Ateho  Elekma

Volvo Amazon -69

  • 1822 Vastauksia
  • 428991 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2292
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1815 : 24.04.2021, 20:57:25 »
Nyt on putkea askarreltu hyvän matkaa eteenpäin.



Siinä palapeli joka piti tänään paikalleen saada. Päätin laittaa nyt v-bandit noihin takapönttöihinkin. Rasittavaa puljata noiden laippojen ja ruosteisten pulttien kanssa. Ja uudet kannakeadapterit tuli myös valmiiksi. Vedin niihin silti sinkin sekä maalin vielä päälle. Ei ehkä ihan heti ruostu.

                    

Seuraavaksi hahmottamaan tuota yhdysputki-kammio-viritystä paikalleen.

                    

Ihan ok se alkoi sinne muodostua.

               

Kyllä ahdasta on :idiot2: WATT ja bensapumppu tulee tosi lähelle, mutta mahtuu kuitenkin. Watin saa vielä aukikin kun laskee akselin roikkumaan. Katselin palikat kohdalleen ja heftailin mutkat asemiin. Sitten täppäsin tuon kammion kiinni, liian innokkaasti :facepalm:



Vinoonhan se sitten jäi, periaatteessa ei meinaa mitään, mutta olisi se kammio keskelle saanut jäädä, tai mielummin enemmin juuri toiseen reunaan, minne se tuloputki liitetään myöhemmin. Nuo 90' sivumutkat on työnnetty tuonne kammioon sisään koko pituudeltaan. Ajatuksena se että nyt tuo kammio jarruttaa vähän virtauksia vastaan, ja toivottavasti tasaa paineet molempiin suuntiin. Edellisen putken kanssa oli ongelma että tuprutti kaikki kaasut toisesta. Hyvä ettei toisessa ulostulossa ollut tyhjäkäynnillä jo melkein imu sisäänpäin :idiot2: Mutta, tuo on testi, jos ei toimi niin keksitään jotain muuta.

Nyt se on tässä mallissa. Ulostulot on 90mm, mutta ei ne edes näytä liian isoilta, ehkä kun katsoo ihan siinä auton vieressä niin ne saattaa näyttää vähän härskiltä, mutta yhtään kauempaa niin on ainakin omaan silmään juuri sopusuhtainen koko.

     

Huomenna turataan taas lisää.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2292
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1816 : 25.04.2021, 23:10:47 »
Sadepäivä oli niin tuli tehtyä sisällä aiheeseen liittyviä juttuja hyvän matkaa eteenpäin. Eli kaasarien kasaus.



Nyt pitäisi olla tiiviit akselinkin reijät. Ja päälle uudet laakerit.



Miten noihin saakin noin paljon kaikkea nippeliä mahtumaan :idiot2:

     

Kyllä nyt taas kulkee läppäakselit herkästi. Tuli "sorvattua" nuo bypass ruuvit. Ja uudet tk-neulat tuli huoltosarjoissa.

          

Jos taas mentäisiin muutama vuosi näillä.



Seuraavana oli hyvä hetki ottaa tuo startti työpöydälle myös.



Tai startit  ::) Noita oli kaksi muutakin, tutkin kaikki samalla mitä ne oli syöneet. Omassa löytyi sen verran sanomista sieltätäältä että tulipahan samalla varaosat. Sai kasailtua yhden ehjän, noissa muissa oli ehjä hiilisiltakin. Tosin hiilet lopussa, pitää tinailla omasta hiilet, siinä oli vaan 1mm kuluneet, eli uudenveroiset.

          

Tämmöistä tänään. Huomenna hakemaan peräkärryä Mikkelistä, sen kanssa menee varmaan huominen touhutessa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1817 : 26.04.2021, 12:09:15 »


Nyt pitäisi olla tiiviit akselinkin reijät. Ja päälle uudet laakerit.



En ole asiasta varma, mutta mietityttää tuo tiivisteen asennussuunta. Minusta sen pitäisi huuli ulospäin.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2292
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1818 : 26.04.2021, 21:21:41 »
Mietin sitä itsekin, mutta vanhatkin oli noinpäin. Alipainehan siellä on ja periaatteessa teoriassa toisinpäin se imisi tiivistettä tiukemmaksi akselia vasten. Mutta tuossa on perässä laakerit tuplatiivisteillä. En usko että on suurempaa vaikutusta ylipäätään kumminpäin ne on. Jää nähtäväksi.

Tuli aamulla haettua se peräkärry, eihän ne siellä osanneet sitä kunnolla tehdä, tietenkään :facepalm: Ilmataskuja jäänyt kolmeen kohtaan, sekä runkoa revitty maita pitkin silleen että on nyt jo ruosteessa, ja oli odottamassa pellolla mudassa. Paska maku jäi koko paikasta, kamalan summan kuitenkin veloittivat, huomenna pohditaan asiaa firman kanssa paremmin, miten toimitaan.

Mutta sitten autoon, kerkesin sitäkin vähän askarrella taas. Tein etupöntölle kunnon korvakkeen, sai sinnekin nyt kumin puristuksiin eikä vetoon. Ekassa kuvassa näkyy tuo vanha.

               

Siellä olisi nyt koko sarja valmiina. Vähän kaivelee tuo laippaliitos. Noista ruosteenkerääjistä pitäisi päästä kaikista eroon, tiataa vaan budjetti hakata niin pahasti vastaan että pakko nöyrtyä.



