Carcom Oy  Ateho

940 korkea kulutus ja lambdavalo

  • 47 Vastauksia
  • 7879 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mhuhtsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
940 korkea kulutus ja lambdavalo
« : 07.04.2019, 20:31:43 »
Potilaana 940 -96 B230FT + Aw71(?)

Kyseessä on ruumisauto joka on seissyt parkissa reilun vuoden verran. Pesin konehuoneen (vähän turhan rankalla kädellä, varoin toki suoraa lotrausta sähkölaitteisiin) ja seurauksena oli pientä käyntihäiriötä. Häiriöt saatiin pois käymällä kaikki konehuoneen liittimet läpi ja suihkuttelin ne Contact cleanerillä. Nyttemmin lambdavalo on alkanut syttymään hyvinkin satunnaisesti. Toisinaan kaupunkiajelussa syttyy yhtäkkiä ja toisinaan saa ajaa motarilla motarivauhtia reilun 100km ennen valon syttymistä. Tänään ajoin Tampereelle ja vauhtia kokoajan semmonen 110km/h, tuloksena että tankista on hävinnyt liki puoli tankillista bensaa! Ei liene ihan normaalin oloinen kulutus?!

Ja mitä vikakoodeihin tulee.. Ostin Tonilta OBD-lukijan mutta lukija ei lue jostain syystä Ecun koodeja eli en saa nollattua lambdavaloa pois oikealla tavalla. Ezk:n koodit kyllä lukee. Tonin kanssa juteltiin että olisiko yhteysongelmaa auton pistokkeen ja ecun välillä? Kokeilin piruuttani toisenlaisella lukijalla ja se antoi tulokseksi O2-sensorin eli lambda-anturin. Vikavaloa tuolla lukijalla ei saanut nollattua. Lambdavalon saan pois mittaristosta ottamalla pois sulakkeen nro 1 tai akunkengän irroittamalla (ei liene oikeaoppinen tapa).

Kysymys kuuluukin että olisiko vika tuossa lambda-anturissa?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #1 : 07.04.2019, 20:42:14 »
Ei ole normaali kulutus jos lähtöpaikkana on Helsinki (?). Lambdat kestää kyllä normaalisti aika hyvin, mittaamalla voisi katsoa tuleeko sieltä järkevää signaalia. Imu- tai pakovuoto olisi mun ykkösveikkaus.

Poissa mhuhtsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #2 : 07.04.2019, 20:48:44 »
Ei ole normaali kulutus jos lähtöpaikkana on Helsinki (?). Lambdat kestää kyllä normaalisti aika hyvin, mittaamalla voisi katsoa tuleeko sieltä järkevää signaalia. Imu- tai pakovuoto olisi mun ykkösveikkaus.
Juu Helsinki oli lähtöpaikkana. Eli mitenkäs lähden mittaamaan tuon signaalin? Autojen kanssa oon ikäni puljaillu mutta sähköhommissa oon peukalo keskellä kämmentä  :buck2:
Toinen huomionarvoinen asia on, ettei tuo turbo tunnu ahtavan lähellekään vakiopaineita (0,6bar?). Mittarina Turbosmart, joka lienee suht luotettava. Täyskaasulla ahdot jää 0,3-0,4 tienoille.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #3 : 07.04.2019, 21:07:13 »
Yleismittarilla voi mitata signaalin tulipellin ruskea/oranssin liittimen kohdalla, pitäisi seilata 0,1-0,9V jos on kunnossa. Signaalijohto taisi olla se musta jos muistan oikein. Kovin tarkkahan toi metodi ei ole, mutta sentään jotain. Jos ahdot jää alas niin saattaisi olla ahto/imuvuoto jossain, noin 0,5-0,6 pitäisi olla FT. Herääkö ahdin normaalisti vai vasta kierroksilla?

