Elekma  Autoracing

Pottapyörän kevennys

  • 19 Vastauksia
  • 11713 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Pottapyörän kevennys
« : 31.10.2013, 01:10:33 »
Kuinkas olette kevennellyt pottapyörää, kun pitäs saada säilytettyä vielä anturikehä vauhtipyörällä. Saako tuosta oikein kevyttä tehtyä?

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #1 : 31.10.2013, 06:40:33 »
Jos meinaa orginal asetelmalla ajaa niin asia on monimutkaisempi.
Koska tossahan on aika paljon massaa just siinä potan reunuksessa. Itte ruopasin potan pois ja lykkäsin siihen bemarin M3 asetelman, niin että vakio anturikehä säilyi.

Kilomääräisesti tuo ei mahdottomasti keventynyt mutta ulkokehältä poistettu massa vaikuttaa paljon...

Tottakai tosta voi jyrsiä ja sorvata niin että siihen jää ns ständit noille asetelman kiinnikkeille ja muu turha pois.

Mutta kaikki muutokset omalla vastuulla ja tasapainotus ennen ajoon laittoa. Noita oikein paljon kevennettyjä pyöriä on saatu jokkiksessa yms motorsportissa rikottua niin että se räjähtää paloiksi ja sirpale kranaatti polvien vieressä ei ole nannaa...

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1521
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #2 : 31.10.2013, 16:11:11 »
Mullakin on pottapyörä muutettuna -618 sre asetelmalle (materiaalia poistettu vain sen verran mitä vaadittiin että asetelma sopii) ja painoa jäi 7.7kg. mielestäni riittävän kevyt.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #3 : 31.10.2013, 16:12:11 »
Billetti pyöriä anturinkehällä saa suomesta johonkin n. 300e? Et pitää olla halpa kevennys mun mielestä, jos haluaa hengellään leikkiä.

Tosin vähän voi aina ottaa ja aina pitää tasapainottaa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1471
  • www.vrcf.fi
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #4 : 31.10.2013, 16:30:09 »
ihan asken otin motronicin potasta noin 2.8 kg suurin osa lahti takapuolelta

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #5 : 08.11.2013, 11:23:34 »
Jokkisautoon tämä on tulossakin eli ei mitään 300e vauhtipyöriä tähän autoon. Autoon tulee kyllä räjähdyssuoja jaloille..  :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #6 : 08.11.2013, 11:46:59 »
Jokkisautoon tämä on tulossakin eli ei mitään 300e vauhtipyöriä tähän autoon. Autoon tulee kyllä räjähdyssuoja jaloille..  :)
Kovin helposti tulee semmoisen +5000rpm pyörivän vauhtipyörän palaset myös räjähdyssuojasta lävitse, että tee vain kunnolla se.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #7 : 08.11.2013, 23:23:18 »
Ulkokehältä pois sen minkä pystyy, sen jälkeen ottaisin vasta takaa kuten littupyörässä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Posi

  • Vieras
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #8 : 09.11.2013, 05:08:28 »
Pitääki kysyä että kuinka paljo ja mistä tuota littupyörää voi/kannattaa keventää?

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1123
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #9 : 04.12.2015, 20:07:32 »
Toi on nyt kestänyt 300hv 6 vuotta, koneistettu vain huuli pois. Paino keveni ulkokehältä ja on n. 13,0 --> 8,0 kg.

« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 15:18:40 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #10 : 21.01.2016, 19:43:09 »
Te ketkä ootte sorvaillu pottapyöriä 618 tai 765 asetelmille, millanen kytkinlevy käytössä, tai siis kuinka paksu? Miten asetelman kiinnityspinta vrt kytkinpintaan? Jos olis vaikka 8mm paksu sintterilevy niin millainen sovitus asetelmalle? Ei oo nyt mittarillista prässiä käytössä niin ei saa oikeaa shimmausta mitattua itse.

Toinen vaihtoehto olis ottaa automaatin vetolevystä se triggerikehä littupyörään. Mulla on Mega käytössä mut en haluaisi laittaa mitään erillistä triggeriä kun toi vakiokin pelaa hyvin. Miten näitä on toteutettu tai onko ylipäätään kukaan koittanu?

Kuinka paljon mahtaa olla painoeroa littupyörällä ja sorvatulla pottapyörällä?
« Viimeksi muokattu: 21.01.2016, 19:47:29 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1521
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #11 : 21.01.2016, 21:43:09 »
Mulla on -618 asetelma pottapyörään sovitettuna (7.7kg ilman starttikehää) ja levynä m90 laatikon kanssa vakio d24tic massalevy.
Asetelmaa upotettu kytkinpintaan nähden ~2.4mm.

Tästä kombosta ajetaan läpi 575hp ja 798Nm
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #12 : 21.01.2016, 23:21:28 »
Mulla on -618 asetelma pottapyörään sovitettuna (7.7kg ilman starttikehää) ja levynä m90 laatikon kanssa vakio d24tic massalevy.
Asetelmaa upotettu kytkinpintaan nähden ~2.4mm.

Tästä kombosta ajetaan läpi 575hp ja 798Nm
vähän aiheesta sivuten mutta aika reilusti alakanttiin annettu sre asetelmien väännönkestot :D
Maksimi väännönsiirtokyky orgaanisellalevyllä: 450Nm
Maksimi väännönsiirtokyky sintterilevyllä: 530Nm
Ja ihan hyvin näköjään m90kin kestää :)
« Viimeksi muokattu: 21.01.2016, 23:24:10 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Mikael73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
    • CF Line
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #13 : 04.05.2016, 14:16:32 »
Kilomääräisesti tuo ei mahdottomasti keventynyt mutta ulkokehältä poistettu massa vaikuttaa paljon...
Tottakai tosta voi jyrsiä ja sorvata niin että siihen jää ns ständit noille asetelman kiinnikkeille ja muu turha pois.
Noita oikein paljon kevennettyjä pyöriä on saatu jokkiksessa yms motorsportissa rikottua niin että se räjähtää paloiksi ja sirpale kranaatti polvien vieressä ei ole nannaa...

Tuommoisia on tullut parikin tekaistua,toiselta puolen sorvattu lisäksi.Olikohan reilu 9kg siltikin.
Vähän tehoista riippuen,mutta en ehkä laittaisi itselle tuommoista..

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Pottapyörän kevennys
« Vastaus #14 : 04.05.2016, 23:38:15 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tuommoisia on tullut parikin tekaistua,toiselta puolen sorvattu lisäksi.Olikohan reilu 9kg siltikin.
Vähän tehoista riippuen,mutta en ehkä laittaisi itselle tuommoista..
Onko tuollaisen tekemisessä muuta ideaa kuin se, että saadaan käytettyä vanhaa asetelmaa? Kuitenkin painoa saa otettua paljon enemmän pois kun käytetään sellaista asetelmaa joka käy litteään pyörään. Eikä tule vaaraa murtumisesta samalla tavalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Samppasport  Futurez