Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: -JaniR- - 24.09.2012, 11:31:48

Otsikko: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 24.09.2012, 11:31:48
meinasin kirjottaa vanhaan aiheeseen mutta sivusto varoiteli että viesti on vanha ja sen kautta ei vältämätrtä saa vastausta joten aloitin uuden. elikkä abs avlo palaa mittarsitossa koko ajan, valon syttymis ajankohdasta en tiedä, koska valo paloi kun osti auton. autosta on ollut jossain vaiheessa akku tyhjä ja luutavasti valo ei ole palanut talvella jolloin autolla on viimeksi ajettu ennen kun ostin auton ja siirsin sen hallin pihaan. antureiden päällä oli paljon kaiken näköstä ruostepaskaa ja jarrupölyä jotka putsasin pois mutta tällä ei vaikutusta ollut, elikkä nyt varmaan pitäsi alkaa mittailla antureita ja alkaa etsiä mahdollista vikaa, auto on toki seissyt pitkään poissa liikenteestä jotaen vikahan saataa olla pelkästään liitinkosketuksissa mutta ihan varmuuden vältämiseksi haluaisin tiedustella mistä kaikkialta vikaa kannataa hakea.

tulen luutavasti kyselemään muitakin mahdollisia vikoja samaisen auton kohdalta tässä ketjussa joten en laittanut mitään erityistä aihetta tälle ketjulle.

Kiitos vastauksista näin etukäteen
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: hevonen - 24.09.2012, 14:31:44
Ota ensin akunkenkä irti vaikka vartiksi ja katso syttyykö valo uudestaan.

Jos syttyy ja nopeusmittari toimii oikein, mittaisin etupyörien abs anturit. Liittimet löytyy varmaan kätevimmin konehuoneen puolelta. Vaikka ensin ihan perus vastusmittaus, jos ei anna mitään vastusta, on siis ääretön eli poikki niin anturin käämi lienee sökö.
Ne absin hammaskehät kannattais varmaan putsailla ruosteesta ja katsoa puuttuuko vaikka hampaita niinkuin vanhoilta usein puuttuu... :D

Seuraava vikakohde vois olla surge protector relay, semmonen rele missä on sulake yläpäässä. Muistaakseni tän ikäisissä se vielä oli ja on kyllä suosittu vikakohde.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: HembalanD - 24.09.2012, 15:01:42
Kun olet käyttänyt akunkengän irti ja ajellut hetken ja sytyttänyt sen valon uudelleen, lukase vikakoodit.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8712.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 24.09.2012, 15:46:17
ainoat mistä pystyy lukemaan vikakoodia on 3 ja 4 paikat siinä lootassa ja kumpikaan ei anna vikakoodia. mutta täytyy kokeila sitä akun kengän irroitusta ja kokeilla sitten uudelleen vikakoodin lukua, etupyörien kehistä ei puutu hampaita kun putsasin ne samalla kun putsasin anturit. tuossa ilmeisesti on takapyörien anturi nopeusmittarin kanssa samassa kun on jäykällä akselissa, tästää tulikin sitten mieleen että mahtaako abs:sätömästä 700 volvosta sopia se murikan anturi tuohon abs:ssäliseen tuo varaosa volvon virkaa hoitava on 89 vuodelta oleva joten luulisi että eroa ei ole murikassa, varaosa auton murikka on lukollinenperä ja tuossa 90 on lukkoperä. mootorit ovat samat, mutta laatikko tuossa 90 on m47 ja varaosa autossa m46.

mutta viikolopun jälkee ollaan viisaampia, silloin seuraavan kerran mahdollista pästä tutkimaan volvoa kun pääsee halliin sisälle, näin viikolla siellä on aika ahdasta.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 30.09.2012, 11:36:11
muistin väärin nu koodin luku paikat, ne olikin 2 ja 6 joista molemmat antaa ny vika koodia. mutta en kerenny sen paremmin niihin syventyyn kun oli vähä muita ongelmia.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 17.10.2012, 07:36:10
nyt on sellanen ongelma että abs anturit antavat 1.1-1.06 kilo-omin vastuksen ja pyörää kun pyörittää vaihtovirtaa tulee 0,2-0,8 riipuen kuinka vauhdikaasti pyörää jaksaa pyörittää, ja vika koodin on sama kuin muillakin kerroilla (1-2-3) ja tämän antaa 2 pistokeesta. 6 pistokkeesta tulee seuraavat vikakoodit 2-2-4, 1-4-3. sitten takasin abs:ään montako anturia tämän ikäisessä jäykkä akseliseessa volvossa on takana, jostain olen lukenut että olisi yksi mutta hieman kyllä epäilyttää tämä tieto. kerran on nollattu abs vikakoodi mutta antoi hetkenpäästä jo uudellee saman. sitten nämä 6 pistokkeen antamat vikakoodit joita en enää muista mitä olivat, olisin todella kiitollinen jos joku voisi laittaa jonkun näköstä kuvaa näiden sijainista kone huoneessa jotta vois alkaa tukimaan mistä koodit johtuva.

Kiitos jo etukäteen
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 17.10.2012, 07:38:08
Ota ensin akunkenkä irti vaikka vartiksi ja katso syttyykö valo uudestaan.

Jos syttyy ja nopeusmittari toimii oikein, mittaisin etupyörien abs anturit. Liittimet löytyy varmaan kätevimmin konehuoneen puolelta. Vaikka ensin ihan perus vastusmittaus, jos ei anna mitään vastusta, on siis ääretön eli poikki niin anturin käämi lienee sökö.
Ne absin hammaskehät kannattais varmaan putsailla ruosteesta ja katsoa puuttuuko vaikka hampaita niinkuin vanhoilta usein puuttuu... :D

Seuraava vikakohde vois olla surge protector relay, semmonen rele missä on sulake yläpäässä. Muistaakseni tän ikäisissä se vielä oli ja on kyllä suosittu vikakohde.
olen yrittänyt tuota relettä etsiä autosta mutta en ole sitä löytänyt, joten voisiko saada tarkempaa tietoa releen sijainista.?
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: HembalanD - 17.10.2012, 09:47:06
Olikohan se siellä kuskin a pilarin alapuolella kojelaudan sisässä. Suojamuovi pois ja kurkkimaan.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 17.10.2012, 10:24:20
Olikohan se siellä kuskin a pilarin alapuolella kojelaudan sisässä. Suojamuovi pois ja kurkkimaan.
minäpä kurkistelen sinne siis, kiitos vastauksesta
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 19.10.2012, 06:40:05
onko tämä ikäisessä volvossa muuta diagontiika pistoketta kun tuo  kuskin puolella iskaritolpassa oleva villkuvalolla varustettu vikakoodi luku laite.?
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: hevonen - 19.10.2012, 07:24:47
onko tämä ikäisessä volvossa muuta diagontiika pistoketta kun tuo  kuskin puolella iskaritolpassa oleva villkuvalolla varustettu vikakoodi luku laite.?
Ei minun tietääkseni ole. Tuohan on ihan hyvä systeemi, ei tarvi mitään lukijaa erikseen.

2-pistoke, 1-2-3 Sulla on siis lämpöanturi vialla moottorissa, vaihda se.
6-pistoke 2-2-4  Edelleen se moottorin lämpöanturi antaa väärin sytkälle tietoa...
----ll----   1-4-3 Nakuanturin johdotus vialla, väärää tietoa sytkälle tai tieto puuttuu.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: mikan - 19.10.2012, 15:49:06
nyt on sellanen ongelma että abs anturit antavat 1.1-1.06 kilo-omin vastuksen ja pyörää kun pyörittää vaihtovirtaa tulee 0,2-0,8 riipuen kuinka vauhdikaasti pyörää jaksaa pyörittää, ja vika koodin on sama kuin muillakin kerroilla (1-2-3) ja tämän antaa 2 pistokeesta. 6 pistokkeesta tulee seuraavat vikakoodit 2-2-4, 1-4-3. sitten takasin abs:ään montako anturia tämän ikäisessä jäykkä akseliseessa volvossa on takana, jostain olen lukenut että olisi yksi mutta hieman kyllä epäilyttää tämä tieto.

ABS antureita on tasan yksi taka-akselilla, eli sama anturi kuin nopeusmittarilla.

Antaako vikakoodia siitä diagnostiikka pistokkeen reiästä 3 ?

Nuo kirjoittamasi vikakoodit ovat moottorinohjauksen puolelta, kuten Hevonen kertoikin.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 19.10.2012, 18:45:49
ABS antureita on tasan yksi taka-akselilla, eli sama anturi kuin nopeusmittarilla.

Antaako vikakoodia siitä diagnostiikka pistokkeen reiästä 3 ?

Nuo kirjoittamasi vikakoodit ovat moottorinohjauksen puolelta, kuten Hevonen kertoikin.
ei ole kuin 2, 6 reissä mistä saa otettua ulos vikakoodia. 1,3,4,5 reijät ovat tyhjiä, mootorin lämpöanturi on vaihdettu uuteen, tosin joku insinööri on katkonut mootorin ohjauksen johtoja ja laitellu väliin apikoliitimiä ja lyhkäsiäpätkiä johtoo, niitä on korjailtu ottamalla ylimääräset jatkot välistä ja jatkettu tinarengasliitimillä.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: hevonen - 19.10.2012, 20:02:44
Sulla on väärän auton johtosarja siinä tai sitten abs on asennettu jälkikäteen.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: HembalanD - 20.10.2012, 00:30:26
Mutta eihän kaikissa muinaisissa ABSeissa ole diagnostiikkaa?
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: hevonen - 20.10.2012, 08:18:15
Mutta eihän kaikissa muinaisissa ABSeissa ole diagnostiikkaa?
Jaa, se voi sitten olla niin? Mulla ei näin muinaista lh:ta ole ollutkaan. -91-92 940 on ollut ja niissä absilla oli lukutöpsä. Mutta 940 on jo eri auto...
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 20.10.2012, 09:42:31
eikös ne diagnostiikka pistokeiden hommatkin vaihdu mootorin ohjauksen mallin mukaan, koska  olen täältä aikasemmin katsellut että mitä vikakoodeja ovat niin sillon 2 pistokkeen vikakoodi tarkoitti abs anturia vasemmalla takana signaali heikko alle 40km/h. täytyy selvittää mikä tuo mootorin ohjaus järjestelmä on malliltaan niin voisi ehkä löytyä oikeat selvitykset vikakoodeille.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: mikan - 20.10.2012, 12:41:51
eikös ne diagnostiikka pistokeiden hommatkin vaihdu mootorin ohjauksen mallin mukaan, koska  olen täältä aikasemmin katsellut että mitä vikakoodeja ovat niin sillon 2 pistokkeen vikakoodi tarkoitti abs anturia vasemmalla takana signaali heikko alle 40km/h. täytyy selvittää mikä tuo mootorin ohjaus järjestelmä on malliltaan niin voisi ehkä löytyä oikeat selvitykset vikakoodeille.

Pistokkeiden paikka numerot ovat täysin samat kaikissa malleissa, joissa diagnostiikka on.
2 on LH (polttoaine), 6 on EZK (sytkä) jne...  Näistä on FAQ:ssa lisää.

Ja kun sinulla on jäykkä taka-akseli, niin sinulla on vain yksi anturi taka-akselilla, josta sekä ABS, että nopeusmittari saa tietonsa.

Kehtaan väittää, että moottorin ohjaus on LH2.4 ja sytkä EZ116K. 

Helpoiten tuo selvitystyö käy, kun otat repsikan A-pilarin sivu muovin pois ja ruuvaat kaksi ruuvia auki siltä moottorin ohjaimelta ja luet sen päällä olevat numerosarjat (tai siis ota valokuva) ja laita se tänne. Niin saat varman tiedon systeemistäsi.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 21.10.2012, 09:44:01
Pistokkeiden paikka numerot ovat täysin samat kaikissa malleissa, joissa diagnostiikka on.
2 on LH (polttoaine), 6 on EZK (sytkä) jne...  Näistä on FAQ:ssa lisää.

Ja kun sinulla on jäykkä taka-akseli, niin sinulla on vain yksi anturi taka-akselilla, josta sekä ABS, että nopeusmittari saa tietonsa.

Kehtaan väittää, että moottorin ohjaus on LH2.4 ja sytkä EZ116K. 

Helpoiten tuo selvitystyö käy, kun otat repsikan A-pilarin sivu muovin pois ja ruuvaat kaksi ruuvia auki siltä moottorin ohjaimelta ja luet sen päällä olevat numerosarjat (tai siis ota valokuva) ja laita se tänne. Niin saat varman tiedon systeemistäsi.
tämä selvä. nappaan kuvan siitä poksista seuraavalla kerralla kun sopii taas halliin laitteleen volvoa.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 21.10.2012, 09:45:57
Ota ensin akunkenkä irti vaikka vartiksi ja katso syttyykö valo uudestaan.

Jos syttyy ja nopeusmittari toimii oikein, mittaisin etupyörien abs anturit. Liittimet löytyy varmaan kätevimmin konehuoneen puolelta. Vaikka ensin ihan perus vastusmittaus, jos ei anna mitään vastusta, on siis ääretön eli poikki niin anturin käämi lienee sökö.
Ne absin hammaskehät kannattais varmaan putsailla ruosteesta ja katsoa puuttuuko vaikka hampaita niinkuin vanhoilta usein puuttuu... :D

Seuraava vikakohde vois olla surge protector relay, semmonen rele missä on sulake yläpäässä. Muistaakseni tän ikäisissä se vielä oli ja on kyllä suosittu vikakohde.
abs:än vika löytyi releen päässä olevasta sulakkeesta, oli palanut.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 21.10.2012, 09:52:33
tilanne on nyt seuraavanlainen, periaateessa auton vois viedä leimattavaksi mutta läpi se ei tule menemään kun edelleen pieniä kontaktihäiriöitä vilkuissa, jarruvaloissa ja peruutusvaloissa ja tietysti käyntiin klähteminen on hieman hankalaa, parani kylllä huomattavasti kun tankasi tuorretta besiiniä tankkiin.
Ei minun tietääkseni ole. Tuohan on ihan hyvä systeemi, ei tarvi mitään lukijaa erikseen.

