Elekma  Autoracing

koneen/laatikon linjaus

  • 20 Vastauksia
  • 11995 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
koneen/laatikon linjaus
« : 05.06.2014, 01:20:12 »
Elikkäs pitäs nyt saada varmuus tuosta koneen/laatikon linjauksesta koriin, eli pitääkö kyseisen paketin olla pituus suunnassa vaaterissa ( jakopää ja kardaanin laippa samassa korossa) vai voiko se olla taaksepäin laskeva (kardaanin laippa jakopäätä alempana). Tuleeko tuosta taksepäin laskevasta asennuksesta jotain ääniä/tärinöitä/jurinota taikka onko muuta huomioitavaa?

Ei tuossa rojektikorissa ole vara oikein enään enempää laskea konetta alaspäin ja tuo vaateriin saanti vaatis kardaanitunnelin noston. Laatikonpäätä laskemalla n.35mm pitäs kardaanin mahtua... voisin myöhemmin laittaa vielä pari kuvaa selvennykseks...
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa qifu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #1 : 05.06.2014, 09:17:17 »
jos oon oikeen ymmärtäny nii jos kartaanin laippa on liikaa vinossa, nii se rasittaa ristikko niveliä.
V50 2.0D vm.2005, V40 D4192T vm.1998,
740 B230FS+M47 vm.1988, 740 B230K+AW71 vm.1988 740 D24Tic+M46 vm.1987, 360 B200K+M47 vm.1986, 240 B230A+M45 vm.1985

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #2 : 05.06.2014, 09:45:36 »
tuossa on vielä nuo kuvat asian selvittämiseks... tuosta ekan kuvan tilanteesta sain konetta vielä 2-3cm alemmaks, mutta selviääpähän ongelma paremmin....

klikkailemalla isoksi...

Konetta ei ainakaan saa kovin paljoa saa laskettua, öljypohjan ja palkin väli on ~15mm mista tiiviste ottaa vielä sen 2-3mm pois. kumitynyt on 25-30mm paksut teollisuustyynyt...
« Viimeksi muokattu: 05.06.2014, 09:52:44 kirjoittanut sitkuura »
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #3 : 05.06.2014, 13:33:19 »
Ei haittaa mitään vaikka on hivenen takakenossa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #4 : 05.06.2014, 14:59:52 »
pistetään sit noin... mites kardaanin linjauksen kans, perä on joku 0,5 astetta toiseen suuntaan ns."ennakkoa" kun vetopäällä tukivarren kumit kuitenkin antaa vähän jälkeä... onko odotettavissa jurinoita/tärinöitä yms. laipat on siis karkeesti näin / \
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #5 : 05.06.2014, 20:27:17 »
Jatketaan samaan:

B230FK / M90

Täysin vakiona muuten paitsi 1bar ahdoilla ravistaa hampaat irti 4 ja 5 vaihteella kaasupohjassa.
Tämä siis 80kmh -> Loppuu kun koneessa 3000-3500rpm kierroksia.

Eli tärisee lähinnä isolla vaihteella, isolla kuormalla pienillä kierroksilla.

Tärinä on aivan järkyttävää, ihan kun laatikko sorvais koria vasten...

Tämän jälkeen nostettu tehoja, jotenka tulee herkemmin. Mutta samoilla kierroksilla ja kuormilla.

Vaihdettu KAIKKI kardaanista, prikkoja tungettu joka väliin 0-2cm verran, linjaus ei siis(?) vaikuta ääneen...
Tukikumit laatikosta ja koneesta. Taka-akselisto puslitettu uudestaan.

Kova vauhtis, dieselin levyllä jne

Vasen takapyörän laakeri vaihdettu (kolkottaa oudosti tasakaasulla, hävisi hetkeksi. Taas laakeri väljä... Tai "pari millii" joka suuntaan heiluu rengas)

Hitsattu jopa kardaanin etuosa yhteen (vulkanoitu toisiinsa kaksi eri paksusta putkea).

Mikään ei poista tuota outoa "kaksoismassa pohjaa" tärinää vaihdelaatikon seudulta!
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #6 : 05.06.2014, 20:46:40 »
Jatketaan samaan:

