Proturbo  Autodiagnoosi

1.6 DRIVe optimointi

  • 14 Vastauksia
  • 4755 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa al_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
1.6 DRIVe optimointi
« : 01.12.2015, 14:21:48 »
En löytänyt äkkiseltään aiheeseen liittyvää otsikkoa, joten avasin uuden. Eli todennäköisesti kohta V60 2011 1.6 DRIVen omistajana kyselen vähän optimoinnista. Onko joku teettänyt omaan autoon ja laskiko kulutus? Kyseessä manuaali. Osien pitäisi ilmeisesti kestää tuo maltillinen +20hv ja +50Nm?

Sivukysymys: oletteko käyttäneet Volvon dieseleissä talvella maskinsuojaa ja onko siitä ollut mainittavaa apua?

Poissa al_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #1 : 01.12.2015, 14:22:43 »
Ja oliko noin maltillisesta tehonlisäyksestä selvää apua?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #2 : 01.12.2015, 20:36:21 »
Ei ole tuosta moottorista kokemusta, yleisesti voi sanoa että tuommoisen lisäyksen kyllä huomaa. Eikö tuossa mallissa ole jo valmiiksi osittain peitetty maski?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Timppasavosta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #3 : 01.12.2015, 20:43:11 »
Pitäisi olla osittain peitetty vakiona, omaan 70:n kun ostin tuon isomerkkisen maskin ja se oli 1.6Drive mallista, niin puolet rivoista on ummessa. Entäs jos pistät pikkuisen enemmän euroja ja ostat D3:n, jossa on kuitenkin jerkkua jo vakiona mukavasti ja potentiaalia eteenpäin huomattavasti enemmän kuin tuossa pikkukoneessa?
Ford Transit 2.4 TDDi 7-henkilön kuorkki
Sekä lisäksi milloin mitäkin muita Fordeja (Transit, Mondeo jne.)

Klikkaa maapallon kuvaa ja katso mitä nykyään teen :)

Poissa al_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #4 : 01.12.2015, 20:46:45 »
Täytyy pitäytyä tässä 1.6:ssa, kun saan kaverilta sen verran edullisesti. Vähän toki mietityttää tuo jälleenmyynti jos on optimoitu.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #5 : 01.12.2015, 21:31:58 »
Ei sitä jälleenmyyntiä kannata miettiä. Jos ei muuta niin myytäessä käyttää huollossa ja päivittää siellä vakiosoftan :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #6 : 02.12.2015, 08:02:01 »
Itse olen 2,0D:n alaritilän peittänyt, mutta maskin antanut olla auki. Ei ainakaan ole ollut haittaa. Lämpeämisnopeutta ei ole tullut hirveesti tutkittua. Sen verran vain olen katsellut bt-palikalla, että lämpö pysyy siinä normaalissa 80 (sic!) celsiuksessa tasaisesti, vaikka alaritilä on tukossa ja lämpötila nollassa. Eli ainakaan haittaa tuosta peittämisestä ei ole 2,0D:n tapauksessa.

Täytyy sanoa, että itse veisin 109 hp 1,6 driven välittömästi softattavaksi, jos sellaisen itselle hankkisin.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #7 : 02.12.2015, 09:30:38 »
Kokemusta ei ole kyseisestä myllystä, mutta kyllä 20heppaa ja 50Nm lisäys on jo persuksissa tuntuva.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa rengas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #8 : 02.12.2015, 19:52:26 »
Meillä s60 sama auto vm 12 ei siinä mitään kannata peitellä. Lämpöö piisaa hyvin kovallakin pakkasella.
Tuo optimointi ei taida aivan kaikilta onnistua. Valkeakoskella onnistuu. Polttoaineen kulutuksen jos pitää tuosta tän
hetkisestä vielä pienentyä on utopiaa. Alle 5l /100km ja luulen, että jos ajat toria ympäri,niin siinäkään et saa kulutusta nousemaan
yli 7l/100 km. Vääntöä tulee kivasti lisää varsinkin tuonne alapäähän ei tarvii tyrkätä pienen nypyn ylitykseen kakkoselle kaupunki ajossa. Kulutus hiukka nousee varsinkin kaupungissa mutta matka-ajossa menee lähes samaan.Mukavuutta tulee noin samanverran kuin Volvon 2,0 D koneessa. Suosittelen. :)
Volvo S60 2012