Poissa mhuhtsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #4 : 07.04.2019, 21:18:56 »
Yleismittarilla voi mitata signaalin tulipellin ruskea/oranssin liittimen kohdalla, pitäisi seilata 0,1-0,9V jos on kunnossa. Signaalijohto taisi olla se musta jos muistan oikein. Kovin tarkkahan toi metodi ei ole, mutta sentään jotain. Jos ahdot jää alas niin saattaisi olla ahto/imuvuoto jossain, noin 0,5-0,6 pitäisi olla FT. Herääkö ahdin normaalisti vai vasta kierroksilla?
Kiitos,mittailen näillä neuvoilla. Ahdin herää selkeästi vasta kierroksilla. Mittarin viisarikin on tyhjäkäynnillä/pikkukaasulla reilusti alipaineen puolella (-0,3 - -0,6 en tiedä kuuluko sen olla näin "alhaalla" normaalisti)..

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #5 : 07.04.2019, 22:16:45 »
Kiitos,mittailen näillä neuvoilla. Ahdin herää selkeästi vasta kierroksilla. Mittarin viisarikin on tyhjäkäynnillä/pikkukaasulla reilusti alipaineen puolella (-0,3 - -0,6 en tiedä kuuluko sen olla näin "alhaalla" normaalisti)..

Aivan normaalia alipainetta. Moottorijarrulla tulee enemmänkin. Äkkiseltään tulisi mieleen noille matalille ahdoille että onko varmasti FT eikä FK? Tai jos on joskus vaihdettu ahdin tai pelkkä hukkaportinkello FK:sta tähän.  ???
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa mhuhtsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #6 : 07.04.2019, 22:20:52 »
Aivan normaalia alipainetta. Moottorijarrulla tulee enemmänkin. Äkkiseltään tulisi mieleen noille matalille ahdoille että onko varmasti FT eikä FK? Tai jos on joskus vaihdettu ahdin tai pelkkä hukkaportinkello FK:sta tähän.  ???
FT tämä on. Rekisteriotteessakin 121Kw tehona. Toki noista vaihdetuista osista on vaikea mennä sanomaan mitään. Voisiko jumissa oleva hukkaportinkello vaikuttaa mataliin ahtoihin?


Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #7 : 08.04.2019, 02:09:01 »
Onko hukkaportinkellon tanko vielä kiinni hukkaportin vivus ettei oo sokka lähteny ja tanko irti?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #8 : 08.04.2019, 16:05:59 »
Tanko irti ei ahda juuri mitään. 0,3-0,4 voi olla löysä kello, ositain auki jumittuva portti tai painevuoto jne. Mainitut alipaineet ihan normaalit. Täsmennetään vielä sittä heräämiskysymystä, onko täydet paineet jo 2500rpm vai vasta myöhemmin? 2500rpm ja alle on ihan normaalia.

Poissa mhuhtsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #9 : 08.04.2019, 19:43:53 »
Tanko irti ei ahda juuri mitään. 0,3-0,4 voi olla löysä kello, ositain auki jumittuva portti tai painevuoto jne. Mainitut alipaineet ihan normaalit. Täsmennetään vielä sittä heräämiskysymystä, onko täydet paineet jo 2500rpm vai vasta myöhemmin? 2500rpm ja alle on ihan normaalia.
Mitä oon yrittäny seurailla niin täydet ahdot tulee vasta reilusti 3000rpm jälkeen. Imuvuotoja kattelin tänään starttisprayn kanssa ja mikään imupuolen liitos/sauma ei reagoinut mitenkään. Ostin kuitenkin imusarjan tiivisteen jonka vaihdan tarpeen tullen. Pakopuolella pakosarjassa yksi puuttuva pakosarjan pinnapultti mutta siinä ei näkynyt mitään pakovuotoon viittavaa. Pakosarjan ja turbon saumassa oli yksi tummempi kohta josta en ole ihan varma oliko se varsinainen nokinen vuotokohta vai jokin muu läikkä.