B230FK / M90

Täysin vakiona muuten paitsi 1bar ahdoilla ravistaa hampaat irti 4 ja 5 vaihteella kaasupohjassa.
Tämä siis 80kmh -> Loppuu kun koneessa 3000-3500rpm kierroksia.
....
Mikään ei poista tuota outoa "kaksoismassa pohjaa" tärinää vaihdelaatikon seudulta!
Kardaanin ristikot oikeassa  "vaiheessa" toisiinsa nähden?
Mites  kardaanin tasapainotus?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #7 : 05.06.2014, 21:03:35 »
Kampura ja pinioni akseli eivät saisi olla missään tilanteessa samassa linjassa
Jokaisella ristinivelellä pitäisi olla kokoajan vähän töitä
American Joe on näitä kokeita tehnyt jo kymmeniä vuosia
Käyttäkää verkkohakukoneita
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #8 : 05.06.2014, 21:34:09 »
Kampura ja pinioni akseli eivät saisi olla missään tilanteessa samassa linjassa
Jokaisella ristinivelellä pitäisi olla kokoajan vähän töitä
American Joe on näitä kokeita tehnyt jo kymmeniä vuosia
Käyttäkää verkkohakukoneita

Tässä kuule käytetty ihan kaikki google keinot läpi.  :D

Kardaania ei ole tasapainotettu, tosin eipä se täristä yhtään, pois lukien täyskaasu. (sais toisen kardaanin lainaks niin pääsis viemään painotukseen)

Ristikot ihan samalla tavalla kun alkuperäisessäkin täysin vakiossa. Vaihdoin vaan nivelet jne uusiin.

Tuntuu kun joku pohjaisi ja kovin, mutta esim mitään jälkiä ei ole. Eikä "liuku" pohjaa.
Autoa "madallettu" puoli kierrosta kuomajousista. Teki samaa vakionakin.

Mystistä... Liekkö vaihdelaatikossa sitten oikeasti jotain? Luulisi ettei vakionakaan (paitsi ahdot nostettu) niin kuuluisi täristää/pohjata oudosti? Auto oli täysin vakio ja orkkis, ja takimmaisessa nivelessä oli silloin pieni välys. Eipä auttanut sen vaihto...

Ainoat tekemättömät on(?): Hardy kiekko orkkis (näyttää ja tuntuu ehjältä) ja tasapainotus (tähän en usko koska ei kai se tehtaalta lähtien oo ollu vispilä)

Todella mystistä  :(
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #9 : 05.06.2014, 22:04:54 »
Tässä kuule käytetty ihan kaikki google keinot läpi.  :D

Kardaania ei ole tasapainotettu, tosin eipä se täristä yhtään, pois lukien täyskaasu. (sais toisen kardaanin lainaks niin pääsis viemään painotukseen)

Ristikot ihan samalla tavalla kun alkuperäisessäkin täysin vakiossa. Vaihdoin vaan nivelet jne uusiin.

Tuntuu kun joku pohjaisi ja kovin, mutta esim mitään jälkiä ei ole. Eikä "liuku" pohjaa.
Autoa "madallettu" puoli kierrosta kuomajousista. Teki samaa vakionakin.

Mystistä... Liekkö vaihdelaatikossa sitten oikeasti jotain? Luulisi ettei vakionakaan (paitsi ahdot nostettu) niin kuuluisi täristää/pohjata oudosti? Auto oli täysin vakio ja orkkis, ja takimmaisessa nivelessä oli silloin pieni välys. Eipä auttanut sen vaihto...

Ainoat tekemättömät on(?): Hardy kiekko orkkis (näyttää ja tuntuu ehjältä) ja tasapainotus (tähän en usko koska ei kai se tehtaalta lähtien oo ollu vispilä)

Todella mystistä  :(
vaikka se hardy näyttää hyvältä niin voi sekin joustaa ja hakkuuttaa.
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #10 : 05.06.2014, 22:06:47 »
Kaverilla on vuotta vanhempi "FK" kartano ja tekee aivan samaa. Nelosella ja vitosella tärrää samoilla kierrosalueilla kuin sulla. Siintäkin ollaan koetettu etsiä vikaa, mutta ei ole löytynyt. Jos saat omastasi pois, niin huuda.  :(

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #11 : 06.06.2014, 09:01:54 »
Liityn seurueeseen.
180tkm ajettu 940 fk 0,8 ahdoilla ja tekee tismalleen samaa.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #12 : 06.06.2014, 09:05:27 »
Perän kulma viturallaan, korjaamiseksi pitäisi perän ylätuki muuttaa säädettäväksi, tai nostaa/laskea laatikon takapäätä. Kartaanin etupätkä ja perän laippa pitäis olla samassa kulmassa.
http://www2.dana.com/pdf/J3311-1-DSSP.pdf



Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #13 : 06.06.2014, 11:02:36 »
nyt tuli hyvät ohjeet, ei vaan itelle sattunu oikeet sanat kuukkeliin :-[ kiitos...
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: koneen/laatikon linjaus
« Vastaus #14 : 06.06.2014, 17:06:23 »
Koitin tota, nostin askia 4mm ja ei mitään vaikutusta.  :-\
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Elekma  Autoracing