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #9 : 03.12.2015, 08:27:39 »
Jos kulutus nousee optimoinnin myötä niin kaikki ei ole mennyt aivan putkeen ohjelmassa. Kulutus laskee, aina ja kaikilla ajotavoilla jos ohjelma on tehty oikein. Ehkä sinne Valkeakoskelle ei kannata viedä sittenkään.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #10 : 03.12.2015, 08:43:04 »
Jos kulutus nousee optimoinnin myötä niin kaikki ei ole mennyt aivan putkeen ohjelmassa. Kulutus laskee, aina ja kaikilla ajotavoilla jos ohjelma on tehty oikein. Ehkä sinne Valkeakoskelle ei kannata viedä sittenkään.
Tuo on aika paljon luvattu. Tuommoisia softan tekijöitä autotehtaatkin tarvisi :). Pistää vain mietityttämään miksi tehtaat ei heti suoraan optimoi autoa kun kulutus on nykyään tärkeää. Sen tiedän että kun käyttää oikein lisääntynyttä vääntöä niin kulutus putoaa, mutta jos vertaa että koko ajan kiihdyttää pedaali tulipeltiä vasten niin varmasti kulutus lisääntyy kun teho lisääntyy. Tämä on vain mutuilua kun en ole niin tutustunu näihin softiin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #11 : 03.12.2015, 12:33:43 »
Oikeassa olet jos ajetaan kaasu pohjassa käyttäen lisääntyneitä tehoja, mutta jos ajotapa pysyy samana niin 100% varmuudella kulutus pienenee tai sitten on ohjelmassa jokin pielessä. Me muutetaan parametreja, joita autotehdas ei voi muuttaa tai muuten muuttuu verotus, menee päällekkäin kahden mallin tehot, jne jne. Automaatissa kulutuksen lasku on vielä jyrkempää, koska automaatti taas osaa hyödyntää muuttuneita arvoja mitä ihminen taas ei välttämättä osaa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #12 : 03.12.2015, 15:10:34 »
Me muutetaan parametreja, joita autotehdas ei voi muuttaa tai muuten muuttuu verotus, menee päällekkäin kahden mallin tehot, jne jne. Automaatissa kulutuksen lasku on vielä jyrkempää, koska automaatti taas osaa hyödyntää muuttuneita arvoja mitä ihminen taas ei välttämättä osaa.
Suomen tapauksessa valmistajan kannattaisi noita muuttaa koska verotus laskisi jos kulutus laskee. Euroopan maissa ei taida verot määräytyä tehojen tai parametrien mukaan. Osassa menee tilavuuden mukaan, mutta kuulostaisi oudolta että joku parametri vaikuttaisi autoveroon. Suomessakin se määräytyy yksin sen co2 luvun mukaan. Tuo ymmärrän  että menee päällekkäin, mutta esim. Volvon tapauksessa D5:sen tehdasoptimointi ei menisi minkään kanssa päällekkäin. Sitä en kiistä etteikö käyttäjillä ole kulutukset laskenu, mutta onko se kaasun käyttö muuttunu. Olisi mukava ajaa ihan dynossa sama "lenkki" ennen ja jälkeen. En tiedä onko tuota koskaan tehty.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #13 : 03.12.2015, 19:36:14 »
Itsellä oli vm 12 v70 drive. Jos webasto /lisälämmitin toimii niin maskisuojaa ei tarvitse. Jos ei niin tarvitset sen lisäksi hyppynarun välilämmittelyyn.

Itse päästiin pitkää lomamatkaa ajaessa Keski-Euroopassa noin 5 litran keskikulutuksiin 90-100 km/ h marssivauhdilla. Tankillisella ajoi sen 1500 km.

Mikään tykki se auto ei ole mutta kyllä sillä pysyy muun liikenteen vauhdissa tarvittaessa Saksan motareillakin. Vääntö teki ajamisesta helppoa.

Poissa rengas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 1.6 DRIVe optimointi
« Vastaus #14 : 07.12.2015, 16:39:45 »
Itsellä oli vm 12 v70 drive. Jos webasto /lisälämmitin toimii niin maskisuojaa ei tarvitse. Jos ei niin tarvitset sen lisäksi hyppynarun välilämmittelyyn.

Itse päästiin pitkää lomamatkaa ajaessa Keski-Euroopassa noin 5 litran keskikulutuksiin 90-100 km/ h marssivauhdilla. Tankillisella ajoi sen 1500 km.

Mikään tykki se auto ei ole mutta kyllä sillä pysyy muun liikenteen vauhdissa tarvittaessa Saksan motareillakin. Vääntö teki ajamisesta helppoa.

Juuri tuota tarkoitin vääntö tekee elottomasta moottorista mukavemman ajaa. Olisi mukava tietää mikä autossa on vikana jos ei kulutus laske esim. kaupunkiajossa? Mielestäni hiukka lisääntyy ja taasen matka-ajossa esim. 600 km ei juurikaan voi sanoa että kulutus huomattavasti laskisi. ( ehkä 2 dl tuokin tulee jo tankkaus tavasta, ) Niinhän se on kesä/talvi ajossakin. Kun ajonopeudet laskee 100 kmh sinne 80 kmh, niin jopa talviajossa saattaa auto viedä hiukkasen vähemmän kuin kesällä. Jos taas ajattelee mitä tuolla optimoinnilla saa, niin ei mielestäni juurikaan säästöä ei edes pitkässä juoksussa. Aika kauan saa ajella jos esim. 600e maksaa optimointi ja kulutus putoo vain 0.3 l/100km. Mielestäni auto tulee vain mukavemmaksi. Meillä kahdeksas volvo menossa ja on ollut optimoituja ja vakio autoja. Kuka mitäkin hakee. Se on jokaisen oma päätös.
Volvo S60 2012

 

Futurez  Kulkukoira