Carcom Oy  Elekma

ETM korjaaminen itse OHJEISTUS

  • 103 Vastauksia
  • 56596 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« : 21.12.2014, 11:12:38 »
Tuli tuossa hankittua V70 Mk 1 b5244 T moottorilla, jossa aika ajoin ETS valo syttyy, ja sammuu käynnistettäessä uudelleen. Kahdesti menty limb home modelle, joka myös korjaantunut sammuttamalla auto. Vikakoodiksi antoi p0121, joka siis myös häviää sammuttaessa. DIY- ja köyhänä miehenä ajattelin ryhtyä TPS:n (throttle position sensor) vaihtoon itse, ei kai se niin vaikeaa voi olla, jos ihminen laitteen on keksinyt, ja ihmiset näitä rahaa vastaan myös korjaakin??  :idiot2:

Kukaan tehnyt hommaa itse? Jos on, mistä olette hilut tilailleet, millä ohjeilla tehneet (englanti taittuu), ja onko auto toiminut korjauksen jälkeen?

http://www.ebay.com/itm/Contactless-Throttle-Position-Sensor-TPS-for-Volvo-ETM-99-02-Throttle-Body-/290916223350
http://www.ebay.com/itm/NEW-Contactless-Throttle-Position-Sensor-TPS-Kit-99-02-Volvo-ETM-Throttle-Body-/271642938195?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f3f2e4b53&vxp=mtr

LUKEKAA JA SISÄISTÄKÄÄ SEURAAVAN LINKIN TEKSTI

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=38504

Tekstin sisällöstä löytyy lähes aukottomasti kuinka ''fyysinen'' työ tehdään, eli vaihdetaan uusi anturi vanhan potentiometrin tilalle, jännitteiden suuruudet korjauksen jälkeen (kaasuläppä kiinni-, tyhjäkäynti- ja täyskaasuasennot)

Tässä kuitenkin omakohtainen kokemus/ohjeistus, jolla työn teimme kaasuläppä irrotettuna autosta.

B5244T moottorin kaasuläpän irrotus/putsaus:

IRROTUS

   *ota ilmanputsarin putki irti vetämällä ensin putsarin pää ja sitten nitkuttelemalla ilmanotto pää
   *irrota pystyssä kulkeva ahtopaine letku irti kokonaan avaamalla letkuklemmarit ( 7mm hylsy/talttapää meisseli)
    *irrota muovinen putki (alkuperäinen muovia) joka menee kaasuläpälle:
    -irrottamalla ensin kaksi liitintä imusarjan ala-vasemmalta puolelta
    -irrota välijäähdyttäjän päästä letku klemmari
    -katso imusarjan alle/ tunnustele kaasuläpän pään klemmarin asento; jos klemmarin kiristin ruuvin kanta osoittaa vasemmalle, homma on toteutettavissa näillä ohjeilla, jos se on eteen päin, joudut irrottamaan syylärin flektin...
    *kannan ollessa vasemmalle, kasaa 7mm hylsystä, ja jatkopaloista n. 50cm pitkä setti ja pujota ne bensaletkujen välistä toisella kädellä ohjaten hylsy klemmarin kantaan. ---> avaa klemmari.
    *pujota klemmari putken kaulalle alas, niin ei tarvitse kohta kaivella sitä sieltä.
    *putki irtoaa vetämällä alaspäin, joko kahdella kädellä laturin välistä- ja putken päästä heilutttelemalla, tai pelkästään vasemmalta heiluttelemalla, mutta tämä voi särkeä putken.
    *Putken irrottua pujottele putki pois
    -aseta vaihteiston päälle rätti/kankaanpala
    -kaasuläppä on kiinni neljällä 10mm kantaisella n. 65mm pitkällä m6 ruuvilla, jotka on melko helppo irrottaa 1/4'' vääntiöllä ja 10mm hylsyllä.
    -ruuvien irrottua kaasuläppä irtoaa alaspäin.
    -vedä kaasuläppä rätin päälle ja aloita putsaus

1. Avaa metallinen kansi mattopuukkoa, ja tasakärkisiä ruuvimeisseleitä/ muita kiiloja käyttäen, tuloksena tämä:


2. paikallista Moottorin puoli ja pelkän tunnistimen (TPS) puoli kuvassa 1 TPS vasemmalla.

3. Poista terävää ruuvimeisseliä/mattopuukkoa/ muuta työkalua käyttäen vihreä massa molemmista päistä kaasuläppä koteloa, massan alta paljastuu kolme ''pinniä'' TPS päästä ja moottorinpäästä 5 kpl vastaavia lattamaisia pinnejä.

4. pura TPS päästä vanha TPS:n ja läpän elektroniikan välinen liitos. Meillä ei auennut lämmittämällä, liitos lienee hitsattu/prässätty? Käyntimme irrotukseen dremeliä ja pientä poranterää.


5. Avaa 4 kpl torx-ruuveja (koko 15 tai 20) TPS-päästä anturin tulisi irrota suhteellisen helposti, ellei se ole vielä sillä vihreällä massalla kiinni.


6. AVAA MUTTERI pitämällä kiinni akselista vastaan, niin että mutteri on vielä akselilla, mutta saat sen vielä suht helpsti irti seuraavan vaiheen jälkeen.

7. Katkaise akseli, tee akselista mahdollisimman lyhyt, ettei se särje uutta anturia, eikä aiheuta jäännösmagnetismia, joka saattaisi aiheuttaa viallisen signaalin Sacr- tunnistimelle.


8. Aseta magneetti paikoilleen, kiristä varovasti, sillä todennäköisesti joudut vielä koskemaan siihen. (huomaa akselin mitta)


9. aseta sacer tunnistin paikoilleen KUIVANA, älä liimaa/juota vielä mitään!


10. vääntele varovasti pinnit niin, että ne koskevat tunnistimen pinneihin


11. irrota moottorinpäästä toinen pinni vasemmalta, kuten kuvassa:


12. juota johto paikoilleen


13. mene autolle ja kytke ETM:n johto auton liittimeen. Pyydä avustajaa/kytke virrat II-asentoon. Kaasuläpän ollessa tyhjäkäynti asennossa mittaa jännitteet kuvan osoittamista pinneistä:



14. jännitteen tulee olla tyhjäkäynnillä 1,45V jotta ETS toimii oikein. Me säädimme jännitteen 1,46V kohdalle mitattaessa anturin päästä (kuvassa oikealla).

15. jännitteen ollessa alle 1,45V (meillä se oli 1,39V eikä toivoakaan toimivasta läpästä) säädä magneetin asentoa täyskaasun suuntaan viilaamalla joko magneetin koloa, tai akselia. Tämän takia muuta, kuin johto ei tulisi juottaa vielä kiinni. Irrota siis anturin kansi, MERKITSE MATTOPUUKOLLA MAGNEETIN NYKYINEN ASENTO ja avaa mutteri.

kuvassa siis muokattu akselia, omasta mielestä tuntuu hurjalta muokata tuota, kun siihen tulee kumminkin mutteri vielä kiinni.

16. kun olet muokannut magneettia/akselia kasaa anturi systeemi takaisin kuivana paikoilleen

17. Tee testi kohdan 13. tavalla. Nyt sinun tarvitsee enää etsiä magneetille oikea kohta, ja lukita se siihen. Lopullinen kiristys tehtynä laita mutteriin kierrelukitetta. Kohdassa 15 tehty merkki helpottaa säädön tekemistä, sillä säätö on todella pieni.

18. Jännitteen ollessa 1,45 tyhjäkäynnillä TPS päässä, kasaa anturi lopullisesti käyttäen hyvälaatuista tinaa ja laadukasta juotoskolvia, ettet lämmitä ETMää liikaa.

19. Itse käytin Plastic paddingin muuttumattomana pysyvää tiiviste liimaa tiivistykseen lopullisessa kasauksessa. Sitä voi myös laittaa juotosten päälle, jos pelottaa että ne hapettuu. Kansi tulee tiivistää kunnolla, jos meinaa että ETM toimii jatkossa.

20. läppä kiinni autoon ja testi lenkille.