Savupiipun pellitys pitää tehdä tässä välissä, ja kärrin kimpussa menee vielä päivä pari, autoa askarrellaan ohessa minkä kerkeää/jaksaa. Tuo ovien lukkosarja-hommakin jäi nyt ihan levälleen. Pitää tiedustella saksasta että onko sieltä nyt tulossa sattuva sarja vai miten se homma meni :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 576
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1819 : 29.04.2021, 09:57:50 »
En ole asiasta varma, mutta mietityttää tuo tiivisteen asennussuunta. Minusta sen pitäisi huuli ulospäin.

On runkomalli minkä on voinut paineistaa ,akselin ylimääräinen tiiviste on vain tässä runkoversiossa ja alkuperäisenä siksi näin päin , eroa on myös kaasuttimen kannessa , kohoumat ,"siivekkeet"  missä paineentasausporaukset . Näissä oli myös alkuperäisenä massakohot .

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2292
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1820 : 03.05.2021, 23:08:33 »
Hiljaista täällä. Muut hommat painaa kovasti päälle. Peräkärryprojekti onneksi valmistui tänään kokonaan. Semmonen tuli tehtyä 8)

               

Samaan aikaan toinen kiireinen prokkis, nuo pellityshommat pukkaa pahasti.



Mutta sitten asiaan taas, eli autoon. On siihenkin tuossa ohessa jotain pientä taas askarreltu. Sain startin hiilisiltaongelman korjattua, vanhoista starteista tosiaan löytyi ehjä metallinen hiilisilta. SIihen vaihdoin vähän kokeellisesti hiilet pistehitsin kanssa. Ihan ok tuli.

     

Nyt on imusarjaankin kaikki joustot ehjää sekä jotakuinkin kaikki pakoputken osat hommailtu. Kunhan nyt vaan kerkeää tekemään asiat valmiiksi.

     

Tuli tuohon kärryyn tehtyä rst-levystä uudelle kilvelle pohjalevy, niin siitähän tuli niin hieno että heräsi ajatus, että miksi en tekisi samalla autoon tuollaisia taustalevyjä, tuo hurjasti ulkonäköä autolle, mokoma pieni yksityiskohta.

     

Valmiista pohjista kuvat kun saan ne valmiiksi. Oli kiire saada sikattua ne nyt vaan. Viimeistelyä vielä ja peiliksi kiilloitus.

Pitää ehkä opetella järjestämään itselle vähän vähemmin tekemistä ja kiireitä, ennenkun napsahtaa verisuoni päästä :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2292
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1821 : 04.05.2021, 20:56:37 »
Nyt on kilvenpohjat valmiit. Laikalla pyyhkästy reunat suoriksi ja sileiksi. Ja ainoastaan hiomasienellä pyyhitty. Hurjan hyvän kiillon saa pintaan jo pelkästään sillä :idiot2:



Nuo kilven ruuvitkin tuli korjattua, toinen hajosi kun purin takaluukkua. Pikaliimaa ja tapitus, pitäisi kestää.



Pieni yksityiskohdan lisäys kokonaiskuvassa, mutta aivan huikea ero ulkonäössä 8)



Tuli myös nyt kasattua startti valmiiksi, ne hiilet sinne sisään myös. Sadepäivä niin meni enimmäkseen siivoillessa tänään.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2292
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1822 : 11.05.2021, 23:48:49 »
Tänään oli pitkästä aikaa muutama tunti aikaa käydä auton kimppuun. Tuli tuota putkea nyt vedettyä vihdoin.



Linja näyttää hyvältä. Jopa vähän ylempänä kuin ennen. Mutta jostain syystä tuo eka pönttö oli minun mielestäni siirtynyt taaemmaksi. Liian ahdasta tuli akselin ylitykselle. Joten tuo aiemmin tekemä etupöntön kannake meni hylkyyn ja tein uuden kannakkeen pöntön takapuolelle.

          

Tuo eka kannake joka on kardaanin tukikumin kanssa, siihenkin pitää nyt tehdä kannakekumit kunnolla. Lähellä menee, mutta ei pääse kolisemaan. Uudet takalattiat tulee merkittävästi lähemmäksi putkea.



Sitten vaan nyt kun etupää on asemissaan ja kestää paikallaan, pääsi tuota ylitystä hahmottamaan. Olihan siinäkin tekemistä, kun aika ahdasta on. Niinkun työskennellä lähinnä, ahdasta on toki muutenkin.

                    

Loppupätkäkin alkoi muotoutua. Tein tuollaisen pienen ohjaimen, että puskisi kaasuja karvan verran sivuun eikä suoraan tuonne "kammion" takaseinää vasten. Aluksi ajattelin että laitan sitten liitoksen sinne johonkin ylemmäs lähelle ylityskaarta...

     

...mutta liitos tuleekin heti tuohon kammion juureen.

                    

Nyt se on tosi kätevä pudottaa tuolta välistä pois jos tarvitsee vaikka akselia rassata. Kaikki V-bandit on siinä nipussa. Ja ylityskaarikin tulee nyt nätisti irti akselin etukautta, ei tarvitse enää tapella koskaan. Valmis välikammio:

          

Ja sekin, että jos tuo ei toimi yhtään, niin tuo on nyt helppo muuttaa miten tahtoo, tekee vaan jigin ja hitsaa mitä haluaa. Mutta jännä nähdä miten toimii, ja etenkin kuulla :D Vielä pitää vetää kaikki saumat kiinni läpensä. Ja tehdä etupäähän se huohotuskaasujen imuputki.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

KKD Motorsport  Samppasport