Autoracing  KL-varaosat

sopiiko 240.n M47 laatikko 740.n M47 tilalle?

  • 5 Vastauksia
  • 5214 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 700
sopiiko 240.n M47 laatikko 740.n M47 tilalle?
« : 23.06.2011, 15:32:32 »
Niin että sopiiko vm85 240,sta vaihteisto 740.aan joka on vm88
240.n vaihteistossa on mittarivaijerin lähtö vaikuttaako se kardaanin pituuteen?
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: sopiiko 240.n M47 laatikko 740.n M47 tilalle?
« Vastaus #1 : 23.06.2011, 16:16:06 »
Käy se muutoin paitsi juuri kardaanin pituuden osalta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: sopiiko 240.n M47 laatikko 740.n M47 tilalle?
« Vastaus #2 : 23.06.2011, 17:45:59 »
Niin että sopiiko vm85 240,sta vaihteisto 740.aan joka on vm88
240.n vaihteistossa on mittarivaijerin lähtö vaikuttaako se kardaanin pituuteen?
Sopii, keppiteline lie erimittainen, jossen väärin muista.

Mutta jos sulla on mittarivaijerillinen m47, kannattaa se myydä kovaan rahaa markkinaosastolla, ja ostaa m47 seiskasta tilalle  ;)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: sopiiko 240.n M47 laatikko 740.n M47 tilalle?
« Vastaus #3 : 30.06.2011, 13:07:00 »
Eli siis mulla tulee kanssa tuo laatikonvaihto eteen. Nykyinen on äänetön ainoostaan 4-vaihteella.  :D
Mutta juuri toisinpäin kuin otsikossa.

Siispä käykö esimerkiksi 700/900 sarjalaisesta dieselistä otettu M47 loota suoraan 240 D24 koneen perään, vai onko helpointa katsella suoraan 240 D24:stä peräisin oleva M47 laatikko?
Volvoton

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: sopiiko 240.n M47 laatikko 740.n M47 tilalle?
« Vastaus #4 : 30.06.2011, 14:21:00 »
Siispä käykö esimerkiksi 700/900 sarjalaisesta dieselistä otettu M47 loota suoraan 240 D24 koneen perään, vai onko helpointa katsella suoraan 240 D24:stä peräisin oleva M47 laatikko?
Keppiteline lie erimittainen, itse paineilmataltalla tein tarvittavan tilan seiskan keppitelineelle kui kiinnostus oli nollissa alkaa repii telinettä vanhasta uuteen... ainakin kun 740m46 vs. 240m46 kyseessä niin teline oli eri.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: sopiiko 240.n M47 laatikko 740.n M47 tilalle?
« Vastaus #5 : 30.06.2011, 18:29:26 »
Siispä käykö esimerkiksi 700/900 sarjalaisesta dieselistä otettu M47 loota suoraan 240 D24 koneen perään, vai onko helpointa katsella suoraan 240 D24:stä peräisin oleva M47 laatikko?

Sopii, kepin telineineen joudut ottamaan vanhasta laatikosta ja laatikon laipan (sen johon kardani tulee kiinni) saatat joutua vaihtamaan (pulttipyssy on kätevä laipan mutterin irrotuksessa). Keppiteline on neljällä pultilla kiinni vaihteistossa, lisäksi on irrotettava kepin  ja vaihteiston välinen siirtanko, vaihteiston päässä on "nivel" jonka päällä on peltinen suojus. Suojus pois ja painaa pystyssä olevan tapin irti nivelestä niin keppi telineineen on irti. Lisäksi on huomioitava 240:n nopeusmittari, onko vaijerilla vai sähköinen (muuttuu sähköiseksi joskus 80-luvun alkupuolella). 740:ssä ei ole mittarinvaijerin lähtöä vaihteistossa, joten sellaisen kanssa ei vaijerillinen mittari luonnollisesti toimi.

Keppiteline lie erimittainen, itse paineilmataltalla tein tarvittavan tilan seiskan keppitelineelle kui kiinnostus oli nollissa alkaa repii telinettä vanhasta uuteen... ainakin kun 740m46 vs. 240m46 kyseessä niin teline oli eri.
Se keppi telineineen onkin neljän minuutin homma siirtää irrallaan olevasta laatikosta toiseen laatikkoon :D

Kaikki laatikot sopivat ristiin (siis bensakoneen perästä bensakoneen perään ja tirsselistä tirsseliin) 240-, 740- ja 940-malleissa, kytkinkopan vaihtamalla menee myös bensakoneisen laatikko tirsseliin ja toisinpäin (paitsi M90 joka on kiinteällä kopalla). Laatikon laipat saattavat olla erilaiset mutta nekin saa vaihdettua laatikosta toiseen. Keppiteline on erilainen 240 vs. 740/940. Kardaanin etupätkä vaihtamalla pystyy vaihtamaan myös vaihteiston tyyppiä (M45/M46/M47/M90), kaikille vaihteisto-kori yhdistelmille ei löydy valmiita kardaaneita (esim. 240+M90 tai 940+M45).

Ainakin itse olen heitellyt ihan ristiin noita laatikoita, jopa bensa 740:stä M47 dieseli 240:iin kytkinkopan, kepin telineineen ja kardaanin laipan vaihtamalla, kardaanin etupätkää ei tarvinnut vaihtaa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Ateho  Elekma