Koodien nollaus tehdään näin niinkuin Justus on neuvonut, se toimii.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36960.0

Korjauksen jälkeen Volvoni B2544t käy tasaista 800rpm tyhjäkäyntiä, auto räjähtää käyntiin eikä ETS valo enää mollota.

Neuvoja voi kysellä, mikään PRO en ole, mutta sain tuon vehkeen toimimaan netin ja kaverin avustuksella, minkäänlaista vastuuta en ota kenenkään tekemistä korjauskista/ohjeissa olevista virheistä.


« Viimeksi muokattu: 24.04.2016, 19:55:40 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #1 : 21.12.2014, 14:37:13 »
Kyllä nuo osat vaihtaa, jos vain työkalut pysyy käsissä.

Kyseisiä osia saa myös meiltä, www.sercap.fi

nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #2 : 21.12.2014, 15:25:51 »
Kyllä nuo osat vaihtaa, jos vain työkalut pysyy käsissä.

Kyseisiä osia saa myös meiltä, www.sercap.fi

Kyseessä siis tuo?

http://www.sercap.fi/product/76/etm-tunnistin---magneti-marelli
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5880
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #4 : 21.12.2014, 20:12:50 »
n.tunnin homma kaikkinensa.

Itse tilasin ebayn kautta ja Israelista tuli, n.100€ oli hintaa.
Viikossa tuli.

Kunhan mattopuukko pysyy käsissä.
sillä kansi aukenee.

Ja isoa kauheaa massan kaivelua,  että saa juotokset näkymään.

Sekä kolvi pysyy käsissä.

Kunhan muistaa akselin päästä mutterin löysätä,  ennekuin dremelöi akselinpään poikki.

Siinä karkeistetut ohjeet.

Muistaa ostaa myös uuden tiivisteen imusarjan/kaasuläpän väliin  :hello:

Ja itse laitoin tuubin nestemäistä teippiä juotosten päälle.
Tämäkin ebaystä, liquid tape.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2014, 20:14:45 kirjoittanut sjos »
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #5 : 22.12.2014, 10:49:55 »
n.tunnin homma kaikkinensa.

Itse tilasin ebayn kautta ja Israelista tuli, n.100€ oli hintaa.
Viikossa tuli.

Kunhan mattopuukko pysyy käsissä.
sillä kansi aukenee.

Ja isoa kauheaa massan kaivelua,  että saa juotokset näkymään.

Sekä kolvi pysyy käsissä.

Kunhan muistaa akselin päästä mutterin löysätä,  ennekuin dremelöi akselinpään poikki.

Siinä karkeistetut ohjeet.

Muistaa ostaa myös uuden tiivisteen imusarjan/kaasuläpän väliin  :hello:

Ja itse laitoin tuubin nestemäistä teippiä juotosten päälle.
Tämäkin ebaystä, liquid tape.

No perskule! Tuumasta toimeen! Pakkohan tuo on tehdä, heti kun saa osat hommattua  :pomo:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #6 : 22.12.2014, 15:48:11 »
Uusi TPS tilauksessa, toivottavasti vika on anturissa.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #7 : 22.12.2014, 22:43:41 »
P121 = kaasuläpän sisäinen vika.
Ite käytin boksin englannissa, kun joku jannu mainosti ebay:ssä vaihtohommaa.
Siihen vaihdetiin Sacer valmistama TPS siellä, kun siihen aikaan ei niitä mistään irtonaisena saanut, että olis ite voinut vaihtaa.
Täysin turha homma oli omalla kohdallani. Ei mitään vaikutusta. Boksi oli sisältä rikki.
Ei auttanut kuin tilata uus boksi.

Muistaakseni viallisille TPS:lle on ihan omat koodit, voi se toki antaa pelkästään tuon 121 koodinkin.

Nyt on siis tuollainen käyttämätön Sacer TPS- ylimääräisenä, jos joku sellaista kaipailee.


http://volvospeed.com/vs_forum/topic/166108-sacer-tps-install-instructions/

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #8 : 23.12.2014, 10:22:21 »
P121 = kaasuläpän sisäinen vika.
Ite käytin boksin englannissa, kun joku jannu mainosti ebay:ssä vaihtohommaa.
Siihen vaihdetiin Sacer valmistama TPS siellä, kun siihen aikaan ei niitä mistään irtonaisena saanut, että olis ite voinut vaihtaa.
Täysin turha homma oli omalla kohdallani. Ei mitään vaikutusta. Boksi oli sisältä rikki.
Ei auttanut kuin tilata uus boksi.

