Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja

  • 87 Vastauksia
  • 9313 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #30 : 14.10.2023, 21:38:27 »
Samanlaisia ovat niin S kuin V maskit. Mietin kanssa että jos raottaisin yläpuolelta. Mutta puskin lähtee niin hereesti irti että en taida alkaa raottelemaan. Ehkä sitten ensikesänä voisi pinnoittaa maskin tuff shinellä jos se talven pysyy hyvänä tuulilasimuovissa. Tai koittaisi siihen vaikka tätä g2 tms.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #31 : 18.10.2023, 11:58:12 »
Rengas-saaga jatkuu. Nyt on vanteet ostettu ja renkaat painettu ylle. Eturenkasssa oli käytetty paikka-ainetta jotenka varmistui että oli vuotanut ties kuinkakauan. Vanteet olivat orkkikset vanhempikorisesta ja mulla kesäpyörinä on tarvikkeet. Niin eihän pultit tietty sovi. Joten eikun tilaten oikeanlaiset pultit. Lunta sataakin jo näköjään etelässäkin ja mulla suvikumit alla. Nää piti laittaa hyvissäajoin alle vielä.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #32 : 18.10.2023, 18:15:40 »
Taas nähtiin että ei pitäisi jäädä työpäivän jälkeen tekee yhtään mitään. Neljästä renkaasta yksi pyörimis-suunta väärinpäin. Päivän kun paahdat pää täysillä niin se on jotenki että kun pää tajuaa että työ loppui niin pää menee myös tauolle.

Sitten olisi sekin pitänyt tajuta että kun Ford alustainen on niin ei siinä Volvon navan halkaisija ole. 65.1 vanne ei ihan keskity 63.4 napaan. Sellanen hieronta ja tärräys kunnes keskitysrenkaat saapuu.
S80 -07

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #33 : 18.10.2023, 19:53:16 »
Mä olen muutaman kerran teettänyt Autotekissa Petikossa, tekevät odottaessa eikä ole luonnoton hinta.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #34 : 18.10.2023, 21:49:17 »
Niin mäkin kuulin tuosta firmasta tossa hetki sitten vasta. Sekä samalla kuulin että renkaat sais ihan motonetin hyllystäkin. Jos ja todnäk eivät ehdi saapua perjantai iltaan mennessä postilla. Niin kiepsasen tiukasti lauantaiaamusta mötiksen kautta tökkäsemään ne paikalleen ja pyöräytän samalla aloittelijan virheen eli käännän yhden renkaan pyörimis-suunnan oikeinpäin.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #35 : 21.10.2023, 08:21:48 »
Näin kun kylmät aamut ja vähän päivätkin ovat lisääntyneet. Niin on vasen kanava stereoissa alkanut temppuilla kylmästarteissa. Yks aamu ihan paneuduin siihen työmatkalla että mitä ihmettä.  :D No ainakin vasen etu kanava on mykkä. Kuskin paikalla stereokuvan keskipiste on siten oikealla tai joskus oikea-keskellä. Joskus vaikuttaa myös siltä että diskantti saattaisi toimia. Mutta tästä en ole ihan varma. Jokatapauksessa vasemman etukanavan tai vasemman kanavan saa jokakerta hereille ja toimimaan ongelmitta kun heilauttaa äänenvoimakkuutta ihan hetkellisesti lujalle ja takaisin hiljaiselle. Eli aivan selvä huono kontakti. Mutta missä. Kaiuttimessa, oven johtosarjan liittimessä vai ihan ite radiossa huono juotos. Kotosalla oli olkkarin vahvistimessa täsmälleen sama vika ja vielä vasemmassa kanavassa. Siinä se oli piikittyneet kaiuttimien eroitusreleen kärjet. Tällä nyt ei ole mitään tekemistä autoradion kanssa. Mutta oire sama.

Cd soitin on imaissut levyn nyt lopullisesti eikä soita eikä tökkäise sitä uloskaan. Joten se on jokatapauksessa purettava ja samallahan näkee myös sinne sisään. Tässä autossa ei ole AUD moduulia laisinkaan kun on suomimallin stereot. Eli kaiutinjohdot tulevat suoraan radiosta itsessään. Kaiuttimet ovat vaihtolistalla hyvin yläpäässä joten jos siinä itessään on kuraa niin sehän häipyy samalla.