Lambdaa en ehtinyt mittaamaan vielä. Uudet pakosarjan tiivisteetkin tuli varuilta hankittua.


Poissa mhuhtsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #10 : 09.04.2019, 16:58:31 »
Asia etenee nyt sen verran että tosiaan viikonlopun aikana vaihdan tuohon ainakin imusarjan tiivisteen, tilasin uuden Bosch-lambdan (ei turha vaihto kun koneella ajettu ehkä joku 400tkm, mittari mykkä joten arvuuttelua vain) ja tilasin myös veden lämpöanturin kun täältä foorumilta lueskelin noiden rikkoutumisesta ja sen vaikutuksesta bensankulutukseen. Pakosarjan tiivisteet uusin jos innostun ja pultit lähtee auki. Tuosta ahtojen puutteesta kävi mielessä jos kokeilis uusia hukkaportin kellon, ei ainakaan ole kovin kalliita Ebayssä nuo Kinugawat.

Mutta silti ihmetyttää tuo OBD-pistoke joka ei anna ecun vikakoodeja ulos. Foorumilla oli juttua tapauksista joissa itse ohjausyksikkö on ollut rikki kun ei vikakoodit ole tulleet ulos, tuonkin toki voisi kokeilla toisella eculla  ???

Kokeillaan näillä osilla ensin. Yhtään turhaa osavaihtoa ei tässä taatusti ole, ottaen huomioon auton ajomäärän :D
Tekniikka on tosiaan B230FT + AW71(?) ja korina ruumisauto, joten en nyt odotakaan tuommoisen rottelon menevän millään 6 litraa/100km  :2funny: mutta lähes puoli tankkia /200km on vähän liikaa  :2funny:

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 325
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #11 : 09.04.2019, 19:11:17 »
Tuosta veden lämpötila-anturista vaan sen verran, että kai tarkoitit sitä kaksoisanturia, joka on siellä vähän hankalassa paikassa 3 - 4 pytyn luona imusarjan alla ? Tämä kyllä vaikuttaa moneen asiaan, mutta se varsinainen veden lämpötilan anturi ei ohjaa muuta kuin mittariston mittaria. Korjatkaa ihmeessä, jos olen ymmärtänyt väärin.
Miten tuo egr? vieläkö se on kuvioissa mukana. Se kanssa antaa noita vikakoodeja vaihtelevasti.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #12 : 09.04.2019, 19:12:59 »
mutta lähes puoli tankkia /200km on vähän liikaa  :2funny:

Riippuen tankista. Jos joku 60litranen tankki ja AW71L niin ei mitenkään mahdotonta (15l/100km) jos vähänkään kaupunkia/turbiinilukon alle.

Ite päässyt ikinä AW71L alle 12.

ps. Mittaa lambda sieltä ecun päästä, tai oikeastaan vedenlämmönkin voi.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2019, 19:14:37 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mhuhtsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #13 : 09.04.2019, 19:55:10 »
Riippuen tankista. Jos joku 60litranen tankki ja AW71L niin ei mitenkään mahdotonta (15l/100km) jos vähänkään kaupunkia/turbiinilukon alle.

Ite päässyt ikinä AW71L alle 12.

ps. Mittaa lambda sieltä ecun päästä, tai oikeastaan vedenlämmönkin voi.
75 litranen tankki tuossa ja AW71L käsittääkseni mikäli tulkitsin VIN-koodin mukaan oikein. Ja tosiaan motariajossa tuo kulutus vauhdin ollessa 100- 110km/h.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 korkea kulutus ja lambdavalo
« Vastaus #14 : 09.04.2019, 20:04:18 »
75 litranen tankki tuossa ja AW71L käsittääkseni mikäli tulkitsin VIN-koodin mukaan oikein. Ja tosiaan motariajossa tuo kulutus vauhdin ollessa 100- 110km/h.

Kui paljon kierroksia tuossa 110 vauhdissa? Alle vai yli 2100 tai yli 2500

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo