Elekma  Autoracing

3" imm LH

  • 155 Vastauksia
  • 59992 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #90 : 02.09.2019, 22:00:45 »
Eikö se ole ihan ominaisuus RE85 kanssa, että käynnistyy huonommin varsinkin kylmässä.

Ominaisuus joka on korjattavissa säätämällä aika hyvin  ;)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #91 : 03.09.2019, 15:08:53 »
Eikö se ole ihan ominaisuus RE85 kanssa, että käynnistyy huonommin varsinkin kylmässä.

Eroa ei ole ennen -15C lämpötilaa, jonka jälkeen ne säädöt ovat erittäin tärkeitä.
Oikeastaan jo +12C alapuolella vaatii niitä oikeita säätöjä (etanolin höyrystymislämpötila).
Bensalla doupattuna 10L 95:sta ja 60L E85:sta suhteella laakista käyntiin -38C pakkasessa.

+12C yläpuolella E85 syttyy huomattavasti laajemmalla seos-suhde alueella, kuin bensiini.

Ja mainitaan vielä tähän 3" IMMuun liittyen, että sen linearisointikäyrän asettaminen LH:lle on copy/paste juttu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #92 : 14.11.2019, 22:15:01 »
Kyllä noita 016 immuja on vielä semi toimivia vähän joka nurkalla.

Mutta tollasta mega vaihdosta ei tee duunipäivän jälkeen, saati viikonlopussa ja aja viikkoa töihin ongelmitta.

Nyt ois mullakin semitoimiva -016 immu jonka saa hakupalkalla, ennekun vedän sen kolmenvartin moskalla samaan kasaan lh-jetin (ja ezk:n) sisuksien kanssa. Ja on muuten aikaleimoilla valokuvat kun tinasin speeduinon lh-jetin sisään tänä iltana klo17-21. Volvo 740 B200F hörähti heti käyntiin kun lampulla sihtasin triggerikulman kohdalleen. Saatanpa jopa tehdä projektitopicin niin loppuu vääntö näiden jeesuksenaikaisten massamittari-ruiskujen tekohengityksestä. Ps. isot autotehtaat, jopa Volvo, totesivat jo aikaa sitten että map+imulämpöanturi+lambdasäätö-yhdistelmä on kustannustehokkaampi ja helpompi ratkaisu kun lh-jet.

Ps. Ja muuten varmasti tulen ajamaan ensi viikon ilman huolia speeduinolla.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #93 : 14.11.2019, 22:42:55 »
Nyt ois mullakin semitoimiva -016 immu jonka saa hakupalkalla, ennekun vedän sen kolmenvartin moskalla samaan kasaan lh-jetin (ja ezk:n) sisuksien kanssa. Ja on muuten aikaleimoilla valokuvat kun tinasin speeduinon lh-jetin sisään tänä iltana klo17-21. Volvo 740 B200F hörähti heti käyntiin kun lampulla sihtasin triggerikulman kohdalleen. Saatanpa jopa tehdä projektitopicin niin loppuu vääntö näiden jeesuksenaikaisten massamittari-ruiskujen tekohengityksestä. Ps. isot autotehtaat, jopa Volvo, totesivat jo aikaa sitten että map+imulämpöanturi+lambdasäätö-yhdistelmä on kustannustehokkaampi ja helpompi ratkaisu kun lh-jet.

Ps. Ja muuten varmasti tulen ajamaan ensi viikon ilman huolia speeduinolla.
Jollei osaa korjata yli 30v vanhaa ruiskua, ei vika välttämättä ole pelkästään ruiskussa  :)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #94 : 14.11.2019, 22:56:43 »
Jollei osaa korjata yli 30v vanhaa ruiskua, ei vika välttämättä ole pelkästään ruiskussa  :)

Tiiätkö kun siinä on semmonen ongelma ettei pääse näkemään mitään dataa sen purkin sisältä. Pitää olla miljoona mittaria ympäri autoa että pystyy seuraamaan miten anturien antamat arvot käyttäytyy ja sitten päätellä missä niistä vika voisi olla. Kun se paska lh toimii aivan hyvin vaikka se ei toimisikaan oikein. Tyhjäkäyntikin korjaantui kuin itsestään kun moottorinohjaus vaihtui.

Se oli 30 vuotta sitten hyvä se lh nyt se on vaan elektroniikkajätettä.

Ps. se moatesin ostrich on kalliimpi kuin speeduino. Ja vaikka sillä jotain dataa näkisikin niin se lh-jetin paska hyytyy kun imm:sta loppuu tunnit. Osta sitten niitä mistä saa.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2019, 23:04:46 kirjoittanut Vauhtivaunu »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #95 : 14.11.2019, 23:10:29 »
Tiiätkö kun siinä on semmonen ongelma ettei pääse näkemään mitään dataa sen purkin sisältä. Pitää olla miljoona mittaria ympäri autoa että pystyy seuraamaan miten anturien antamat arvot käyttäytyy ja sitten päätellä missä niistä vika voisi olla. Kun se paska lh toimii aivan hyvin vaikka se ei toimisikaan oikein. Tyhjäkäyntikin korjaantui kuin itsestään kun moottorinohjaus vaihtui.

Se oli 30 vuotta sitten hyvä se lh nyt se on vaan elektroniikkajätettä.
Tiedän. Melko monta on silti säädetty toimimaan hyvin senkin kanssa, osa jopa melko merkittävällä määrällä tehoa. Ja ennenkaikkea tehdastekoisen laitteen toimintavarmuudella. Ja laajakaista+ostrich ei mun mittakaavalla ole miljoona. Tiiäkkö kuule että oon aika paljon tehny mittaushommia töidenkin puolesta, ja senkin myötä tiedän varsin hyvin vakioruiskun rajat. Niitäkin vaan harva täälläkin foorumilla ylittää, monille tuntuu olevan päätoiminen suunsoittaminen paljon tärkeämpää. Enkä sinällään moiti jos haluaa täysin itse säädettävän ruiskun, onhan mullakin pari semmosta, mutta en minä jaksa ruveta puuhastelemaan volvoon, jossa jo on fiksu ruisku vakiona, mitään aftermarkettiviritystä kun imm ja säätö riittää, noin eroina aftermarkettiin. Eri asia on, että tuo mun ehkä 10v takaperin tekemä LH-retrofit alkujaan koojettiläiseen on järkevyyden suhteen vähintään kyseenalainen, mutta se taas on mun häpeäni ja osa harrastusta.

PS: toi katkera tilitys eio ehkä nyt ihan oikeessa topicissa  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #96 : 15.11.2019, 07:02:24 »
Tiedän. Melko monta on silti säädetty toimimaan hyvin senkin kanssa, osa jopa melko merkittävällä määrällä tehoa. Ja ennenkaikkea tehdastekoisen laitteen toimintavarmuudella. Ja laajakaista+ostrich ei mun mittakaavalla ole miljoona. Tiiäkkö kuule että oon aika paljon tehny mittaushommia töidenkin puolesta, ja senkin myötä tiedän varsin hyvin vakioruiskun rajat. Niitäkin vaan harva täälläkin foorumilla ylittää, monille tuntuu olevan päätoiminen suunsoittaminen paljon tärkeämpää. Enkä sinällään moiti jos haluaa täysin itse säädettävän ruiskun, onhan mullakin pari semmosta, mutta en minä jaksa ruveta puuhastelemaan volvoon, jossa jo on fiksu ruisku vakiona, mitään aftermarkettiviritystä kun imm ja säätö riittää, noin eroina aftermarkettiin. Eri asia on, että tuo mun ehkä 10v takaperin tekemä LH-retrofit alkujaan koojettiläiseen on järkevyyden suhteen vähintään kyseenalainen, mutta se taas on mun häpeäni ja osa harrastusta.

PS: toi katkera tilitys eio ehkä nyt ihan oikeessa topicissa  ::)
niin.... Ainoa ongelma (jos ikään lahoavia bokseja ei lasketa) taitaa olla topicin aihe, eli IMMut.