Edit: On se vain vasen etuovi mikä on mykkä aamuisin. Tökkäsin faderin ja balanssin eteen vasemmalle niin volyymi hiljeni sitä mukaa kun säädöt liikku. Tälläkertaa se alkoi itsekseen toimimaan. Oven aukiasennolla ei ole merkitystä joten johdot eio särki.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2023, 09:14:31 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #36 : 21.10.2023, 19:54:35 »
Jos se soitin ei ole kaputt, niin se kaikatin varmaan sanonut soittosopimuksen irti..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #37 : 02.11.2023, 20:52:31 »
Muistin tänään kotiin ajellessani että nyt koitankin auton käydessä painella takapenkkien lämmityksen nappeja. Siitähän on pysyvä vikakoodi cem ssä. No. Niin vaan oli mykkä koko nappipaneeli. Etäinen muistikuva on että olisin nähnyt liittimen olevan siinä kiinni kun aux liittimen pesän irroitin korjausta varten tossa taannoin. Riipastava se nappipaneeli irti ja mittailtava ja ehkä skoopattavakin että tuleeko LIN väylä sinne mitenkä.

Lueskelin juttuja just hetkisitten ulkomailta ja en todellakaan ole ainoa ongelman kanssa. Satasen on nappipaketti + mahdollinen koodaus.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2023, 20:58:55 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #38 : 05.11.2023, 15:55:27 »
Hetki sitten purin takapenkin lämmityksen nappipaneelin pöydälle ja osiin. En suurennuslasilla enkä mikroskoopilla nähnyt mitään vikaa. Yleismittari sensijaan näytti C18 komponentissa että 2ohmia mikä lähti kipittämään ylöspäin. C on kondensaattori eikä sen kuulu olla oikosessa lähtöjään. En nähnyt rinnalla mitään ihmeellistä komponenttia joten juotin tuon pois ja kokeilin. Ei mitään vaikutusta. Tuho oli jo käynyt siis. No tässä autossa ei sitten edelleenkään ole takapenkillä lämmitystä. Jos joskus on satasen verran löysää rahaa niin voishan tuota sitten pohtia ostavansa paneelin.

Edit:
Äsken ihan mittaamalla jännitteitä piirilevyltä tajusin että tuo kondensaattori on suoraan yhteydessä mikropiirin yhteen jalkaan. Oikosulussa ollessaan se on päästänyt täyden jännitteen ja virran suoraan mikropiirille. Siitähän tietää sitten mitä siitä seuraa.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2023, 21:35:18 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #39 : 18.11.2023, 12:57:48 »
Tänään oli määrä vaihdella etujarrulevyt ja tarkistaa takarenkaiden tasapainotus. Eipä onnistunut kumpainenkaan. Ennenkin jarruja tehneenä päätin jo että kun toinen levy oli jo 2vk sitten ihan reilusti vino ja se on pahentunut tässä että pakko mittaa napojen suoruus. Otin pahemman vasemman puolen satulan pois ja kidan/pitimen/ies pois ja eikun ottamaan levyä irti. Vielä mitä. Eipä lähtenyt hellästi napauttamalla. Nämä siis oli tehty juuri ennen kuin ostin auton. Eikun paukuttamaan levyn ihan sisälaidasta sen takaa levyä irti. Lähtihän se kun sille antoi reilusti kyytiä varoen etten vaan osu kitkapintaan. Sittenhän se selvisi.
Napa oli ruosteessa tasopinnan ulkolaidasta ja mitä näkyikään sisälaidan tasopinnassa? RÄLLÄKÄN tai muun karkean lentävän jälkiä. Putsasin mokkalaikalla röstin ja muun moskan pois. Eikun heittokellolla mittaamaan ulkolaidalta. Tätä kirjoitettaessa stereoista soi "soutaa huopaa" ja samaa teki myös napa. Heittokello meni puolelta toiselle alkaen 0.05mm. Mikä tekee edestakaista liikettä alkaen 0.1mm. Tästäkun siirtää mittapistettä vaikka levyn puoleenväliin tai ylikin niin kas kummaa kun siellä vippaakin jo 0.2mm ja enemmänkin. Olin rauhallinen ja stereoista soi hyvin rentoa mussiikkia.
Hyökkäsin toiselle puolelle pikapurkamaan levyn pois. Siellä sama juttu, rälläkkää ja yli 0.05mm yhteen suuntaan. Tämän mitattuani oli ihan pakko jo nauraa että miten joku on voinut tötöillä näin kovasti. Pelkkä maanantai ei tälläiseen riitä. Tältä puolelta puuttui myös jarrusatulasta se tukipelti vanteen puolelta.
No levyt takas paikalleen ja etujarrut nippuun. Pyöräytin takarenkaita huomatakseni että oikea pyörä pyöri liian nahkeasti. Eli tietokoneella jarrut huoltotilaan ja eikun purkamaan. Liukutapit liuku hienosti kaikki mutta kitaa/pidintä/iestä ei oltu putsattu ollenkaan. Oli se sellainen millin kerros ruostetta silostuneena. Ei ihme että toinen pala irtosi vasaralla ja toinen sormin. Nämäkin oli tehty ennen ostoa, mutta vähän aikaisemmin kuin etuset.
Vaikka olisi ollut varaosaa kellähyvänsä hyllyssä niin laakerijumppa olisi ollut vain yksinkertaisesti aivan liikaa tälle lauantaifiilikselle. Tilasin vain laakerit ja molemmat jarrusatulan pellit. Meinasi tulla väärät mutta onneksi muistin kysyä että mille jarrulevylle tarjotut pellit oli. Oli tietty 300mm levylle. Mut mulla onki 316mm ja siinä on isot satulat ja siten eri pellit.

Olisi ollut hymy väärään suuntaan kaarella jos olisin vain läpsännyt uudet levyt ja palat kii ja ajellut ne heti vinoiksi. "hyvä" näin.

Otin teetä kun kotiin pääsin.   :-[
« Viimeksi muokattu: 18.11.2023, 13:05:36 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #40 : 18.11.2023, 14:32:26 »
Kyllä nyt vastustaa  :o :o

Kai laitat kaikki jarrut uusix?
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #41 : 18.11.2023, 17:40:55 »
Lähden etusista nyt. Sit jos alkaa nyökkimään uudelleen selvästi takasista niin sitten ne.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #42 : 25.11.2023, 13:25:47 »
No nyt ei ravista ei.  8)  Apurin kanssa ähellettiin uudet laakerit ja levyt sekä vanhat palat.  :( Tovin jos toisenkin ähelsin GreenStuffien kanssa ja ihmetelin että miksi ei oikeen satula mene paikalleen ja kun sen sinne sai niin levy jumissa. Silmälle näytti samalle kunnes päällekkäin laitoin vanhan vähän ajetun puristetusta kiinanjätteestä tehdyn palan kanssa. Asetin ulkopalat päällekkäin ja about jokasuuntaan hiuksen hienot erot. Paikalleen pala sopi kitaan kuin nakutettu, mutta kitkapinta tuli levyn ulkopuolelle ihan selvästi ja palan kitkapinnan korkeus levyn säteensuuntaan oli matalempi. Mietin että eihän tämä nyt voi näin mennä että mähän tilasin oikeat palat tähän autoon. No eikun hikkapaperilla pöytää vasten oikaisten vanhat palat ja niillä nippuun. Ne on hyvin vähän ajetut että ei niin suurta ongelmaa. V käyrä otti vaan aika jyrkän nousun kun tajusin tilanteen. Jaggeen kun viimeetteeksi green stuffit laitoin niin niissäkin oli samaa ongelmaa joten sekin aiheutti mulle ihmetystä että mitähän nyt. Ne kyllä asentu lopulta paikalleen oikein.

Kotosalla nyt sit tarkistin taas tilaukseni ja vertasin ebc nettikaupan numeroita. No niimpä niin kun tilaamani palat kyllä käy 3.2l konen etujarruiksi. Mutta vain kun levyt ovat ne pienet 300mm. Mullahan onkin 316mm ja silloin pala onkuin onkin sama kuin 3.0 T6 pala ja todnäk myös v8 pala. Näissä jälkimmäisissä on 330mm levyt. Muistan pohtineeni että onkohan sama pala kuin isoissa levyissä ja näköjään on.
Tilattava jossainvälissä oikeat palat.  :-[

Pääasia on että nyt on navat suorat ja levyt ovat laatukamaa eikä jarrut ravista ollenkaan.

Jos joku kaipaa 0km ajettuja ebc greenstuffeja pikkulevyihin tai vaimon Ford Galaxyyn jne niin täältä löytyy alennettuun hintaan. Yksi ohjurinänni ajettu pois. Mutta sillä ei väliä.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2023, 10:02:51 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #43 : 02.12.2023, 12:40:08 »
Tossa kun kuivattelin ja rasvailin autoa halllissa pesun jälkeen tein perus tarkistuksia samalla. Alipainepumppu vuotaa öljyä. Tuskin enemmän mut ei ainakaan vähemmän. On sotkenut jo vaihteiston pääliosan. Taidan aikaistaa pumpun korjaus-sarjan tilausta. Yksi taka peruutustutkista otti itseensä kun auton pesin. Miteköhän en yhtään yllättynyt.. Huohotusloota moottorin päällä hikoilee todella vähän mutta hikoilee silti öljyä ulos. No sekin on ostoslistalla jossain pidemmällä sijalla.  :)

Tilasin Blamin erillis-sarjan etuoviin ja koaksiaalit takaoviin. Sekä 2 sarjaa asennuskauluksia. Ehkäpä näillä rytmimusa muuttuu paremmaksi ja alkaa vasen etuovikin toimimaan.

Ajovaloumpiot mitä hinkattiin kesällä monta tuntia kahteen pekkaan ovat molemmat jo haalistuneet. Kalliimpi sarja taitaa olla ottanut siipeensä pissanesteestä kun valoja pestään. Halvempi sarja vain haalistunut. Kysyin aikani kuluksi Biliasta umpioiden saatavuutta tähän. Eiole eikä tule oli ikäänkuin vastaus. Eikä ollut tietoa siellä että miltäosin on ne uudemmat valot eri kuin nämä vanhat. Uudempia saa vaikka tarvikkeenakin. Ei siis faceliftin valot vaan numero vaihtuu kerran tässä välissä.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2023, 12:44:18 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #44 : 03.12.2023, 22:23:10 »
Kattelin räjäytyskuvia ajovaloista. Perus Xenon ajovalon varaosanumero vaihtuu noin 50 000 valmistuneen auton kohdalla ja mulla on noin 27 000 valmistunut. Tuo ei ole vuoden 2011 facelift kun sille on oma numeronsa kun siinä umpion ulkoasu muuttuu. Syynäsin tarkemmin runkonumerorajoja ja ballasti umpion pohjalla pysyy samana faceliftiin asti, polttimo on sama d1s ja en nähnyt mitään muuta ihmeellistä eroa. Eli periaatteessa välimallin umpio kävisi suoraan kun siirtää ballastin vanhasta. Vanhaa umpiota tosiaan ei saa mistään uutena. Uudempaa saa. Noin 800e kappale Biliasta ja muualta mennään tonniin niin että heilahtaa.

Sitten kattelin videoita linssin vaihdosta. Vpartsin video aiheeseen oli hyvä. Paha vaan kun sieltä ei P3 linssejä saa. Videon linkkikin on error 404. Mua vaan hirvittää alkaa rälläköimään ja lämmittämään ja väkisin vääntämään herkkiä umpioita. Enkä ihan viittis ostaa halvalla paljon ajettuja lyhtyjä ja tehdä niihin linssinvaihdot. Umpiot kun palaa muualtakin kuin linssistä. Pienikin piilohalkeama mustan muovin alueella linssin vaihdon jälkeen merkitsee kosteuden pääsyä umpioon ja se on sitten se umpio siinä jos paikkaa ei löydä. Tätä täytyy ihmetellä lisää kesämmällä kun talviautoa ei niin tarvitse.
S80 -07

 

RallyBaron  Samppasport