Race.fi  Puotilan autokorjaamo

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15776 Vastauksia
  • 3269385 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Maatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14820 : 25.04.2021, 13:58:21 »
Lähtee pois service modesta painamalla käsijarrun nappia. Muutaman käsijarrun käyttökerran saattaa kalibroida itseään, mutta asettuu sitten aikanaan.
V70 2.4d Summum aut. -08
V50 1.8 Kinetic -06

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14821 : 25.04.2021, 14:55:53 »
Seitensatasen etupää on alkanut klopajamaan. Aluksi kolkatti lähinnä nimismiehen kiharoissa tms. terävästi epätasaisilla pinnoilla. Epäilin väljää hammastankoa tai raidetangon päätä, ja renkaissa tuntuikin pientä sivuttaista välystä.

Nyt liikkeellelähtiessä, pysähtyessä, suuntaa vaihtaessa tai tiukemmin kääntäessä kuuluu voimakas PLONK, joka tuntuisi asemoituvan vasemman etukulman tienoille ja tuntuu jalkapohjassa asti.

Tuossa yksi ruokatunti ihmeteltiin pikaisesti etupään liikkuvia oikein sakilla, eikä oikein löytynyt kuin vänkärinpuolen alapallosta ja raidetangonpäästä alkavaa välystä, tukivarsien puslat OK ja hammastangossa se tyypillinen +30-vuotiaan klappi. Tolppien yläpäitä tullut sen kummemmin tutkittua, kuin että kiinni tuntuisivat olevan.

Voiko alapallon välys välittyä noin voimakkaasti koriin/kuskin puolelle? ??? Joskus ~7 vuotta sitten, kun piti vaihtaa vasen pallo, ei se tuolla tavalla mekkaloinut, leimasetä vain mainitsi asiasta.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa handello

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • Life is better lived together with Volvo
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14822 : 26.04.2021, 12:17:23 »
Hellou!  Onkos porukalla suositella paikkaa mistä tilata ahtoäänenvaimentajan tiivisteet ja moottorin alta kulkeva ahtoputki (oikeaa nimeä putkelle en tiedä :-[) S60 D5 -07 kulkineena.
V40 D4 R-Design

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5092
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14823 : 26.04.2021, 13:56:33 »
Hellou!  Onkos porukalla suositella paikkaa mistä tilata ahtoäänenvaimentajan tiivisteet ja moottorin alta kulkeva ahtoputki (oikeaa nimeä putkelle en tiedä :-[) S60 D5 -07 kulkineena.

Muistaakseni nämä osat:
https://www.ebay.com/itm/Genuine-Volvo-D5-Engine-Turbo-Boost-Pipe-Seals-30778628-30778629-/202597130831
https://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-V70-S60-XC90-70-D5-2-4D-TURBO-RESONATOR-REPLACEMENT-SILICONE-HOSE-30740896-/301309985971
Tai sitten Volvon varaosatiskiltä..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa handello

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • Life is better lived together with Volvo
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14824 : 26.04.2021, 17:04:19 »
Minkähänlaiset mitat tollaselle korvaavalle putkelle täytyis olla jos kattelis Suomesta ???
V40 D4 R-Design

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14825 : 26.04.2021, 17:13:39 »
Mistäköhän sitä lähtis kattelemaan classic 940 katkasijoiden lasikantapolttimoiden runkoja. Tai mistä löytää liian pitkiin runkoihin tarkoitettuja polttimoita? Lankaa tarvii jonku 2cm. Varmasti jotku tarvikehelvetit laitettu tilalle kokonaisuutena eikä ne normaalit lasikantapolttimot enää sovi.

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14826 : 27.04.2021, 14:31:23 »
Mistäköhän sitä lähtis kattelemaan classic 940 katkasijoiden lasikantapolttimoiden runkoja. Tai mistä löytää liian pitkiin runkoihin tarkoitettuja polttimoita? Lankaa tarvii jonku 2cm. Varmasti jotku tarvikehelvetit laitettu tilalle kokonaisuutena eikä ne normaalit lasikantapolttimot enää sovi.

https://www.volvoclub.org.uk/faq/Electrical-SwitchLampsUpgrade.htm

Näihän se menee hienosti. Nuo 940 lamput maksaa 9.10e kpl ja niitä on näköjään jokunen jo vaihdettu toisiin. Koska sain lasikantapolttimoita laitettua suoraan paikoilleen.

Etittävä siis purku 740.

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14827 : 27.04.2021, 17:27:54 »
V40cc  2.0d VEA  -16 ohjelmoitu

Vaihdoin akun kun veteli viimeisiään. Nyt pysyy jännite 12,8V tms parkissa. MUTTA ajossa latausjännite 14,7 - 15,2V. Eikö tuo ole liikaa? Tietääkö joku, juoruaako tuo jostain ongelmasta, että yrittää puskea "liikaa" akulle? Auto ei mitään hälyytä, jännitettä olen seurannut vain Autoplugin -etäsovelluksella.

