntapohjamaali materiaalin mukaan.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5103
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Mitä on materiaali?  Jos puuta, onko höyläpinta?

Höylätyssä laudassa pysyy huonosti, vaikka olisi kuinka hyvä pohjamaali.
Ite sain katoksen höylättyihin tolppiin hyvän tuloksen, kun putsasin vanhan maalin pois rälläkän terasharjalaikalla ja sitten vedin Ultra pohjamaalin ja pintamaalin. Kun höyläpinnan rikkoo lievästi, saa maalille kunnon tartunnan.

Muulle materiaalille tartuntapohjamaali materiaalin mukaan.

Oven puupinta sellaista rimaa, ei mitään lankkua..
Ovet varmaan vuodelta kivi ja miekka (60-70-luku?).

Kaapimella kokeilin muutamasta kohdasta, niin aikas terveen oloista puuta sieltä paljastuu alta.

Tiedän kyllä, että ovet pitäs uusia mutta vuokralaisen paha sanoa mitään jos omistaja ei lähde siihen uusimiseen..
Maalit sentään sain ostaa firman laskuun.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2021, 09:30:58 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Lastuina irti lähtevä maali kuulostaa vähän lateksilta?
Anyway, vanhan kaavinta pois, tarpeen vaatiessa kuumailmapuhaltimella tai infrapunalämmittimellä vähän lämpöä avuksi. Teräsharjalla läpikäynti.
Sitten vetäisin itse öljymaalilla ensin ohennettuna ja toisen kerroksen täysvahvana. Mahdollisesti vielä kolmannenkin kerroksen jos puu imee paljon maalia.

Poissa Mjt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Tuollanen laavu kyhättiin isäukon kanssa, monta vuotta pressun alla maanneista puretun aitan hirsien jämistä.


upload image



Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Mainio tapa käyttää pois!
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mjt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Joo, ei noista kunnollista umpirakennusta enää oikein ois saanut mutta tuossa käytössä pelaa vielä täysin.

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Löytyiskö täältä kokemuksia tai vinkki vitosia tallin lämmitykseen? N. 90m2, lattiassa kiertää putket, mutta ei vielä käytössä. Nyt ollut suunnitteilla tuon lämmityksen käyttöönotto, mutta mikähän olisi se järkevin ja mahdollisesti edullinen tapa lämmittää vettä :idiot2: Puukattilaa miettinyt, mutta tuollainen VILP voisi olla varsin kätevä.

Korkeutta tallissa n.4m. Ovet molemmissä päissä, etuovena uusi 4x4m taiteovi, takaovi toistaiseksi eristetty umpeen. Lattialaatta 20-30cm betonia. Seinät pelkkää harkkoa, eristäminen ehkä olisi hyvä ??? Mutta tuleeko kosteus ongelmaksi jos sisäpuolelle koolaus ja finnfoam, harkko kuitenkin jonkin verran hengittelee suuntaan jos toiseen :idiot2:

Kaikki neuvot tervetulleita :D



242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Onko tuolla siis mitään eristeitä missään? Onko talli täysin erillinen rakennus lämmöntuoton kannalta, vai onko lämpöenergiaa jossain X metrin päässä saatavilla? Lisäeristämisen hyödyt on vähän 50/60, ja kosteus muodostuu ongelmaksi jos tilassa on huono ilmanvaihto. :)

Ite laittaisin ehkä vain ILP:n jossa on mahdollisuus matalalle ylläpitolämmölle, slammaisin/tasottaisin seinät, ja huolehtisin tuuletuksen kuntoon.

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Erillinen rakennus on. Lattian alla 30cm styroxia ja vintillä 40cm villaa, ovet hyvinkin lämpötiiviit.
Lattiassa tosiaan valmius lattialämmölle, putkien lisäksi myös sähköinen lämmitys joka vielä kytkemättä. Ei se sähkökään vaan halpaa ole ::)
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Eli lattia ja katto on jo tuhdisti eristetyt. Aika outo veto olisi tällöin jättää seinät eristämättä. Finnfoam etenkin foliopintaisena on aika absoluuttinen höyrysulku, joten kosteuspuolta ei seinän puolesta tarvitse murehtia.

Lämmitys taasen.... VILP olisi muuten "no brainer", mutku ovat turkasen kalliita verrattuna ILPpiin. Puukattila taasen vaatisi varaajan kaverikseen, joten tulee tällekin hintaa. Lattialämmitysputkiin ei parane kovin kuumaa (yli 40...45 °C) pukata, joten lattian käyttö varaajana ei oikein taida toimia - kattilasta kun tod. näk pukkaa tehoa parikytä kW ja sen lataaminen pikavauhtia lattiaan ei varmaan ihan noin vaan hoidu.

Onko tilaa ylipäätään tarpeen pitää kovin lämpimänä? Kosteus/ruosteongelmat saa kuitattua ilmankuivaimella ja satunnaisen työskentelyn säteilylämmittimillä / lämpöpuhaltimilla. Tosin ne 300+ € maksavat kondenssikuivaimet ei taida tykätä toimia alle +10 °C lämpötiloissa.

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Joo, rahallisesti ilppi olis vilppiä parempi, mutta nyt kun lattiassa valmiudet on niin mielellään hyödyntäisi. Varaaja on joo melkeinpä pakollinen kattilan kanssa, mutta niitä voisi käytettynäkin löytyä ???

Periaatteessahan riittäisi matalempi ylläpito lämpö, ehkä jopa ~5 astetta. Kunhan ei työkalut ja kalusto ole jääkalikoita. Touhutessa rukannut pitämään +15, nyt väliaikaisesti masterin voimin. Lähes joka viikonloppu ollut ihan kokopäiväisesti käytössä talli. Säteilylämmitin voisi olla hyvä tuollaiseen tilapäiseen lämmön nostoon, mutta lattia olisi mukava pitää plussan puolella.



242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Omassa autotallissa lämpö tuotetaan ILPillä, mutta jaetaan pääosin vesikiertoiseen lattiaan. Kuumakaasu kulkee levylämmönvaihtimen läpi, jonka toisella puolen kiertää lattialämmityksen vesi. Puhaltelee loput lämmöt ilmaan, jos jotakin jää jäljelle. On siis itse rakennettu "hybridi", joka on ollut käytössä nyt 7 vuotta. Oikeastaan ainoa murhe on ollut, että ulkoyksikkö tekee jäätä tavallista enemmän. Jäätä joutuu toisinaan sulattelemaan, kun siivet alkavat hakkaamaan tai ulkoyksikön taakse muodostuu jääseinä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo