Samppasport  Futurez

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 741 Vastauksia
  • 252408 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #480 : 24.10.2021, 11:26:33 »
Takavedon isompi kardaani kestää kyllä sen minkä tarviit.

Olikos tämä isompi kardaani mitä halkaisijalta? Vaan kun rupeaa etsimään/purkaamoa kiertämään niin vähän edes mittaa tietää.. Sen verta vähän noiden 700-900 sarjalaisten kanssa pelannut..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #481 : 24.10.2021, 12:21:42 »
Isompi on 50,8mm ja pienempi on 44,5mm.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #482 : 24.10.2021, 12:37:50 »
Isompi on 50,8mm ja pienempi on 44,5mm.

Näköjään yks 50mm 240:n kardaani löytyy itseltäkin.. Siihen vaan täytyisi kolmiolaippa keksiä etupäähän kun on vanhemman mallinen pyöreä neljällä pultilla..

Miten näissä, käykö tuo booritus päikseen 200-700-900 kardaaneissa? Mietin jos etsis jostain 700-900 etupään jossa olisi tuo kolmiolaippa ja takapäätä käyttäis tuosta 200.. siitä kävis perään laippa suoraan.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #483 : 24.10.2021, 12:53:52 »
Kannattaa katsoa kun teet että tulee ne isoimmat ristinivelet, ne siellä porsii ekana. Myös takapätkässä..
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #484 : 01.12.2021, 15:38:13 »
Vaihteistotunneli olisi hitsattu kauttaaltaan, hieman tuli toispuoleinen, mutta ei se tuolta mihinkään näy, pääasia että laatikko mahtuu olemaan hyvin.

Vahutipyörä ja kytkin tuli tilattua Lensulta. Kiitokset siis Boost. Teräs vauhtipyörä + SRE765 massalevyllä, samalla tuli INA:n painelaakeri ja yleismallin kytkinpääsylinteri. Vaihdetaan myöhemmin massalevy sintteriin jos tulee ongelmia keston kanssa (epäilen ettei tule).

Kardaanin etupätkän (740) sain mallailtavaksi Kauppiselta, joka täälläkin foorumilla tuttu (Kauppine), tästä en ainakaan vielä kauppoja sopinut, koska kysymysmerkki on että mistä kardaanin etupätkästä fiksuin lähteä tekemään. Takapätkä löytyy jo itseltä jemmasta (240).

Samalta kaverilta kun kardaani lainassa, tuli myös 740:n jarru ja kytkinpoljin telineineen. Suoraan ne ei sovi, mutta muokkauksella mahdollisesti ainakin jarrupolkimen saa käymään. Polkimia löytyy nyt Amazonista, 140-sarjasta ja nuo 740, joten uskon että jostain niistä saa sopivat tehtyä.

Kaasupoljin täytyisi vielä metsästää, tulee vaijerilla, alkuperäinen kun on vipusysteemillä..

Niukasti jaksanut kuvia ottaa, mutta laitetaan siihen pari ettei mene pelkäksi tekstiksi.. Kuvassa vaihteistotunneli ei vielä hitsattu kiinni.




« Viimeksi muokattu: 01.12.2021, 15:40:17 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #485 : 02.12.2021, 15:51:08 »
240 kaasupoljin on aika helppo, vaijerin paikka osuu justiin panssaripuolan aukkoon. Muistaakseni pienen korokepalan tein jostain tuonne polkimen kiinnityksen alle, oisko ollu sentin tms...
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=101735.msg1061492986#msg1061492986
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #486 : 02.12.2021, 20:54:35 »
240 kaasupoljin on aika helppo, vaijerin paikka osuu justiin panssaripuolan aukkoon. Muistaakseni pienen korokepalan tein jostain tuonne polkimen kiinnityksen alle, oisko ollu sentin tms...
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=101735.msg1061492986#msg1061492986

Kiitoksia vinkistä, en nyt ihan ulkomuistista varmaks sano mitenkä tuo poljin mahtuu olemaan siinä puolan reijän kohdassa kun tuo vaihteistotunneli on sen 3cm alkuperäistä leveempi.. Täytyy tutkailla.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #487 : 19.02.2022, 13:54:40 »
Paikallaan meinaa nyt junnata, ei etene ei millään, motivaatio kadoksissa  :buck2:

Peltihommat kun sai oikeastaan tehtyä ja pitäis siirtyä tekniikan puoleen niin alkaa se motivaation katoaminen, koska ei tiedä mitä tekee, ei tiedä mitä täytyy tehdä, ei tiedä mitä osia täytyy hankkia, ei tiedä mitenkä ne osat pitäisi laittaa mitkä on jo hankittuna..

Taas tulee niihin ajatuksiin että ois vaan jättäny sen b20 kaasareilla m46 kera..

Syylärille/flektille edelleen tosi vähän tilaa joka aiheuttaa päänvaivaa..

Turbon öljykierto tekemättä, koska ei hajua miten ois fiksuin tehä..

Sähköjä ei oo ollenkaan koko autossa..

Polttoainelinjoista en tiedä miten vedän, auton alla vai hytin kautta..

Siirtopumpulle en oo keksiny järkevää ratkasua kun ei saa oikeen hyvin mihinkää.. Keruusäiliö aiheuttaa päänvaivaa, pumppu säiliöö vai ulos, ei tietoa..

Kaikki tunnistimet moottoriin, vaihteistossa pystykoneen koppa, joten ykk-anturille ei kopassa paikkaa, myöskään tossa kymppisarjan koneessa ei paikkaa sille..

Mitä lähtöjä imusarjaan, ei mitään hajua???

Alipaineletkut, ei mitään hajua mihkä tarttee mitäkin..

Ja paljon muuta kun pyörittää päässä niin ei tästä hommasta mitään tuu.. Tietotaitoa ei ole turbojutuista ollenkaan..

Jatketaan joskus kun huvittaa..



Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #488 : 19.02.2022, 17:16:19 »
Motivaatiopula on aina paha mutta:

Miksi välijäähyn pitää aina olla niin iso? Ymmärrän ison putkenhalkaisijan ettei ahdista mutta paljonko lisätehoa tulee isosta pinta-alasta? Ota leveydestä 1/3 tai 2/3 osaa pois ja pistä syyläri ja välijäähy rinnakkain. Näin ne on Wrc autoissakin ja niillä mennään lappu lattiassa koko ajan.




Toyotassa käsittääkseni syyläri-välijäähy-syyläri ja vielä öljyjäähy edessä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #489 : 25.02.2022, 11:03:46 »
Asia kerrallaan ja kaikki tulee eteen aikanaan

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #490 : 25.02.2022, 13:22:05 »
Asia kerrallaan ja kaikki tulee eteen aikanaan

Juuri näin. Ei mikään yksityiskohta kirkastu jos pyörittelee liian suurta kokonaisuutta mielessä.
Pala kerrallaan, listaat vaikka ylös asioita mitä pitää tehdä ja yks kohta kerrallaan eteenpäin.
Yks juttu mihin ite sortuu monesti on se, että yrittää tehdä täydellistä ja kompromissitonta ratkaisua aivan kaikesta. Joissain jutuissa pitää tehdä vaan joku ratkaisu ja mennä sillä eteenpäin. Sen tietää sitten vasta myöhemmin mitä pitää parantaa.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #491 : 06.04.2022, 16:27:15 »
Jotain pientä saanut aikaan, mutta ei järin paljoa..

Polttoaineelle välisäiliö, tuli vähön reilun kokoinen mutta ei kai se haittaa, vanhasta jarrunesteenvaihtotyökalusta tuli oikeen hyvä   :D

Moottorinohjaukseen tuli tilailtua Maxxecu sportti, johtosarja-aihion ja laajakaista lambdan kanssa, Aemin b-paineensäädin joka luvataan 1000hv asti, joten sillä ei ihan hetkeen tule raja vastaan  ;D

Lattiat on kabiininpuolelta maalattu kylmäsinkillä, sekä osa saumoista massattu, alapuolelta pitäisi isoimmat saumat siistiä ja tehdä sama käsittely.. Sinkki sen vuoksi ettei jokaista ruostepistettä saa pois, niin ehkä se pitää vähän paremmin kurissa kuin tuo epoksipohjamaali jonka laitan kyllä sinkin päälle.

Jatketaan taas kun jotain on saatu tehtyä.












Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #492 : 07.04.2022, 12:17:10 »
Tuo paluu välisäiliöstä tankkiin olisi parempi niin, että tuota välisäiliön liitintä kääntäisi 90 astetta vastapäivään ja tankin suoran liittimen tilalle laittaisi 90 asteen liittimen osoittamaan samaan suuntaan kuin välitankinkin liitin.
Täysin suora letku niin kuin oletan, että tuossa oli ajateltu on aika huono vaihtoehto. Mitoitus täytyy olla todella tarkka ja lopuksi liittimiin ja letkuun kohdistuu luultavasti joka tapauksessa vetoa tai puristusta, eikä mitään liikkumavaraa ole.

Hyvä jotta etenee
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #493 : 12.06.2022, 19:13:21 »
Lyhyempi 300-sarjalaisen vesipumppu löytyi, hihnapyörää vaan ei siihen vielä ole, jos ei valmiina löydy niin täytyy sorvauttaa. Tämä pumppu ei näköjään kymppisarjan (b19-b21-b23) koneessa ole kuin 17mm lyhyempi verrattuna normi kymppisarjan vesipumppuun, satasarjan (b200-b230) koneessa tuo ero taitaa olla jossain 25mm paikkeella, mutta kaikki ylimääräinen tila on tarpeen.

Öljyjäähyn ostin kun hyvään hintaan sain, ollut vain koesovituksessa aikaisemmin, 15-rivinen ja ihan maksimi korkuinen tohon paikkaan, muuta paikkaa ei meinaa olla johon voisi ees kuvitella saada mahtumaan. Juuri rekisterikilven kanssa samalla korkeudella kennon alareuna

Kori on aikalailla tehtynä, putsattu 99% pohjasta, vielä pari kohtaa kuten takajousien yläpäiden kupit, sekä takarenkaiden etupuolelta 20x20cm alueet.

Hieman hitsaussaumoja täytyy vielä siistiä ja sitten sais maalailla ja massailla saumat..

Öljynkierron letkut kävin teettämässä turbolle, tulopuoli An4 kuristimella, paluu An10 isolla sisähalkaisijalla, letkun puolesta ei ainakaan pitäisi tulla paluun kanssa ongelmia, jos jostain tulee niin liittimien kohdista kun koko pienenee n. 14mm sisältä. Teräspunosteflonia nämä letkut.

Pakoputkea myös hieman tässä viimepäivinä askarrellut, melkein taka-akselille asti putki heppailtu kiinni. Romikselta kävin erittäin sopivaan kilohintaan hakemassa rst/haponkestävää 3,5" downpipeen ja 3" loppumatkalle. Ahdastahan tuon kanssa on, mutta hieman palkkia loveamalla ja putkea ovaaliksi prässättynä niin saa suht hienosti tuotua.

Muutama kuva vielä loppuun.



Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #494 : 12.06.2022, 22:32:20 »
Näyttää kuvissa että on aika paljon kallellaan tuo turbon keskiö (kierretty akselin myötäisesti).
Taisi olla suositus monella ahdinvalmistajalla että ei saisi olla yli 10 astetta kallistettuna että öljy ei kerry keskiöön.
Ja toisena tuo öljyntulopuolen kuristin on kyllä no no liukulaakeroitujen ahtimen kanssa.
Muuten näyttää hyvältä :)
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

 

Carcom Oy  Ateho