E: Teki samaa vanhalla akulla ja akkuliike myös "kuittasi" akun vaihdetuksi OBD:n kautta.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2021, 17:47:21 kirjoittanut Tomave »

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1944
  • S60 T6 AWD -11
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14828 : 27.04.2021, 17:45:17 »
V40cc  2.0d VEA  -16 ohjelmoitu

Vaihdoin akun kun veteli viimeisiään. Nyt pysyy jännite 12,8V tms parkissa. MUTTA ajossa latausjännite 14,7 - 15,2V. Eikö tuo ole liikaa? Tietääkö joku, juoruaako tuo jostain ongelmasta, että yrittää puskea "liikaa" akulle? Auto ei mitään hälyytä, jännitettä olen seurannut vain Autoplugin -etäsovelluksella.
Nykyautoissa tuo on normaali latausjännite.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14829 : 27.04.2021, 17:48:41 »
Nykyautoissa tuo on normaali latausjännite.

Onko näin?  Vaikka kaikki sivustot tuntuu sanovan, että AGM-akulle oikea lataus jotain 14,8 max.

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6848
  • Kaikkee sitä...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14831 : 27.04.2021, 23:52:31 »
Kurkkaas tuosta: https://exide.fi/batterikunskap/optimaalinen-varausjannite/

Kiitos. Tuosta jos nyt mutuilee, että ulkona vaikka +3'C ja akku konehuoneessa luulisi nyt menevän vähintään +10'C? Silloin ton mukaan optimaalisin jännite olisi 14,85. Mistä se ylimääräinen 0,4V tulee? Eilen ostettu akku, joka pitäis olla täynnä. Panikoinko turhaan, vai vahvistaako joku, että tommonen 15,2V  on normaalia näillä keleillä eikä hajota mitään tietokoneboxia autosta.  :2funny:

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14832 : 28.04.2021, 08:51:30 »
Kiitos. Tuosta jos nyt mutuilee, että ulkona vaikka +3'C ja akku konehuoneessa luulisi nyt menevän vähintään +10'C? Silloin ton mukaan optimaalisin jännite olisi 14,85. Mistä se ylimääräinen 0,4V tulee? Eilen ostettu akku, joka pitäis olla täynnä. Panikoinko turhaan, vai vahvistaako joku, että tommonen 15,2V  on normaalia näillä keleillä eikä hajota mitään tietokoneboxia autosta.  :2funny:
Jopa 15,8V on vielä ihan normaalia.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14833 : 28.04.2021, 10:22:11 »
Kiitos. Tuosta jos nyt mutuilee, että ulkona vaikka +3'C ja akku konehuoneessa luulisi nyt menevän vähintään +10'C? Silloin ton mukaan optimaalisin jännite olisi 14,85. Mistä se ylimääräinen 0,4V tulee? Eilen ostettu akku, joka pitäis olla täynnä. Panikoinko turhaan, vai vahvistaako joku, että tommonen 15,2V  on normaalia näillä keleillä eikä hajota mitään tietokoneboxia autosta.  :2funny:

Nykyautoissa kun latausjännitettä ohjataan tietokoneella, voidaan akkua ladata "ylijännitteelläkin". Sillä saadaan ladattua akku nopeammin, mutta koska se ei ole tyhmä kiinteäjännitelaturi, se latausjännite pudotetaan alemmas ennen kuin se alkaa aiheuttamaan akun kuumenemista/ylilatausta.

Nuo akun latausjännitetaulukothan ovat tarkoitettu siis tyhmille latureille.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14834 : 29.04.2021, 10:55:01 »
Öljyvalinnat pohdituttaa, 850 T-5R B5234T5 ja AW50-42. Uusi moottori (kunnostettu) sekä uusi vaihteisto.

Mitä öljyjä sisään? Kaikki ohjelmat suosittaa "paljon ajetuille" tai jotain muuta vastaavaa.

Pääasiassa kesäajan "käyttöauto", mutta saattaa kylmilläkin keleillä olla ajossa. Toki talveksi voi/kannattaa vaihtaa eri öljyt sisään.

Moottoriin siis mitä sisään? Castrolia, Mobilia, Teboilia, Valvolinea vai millaista? Olisi hyvä olla ns. yleisesti saatavilla olevaa öljyä kuitenkin.


Esim tämä? https://www.motonet.fi/fi/tuote/594144/Mobil-Super3000-X1-5W-40-4l
Tai tämä? https://www.motonet.fi/fi/tuote/592004/Teboil-Gold-S-5W-40-4l
Vai tämä? https://www.motonet.fi/fi/tuote/592044/Teboil-Diamond-5W-40-4l
Entä tämä? https://www.motonet.fi/fi/tuote/590088/Castrol-Magnatec-5W-40-C3-5l

Vaihteistoon on ollut ilmeisesti Dexron 2 luokitus, joka sittemmin Dexron 3 Volvon toimesta.

Tämä siis vanha suositus, joka myös toimisi? https://www.motonet.fi/fi/tuote/590220/Mobil-ATF-220-1l-Dexron2
Eli tätäkö laatikkoon? https://www.motonet.fi/fi/tuote/590230/Mobil-ATF-320-4l-Dexron-IIIG
Vai jossain oli tämä mainittu? https://www.motonet.fi/fi/tuote/590231/Mobil-ATF-3309-1l (vai oliko uudempiin?)
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Futurez  Kulkukoira