Muistaakseni viallisille TPS:lle on ihan omat koodit, voi se toki antaa pelkästään tuon 121 koodinkin.

Nyt on siis tuollainen käyttämätön Sacer TPS- ylimääräisenä, jos joku sellaista kaipailee.


http://volvospeed.com/vs_forum/topic/166108-sacer-tps-install-instructions/
Sacer mullekkin ilmeisesti on tulossa. Minkälaisia oireita sulla oli autossa?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #9 : 24.12.2014, 15:17:02 »
Sacer mullekkin ilmeisesti on tulossa. Minkälaisia oireita sulla oli autossa?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16281.msg300711#msg300711

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36920.msg655307#msg655307

Bye the way, toi satunnainen VVT-vika aiheutui viallisesta solenoidista, joka sitten lopulta antautui kokonaan.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2014, 15:25:20 kirjoittanut Justus »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #10 : 15.01.2015, 21:29:23 »
Tuli tuossa vaihdettua Sacer paikoilleen, alkuun löi vikakoodia ahtopaineen tunnistimesta, jonka liitin oli huonosti ilmeisesti kiinni. Testilenkki ajettiin ETS valo mollottaen, jota ei saatu sammumaan mitenkään, mutta eipä siitä saatu koodiakaan ulos yleis testerillä. N. 7km testilenkin jälkeen käynnistin auton uudestaan, eikä ETS valo enää palanut. Kierroksia ottaa, tyhjäkäynti niinku mun mielestä pitäskin olla, eikä minkäänlaista nykimistä havaittavissa. Huomenna teen sitten pidemmän reissun ja jäädään tielle jos ei toimi  ;D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #11 : 16.01.2015, 08:54:14 »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #12 : 16.01.2015, 16:21:14 »
Kokelilitko nollausta näin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36960.0

Juurikin tuon ohjeen kaivoin puhelimella netistä jonka olit kirjoittanut, ja kokeilin tuolla tavalla että kuuntelee sen releen naksauksen.  :hello:

Lisäkokemuksia matkalta Halli-Tre-Halli ~180km:

-OBD koodi P0014
-Joka toinen virtojen II-asentoon laitto jättää ETS- valon palamaan ennen käynnistystä eikä sammu, jos auton käynnistää
-Jos virrat katkaisee kun ETS palaa, ja laittaa takaisin päälle-> etm tekee ''bit-testin'' ja valo sammuu, kaikki ok.
-vaikka valo ei palaisi, auto tekee kevyttä hummausta tasakaasulla, joka korostuu 1:llä ajaessa parkkipaikka nopeuksia ~2200rpm, kakkosella ei mitään. Tämä hummaus tuntuu samalta kuin tuuli tempoisi autoa ja tuuli se ei ole koska on sama, onko vauhtia 60 vai 90.

Onkohan nyt kaasuläpästä joku muu komponentti paskana vai tarviiko tohon nyt uuden softauksen? Tekeekö ne edes sitä, jos selviää että mulla on modattu ETM?

E: tuli tossa mieleen, kun tuolta ->http://www.bsr.se/docs/man_diagnos_uk.pdf ja https://actron.com/code-lookup <-tuolta kahtelin noita koodeja, niin voiko olla, että tuo minun peruslukija ei tajua tosiaan mitä nuo koodit meinaa? Eli kun lukijassani lukee joku P-alkuinen koodi, se voikin olla oikeasti vaikka mikä?  :o  Tuolta BSR listasta kun noita koodeja katselin, ja tuosta actonin listasta kokeilin, niin sieltähän tuli vaikka ja mitä kun kokelin 0014:a ja 0121:ä  :D
« Viimeksi muokattu: 16.01.2015, 16:53:23 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #13 : 16.01.2015, 16:45:00 »
Juurikin tuon ohjeen kaivoin puhelimella netistä jonka olit kirjoittanut, ja kokeilin tuolla tavalla että kuuntelee sen releen naksauksen.  :hello:

