Ateho  Elekma

Koulukiusaus

  • 66 Vastauksia
  • 18153 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Koulukiusaus
« : 23.08.2016, 23:05:15 »
Ystäväni oli aamu TV:ssä.
http://areena.yle.fi/1-3676094
Oletko ollut koulukiusattu vai kiusaaja?

Ite en kans asettunut mihinkään muottiin, kuten ei Samulikaan. Mutta ei mulle kyllä oltu missään vaiheessa noin mulkku.
Nuorempana muutama erittäin hyvä kaveri. Niillä mentiin, koska uusiin ei ollu saumaa. Ujohko, hiljanen ja pikkasen syrjään vetäytyvä. Siinä omaa lapsuutta. Onneks oon siitä päässy eroon, tosin, silläkin on seurauksensa joista en nykyään välitä paskan vertaa. Kaikki me olemme yksilöitä, erilaisia. Niin ulkonäöllisesti, kuin mielipiteiltämme. Tänä päivänä törmää jatkuvasti suvaitsemattomuuteen . . .

Jeesustelut sikseen. Kerro tarinasi, olit sitten kumpi tahansa!



Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #1 : 24.08.2016, 08:51:45 »
Sillon kun ite kävin koulua, niin ei ollu termiä koulukiusaaminen. Välillä tuli pataan pihalla ja välillä annoin pataan jos joku kismitti.

Jälkeenpäin tietty oon miettiny et olis tilanteet voinu jotenkin muutenkin ratkasta. Se oli sitä aikaa ja nyt on nyt. 80-luvulla oli ihan eri meininki kun nykyään. Silloin jopa opettajilla oli valtaa puuttua asioihin, toisin kun nykyään.

En koe olevani mitenkään huonompi ihminen. Säännöt oli sillon kaikille samat. Tämän päivän mittapuun mukaan varmasti mulla olis pää pölkyllä, olen ollu kiusaaja ja kiusattu.
V70 TDI

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2467
  • Kantti on kaunista.
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #2 : 24.08.2016, 12:39:05 »
Seitsemän vuotta tuli oltua kiusattuna, muutto tapahtui kesken lukukauden toiselle paikkakunnalle missä se kiusaaminen sitten alkoi samointein.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #3 : 24.08.2016, 17:10:57 »
Mikä on kiusaamista? Sen ymmärrän et ketuttaa jos suljetaan pois yhteisöstä. Se on omaa tyhmyyttä jos osaa pitää puoliansa.

V70 TDI

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #4 : 24.08.2016, 17:24:32 »
Mikä on kiusaamista? Sen ymmärrän et ketuttaa jos suljetaan pois yhteisöstä. Se on omaa tyhmyyttä jos osaa pitää puoliansa.
Mitä ***** sinä lassii taas selität?! Taisin astua trollin ansaan, mutta googlaa jos et tiedä. Juokaikisellä ihmisellä on oikeus omaan itseensä mielipiteiden yms. puolesta. Jokaisella on koskemattomuus ja siihen oikeus.

Kiusaamista on ja paljon. Olen itse ollut koulu/tarhakiusattu. Vanhemmalla iällä sitten ryhdyin ns. vertais-sovittelijaksi jolle oppilaat voivat tulla kertomaan kiusaamisesta, jos pelottaa opettajalle kertoa. Tapauksia oli yllättävän paljon yläasteen aikana.

Minkäänlaista kiusaamista en hyväksy ja tähän on mm. omien lasten kanssa erittäin jyrkkä nollatoleranssi. Kiusaaminen voi helposti jättää ihmiseen pysyvät ja syvät henkiset arvet.

Paikalla TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #5 : 24.08.2016, 17:48:00 »
Omaa lasta kiusattiin sen verran että heitettiin jääkokkare kasvoihin, mistä tuli jälki.
Tein saman tien rikosilmoituksen ja poliisi & lastensuojeluviranomaiset ottivat tuon heittäjän perheineen puhutteluun ja hoito on näköjään tehonnut.
Ei koulu ole mikään erillinen yhteiskunnasta irrallaan oleva saareke jossa pätevät eri säännöt kuin muualla.
Koska lakikirja puhuu niin paheksuvasti oman käden oikeudesta niin yhteyttä poliisiin vaan milloin väkivaltaa on käytetty.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #6 : 24.08.2016, 18:06:29 »
Valitettavasti koulu on paikka jossa pitää olla hereillä koko ajan. Mikä on kiusaamista ja mikä ei?
V70 TDI

Paikalla TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #7 : 24.08.2016, 18:11:12 »
Valitettavasti koulu on paikka jossa pitää olla hereillä koko ajan. Mikä on kiusaamista ja mikä ei?