Ne, jotka näillä lankaimmuhärveleillä vielä päivittäin ajavat, tuntuvat hamstraavan ne loputkin vähääkään toimivat, kuin ydinsodan pelossa.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #97 : 15.11.2019, 16:55:42 »
Nyt ois mullakin semitoimiva -016 immu jonka saa hakupalkalla, ennekun vedän sen kolmenvartin moskalla samaan kasaan lh-jetin (ja ezk:n) sisuksien kanssa. Ja on muuten aikaleimoilla valokuvat kun tinasin speeduinon lh-jetin sisään tänä iltana klo17-21. Volvo 740 B200F hörähti heti käyntiin kun lampulla sihtasin triggerikulman kohdalleen. Saatanpa jopa tehdä projektitopicin niin loppuu vääntö näiden jeesuksenaikaisten massamittari-ruiskujen tekohengityksestä. Ps. isot autotehtaat, jopa Volvo, totesivat jo aikaa sitten että map+imulämpöanturi+lambdasäätö-yhdistelmä on kustannustehokkaampi ja helpompi ratkaisu kun lh-jet.

Ps. Ja muuten varmasti tulen ajamaan ensi viikon ilman huolia speeduinolla.

Nyt täytyy vähän pinnistellä vastaan, mutta viimeisin mappipohjainen ruisku tuli Volvolta 1975. Niin ja 740 K-Jet on varustettu map anturoidulla sytkäboksilla. Ainiin ja sitten REX ruiskut joissain 940.

Mikähän on sellainen Volvo missä näitä mappi plus lambda yhdistelmiä on isommassa mittakaavassa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #98 : 15.11.2019, 20:22:07 »
Nyt täytyy vähän pinnistellä vastaan, mutta viimeisin mappipohjainen ruisku tuli Volvolta 1975. Niin ja 740 K-Jet on varustettu map anturoidulla sytkäboksilla. Ainiin ja sitten REX ruiskut joissain 940.

Mikähän on sellainen Volvo missä näitä mappi plus lambda yhdistelmiä on isommassa mittakaavassa?

Oliko vapari 850 jossain mallissa, 940 bendix regina? Niissä vapari v70 jne on denso mun mielestä kuitenkin immulla. Niissä kyllä mitataan mapilla ulkoilmanpainetta, syytä en tyhmänä kyllä tiedä.

Uuden malliset immut on kyllä parempia kuin map ohjaus. Muutaman mappiauton säätänyt sinnepäin, niissä joutuu luottamaan hyvin pitkälle lambdaan kuitenkin, jos haluaa oikeasti tarkat kartat.
Äkkiä volkkarin romut poislukien muista hetkeen immua vaihtaneeni mihinkään autoon...

Joka tapauksessa, lankaimmut on perseestä. Sen keksijä pitäisi hirttää munista.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Kankikari

  • Vieras
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #99 : 15.11.2019, 23:36:37 »
Onko tässä ny immun elektroniikat pettäneet väellä vai eikö kuumalanka kestä immussa.

Itellä eioo vielä rikkinäistä immua ollutkaan. Volvon 740 ja 940 on itellä ollu ja kilsoja reilut 400tuhatta yhteensä. Jemmattuna kylläkin on ehjiä immuja muttei yhtään oo ajossa menny vaihtokuntoon kohta 20v aikana.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #100 : 15.11.2019, 23:54:32 »
Onko tässä ny immun elektroniikat pettäneet väellä vai eikö kuumalanka kestä immussa.

Itellä eioo vielä rikkinäistä immua ollutkaan. Volvon 740 ja 940 on itellä ollu ja kilsoja reilut 400tuhatta yhteensä. Jemmattuna kylläkin on ehjiä immuja muttei yhtään oo ajossa menny vaihtokuntoon kohta 20v aikana.
Se on hienomekaaninen elektroninen mittalaite (keksimpäs sanahirvityksen) joka ajan oloon kuluu. Eikös näille ollut olemassa ihan suositeltu käyttöikäkin?

Niitä on ihan vikaantunutkin, eli joko lanka mennyt poikki tai sitten mittari on vain alkanut näyttämään mitäsattuu/toimimaan viallisesti.

Ei ne nyt ihan jokapäivä hajoile, mutta kyllähän tuo närästää tietää, että yhden komponentin vikaantuessa tulee autosta pihakoriste.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #101 : 16.11.2019, 11:40:38 »
Se on hienomekaaninen elektroninen mittalaite (keksimpäs sanahirvityksen) joka ajan oloon kuluu. Eikös näille ollut olemassa ihan suositeltu käyttöikäkin?

Niitä on ihan vikaantunutkin, eli joko lanka mennyt poikki tai sitten mittari on vain alkanut näyttämään mitäsattuu/toimimaan viallisesti.

Ei ne nyt ihan jokapäivä hajoile, mutta kyllähän tuo närästää tietää, että yhden komponentin vikaantuessa tulee autosta pihakoriste.

Kerran oon luullu et immu on särki. Mutta se olikin rikkinäinen ecu lämpöanturi kun vittuili.

Vanhemmissa 016 immuissa on tulpattu potenttiometrin säädin. Muuta mekaanisesti liikkuvaa noissa ei taida olla? Kissanluukku maffissa taas onkin enemmän.

Iteltäni en ehjää immua avaa kattomista varten.

Ameriikan foorumilta joskus lueskelin juttua missä immu poistettu kokonaan mut heillä taitaa olla saastelaitteiden takia erilaiset vehkeet muutenkin.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2019, 11:42:27 kirjoittanut Kankikari »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #102 : 16.11.2019, 12:41:41 »
Kerran oon luullu et immu on särki. Mutta se olikin rikkinäinen ecu lämpöanturi kun vittuili.

Vanhemmissa 016 immuissa on tulpattu potenttiometrin säädin. Muuta mekaanisesti liikkuvaa noissa ei taida olla? Kissanluukku maffissa taas onkin enemmän.

Iteltäni en ehjää immua avaa kattomista varten.

Ameriikan foorumilta joskus lueskelin juttua missä immu poistettu kokonaan mut heillä taitaa olla saastelaitteiden takia erilaiset vehkeet muutenkin.
Ongelmia varmaan myöskin lisää se, että takavetovolvot alkavat olemaan jo sen ikäisiä, että niillä ajavat ovat poikkeuksetta auto-orientoitunutta porukkaa muutenkin. Tämmöisen porukan keskuudessa myös virittäminen on yleisempää ---> komponentit ovat kovemmilla ja vahinkoja sattuu.

IMMun kanssa LH on ongelmallinen sen kranttuuden vuoksi. Sen sata kertaa olen lukenut, paljonko se immun jännite LH:lle on, mutten sitä nyt kuitenkaan muista. Jokatapauksessa noiden lanka-immujen ulosantojännite on erilainen kuin melkein missään muussa yleisesti käytetyssä immussa, minkä vuoksi "korvaavaa" ei noinvain tehdäkkään. Jos jonkin yleisen immun antojännitteen saisi vaikka jollain taika-rasialla muutettua LH:n rakastelemaan muotoon, niin silloin tämän moottorinohjauksen heikoin paikka olisi selätetty. Tätä on vissiin useampi yrittänyt ja useasta LH-boksista on toimintasavut karanneet. Huhupuheiden mukaan joku on saanut jonkin uudemman audin immun toimimaan jollain poppaskonstilla LH:n kanssa hyvin (=ei havaittavaa eroa moottorin käytöksessä), mutta perisuomalaiseen tapaan meillä ei jaeta tietoa, vaan kehutaan jopon keulimiskulmalla.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2019, 12:44:27 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #103 : 16.11.2019, 13:15:18 »
perisuomalaiseen tapaan meillä ei jaeta tietoa, vaan kehutaan jopon keulimiskulmalla.

Tämä on suomalaisen autonrakentamisen suurin ongelma.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #104 : 16.11.2019, 17:47:13 »
Tämä on suomalaisen autonrakentamisen suurin ongelma.

Toinen ongelma on että hyviä neuvoja ei kuunnella.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Ateho  Elekma