Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 tdi 1998 ecc koetaulun purku & ilmastoinnin sisä kennon vaihto

  • 9 Vastauksia
  • 12906 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Juhani-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Tervehdys,

Täytin otsikon mukaisen auton ilmastoinnin. Muutaman päivän käytön jälkeen huomasin että katin päällä olevan pellin kylkiä pitkin on valunut ilmastoinnin litkuja / väriainetta. Tämä tarkoittanee sitä että ilmastoinnin sisäkenno vuotaa. Koetaulun purku lienee edessä...
Onko kennon vaihtoon muuta keinoa kuin koetaulun totaali purku?
Paljonko operaatioon tulisi varata aikaa? (Sinisen arvion mukaan 8h laskutusta tulisi heillä käynnistä)
Jos teen homman itse, olisko siellä jotain muuta mitä vois ennakoivasti tehdä samalla?
Laiskana tietysti voisin teettää homman korjaamollakin, mutta sinisen hinta tuntui turhan suolaiselta, olisko Turun seudulla jotain muuta kelvollista Volvon korjaajaa joka homman tekis?

« Viimeksi muokattu: 01.06.2011, 23:23:00 kirjoittanut -Juhani- »
V50 20.D Momentum -08 & V40 1,8 -02

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: V70 tdi 1998 ecc koetaulun purku
« Vastaus #1 : 28.04.2011, 19:55:36 »
olisko Turun seudulla jotain muuta kelvollista Volvon korjaajaa joka homman tekis?

Eilen juuri täräytin Keskusautohalliin 1.058€ samasta hommasta.
Raisiossa on Turun autoilmastointi, josta kysyin myös. Siellä osa oli 200€ ja työ 800€. Kun kokonaishinta oli sama, niin päätin laitattaa alkuperäisen osan Raision Volvolla.

Tuohon hommaan on ohjeetkin olemassa... Hetkonen jos sattuisin löytämään...

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tdi 1998 ecc koetaulun purku
« Vastaus #3 : 28.04.2011, 20:25:03 »
Itse suorittaisin tuon omatoimisesti. Kojelaudan purkaminen/irroitus on helppo homma, eikä vaadi mitään erikoisia asentajan taitoja. Joskaan siihen ei suoria ohjeita löydy mutta voin niitä luovuttaa tarvittaessa. Toimenpidettä helpottaa se että koko kojelauta johtoineen lähtee yhtenä pakettina, eli sitä ei tarvitse purkaa osiin.

Poissa -Juhani-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tdi 1998 ecc koetaulun purku
« Vastaus #4 : 28.04.2011, 21:57:28 »
adrock: Raision Keskusautohallissa käydessäni, mainittiinkin että olivat juuri tehneet saman remontin ja osasivat siksi antaa hinnankin ripeästi. Kiitos ohjelinkistä, kuvat helpottaa homman hahmottamista.

HTK: itsekin olisin kallistumassa omatoimisuuteen tässäkin projektissa. Yleensä oon autot itse korjannut, mutta tuo vaihtoon vaadittava aika vaan alkoi arvelluttamaan.  Vadikseenkin oon päässyt vasta hiljattain tutustumaan ja sieltä asiaa kaiveltuani, homma näytti aika sekavalta. Onko sulla tietoa noista 5/8 ja 1/2 tuuman putkiliitoksien avaamiseen tarvittavista työkaluista?

Jos tuon kennon vaihdan itse, olisiko vinkkejä hyvistä tarvikekennosta?
V50 20.D Momentum -08 & V40 1,8 -02

Poissa -Juhani-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Update 1:

Päätin tehdä homman itse.
Tänään homma eteni siihen pisteeseen että koetaulu on irti ja tallin lattialla.
Aikaa tuohon sain tuhraantumaan 3,5 tuntia. Tehokasta puuhaa ehkä 2-2,5 tuntia.
Kennon putkien liitoksen ihmettely vei turhaa aikaa. Bilteman sarjasta 19-1398 löytyi kyllä irrottamiseen soveltuvat kilkkeet, mutta...  Konehuoneen puolella olevat putket ovat metallia ja kiinnikkeiden pulttien kannat edellinen asentaja turmellut. En siis onnistunut saamaan putkiin juuri lainkka liikkumavaraa enkä liitoksia kunnolla auki, joten päätin siirtää irottamisen kunnes saan kennon auton sisäpuolelta löysälle.
Samoin ratin irrottamiseen tarvittavan pitkän torx avaimen puuttuminen teetti myös turhaa puuhaa. Huomenna olis tarkoitus purkaa itse lämmitys / ilmastointi "pömpeli" ja vaihtaa kenno. Muutoin hommaan en apuria tarvinnut mutta koetaulun kääntely ulos autosta onnistui avustajan kera helpommin kuin yksin häärien.
V50 20.D Momentum -08 & V40 1,8 -02