Se on kuin veteen piirretty viiva.
Koulumme rehtori kerran koulunaloituspuheessaan käsitteli tätä pitkälti: jollekin joku asia voi olla kiusaamista ja jollekin toiselle täsmälleen sama asia voi olla leikkiä.
Riippuu lapsista ja siitä minkä ikäisiä he ovat.
Väkivalta ja ryhmästä eristäminen nyt ainakin ovat.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #8 : 24.08.2016, 18:34:33 »
Valitettavasti koulu on paikka jossa pitää olla hereillä koko ajan. Mikä on kiusaamista ja mikä ei?

No mitä muoviämpäri :facepalm:

Lasketaanko syrjintä, paskanpuhuminen selän takana ja fyysinen väkivalta? Jos lasketaan niin HEP! 2.5v tuota paskaa ennenkuin napsautettiin keppi D asentoon. Jos jälkeenpäin ajatellaan niin itse en pitänyt omalla kohdalla tuota fyysistä osuutta niin pahana, koska sai antaa samalla mitalla takaisin -ja ehkä enemmänkin. Kerran yksi kiusaajista joutui käymään terveyskeskuksessa tarkistettavana kun valitteli kipeää mahaansa ja oksenteli kahakan jälkeen. Pituuseroa kun kertyi minun edukseni ~10cm vaikka kiusaajat olivat saman ikäisiä ::)

Mutta kyllä se on tuo henkinen puoli joka ne arvet jättää (minun tapauksessani)  :-[ Haastavaa kiusauksen havaitsemisesta tekee se, että harvoin kiusattu kertoo siitä kellekkään koska tällöin olet automaattisesti nössö ja silloin kiusaus ei ainakaan vähene..

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #9 : 24.08.2016, 18:58:53 »
Se on kuin veteen piirretty viiva.
Koulumme rehtori kerran koulunaloituspuheessaan käsitteli tätä pitkälti: jollekin joku asia voi olla kiusaamista ja jollekin toiselle täsmälleen sama asia voi olla leikkiä.
Riippuu lapsista ja siitä minkä ikäisiä he ovat.
Väkivalta ja ryhmästä eristäminen nyt ainakin ovat.

Samaa mieltä. Jotkut on herkempiä kun toiset. En puolustele itseeni mitenkään. Olen ollu kusipää välillä koulussa mut saanu takas samalla rahalla.

Ei sillon 80-luvulla ollu mitenkään tavatonta et nahisteltiin pihalla, se oli ihan okei. Koulutusmetodit on muuttunu niin paljon parissakymmenessä vuodessa. Foorumin vanhemmat käyttäjät varmaan muistaa millasta oli koulunkäynti 70-80 luvulla.
V70 TDI

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2467
  • Kantti on kaunista.
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #10 : 24.08.2016, 19:52:00 »
Ei sillon 80-luvulla ollu mitenkään tavatonta et nahisteltiin pihalla, se oli ihan okei. Koulutusmetodit on muuttunu niin paljon parissakymmenessä vuodessa. Foorumin vanhemmat käyttäjät varmaan muistaa millasta oli koulunkäynti 70-80 luvulla.
Pitäskö sulle rakentaa aikakone niin pääset sinne takas? Mulla ainankin kalenteri näyttää tälleen vuotta 2016. ???

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #11 : 24.08.2016, 20:19:58 »
Itse en ole ollut kumpaakaan, mutta ei liioin ollut kanttia puuttuakkaan siihen kun sitä näki.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #12 : 24.08.2016, 22:06:48 »
Pitäskö sulle rakentaa aikakone niin pääset sinne takas? Mulla ainankin kalenteri näyttää tälleen vuotta 2016. ???

Otan tuon henkilökohtaisena pääaukomisena.

Koulukiusaaminen on arka aihe. on iha eriasia käydä kouluu 80-luvulla kun tänä päivänä.

Jos on heränny siihen pullamössöyhteiskuntaan niin se on voi voi. Sori vaan mut tajuan pitää puoleni.
V70 TDI

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #13 : 24.08.2016, 22:14:04 »
Sori vaan mut tajuan pitää puoleni.

Luuletko ihan oikeasti sielä pienen mielesi sopukoissa ettei kiusattu yritä pitää puoliaan?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #14 : 24.08.2016, 22:17:16 »
Ihmiset eivät myös tule liukuhihnalta ja kaikki eivät ole samanlaisia. 80-luvun maailman menon vertaaminen tähän päivään on myös lähinnä typerää.

 

Ateho  Elekma