Proturbo  Autodiagnoosi

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15783 Vastauksia
  • 3295894 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15180 : 07.10.2021, 17:02:13 »
Mihin kohtaan 7xx ja 9xx sarjassa kohtaan tulee tuulilasinpesuneste lasille, paljonko se on ikkunan alareunasta? Ilman mitään viritystä.  :-\

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15181 : 07.10.2021, 17:09:01 »
15 cm pyyhinten päälle. Ajossa sit ilmavirta laskee sen alemmas. Omistajan käsikirjassa on jopa kuvaus että menisivät suuttimelta ristiin mut ei niitä saa niin.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15182 : 07.10.2021, 17:13:04 »
[quote
15 cm pyyhinten päälle. Ajossa sit ilmavirta laskee sen alemmas. Omistajan käsikirjassa on jopa kuvaus että menisivät suuttimelta ristiin mut ei niitä saa niin.

Jaa, sitten on liian alhaalla.  :-\

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15183 : 07.10.2021, 18:03:54 »
Volvolta käyt hakemassa 850 / v70 suuttimet ja on hyvä "suihku"
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15184 : 07.10.2021, 18:53:42 »
Volvolta käyt hakemassa 850 / v70 suuttimet ja on hyvä "suihku"
Vmp...  :crazy2:

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15185 : 07.10.2021, 18:58:20 »
Vmp...  :crazy2:
On kyllä parhaat suihkut vaikka mitä väittäisit  ;)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15186 : 07.10.2021, 19:09:58 »
On kyllä parhaat suihkut vaikka mitä väittäisit  ;)
Ihan sama v70 voi toimia oikein, tuohon pitäisi olla paskapatentti jotta toimisi ja sitä ei enää tule.  :nohnoh

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15187 : 07.10.2021, 19:27:15 »
Ihan sama v70 voi toimia oikein, tuohon pitäisi olla paskapatentti jotta toimisi ja sitä ei enää tule.  :nohnoh
Kaksi tuommoista sitten konepellille jos ei muu kelpaa. Tuossa olis se paskapatenttikin
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15188 : 09.10.2021, 12:31:21 »
15 cm pyyhinten päälle. Ajossa sit ilmavirta laskee sen alemmas. Omistajan käsikirjassa on jopa kuvaus että menisivät suuttimelta ristiin mut ei niitä saa niin.
Korjattu, letku oli osittain painunut kasaan pönttöä vasten.   ::)

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2469
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15189 : 09.10.2021, 14:38:20 »
Se eka, eli ennen katalysaattoria oleva lambda on se, joka käytännössä antaa palautetta eculle, että minkä verran happea on pakokaasuissa ja sen perusteella päättelee seossuhteen.
 Jos on perus kapeakaista lambda sekin, niin miksei myös yleismallinen bosch esimerkiksi menisi.. mut mieluummin tietysti valmiilla liittimellä , niin ei tarvii johtoja sörkkiä sit.

Halpa tarvike ilmamassamittari on sit se vihoviimeinen juttu mitä kannattaa autoon laittaa. ;)
Oem tai oem valmistajan tarvike.. mikäli siis päätyy siihen, että vika on siinä.
'Varmuuden vuoksi' tai arvauksen perusteella ei toki kannata hankkia oikeestaan mitään osia.

Oireen kuvauksen perusteella vaikea sanoa, käykö se oikeasti rikkaalla vai käykö oikeasti laihalla koska ecu luulee että käy liian rikkaalla.
Tyhjäkäynnillä kun on herkkä käymään epätasaisesti, kävi se sitten (reilummin) rikkaalla tai laihalla.
 Pakokaasumittauksen arvoista saattaisi olla pääteltävissä, mut ei välttämättä ongelma ole niin merkittävä esim. 2500rpm ilman kuormaa.. ja katalysaattori korjaa aika tehokkaasti (hyvin toimiessaan) co ja hc, sekä happea pois.
Luinko tiedot nyt oikein että tämä olisi se eka lambda?

https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/lambda-sensor/lambda-sensor-diagnostic-probe/1030631/

Täytynee lähteä käymään potilaan luona tutkimassa.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15190 : 09.10.2021, 15:27:18 »
Tuokin näyttäisi olevan katalysaattorin valvontalambda.

Tuossa on se etummainen, ilmeisesti:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/1111891/705270820-pierburg
https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/lambda-sensor/lambda-sensor-regulating-probe/1026086/

Pistoke on vähän erilainen ja johtojen pituus  poikkeaa.
'Säätölambdasssa', eli etummaisessa näköjään 630mm johtojen pituus. Skandixin kuvista näkee pistokkeiden erot.

Käytännössä pitäisi toimia myös ihan yleismallinen bosch/denso lambda johon vaa liittää sitten vanhasta lambdasta liittimen / johtoineen.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2469
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15191 : 09.10.2021, 15:59:33 »
Tuokin näyttäisi olevan katalysaattorin valvontalambda.

Tuossa on se etummainen, ilmeisesti:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/1111891/705270820-pierburg
https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/lambda-sensor/lambda-sensor-regulating-probe/1026086/

Pistoke on vähän erilainen ja johtojen pituus  poikkeaa.
'Säätölambdasssa', eli etummaisessa näköjään 630mm johtojen pituus. Skandixin kuvista näkee pistokkeiden erot.

Käytännössä pitäisi toimia myös ihan yleismallinen bosch/denso lambda johon vaa liittää sitten vanhasta lambdasta liittimen / johtoineen.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/1900515/dox-0405-denso Tässä näyttäis olevan kans johdon pituus sama, mut pitää nyt käydä tutkimassa vähän tarkemmin ensin ennenkuin mitään suurempaa tekee.  :D

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15192 : 10.10.2021, 14:19:31 »
https://aeromotors.fi/kataloog/article/1900515/dox-0405-denso Tässä näyttäis olevan kans johdon pituus sama, mut pitää nyt käydä tutkimassa vähän tarkemmin ensin ennenkuin mitään suurempaa tekee.  :D

Mahdollinen lambdavika on helppo selvittää. Ottaa sen lambdan johdon irti. Vikavalo tietysti syttyy, mutta jos moottorin toiminta muuttuu perstuntumalla täysin normaaliksi kun anturi on irti, se lambda-anturi on silloin viallinen. Jos toiminta muuttuu entistä huonommaksi, on syytä epäillä olevan imuilman mittauksessa, joko mittarin tai ilmavuodon takia.

Jos lamnda irroitettuna toiminta muuttuu paremmaksi, mutta siinä on edelleen jotain epämääräistä häiriötä on vika yleensä sytytyksessä tai polttoaineen syötössä. Moduulimoottorissa se on yleensä yksi puolista.

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Old
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15193 : 12.10.2021, 19:29:02 »
Missäs se lamban liitin on, ilmeisesti konehuoneessa, mutta tarkemmin missä? Kuljin on MK2 V70 -00.
Ja Delphi antaa koodit 261a ja P 1171
« Viimeksi muokattu: 12.10.2021, 19:34:07 kirjoittanut RILLUV70 »
RTS

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15194 : 12.10.2021, 20:38:04 »
Tais olla sylinterikannen takaosan lähellä, pakosarjan puolella mikäli oikein muistan.
Ainakin lambda oli aika tyrkyllä siinä, ja helposti löytyy pistoke kun johtoa seuraa.

Vikakoodit on sitten fuel trimmeistä eli korjausarvoista.
Esim. P1171 = long-term fuel trim, upper limit.

Oletettavasti silloin tarkoittaa postiivista, eli korjaa pidemmäksi ruiskutusaikoja.
Tarkasta imuvuodot ekana. Lambdasta ei johdu 90% todennäköisyydellä.

Testerillä näet paljonko ne fuel trimmit eli korjausarvot on.
Lyhyen ja pitkän ajan korjausarvot. Lyhyen ajan korjausarvo heittelee jonkin verran normaalistikkin.

Ja ilmamassamittari on toki hyvä kattoo, et on alkuperäinen eikä joku hinnat alkaen tarvikeromu esim. Topran..  :D
"Kuinka korjata käyntihäiriöt, vaihe yksi" -> vaihda alkuperäinen ilmamassamittari tarvike ilmamassamittarin tilalle, ja korjaa imuvuodot.
 En tiedä miksi jotkut vaihtaa ihan ekana ilmamassamittarin, ja vieläpä sellaiseen joka on hinnat alkaen mallia ja sen jälkeen sit luovuttaa kun ei yllättäen tullutkaan kuntoon... vaikka ihan selvä imuvuoto olisi silmien edessä.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2021, 20:46:33 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Proturbo  Autodiagnoosi