Lisäkokemuksia matkalta Halli-Tre-Halli ~180km:

-OBD koodi P0014
-Joka toinen virtojen II-asentoon laitto jättää ETS- valon palamaan ennen käynnistystä eikä sammu, jos auton käynnistää
-Jos virrat katkaisee kun ETS palaa, ja laittaa takaisin päälle-> etm tekee ''bit-testin'' ja valo sammuu, kaikki ok.
-vaikka valo ei palaisi, auto tekee kevyttä hummausta tasakaasulla, joka korostuu 1:llä ajaessa parkkipaikka nopeuksia ~2200rpm, kakkosella ei mitään. Tämä hummaus tuntuu samalta kuin tuuli tempoisi autoa ja tuuli se ei ole koska on sama, onko vauhtia 60 vai 90.

Onkohan nyt kaasuläpästä joku muu komponentti paskana vai tarviiko tohon nyt uuden softauksen? Tekeekö ne edes sitä, jos selviää että mulla on modattu ETM?

Jostain lueskelin tosta sacerista, että joillain oli ollut sen kanssa jotain tuollaista ongelmaa. Joku oli viritellyt vastuksia ja mittaillut jännitteitä, en sit muista oliko ratkaisua löytynyt ja mikä oli se foorumi missä noista keskusteltiin. Muistelen, että se Israelilainen hemmo joka noita alunperin alkoi ebayssä kauppaamaan kirjoitteli myös siinä samassa topikissa.
Hieman epäilen, että tuo softaus mitään auttaisi, sehän vaan siirsi TPS-potikan toimintapistettä hieman eri kohtaan, kuin se kulunu toiminta alue oli. Mielestäni siitä ei mitään iloa ole tässä tapauksessa.
Mutta, kai ne softan sinne lykkää, jos ei kerro, että oot jotakin sille boksille tehnyt.

Koitas ny vielä nollata uudestaan toi ETM, tuntuis, et se kaivaa vanhan vian sieltä muistista, kun se tolleen joka toinen kerta tulee.
Itelläkin teki yx boksi tollasta, että ei saanut valoa nollattua ja vikakoodiakaan ei antanut-> boxi meni vaihtoon.

Täs nyt voi sit olla myös ongelmaa ton VVT-solkun tai kampiakselin asentoanturin kanssa, koodi ainakin viittaa niihin.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse?
« Vastaus #14 : 16.01.2015, 16:55:39 »
Jostain lueskelin tosta sacerista, että joillain oli ollut sen kanssa jotain tuollaista ongelmaa. Joku oli viritellyt vastuksia ja mittaillut jännitteitä, en sit muista oliko ratkaisua löytynyt ja mikä oli se foorumi missä noista keskusteltiin. Muistelen, että se Israelilainen hemmo joka noita alunperin alkoi ebayssä kauppaamaan kirjoitteli myös siinä samassa topikissa.
Hieman epäilen, että tuo softaus mitään auttaisi, sehän vaan siirsi TPS-potikan toimintapistettä hieman eri kohtaan, kuin se kulunu toiminta alue oli. Mielestäni siitä ei mitään iloa ole tässä tapauksessa.
Mutta, kai ne softan sinne lykkää, jos ei kerro, että oot jotakin sille boksille tehnyt.

Koitas ny vielä nollata uudestaan toi ETM, tuntuis, et se kaivaa vanhan vian sieltä muistista, kun se tolleen joka toinen kerta tulee.
Itelläkin teki yx boksi tollasta, että ei saanut valoa nollattua ja vikakoodiakaan ei antanut-> boxi meni vaihtoon.

Täs nyt voi sit olla myös ongelmaa ton VVT-solkun tai kampiakselin asentoanturin kanssa, koodi ainakin viittaa niihin.

Jaa  :o Pitääpä vielä koittaa sitä nollausta. Mitä akun irrotus ja kaapelit irrallaan tehty ''käynnistys'' tekee koodeille?

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=38504
« Viimeksi muokattu: 16.01.2015, 17:02:07 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Samppasport  Futurez