2-pistoke, 1-2-3 Sulla on siis lämpöanturi vialla moottorissa, vaihda se.
6-pistoke 2-2-4  Edelleen se moottorin lämpöanturi antaa väärin sytkälle tietoa...
----ll----   1-4-3 Nakuanturin johdotus vialla, väärää tietoa sytkälle tai tieto puuttuu.
onko tuo lämpöanturi imusarjan alla nakutusanturin alapuolella.? kun joku lämpöanturi on vaihdettu uuteen ja imusarjan alla oleva näyttää uudelta.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: hevonen - 21.10.2012, 10:10:21
onko tuo lämpöanturi imusarjan alla nakutusanturin alapuolella.? kun joku lämpöanturi on vaihdettu uuteen ja imusarjan alla oleva näyttää uudelta.
Ei se nakutusanturin alapuolella ole, nakuanturihan on lohkossa. Ruiskun lämpöanturi on kannessa kolmosimukanavan alla. Kiva paikka. :)
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 21.10.2012, 19:31:13
ei ku joo niihä se oliki, muistin väärin sen anturin ja nakuitus anturin paikat.:) elikkä siis tuo kannessa oleva anturi on vaihdettu, täytyy tutkia vielä liitin ja johdot että jos niistä löytyy joku häiriö mikä voisi aiheuttaa vikakoodin, vaihdoin nakutus anturinkin toisesta volvosta vaikka en tiennyt vielä edes mikä anturi oli. täytyy kokeilla nollata ne vikakoodit ja katsoa mitä sitten tapahtuu, tuleeko uudellee heti.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: s73 - 22.10.2012, 11:14:52
Laitoitko nakutus anturin oikeaan momenttiin?
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 23.10.2012, 06:17:12
Laitoitko nakutus anturin oikeaan momenttiin?
ihan käsituntumalta vedin sen ruuvin samaan kireyteen kun mitä se oli, mutta ei auton käynti siitä miksikään muuttunu. saman lailla käydä hörsköttelee edelleen, eli todella nätisti ja tasasesti käy tyhjäkäyntiä ja ottaa hyvin kierroksia kun sen saa ensi käyntiin
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: pikatraktori - 23.10.2012, 20:00:54
ihan käsituntumalta vedin sen ruuvin samaan kireyteen kun mitä se oli, mutta ei auton käynti siitä miksikään muuttunu. saman lailla käydä hörsköttelee edelleen, eli todella nätisti ja tasasesti käy tyhjäkäyntiä ja ottaa hyvin kierroksia kun sen saa ensi käyntiin
Toki vika voi olla muuallakin, mutta nakuanturit ovat hyvin tarkkoja tuosta asennusmomentista. Ja antureitakin on 700-sarjassa kahta mallia jotka vaativat erilaiset arvot. Eli momentti on oltava just eikä melkein.  Se on oikeastaan "ääniteknillinen laite" ja oikea momentti saa sen kuulemaan nakutusäänen oikein. Vähän niinkuin viulua virittelisit - sekin on tarkkaa puuhaa  ;).
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: mikan - 23.10.2012, 20:23:54
ihan käsituntumalta vedin sen ruuvin samaan kireyteen kun mitä se oli, mutta ei auton käynti siitä miksikään muuttunu. saman lailla käydä hörsköttelee edelleen, eli todella nätisti ja tasasesti käy tyhjäkäyntiä ja ottaa hyvin kierroksia kun sen saa ensi käyntiin

Jos moottorin lämpöanturi on vialla, niin taatusti on käynnistysvaikeuksia luvassa, varsinkin kylmässä.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 24.10.2012, 06:27:18
mikähän tämä oikea momentti tälle naku anturille on. täytyy vaihtaa se mikä siellä olikin kiini takasin ja laittaa se oikeeseen momenttiin, vaikka tuskimpa noiden moottorien naku antureilla on eroa koska molemissa on b230f mutta tuossa varaosa vehkeessä erillainen ruiskutus järjestelmä.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: Volsu91 - 25.10.2012, 10:44:32
mikähän tämä oikea momentti tälle naku anturille on. täytyy vaihtaa se mikä siellä olikin kiini takasin ja laittaa se oikeeseen momenttiin, vaikka tuskimpa noiden moottorien naku antureilla on eroa koska molemissa on b230f mutta tuossa varaosa vehkeessä erillainen ruiskutus järjestelmä.

Jos molemmat on samanlaisia, niin ei ole muuta eroa.

(http://www.volvoclub.org.uk/faq/Images-Parts/KnockSensor2.gif)

Näistä vasemman puoleisen kiristys: 11Nm ja oikean puoleisen 20Nm.
Ja muistathan putsata vastinpinnat asentaessa?
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 25.10.2012, 18:45:45
Jos molemmat on samanlaisia, niin ei ole muuta eroa.

(http://www.volvoclub.org.uk/faq/Images-Parts/KnockSensor2.gif)

Näistä vasemman puoleisen kiristys: 11Nm ja oikean puoleisen 20Nm.
Ja muistathan putsata vastinpinnat asentaessa?
ei tullu putsattua niitä pintoja ku ei olu käsitystä koko anturita mikä olis, mutta no täytyy käyttää irti ja pyyhkästä jollai hienolla hiekkapaperilla sitä vähä ja vetää uudestaa kiinni.
Jos moottorin lämpöanturi on vialla, niin taatusti on käynnistysvaikeuksia luvassa, varsinkin kylmässä.
anturissa itsessää ei oikee voi kauheesti vikaa olla kun on uus. mutta täytyy ne liitimet tutkia vielä ja yrittää trakastaa johdot jos sieltä vaikka sattus jonku insinöörin jäljiltä löytymään apiko jatkoja..:E
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 10.11.2012, 10:14:26
tuli tuossa aamukahvia juodessa mieleen että voisiko moottorin maadoitus vaikutaa antureiden toimintaan jos huono maadotus mootorilla.? auto on kuitenkin nytten päivä päivältä lähtenyt paremmin käyntiin kun sitä on käynistellyt ja käyttänyt lämpöseksi. en ole vielä kerenny vaihtamaan vanhaa nakutus anturia takasin putsailin kyllä vanhasta anturista kosketuspinnan ruosteetsta ja pitäs se laittaa paikalleen ja putsata lohkon kyljestä paika vielä. tänään pitäisi hake uusi akku volvoon jottei tarvi apuvirtaa antaa käynistyksessä, taidan samaan syssyyn vaihtaa muutaman maadoitus kaapelin akulta runkoon ja katsoa motorin maadoituksen samalla kuntoon. vaihdelaatikossakin on ilmeisesti yksi maadoitus kaapeli laatikon ja rungon välille.?
täytyy vielä kaataalisäainetta tankkiin minkä pitäs palauttaa bensiini ennalleen.

tuli tuossa taas mieleen että onko peruutus valoille olemassa omaa sulaketta jossain päin autoa kun ei toimi alkuperäsill jodoilla mutta laatikon kyljessä olevaan liitimeen kun antaa suoraan sähköä niin pakkivalot pelaa, katkasia käytettiin irti ja saatiin kokeiltua pelaako ja oli kunnossa. toinen outo vika on kun vaihdoin lokarivilkut muiden vilkkujen tapaan kirkkaiksi, ne lakkas pelaamasta mutta ei siksi että polttimot olisi hajalla vaan koska lakkasi sähkötulemasta johtojen päihin asti, täytynee käyttää lokarit irti ja tarkastella johtoja josko olis murtunu poikkijostain.

sitte vielä, saako lukollisen perän ja normalain perän osia sekoteltua keskenään.? minulla olisi yksi lukkoperä irrallaa missä on pikkurattaat ruovittu sileeks ja tuossa 90 ei olekkaa lukollista perää ilmeisesti tasasu pyörästö pelaa vaan jokseenkin hyvin kun lyö kyullä molemmilla pyörillä tyhjää mutta kun perä on ilmassa ja pyöritteklee toisen puolen pyörää niin vastakaisella puolella pyöräpyörii toiseen suuntaan, ja tekisi mieli laittaa lukkoperä tuohon volvoon, olisi talvella mukavampi kun pääsis eteenpäin paremmin, muistelin vaan kun oli sinä turbo volvossa aikonaan kyseinen lukkoperä ja oli talvella loskakeliä nin että oli reilusti pohjaanasi loskaa niin ei tehny edes tiukkaa ajaa siitä yli vaikka lähestulkoon kaikki autot missä ei ollu lukollista perää jäi samaiseen kohtaan kiinni.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 14.11.2012, 06:12:38
nyt on sitte volvossa leima ja läpi meni loppu viimen ilman huomautuksia, tosin katsastus mies kyllä etsimällä etsi vikoja joista voisi jättää päästämättä läpi ja löysikin sitten loppu viiemein 1 syyn hylkäämiselle, ja en itse muistanu ennen leimaa trakistaa alapalloniveliä.:) rt-päät kyllä tarkistin ja pyörän alatukivarren korin puoleset puslat mutta en alapalloniveliä. koko pohjan koputteli läpitte nin että tuntu et se rauta menee ehjästäkin pellistä läpitte.:E mutta edelleenkin auto on huono käynistymään kylmänä ja lämpöanturi ei anna tetoa koneelle ja nakutus anturi antaa väärää tietoa. mutta hyvin tähän asti on pärjätty vaikka ei kunnolla käynisty kylmästä, en kyllä ole kerenny vielä putsailemaan naku anturin kosketuspintoja ja laitamaan sitä mommenti avaimen kanssa kiinni.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: pikatraktori - 14.11.2012, 10:26:15
Periatteessa tuo nakuanturivika ei pitäisi kai haitata kylmäkäynnistystä. Se "kaksoislämpöanturi" taas kyllä tekee sen varmasti. Molemmissa antureissa pitää olla samat lukemat mitattaessa ja tarvittaessa vielä mahdollisesti eri lämpötila-alueilla. Minulla oli joskus GLT-mallissa (-90) ostettaessa nakuanturilla "vikaa johdossa" ja se korjaantui sitten itsestään. Käytin tuossa vian ollessa päällä 89 - bensaa. Oli kai huono kontakti ja autolla ei ollut kai ajoaja ::).
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: hevonen - 14.11.2012, 11:44:13
Käytin tuossa vian ollessa päällä 89 - bensaa.
Vai -98? :)
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 14.11.2012, 20:14:31
Periatteessa tuo nakuanturivika ei pitäisi kai haitata kylmäkäynnistystä. Se "kaksoislämpöanturi" taas kyllä tekee sen varmasti. Molemmissa antureissa pitää olla samat lukemat mitattaessa ja tarvittaessa vielä mahdollisesti eri lämpötila-alueilla. Minulla oli joskus GLT-mallissa (-90) ostettaessa nakuanturilla "vikaa johdossa" ja se korjaantui sitten itsestään. Käytin tuossa vian ollessa päällä 89 - bensaa. Oli kai huono kontakti ja autolla ei ollut kai ajoaja ::).
muistaa laittaa auton roikkaa vaan yöks niin aamulla ei ole minkään laisia ongelmia käynistyksen kanssa ja tulee samalla maksettu lämmitys paikka käyttöön ku laittaa joka yöksi auto roikanpäähän.tuossa minun 90 on aika paljonkin näitä kosketus häiriöitä tällähetkellä mutta eipä ihme onhan se ollu seisonnassa melkein 3 vuotta ja ainakin vuoden verran ulkona, täytyy nyt ajella ja kattella sitte mitä tapahtuu.

mikähän vois aiheuttaa matkamittarin ja trippimittarin pelaamattomuuden.? olisi ihan mukavaa ku ne pelais, täytys kyllä muutenki kurkkia mittarin taakse ku pitäs mittarin valoja vaihdella.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 21.11.2012, 17:14:03
nyt on alkanut paljastumaan volvon sielun elämä, elikkä kun kierrokset nostaa tyhjäkäynti kieroksilta niin alkaa paukuttaa putkeen jatkuvalla syötöllä ja alle 2000 kierroksen aikana nykii tasasella kieroksilla ja kiihdyttäessä ja on voimattoman oloinen ajossa ei jaksa vääntää kieroksilla.

 sitten jäähdytys järjestelmä kerää aivan tolkuttomasti painetta korkin venttiili toimii mutta ei poista painetta niin nopeasti että letkut ei olisi kivikovat hetken ajon jälkeen, syyläristä näkyy että on vuotanut jonkun verran hyvin vähäisesti kylläkin, tiedossa olisi luutavasti kannen aukasu ja pahimmassa tapauksssa koko kannet vaihto.

tuohon laiskuuteen haluaisin saada selvyyttä ja tietysti jotain mistä alkaa katsella vikaa, virran jakajan kannen otin auki ja puhdistin mutta sillä ei saatu mitään parannusta aikaan, ventiileiden pitäisi olla hyvässä kunnossa käynti äänen perusteella, joten itselle ei tule muuta mielene kuin että kannen tiiviste olisi vioittunut, joten itse epäilen että kannen tiivisteen vaihdolla selviäisi molemmat taudit.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: Arponen - 21.11.2012, 17:28:44
Annan ääneni kannentiivisteelle, viime syksynä oli omassa seiskassa (pari vuotta vanhemmassa) samanlaisia oireita, paukuttaa ja pitää painetta.
Jos paisuntasäiliössä haisee käytön jälkeen pakokaasu niin todennäkösesti on kannentiiviste mennyt.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 22.11.2012, 07:48:17
Annan ääneni kannentiivisteelle, viime syksynä oli omassa seiskassa (pari vuotta vanhemmassa) samanlaisia oireita, paukuttaa ja pitää painetta.
Jos paisuntasäiliössä haisee käytön jälkeen pakokaasu niin todennäkösesti on kannentiiviste mennyt.
ajattelin irroittaa vielä syylärin päästä tulevan pikkuletkunh ja katsoa tuleeko sieltä ilmakuplia, oliko itseläsi myös autossa vähä voimattoman oloinen.?
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: Arponen - 22.11.2012, 13:03:03
Motarilla varsinkii huomas kun meinaa vitosella puottaa vauhtia mäessä alle sataseen ja muutenkaan ei jaksanu pienillä kierroksilla vääntää, aika pitkälti kävi jo kolmella pytyllä.

E: Miltä moottoriöljyn väri näyttää tikusta katottuna?
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: HembalanD - 22.11.2012, 13:44:21
Riippuu millon öljyt vaihdettu, kullanruskeasta mustaan.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 22.11.2012, 17:42:04
Motarilla varsinkii huomas kun meinaa vitosella puottaa vauhtia mäessä alle sataseen ja muutenkaan ei jaksanu pienillä kierroksilla vääntää, aika pitkälti kävi jo kolmella pytyllä.

E: Miltä moottoriöljyn väri näyttää tikusta katottuna?
no hiljattain on öljyt vaihdettu että ihan on puhtaan öljyn väristä, ei ole vettä öljyn seassa eikä paisuntasäiliössä. nestettä hukkuu keskimäärin 1-2litraa viikko, nyt on alkanut käymään kylmänä 3 pytyllä mutta un hetken käy niin käy kaikilla, yritän huomenissapäivän valon aikana selvittää tuleeko ilmakuplia sieltä pikku letkusta. täytyy ny toivoo että ei olis sen isompaa tautia kun kannentiiviste, tai no löytyy kyllä toinen b230f kokonainen lohko ja isältä löytyy luutavasti useampikin jos tarvii alkaa kantta vaihtaan.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 23.11.2012, 19:12:15
ilma kuplaa tulee sen verra että olis voinu luulla pullossa olevan poreallas. eli kansi tai kansipahvi paskana.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: Arponen - 24.11.2012, 22:13:13
Ottaa kannen auki ja tarvittaessa käyttää jossain oikastavana jos epäilee vian olevan myös siinä, oireiden perusteella pahvi sieltä on ainakin menny
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 25.11.2012, 09:57:16
Ottaa kannen auki ja tarvittaessa käyttää jossain oikastavana jos epäilee vian olevan myös siinä, oireiden perusteella pahvi sieltä on ainakin menny
uus pahvi on jo ostettuna mutta vielä pitää odottaa että ventiilivarren kumit tulee niin saa nekin hakee ja vaihtaa samalla kun kannen käyttää auki. täytyy tutkia kansi samalla jos kannessa on jotain vikaa niin vaihdetaan koko kansi toiseen.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 28.11.2012, 18:30:01
nyt on sitte kannen tiiviste vaihdettu, kuulin että autoon olisi tehty ennen minua yläkertaan remonttia jokunen aikasitten mutta pahvi ei kyllä siltä näyttänyt, muuten oli kyllä loisto kunnossa kansi ja sylinterit, hoonaus jäljet näky selvästi vielä sylintereistä. käynistymiseen ei ollut vaikutusta mitenkään päin, edelleen lämpöanturi oireilee, löysin toisen anturin kannesta siinä kun oli irrallaan tämä luutavasti on nyt sitte se lämpöanturi mikä ohjaa kylmäkäynistystä ja ruiskun toimintaa muutenkin, eipä sitä aikasemmin siellä näkynykkää kun on niin mahtavasti ruiskun alla piilossa. mutta kävin paikallisesta varaosasta kyselemäs kyseistä anturia mutta eivät osanneet myydä minulle anturia, ku niitä löyty useempaa mallia tuohon moottoriin. joten osaatteko sanoa mikä anturi sinne kuuluu. joten päätin että yritä tätäkautta selvitellä sitä sitä anturin numeroo.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: s73 - 28.11.2012, 19:27:06
Ihme pulju jos ei osaa myydä oikeeta osaa. Mikä kone siellä on ja montako venttiliä?  saat sen anturin niin tarkista sen osanumero, oltava sama numero molemmissa.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: Ari E - 28.11.2012, 19:38:02
bosch "musta" ruiskun lämpöanturi  kaikissa lh:lla varustetuissa sama.   Joskus tarjoovat vahingossa sinistä, mutta ainoastaan tuo mustapäinen toimii
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=37-3309
http://www.amazon.com/Bosch-0280130032-Coolant-Temperature-Sensor/dp/compatibility-chart/B0010AF9Q4
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 28.11.2012, 20:47:11
Ihme pulju jos ei osaa myydä oikeeta osaa. Mikä kone siellä on ja montako venttiliä?  saat sen anturin niin tarkista sen osanumero, oltava sama numero molemmissa.
B230F 8 ventiilinen. no eipä tuohon minun volvoo saa oikeita laturin ja ohjaustehostimen remmejäkään rekisterinumerolla.
bosch "musta" ruiskun lämpöanturi  kaikissa lh:lla varustetuissa sama.   Joskus tarjoovat vahingossa sinistä, mutta ainoastaan tuo mustapäinen toimii
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=37-3309
http://www.amazon.com/Bosch-0280130032-Coolant-Temperature-Sensor/dp/compatibility-chart/B0010AF9Q4

tämä selvä käyn huomenna kyselemässä uudestaan
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 02.12.2012, 10:00:18
nyt on vaihdettu uus läpötila anturi, mutta auton käynnistyminen ei muutunu miksikään,  tuli tuossa vaan mieleen että voisiko olla mahdollista että ne lämpötila anturin ja nakutus anturin johdot olisi saatu laitettua sekasin  kun herjaa koko ajan niistä, nehän kuitenkin ovat samanlaisella liitimellä ja johdot ovat jokseenkin ihmeelisesti kun lämpötila anturin johto yltää juuri ja juuri paikalleen ja nakutus anturin piuhassa on taas ylimääräista vaikka muille jakaa. volvohan ei ole kauheen ranttu noiden antureidensa kanssa, mutta ajttelin nyt vielä kysyä täältä kun olette enemän näiden mootoreiden kanssa paininut.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: pikatraktori - 02.12.2012, 10:42:23
Kieltämättä se vaikuttaa aika tavalla, jos näin on. Olkoonkin että epäilet ettei "Volvo ole kranttu"  :D. Kuitenkin tuo nakuanturi on tavallaan tietylle äänitaajuudelle viritetty mikrofoni ja lämpöanturi taas luonteeltaan lämpömittari. Valitettavasti muistot ovat jo Volvosta himmentyneet, mutta kannattaisi hankkia jostain tieto kumpi anturi on kumpi. Antureissa on se periaatteellinen ero mittaustavassa että lämpöanturista saa kummastakin navasta maata vasten saman lukeman eli siellä on kaksi vastusta . Taas nakuanturista ei taida edes tulla kahta johtoa ulos  :-\? tai jos tulee, maata vasten mitattaessa ei pitäisi tulla lukemaa lainkaan. Vastusmittari on vanhan Volvon omistajan paras kaveri ;). Jossain pitäisi minullaki olla vielä kaaviot sun muut, mutta olen laiska hakemaan  :).
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 02.12.2012, 12:30:18
Kieltämättä se vaikuttaa aika tavalla, jos näin on. Olkoonkin että epäilet ettei "Volvo ole kranttu"  :D. Kuitenkin tuo nakuanturi on tavallaan tietylle äänitaajuudelle viritetty mikrofoni ja lämpöanturi taas luonteeltaan lämpömittari. Valitettavasti muistot ovat jo Volvosta himmentyneet, mutta kannattaisi hankkia jostain tieto kumpi anturi on kumpi. Antureissa on se periaatteellinen ero mittaustavassa että lämpöanturista saa kummastakin navasta maata vasten saman lukeman eli siellä on kaksi vastusta . Taas nakuanturista ei taida edes tulla kahta johtoa ulos  :-\? tai jos tulee, maata vasten mitattaessa ei pitäisi tulla lukemaa lainkaan. Vastusmittari on vanhan Volvon omistajan paras kaveri ;). Jossain pitäisi minullaki olla vielä kaaviot sun muut, mutta olen laiska hakemaan  :).
kaiken järjen mukaan ohjain boksi heittää ns. oletus arvot jos joku anturi ei pelaa tai on kytkett väärin, kyllä 2 johtoa tulee nakuanturille, naku anturiki on nyt aitettu siihe 20 kilon momenttiin joten sen puolesta ei pitäisi olla mitän mutta vikakoodia tulee edelleen ja kuitattu moneen kertaa jo mutta ensimäisen käynistyksen jälkeen samat vikakoodit tulee takasin. ajattelin nyt kokeilla että laittaa nykysestä ristii että mitä tapahtuu.

Edit: vaihdoin nakutus- ja lämpöanturin johdot ristiin nii auto alko pelaamaan aivan loistavasti vastaa kaasuun paljon paremmin ja tasaisemmin kun aikasemmin ja jaksaa kihtyä 40 vauhdista 5 vaihteella aivan erilailla kuin aikasemmin. näköjään se pitää paikkansa että volvo ei ole niin rantu tai nuo vanhemmat volvot ei ole niin ranttuja noiden antureiden signaalin kanssa kuin monet muut autot. nyt ei ole oikeen muuta vikaa millä voisin teitä häiritä ja vaivata,
ISO kiitos kaikille auttaneille näiden ongelmien kanssa mitä on ollut.:)
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: TVS - 02.12.2012, 13:48:14
jaksaa kihtyä 40 vauhdista 5 vaihteella aivan erilailla kuin aikasemmin.
Ja kohta pääsetkin vaihtamaan vaihdelaatikkoa... Ohjekirjassa kielletään käyttö alle 70kmh nopeuksissa, ja siihen on ihan syykin(öljynkierto ei riittävä vitosen laakereilla).
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 02.12.2012, 15:58:37
Ja kohta pääsetkin vaihtamaan vaihdelaatikkoa... Ohjekirjassa kielletään käyttö alle 70kmh nopeuksissa, ja siihen on ihan syykin(öljynkierto ei riittävä vitosen laakereilla).
olen tietoinen kyllä tuosta mutta testasin vain hetkellisesti että kuinka se nyt jaksaa mennä. no mutta enään ei olis kun kytkimen vaihto nii sitte ei tarvi tehä volvolle enää mitään, pitäs vaan purkaa toisesta volvosta 500km ajettu kytkin asetelma ja painelaakeri
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 22.12.2012, 10:04:27
nyt on alkanu askarrutamaan mieltä näiden kylmien päivien aikana kun volvon puhaltimen moottori puhaltaa aika heikon oloisesti ilmaa täydellä teholla ja olen huomannut kun 0 asennosta kääntää suoraan 4 asentoon puhaltimen niin auton tyhjäkäynti kierrokset laskevat lähes 500 rpm mittarin mukaan, joten haukkaa aikalailla sähköä pyörimään lähtiessään, välillä puhallin puhaltaa hyvin mutta suurimman osan ajasta puhaltimen teho vastaa 2 asentoa 4 asennolla, ääni kyllä muutuu kovemmaksi mutta puhallus teho ei juurikaan. voisiko puhaltimen mootorin laakerointi olla niin kuiva että se ei oikeen jaksa pyöriä täydellä teholla. ikävää kun ikkunat ei tahdo pysyä auki ajon aikana kunnolla.:( pystyykö mootorin laakereihin laittamaan jotain rasvan tynkää jotta laakerit luistais paremmin. tällähetkellä ei olisi oikein varaa uusia puhaltimen moottoria, liitännät olen katsonut että ei ole hapettumia ja virtaa tulee kyllä moottorille.

niin ja mistä yleensä johtuu mootorin lämpömittarin viat näissä volvoissa, mittari ei meinaan näytä mitään eikä myöskään bensiinimittari pelaa kunnolla, sen vika saataa kyllä olla huonossa kosketuksessa.

E: mahtaako joissakin volvoissa olla saman lainen puhaltimen moottori kuin 740 mutta pyörii vain eripäin. eilen käytin puhatimen irti ja huomasin että puhaltimen "ropelliin" oli merkattu pyörimis suunta, no käänsin johdot toisin päin eli kytkin ne uudelleen väri värii ja puhalitimen moottori alkoi pelata nomaalisti mutta ei puhaltanut autoon sisälle ilmaan lainkaan, ilman kulkusuunta kääntyi autosta ulospäin joten käänsin johdot takasin toistepäin, eli puhaltimen ropelliin merkatu pyörimis suunan mukaan puahllin pyörii väärään suuntaan ja ei pyöri todellakaan täydellä nopeudella ja pitää melkosen raksutuksen mutta puhaltaa autoon sisälle päin ilmaa heikosti. juuri ja juuri pysyy tuulilasi autossa auki ajon aikana ja etuovien ikunoiden pelien kohdalta pysyy auki.
Otsikko: Vs: volvo 740 -90 pikkuvikoja
Kirjoitti: -JaniR- - 29.04.2013, 19:59:49
noniin, nyt olisi sitten kytkin remppa tiedossa ei luista vielä pahasti mutta alkaa oleen säätövarat loppu tuosta nestekytkimen tapista ja uutta vastaava asetelma purettu varaosa autosta irti (ajettu n.500km) mutta ei viitsisi alkaa irrottaa laatikkoa ja todeta että B230F mootorin vauhtipyörään ei sovi B230E asetelma, joten jos jollain olisi tietoa sopiiko kyseinen asetelma tuohon omaan käyttöautoon niin olisi tieto tervetullut. eihän se toki iso homma olisi irrottaa laatiko ja katsoa onko asetelma samanlainen mutta turhaa työtä siinäkin tulisi sitten tehtyä ja taitaa kyllä samalla mennä laatikko öljyt vaihtoon kun laatikon tiputtaa laatikon alas näkee sitten samalla mitä sieltä laatikosta tulee pihalle ja minämoiset öljyt ovat jos vaikka selviäis vähä että koska on viimeks öljyt vaihdettu lootaan