Poissa -Juhani-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Update 2:

Kenno vaihdettu ja auto taasen kasassa. Tänään aikaa kului 7,5 tuntia eli yhteensä noin 10 tuntia.
3 eniten tänään aikaa vienyttä juttua:
- Ilmastointi / läämmityspömpelin irrotus ja asennus tuntui turhankin nihkeältä kunnes asennuksen yhteydessä tajusin irrottaa sähköisen kaasupolkimen (diesel). Bensa autoissa joita asennusohjeet etupäässä käsittelevät, ei moista ilmeisesti ole.
- Konehuoneessa oikean umpion takana olevan turmeltuneen, putkia kiinni pitävän pultin poisto.
- Ilmastoinnin ja kennon liitoksen kiinnitys.

Hommaa voi ehdottomasti suositella hiukan harjaantuneemmille koti-asentajille. Homma ei ole mitään raketti tiedettä, tekemistä vaan on aika paljon. Samalla saa vaihdeltua polttimoita, kiristeltyä koelaudan natisevia liitoksia yms.
Kustannuksia kertyi:
kenno + o-renkaat n. 190€ ja Ilmastoinnin täyttöhuolto n. 100€ eli yhteensä noin 300€
Homman teettäminen korjaamolla olisi ollut 1000-1200€ kuluerä. Laskennalliseksi tuntipalkaksi kertyi siis 70-90€.
Jos ilmastointi vielä saadaan täyttöhuollon myötä toimivaksi, olen hankkeeseen sangen tyytyväinen.

Kiitos vielä HTK:lle ja adrockille
V50 20.D Momentum -08 & V40 1,8 -02

Slerbahuuli

  • Vieras
Jaahah, käytänpä valmista topicia kun ei haullakaan parempaa löytynyt...

Eli appiukon V70 2,5TDi 1998 ilmastointi ei toimi. Täytön jälkeen kylmää vain viikon, maksimissaan kaksi. Väriaineella ei löydy mistään vuotoja, joten muutama ilmastointihuolto on jo osoittanut syyttävällä sormella kennoa. Kysyi sitten minulta, että suostuisinko mahdollisesti vaihtamaan sen ilmastoinnin kennon ja samalla lämmityslaitteen kennon (tukossa).

Onko tosiaan, että pitää koko *elvetin kojelauta ottaa autosta pihalle? :o  Ratit ja kaikki... Huh huh, onko kukaan muu nimim. -juhani- lisäksi vaihtanut tuota mk1 V70:sen lämppärin/ilmastoinnin kennoa onnistuneesti, että eikö ole muita keinoja? Lämmityslaitteen kennon varmaan vaihtaa tuossa samalla aika kivuttomasti ja kannattaakin varmaan, kun noin pirullisesti on purettavaa.

Poissa RaneHoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Huh huh, onko kukaan muu nimim. -juhani- lisäksi vaihtanut tuota mk1 V70:sen lämppärin/ilmastoinnin kennoa onnistuneesti, että eikö ole muita keinoja? Lämmityslaitteen kennon varmaan vaihtaa tuossa samalla aika kivuttomasti ja kannattaakin varmaan, kun noin pirullisesti on purettavaa.
Homma on menossa. Ilmastoinnin kennon koppa irtoaa ylöspäin ja vasen laita on toisen kopan puolikkaan alla eli oikotietä ei ole. Vaihtokärkimeisselisarjan irto-Torx ja pikku jakoavain toimii ratin bägin irrotuksessa.
Ilmastoinnin putket sain seuraavasti irti:
-Lihavamman lukko auki, voimakas veto putkesta muutama mm ja hengen pidättelyä, ettei karkaa takaisin.
-Ohuemman lukko auki, ote putkesta ja työntö vasemmalla kädellä raitisilmasuodattimen reiästä.
Kun molemmat ovat vapaat lukituksista, irtoaa kokonaisuus melko helposti vetämällä.

XC70 d5 2005

Poissa RaneHoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Tuon keltaisen irtojohdon mysteeri selvisi. Oli otettu puhaltimelle plussaa alkuperäisestä johdosta rosvolla :nohnoh vasemmalta ison liitinkamman alta. Paljastui, kun puhallin ei pyörinyt kasauksen jälkeen. Yleismittarin piikillä painaessa puhallin heräsi ja jännite ilmestyi. Rosvo johtui varmaan oletuksesta, että 2,5 mm2 johto olisi rikki kojetaulun väliltä. Vika löytyi kuitenkin ison liitinkamman ylemmän puoliskon liittimestä:

Vedin liittimen paikalleen kärkipihdeillä ja se napsahti lukitukseensa.
XC70 d5 2005

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy